Maksatko TV-lupamaksua?

596 posts, 30 pages, 186,233 views

Avatar
#181 • • Edited sensei Guest
televisio löytyy, periaatteesta en lupaa maksa (syinä esim. se seikka, että ~20 % lupamaksujen tuotosta käytetään 5 % vähemmistön eduksi (FST), törkeä kiskurihinta ja että käytän televisiota 90% monitorina vastaanottimen sijasta).

tv-lupatarkastajille olen aina oven avannut, ilmoittanut että televisiota ei ole eikä tule, kuten ei tule myöskään tarkastajaa kynnyksen yli sekä läimäyttänyt oven kiinni ennen vastamutinoita. ihmetyttää, miksi ihmiset hakeutuvat lupatarkastajiksi, luulisi moisen ihmisten kiusaamisen ja kotirauhan häirinnän käyvän omalletunnolle.
jUSSi

Posts: 1,377

#182 • • jUSSi äkäinen vanhus

sensei:
televisio löytyy, periaatteesta en lupaa maksa (syinä esim. se seikka, että ~20 % lupamaksujen tuotosta käytetään 5 % vähemmistön eduksi (FST) sekä törkeä kiskurihinta).



Se 80% ei merkitse siis mitään? Omasta mielestäni tuo hinta ei edes ole kovin paha, vuoden päiville jaettuna jopa pieni. Koska veronkorotuksia ei tehdä ja televisiotoiminta on kallista, ymmärrän ylimääräisen maksun tarpeellisuuden. Minä en ikinä halua jäädä pelkän mainostelevision varaan, koska niiden toimintaa ja sisältöä ohjaavat aina rahalliset intressit.
Avatar
#183 • • sensei Guest

jUSSi:
---
sensei:
televisio löytyy, periaatteesta en lupaa maksa (syinä esim. se seikka, että ~20 % lupamaksujen tuotosta käytetään 5 % vähemmistön eduksi (FST) sekä törkeä kiskurihinta).
---


Se 80% ei merkitse siis mitään? Omasta mielestäni tuo hinta ei edes ole kovin paha, vuoden päiville jaettuna jopa pieni. Koska veronkorotuksia ei tehdä ja televisiotoiminta on kallista, ymmärrän ylimääräisen maksun tarpeellisuuden. Minä en ikinä halua jäädä pelkän mainostelevision varaan, koska niiden toimintaa ja sisältöä ohjaavat aina rahalliset intressit.



80 %:lle on löytynyt käyttöä suhteellisen hyvin, sen myönnän. aravaa luontoa tulee toisinaan ihmeteltyä, sekä puoli yhdeksän uutiset katsottua, jos satun kotona olemaan jo tuolloin. maksu käytön mukaan, itse seuraan ylen kanavia keskimäärin puolitoista tuntia viikossa, parikybää voisin siitä lystistä maksaa, en tuota liki 200 euroa. köyhänä yrittäjänä syydän sen rahan mieluumin levy-, dvd- tai kirjakokoelmaani.

ja niin, yksi syy lupamaksusta laistamiseen on sosialidemokraattisen puolueen ja yleisradion välille vedettävä iso yhtäläisyysmerkki.
jUSSi

Posts: 1,377

#184 • • jUSSi äkäinen vanhus

sensei:
ja niin, yksi syy lupamaksusta laistamiseen on sosialidemokraattisen puolueen ja yleisradion välille vedettävä iso yhtäläisyysmerkki.



Yleä kuvaavia termejä: poliittinen riippumattomuus, suomalaisuus, luotettavuus, monipuolisuus

Yhdistätkö myös kirjastot, maksuttoman koulutuksen, terveydenhuollon sekä sosiaaliturvan myös vasemmalle kallellaan oleviin puolueisiin? Mitäs hyvää tuo jättää oikeiston yksilökeskeisille puolueille? Riiston, ahneuden ja yksilön asettamisen yhteisön edelle :D
sune

Posts: 2,096

#185 • • sune Turkkilainen lammaspaimen

jUSSi:
Ja jos yhteiskunnan jäsenet eivät huolehdi yhteisten sääntöjen noudattamisesta niin kuka sitten? Oletko kenties anarkisti ja haluat anarkiaa vai pelkkä rahaa palvova omaneduntavoitelija, jota ei voisi vähempää kiinnostaa?



