Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,210,155 views

whispering

Posts: 871

#1681 • • whispering Super Juusto

Lyylikki, 19.4.2009 10:17:
---
Sinza, 11.3.2009 09:26:
Se, että kuvia varten siivotaan, on ihan loogista. Kivempi tuollaisia kuvia on katsella kuin sellaisia, että esim. tiskit olis pöydällä ja lehtiä siellä täällä.

---


Mä en ymmärrä, että miten jengi kehtaa asunnonmyynti-ilmoituksiin laittaa valokuvia, joissa on välillä tosiaan tiskejä, pyykkejä ties sun mitä sikin sokin. OK - joskus saatetaan pyytää vuokralaista ottamaan kuvia, mutta ei muisteta sitten kertoa, että ne on tulossa julkaisuun jonnekkin. Ainakin jos on omaa kämppää myymässä, niin myyvempiä olisi ne kuvat, joissa on siistiä.

Esim täällä pyykit ja tiskit kivasti tuovat kiinnostusta asuntoa kohtaan *hih*



http://www.oikotie.fi/myytavat+asunnot/kerrostalo/keskusta/turku/1746771 *nauru*
Lost-Soul

Posts: 3,107

#1682 • • Lost-Soul los pallos

Lyylikki, 19.4.2009 10:17:
---
Sinza, 11.3.2009 09:26:
Se, että kuvia varten siivotaan, on ihan loogista. Kivempi tuollaisia kuvia on katsella kuin sellaisia, että esim. tiskit olis pöydällä ja lehtiä siellä täällä.

---


Mä en ymmärrä, että miten jengi kehtaa asunnonmyynti-ilmoituksiin laittaa valokuvia, joissa on välillä tosiaan tiskejä, pyykkejä ties sun mitä sikin sokin. OK - joskus saatetaan pyytää vuokralaista ottamaan kuvia, mutta ei muisteta sitten kertoa, että ne on tulossa julkaisuun jonnekkin. Ainakin jos on omaa kämppää myymässä, niin myyvempiä olisi ne kuvat, joissa on siistiä.

Esim täällä pyykit ja tiskit kivasti tuovat kiinnostusta asuntoa kohtaan *hih*


Enemmän muo ihmetyttää ne kuvat, missä on kuvattu jotain pöytää ja taustalla on vain seinä.. eli kuvan sisältö mahdolliselle ostajalle on se, että talossa on seinä.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Nauskiss

Posts: 532

#1683 • • Nauskiss

whispering, 19.4.2009 11:20:
---
Lyylikki, 19.4.2009 10:17:
---
Sinza, 11.3.2009 09:26:
Se, että kuvia varten siivotaan, on ihan loogista. Kivempi tuollaisia kuvia on katsella kuin sellaisia, että esim. tiskit olis pöydällä ja lehtiä siellä täällä.

---


Mä en ymmärrä, että miten jengi kehtaa asunnonmyynti-ilmoituksiin laittaa valokuvia, joissa on välillä tosiaan tiskejä, pyykkejä ties sun mitä sikin sokin.

---


http://www.oikotie.fi/myytavat+asunnot/kerrostalo/keskusta/turku/1746771 *nauru*



Mua ei itseäni haittais tippaakaan, mitä sälää kämpässä olis tai ei olis, jos olisin asunnon ostaja / ostamista harkitsemassa. Päin vastoin pidän vähän naurettavana, että asuntoja peräti stailataan myyntiä varten... (En käsitä eikö ihmisiltä löydy ihan omasta päästä riittävästi ideoita asunnon sisustamiseen? Ei kai sit löydy.)

Asuntoja myydään kovin monesta syystä ja monenlaisella aikataululla. Aina ei ole mahista siivota. Jos esim. myydään toisella puolella maata sijaitsevaa kämppää, josta sukulainen on vaikka kiidätetty laitoshoitoon tai peräti delannut. Joskus myynnissä on todella eksoottisessa kunnossa olevia asuntoja. Hyvä puoli siinä: ostaja saattaa saada suhteellisen edullisen kämpän hyvältä paikalta.

--
Yksi toimivimmista kontrollikeinoista on ympärivuorokautinen tarkkailu.

Garo

Posts: 446

#1684 • • Garo #jake

Petra*, 19.4.2009 08:47:
Upeita ja persoonallisia koteja täällä kyllä. Muutin juuri itse Aurajoen rantaan tiiliskivitaloon ja kaipaisin vinkkejä imastointilaitteiden suhteen. Haussa siis liikuteltava laite, jolla saa sekä viilennettyä että lämmitettyä asuntoa tarpeen mukaan, tähän tyyliin: http://www.air-n-water.com/product/ACP-1300H.html

Onko kellään kokemusta tai muita vinkkejä? Oon vähän huolissani siitä, kuinka kovaa metakkaa noi pitää.



Lämmitys on helppoa, mutta jäähdyttämisessä on yksi merkittävä ongelma: jäähdytyksessä huoneen lämpö siirretään pois johonkin toiseen tilaan, eli jäähdyttämistä varten tuo letku pitäisi saada vietyä johonkin sellaiseen tilaan missä ylimääräinen lämpö ei haittaa. Kiinteissä asennuksissa lämmönpoisto hoidetaan kiinteän asennuksen avulla ulkoilmaan, mutta liikuteltavassa laitteessa tuo on iso ongelma. Jos et halua lämmittää olohuonetta samalla kuin viilennät makuuhuonetta, niin sinun on hankittava esimerkiksi ikkunaan sopiva sovituskappale jolla voit työntää kuuman ilman ulos.

Esimerkiksi tuon ilmastointilaitteen jäähdytysteho on 13000 BTU, joka (käsittääkseni) vastaa 3800 Watin jäähdytystehoa. Koska laiteen sähkönkulutus on 1200 W jäähdytyksessä, niin letkusta ulostuleva lämpöteho on 5000 W. Vertailun vuoksi saunan kiuas lämmittää vastaavalla teholla, joten voit kuvitella kiukaan paahtamassa täysillä olohuoneessasi jos vedät ilmanpoistoletkun makuuhuoneesta olohuoneen puolelle *hikoil*

- Garo
whispering

Posts: 871

#1685 • • Edited whispering Super Juusto

r2d2, 12.4.2009 19:12:
*tekstiä*



Kirena http://www.kirena.fi
Ei omaa kokemusta, mut niitten kuvalliset liukuovet on mun mielestä hienoja.

Lundia http://www.lundia.fi
Alunperin varastohyllyiksi tehty. Vois tulla halvemmaksi (?) kuin puusepällä ja hyllystö elää mukana, aina voi ostaa uusia osia tarpeen mukaan. Kestää painoa paljon. Hylly syvyydet ja leveydet 10cm välein, korkeudet 5cm välein.
Sit kokemusta ei ole laadusta, mutta http://www.puuhyllyt.fi väittää myyvänsä ihan vastaavia hyllyosia halvemmalla.

Punta http://www.punta.fi
Enemmän teollisuuden kalusteita tosin.

Sovellan hyllyjä ollaan usein pistetty siivouskomeroihin, vaatehuoneisiin ja muihin varastoihin. Kestää ihan kivasti painoa. Mutta pitää olla jossain kunnon seinässä kiinni. Mitkään kipsilevy kiinnikkeet ei niihin riitä.

Edit: niin ja jos ois mun kämppä eikä olis rahasta kiinni, niin tekisin/teetättäisin perinteiset Japanilaiset Shoji liukuovet eteen. Ei mitään hajoavia metallisia härpäkkeitä, vaan alapuussa ura jota pitkin ovet liukuu. Sisälle Lundian hyllyistä joku setti ilman alahyllyjä ja alas ihan erikseen hankkii niitä kenkä ym telineitä. Valot vaikka liikkeentunnistimella, tai oviin joku switchi.
akir0

Posts: 2,554

#1686 • • akir0 idleRPG champion 2009

Petra*, 19.4.2009 08:47:
Onko kellään kokemusta tai muita vinkkejä? Oon vähän huolissani siitä, kuinka kovaa metakkaa noi pitää.



Mulla on pelkästään viilentävä ilmastointilaite, jotakuinkin samantyyppinen kuin toiki. Meteli noissa on pääosin sellainen, että nukkumista samassa tilassa laite päällä ei oikein voi suositella. Mutta itse jäähdytän yleensä makkarin ovi kiinni ja sitten hilpaistaan sinne nukkumaan kun tila on viileä.