Mä en ole anarkisti tai mikään muukaan hippi, olen minimi äitiyspäivärahalla elävä pienen lapsen äiti, jolla on rahalle parempaakin käyttöä (esim.vauvan vaipat 15e paketti+paljonpaljon muuta mitä lapsi vaatii) ja mulla ei ole mitään intressejä maksaa suoraan sanottuna tyhjästä. En maksa eikä todellakaan ole aikomusta piiiitkään aikaan, sitten ku pääsen takas töihin josta saan sellasta palkkaa millä saan kaikki PAKOLLISET maksettua, voi alkaa edes harkitsemaan jonkun niin turhan kuin tv-luvan maksamista..
ennemmin olen maksamatta jonku vitun tv-luvan kuin esim. olisin maksamatta vuokraa tai ostamatta lapselle pilttiä. pakko on jostain tinkiä.

--
ei kovin ihku eikä plur

jUSSi

Posts: 1,377

#186 • • jUSSi äkäinen vanhus

Pikachu:
Mä en ole anarkisti tai mikään muukaan hippi, olen minimi äitiyspäivärahalla elävä pienen lapsen äiti, jolla on rahalle parempaakin käyttöä (esim.vauvan vaipat 15e paketti+paljonpaljon muuta mitä lapsi vaatii) ja mulla ei ole mitään intressejä maksaa suoraan sanottuna tyhjästä. En maksa eikä todellakaan ole aikomusta piiiitkään aikaan, sitten ku pääsen takas töihin josta saan sellasta palkkaa millä saan kaikki PAKOLLISET maksettua, voi alkaa edes harkitsemaan jonkun niin turhan kuin tv-luvan maksamista..
ennemmin olen maksamatta jonku vitun tv-luvan kuin esim. olisin maksamatta vuokraa tai ostamatta lapselle pilttiä. pakko on jostain tinkiä.



Olisit heti kertonut syysi, olisit saanut kummasti pontta postaukseesi. Ymmärrän toki, että tiukassa rahatilanteessa ei tv-maksu ole ensimmäisenä mielessä. Kuitenkin mainostit maksamattomuuttasi periaatteena, joka antaa ymmärtää, että et aio maksaa vaikka olisi varaa. Ja marttyyriudella et saavuta mitään.
sune

Posts: 2,096

#187 • • sune Turkkilainen lammaspaimen

jUSSi:
Olisit heti kertonut syysi, olisit saanut kummasti pontta postaukseesi. Ymmärrän toki, että tiukassa rahatilanteessa ei tv-maksu ole ensimmäisenä mielessä. Kuitenkin mainostit maksamattomuuttasi periaatteena, joka antaa ymmärtää, että et aio maksaa vaikka olisi varaa. Ja marttyyriudella et saavuta mitään.



en mä mitään marttyyria tässä esitä... joo mut se siitä. heipsis*hmph*

--
ei kovin ihku eikä plur

ratsastuskoulu

Posts: 604

#188 • • Edited ratsastuskoulu
En maksa, kyseiselle summalle löytyy ainakin omasta taloudesta huomattavasti parempaakin käyttöä. Joskus olen maksanut, mutta lopetin sen jo aikoja sitten.

Alan maksaa uudelleen vasta sitten, kun digipuoli saadaan toimimaan kunnollaa. Nykyisellään tuo tekniikka on täysin lapsenkengissä, lähetykset ja äänet pätkivät jatkuvasti, laajakuvaa ei suurimmassa osassa ohjelmia tueta, ym ym. Syitä on monia.
Protocol

Posts: 36

#189 • • Protocol
en maksa palvelusta jota en halua ostaa
Kalle

Posts: 479

#190 • • Kalle Kiusankappale

jUSSi:
---
sensei:
ja niin, yksi syy lupamaksusta laistamiseen on sosialidemokraattisen puolueen ja yleisradion välille vedettävä iso yhtäläisyysmerkki.
---


Yleä kuvaavia termejä: poliittinen riippumattomuus, suomalaisuus, luotettavuus, monipuolisuus

Yhdistätkö myös kirjastot, maksuttoman koulutuksen, terveydenhuollon sekä sosiaaliturvan myös vasemmalle kallellaan oleviin puolueisiin? Mitäs hyvää tuo jättää oikeiston yksilökeskeisille puolueille? Riiston, ahneuden ja yksilön asettamisen yhteisön edelle :D



Millä perusteella YLE on poliittisesti riippumaton? YLE:hän on puhtaan avoimesti valtion virasto ja tällöin sitä nimenomaan ohjaavat poliittiset päätökset.

Vertaus maksuttomaan koulutukseen ja maksuttomaan terveydenhuoltoon ei ole relevantti, sillä julkiset koulut tai terveydenhuoltolaitokset eivät kerää toimilupamaksua vastaavia palveluja tarjoavilta yksityisiltä toimijoilta, toisin kuin YLE.

Siirtyminen markkinaehtoiseen TV-toimintaan ei varmastikaan tarkoittaisi riistoa ja ahneutta vaan sitä, että päätösvalta siitä mitä telkkarista katsellaan siirrettäisiin poliitikoilta katsojille.
Tyranoid

Posts: 1,552

#191 • • Tyranoid FINRG

Kalle:
Vertaus maksuttomaan koulutukseen ja maksuttomaan terveydenhuoltoon ei ole relevantti, sillä julkiset koulut tai terveydenhuoltolaitokset eivät kerää toimilupamaksua vastaavia palveluja tarjoavilta yksityisiltä toimijoilta, toisin kuin YLE.



Tästä kieltämättä hieman oudosta käytännöstä luovutaan lähivuosina.


Kalle:
Siirtyminen markkinaehtoiseen TV-toimintaan ei varmastikaan tarkoittaisi riistoa ja ahneutta vaan sitä, että päätösvalta siitä mitä telkkarista katsellaan siirrettäisiin poliitikoilta katsojille.



Jep. Muutetaan samalla vaikka kirjastot markkinaehtoisiksi. Siirretään kato päätösvalta siitä mitä kirjoja luetaan poliitikoilta lukijoille. ;) Jos olet koskaan erehtynyt katsomaan vaikka italialaisia tai USA:laisia markkinaehtoisia tv-kanavia, en usko että voit olla tosissasi sitä mieltä, että kaupallinen tv riittää täysipainoiseen, älylliseen ja tasapuoliseen tiedonvälitykseen.
jUSSi

Posts: 1,377

#192 • • jUSSi äkäinen vanhus

Kalle:
Millä perusteella YLE on poliittisesti riippumaton? YLE:hän on puhtaan avoimesti valtion virasto ja tällöin sitä nimenomaan ohjaavat poliittiset päätökset.



LOL

Yksikään poliitikko ei määrää mitä Yle näyttää. Yle on osakeyhtiö. TJEU: http://www.yle.fi/yleista/pelis_ylelaki.shtml

erityisesti Laki Yleisradiosta ja sen seitsemäs pykälä:

7 § Julkinen palvelu
Yhtiön tehtävänä on tuoda täyden palvelun televisio- ja radio-ohjelmisto siihen liittyvine oheis- ja lisäpalveluineen jokaisen saataville yhtäläisin ehdoin. Näitä ja muita julkiseen palveluun liittyviä sisältöpalveluja voidaan tarjota kaikissa televerkoissa. (492/2002)

Toiminnan tulee julkisen palvelun erityisinä tehtävinä:
1) tukea toimivaa kansanvaltaa tarjoamalla yhteiskunnallisista kysymyksistä monipuolisia tietoja, mielipiteitä ja keskusteluja, myös vähemmistöryhmille ja erityisryhmille;
2) tukea, luoda ja kehittää kotimaista kulttuuria ja välittää sen tuloksia jokaisen saataville;
3) edistää ohjelmiston sivistävää luonnetta, tukea kansalaisten opiskelua ja tarjota hartausohjelmia;
4) kohdella ohjelmatoiminnassa yhtäläisin perustein suomen- ja ruotsinkielisiä kansalaisia ja tuottaa palveluja saamen, romanin ja viittomakielellä sekä soveltuvin osin myös maan muille kieliryhmille; (746/1998)
5) välittää asetuksella tarkemmin säädettäviä viranomaistiedotuksia ja varautua yleisradiotoiminnan hoitamiseen poikkeusoloissa; sekä
6) valmistaa, tuottaa ja lähettää suomalaisia ohjelmia ja välittää uutisia ja ohjelmia Suomen ja ulkomaiden välillä.

Kalle:Vertaus maksuttomaan koulutukseen ja maksuttomaan terveydenhuoltoon ei ole relevantti, sillä julkiset koulut tai terveydenhuoltolaitokset eivät kerää toimilupamaksua vastaavia palveluja tarjoavilta yksityisiltä toimijoilta, toisin kuin YLE.



Tv-lupa on verrattavissa verotuloihin, sillä se on kaikille television omistajilla sama ja yhtä sitova. Ja kyllä minä olen joka kerta julkisessa terveydenhuollossa käydessäni joutunut maksamaan kertaluonteisia maksuja.

Kalle:Siirtyminen markkinaehtoiseen TV-toimintaan ei varmastikaan tarkoittaisi riistoa ja ahneutta vaan sitä, että päätösvalta siitä mitä telkkarista katsellaan siirrettäisiin poliitikoilta katsojille.



Missä yhdistin ahneuden ja riiston televisioon? Se oli tarkoitettu ironiseksi huomautukseksi senseille, kun keskustelumme sivusi politiikkaa yleisemmin.

Mainostelevisiot näyttävät sitä, mikä takaa heille suurimmat mainostulot ja tällöin tarjonta kohdistuu auttamatta ostovoimaisimpaan katsojakuntaan. Vertaa Ylen kanavien tarjontaa ja vaikka MTV3:n tarjontaa ja kerro milloin maikkari lähettää viittomakielisiä uutisia, kulttuuriuutisia, vakavasti otettavia lastenohjelmia (ei siis paskoja piirrettyjä), tiedeohjelmia, luontodokumentteja, klassisen musiikin konsertteja, jumalanpalveluksia, eduskunnan kyselytunteja, pesäpalloa, ruotsinkielistä ohjelmaa jne.

Ymmärrättekö mitä eroa on Ylellä ja mainosrahoitteisilla kanavilla?
Bellezaaa

Posts: 573

#193 • • Bellezaaa Afrodite*

John:
Alan maksamaan kunhan valmistun. Opiskelijana ostan mielummin ruokaa ja maksan vuokraa kuin maksan tv-lupamaksua kun suhteellisen harvoin sitä telkkua tulee edes katsottua.




Sama täällä. Mul on viel ruoan ja vuokran lisäks muitakin pakollisia maksuja, joten tämä maksu
jää kyllä väliin... *joo*
John

Posts: 1,384

#194 • • John Lauma

jUSSi:
Mainostelevisiot näyttävät sitä, mikä takaa heille suurimmat mainostulot ja tällöin tarjonta kohdistuu auttamatta ostovoimaisimpaan katsojakuntaan. Vertaa Ylen kanavien tarjontaa ja vaikka MTV3:n tarjontaa ja kerro milloin maikkari lähettää viittomakielisiä uutisia, kulttuuriuutisia, vakavasti otettavia lastenohjelmia (ei siis paskoja piirrettyjä), tiedeohjelmia, luontodokumentteja, klassisen musiikin konsertteja, jumalanpalveluksia, eduskunnan kyselytunteja, pesäpalloa, ruotsinkielistä ohjelmaa jne.

Ymmärrättekö mitä eroa on Ylellä ja mainosrahoitteisilla kanavilla?



Mut siis... eikö tosi-tv ookin tosi nastaa? Tietysti me kaikki haluamme katsella joka ilta 5 variaatiota samasta teemasta, ja toisella saman puljun kanavalla vielä "extra"-osuudet näistä!!1 Monipuolisuus ja sivistävät ohjelmat ovat pahasta!!!1! *grr*

--
Fancy some cheese, Gromit?

Avatar
#195 • • pipa Guest
En maksa, enkä aijo maksaa tulevaisuudessakaan. En tuhlaa rahojani siihen mihin ei ole varaa tai mistä en hyödy. Jos TV-lupamaksu sisältäisi digiboxin ja discoveryt yms. sit olisin valmis maksamaan sen...
jUSSi

Posts: 1,377

#196 • • jUSSi äkäinen vanhus
[purkautuminen]

pipa:
En tuhlaa rahojani siihen mihin ei ole varaa tai mistä en hyödy.



Varattomuuden ymmärrän, mutta en ikinä kyllästy ihmettelemään mistä tämä itsekkyys kumpuaa. Taitaa kuulua aikaan että oma napa laitetaan aina kaiken muun edelle, ihan sama mitä muille käy, kunhan minun ei tarvitse maksaa/tehdä/joustaa/antaa/tukea/ottaa vastuuta. Jopa lakia ollaan valmiita kiertämään oman edun nimissä. Iloisesti otetaan vastaan asumistuet, opintorahat, työttömyyskorvaukset ja muut tuet, itketään vielä kun ne ovat liian pieniä, mutta mitään ei olla valmiita tekemään vastineeksi.

[iso]Perkele![/iso]

Pyhällä hengelläkö Ylen pitäisi toimintaansa pyörittää? Vaikka ette katsoisi Yleä, niin se tuo hyötyä silti, pakottaen kaupalliset kanavat pitämään edes jonkinlaista laatua yllä, jotta kanavien sisällön laadullinen vertailu on mahdollista.

[/purkautuminen]
jUSSi

Posts: 1,377

#197 • • jUSSi äkäinen vanhus

need4speed:
en maksa palvelusta jota en halua ostaa



Saman eettisen periaatten mukaan et varmasti käytä sitä mitä et ole ostanut? Et varmaan halua maksaa verojakaan, koska se on laillistettua ryöstöä?
Avatar
#198 • • Edited greenie Guest

jUSSi:
Pyhällä hengelläkö Ylen pitäisi toimintaansa pyörittää? Vaikka ette katsoisi Yleä, niin se tuo hyötyä silti, pakottaen kaupalliset kanavat pitämään edes jonkinlaista laatua yllä, jotta kanavien sisällön laadullinen vertailu on mahdollista.



On se hyvä, että valtio tietää mitä laatu on :)

Vaikka itsekin katsoisin televisiosta lähinnä YLE:n kanavia, pitäisi musta television olla juuri sellainen kuin katsojat haluavat - tai eivät halua.
jUSSi

Posts: 1,377

#199 • • jUSSi äkäinen vanhus

greenie:
On se hyvä, että valtio tietää mitä laatu on :)



hehe :D

laadulla tarkoitan tässä lähinnä riippumattomuutta rahasta sekä monipuolisuutta.

greenie:Vaikka itsekin katsoisin televisiosta lähinnä YLE:n kanavia, pitäisi musta television olla juuri sellainen kuin katsojat haluavat - tai eivät halua.



Millainen on demokraattinen televisiokanava? Miten huomioida pienten vähemmistöjen, kuten kuurojen, tarpeet? Mainostelevisiot eivät ole lähelläkään "demokraattisia", Ylekin on kaukana, mutta sen toimintaohjeisiin on sentään kirjattu pyrkimys monipuoliseen, vähemmistöt huomioon ottavaan ohjelmatuotantoon.
Protocol

Posts: 36

#200 • • Protocol

jUSSi:
---
need4speed:
en maksa palvelusta jota en halua ostaa
---


Saman eettisen periaatten mukaan et varmasti käytä sitä mitä et ole ostanut? Et varmaan halua maksaa verojakaan, koska se on laillistettua ryöstöä?



kyllä haluan koska silloin olen ostanut itselleni jonkunlaisen terveyden hoidon, sosiaalihuollon järjestyksen valvonnan yms jonka koen tarpeeliseksi enkä tarkoita että tv lupamaksu olisi tajutonta riistoa kyse on vaan siitä että olen sen verran pihi että juhlin rahat mielummin kuin maksan tyhjästä...
ja jos sinun ei olisi pakko maksaa veroja ja saisit pitää kaikki vero rahoilla maksettavat edut niin maksisitko vapaa ehtoisesti ja jos maksaisit niin olet joko jumalsta seuraava tai puhut täyttä paskaa....... minun mielestäni.... eikä todellakaan mitään henkilökohtaista