Poistoputki on käytännössä pakko saada ikkunasta ulos, koska laite luonnollisesti generoi tolkuttomasti lämpöä luodessaan viileää ilmaa. Lisäksi noi luovat myös vettä, eli poistovedet pitää säännöllisesti kerätä jonnekin.

Ite oon ollu kyl ihan tyytyväinen, mutta aikamoista säätöä sen ton vehkeen kanssa on.
Yö

Posts: 85

#1687 • •

akir0,

Mulla on pelkästään viilentävä ilmastointilaite, jotakuinkin samantyyppinen kuin toiki. Meteli noissa on pääosin sellainen, että nukkumista samassa tilassa laite päällä ei oikein voi suositella. Mutta itse jäähdytän yleensä makkarin ovi kiinni ja sitten hilpaistaan sinne nukkumaan kun tila on viileä.

Poistoputki on käytännössä pakko saada ikkunasta ulos, koska laite luonnollisesti generoi tolkuttomasti lämpöä luodessaan viileää ilmaa. Lisäksi noi luovat myös vettä, eli poistovedet pitää säännöllisesti kerätä jonnekin.

Ite oon ollu kyl ihan tyytyväinen, mutta aikamoista säätöä sen ton vehkeen kanssa on.



Kiitti sulle ja Garolle. Mistä hankit oman laitteesi?

Ajattelin myös itse viilentää makuuhuoneen illalla ja ottaa sit yöks masiinan pois päältä. Sellasta kiinteää ilmastointilaitetta tähän ei saa, kiviseinää on puoli metriä ja talo Museoviraston suojelema. Toisaalta just noiden jämäköiden kiviseinien varaama lämpö voi varmaan vetää makkarin aika äkkiä takaisin trooppisiin lukemiin...
akir0

Posts: 2,554

#1688 • • Edited akir0 idleRPG champion 2009

Petra*, 19.4.2009 20:51:
---
Kiitti sulle ja Garolle. Mistä hankit oman laitteesi?



Omani hankin käytettynä, mutta se on mallia Anttila/HobbyHall/HongKong. Tota samaa laitetta joka mulla on myydään joka vuosi vähän erilaisilla muovikuorilla ja eri nimellä.. Hinnat pyörii siinä 240-350e paikkeilla.

Taitaapi olla juurikin tämä - http://www.gigantti.fi/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-gigantti-Site/fi_FI/-/EUR/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=D6ez6oZKCVlSR0EjF5FBwx1q0000Ta4sSSv2?ProductID=S3rD4QFHFR0AAAEQhjRP47YW&CatalogCategoryID=

Gigantissa toki näyttää sitten olevan muutama kalliimpikin vehje tarjolla. Hyvä huomata, että yks tärkeimmistä nukkumismukavuutta lisäävistä ominasuuksista on se, että noi poistaa kosteuden aika hyvin. Eli vaikka se lämpötila ei ihan kauheasti laskisikaan, niin kosteat lakanat -efekti ainakin vähenee merkittävästi.
aiccu

Posts: 155

#1689 • • aiccu poksuva sydänilmapallo
kiitos whispering tuosta kirenan linkistä! sieltä löytyi hyvä ratkaisu kun kaapissa ei ole tarpeeksi syvyyttä. eli ratkaisu syvyyssuuntaiset tangot, joita tuolla on vedettävinä versioina. :)

--
Hikiset ihmissolmut pelastaa mut ihmissuhdesolmuilta.

ezzy

Posts: 8,060

#1690 • • ezzy Droid-pappa

akir0, 19.4.2009 20:14:
---
Petra*, 19.4.2009 08:47:
Onko kellään kokemusta tai muita vinkkejä? Oon vähän huolissani siitä, kuinka kovaa metakkaa noi pitää.

---


Mulla on pelkästään viilentävä ilmastointilaite, jotakuinkin samantyyppinen kuin toiki. Meteli noissa on pääosin sellainen, että nukkumista samassa tilassa laite päällä ei oikein voi suositella. Mutta itse jäähdytän yleensä makkarin ovi kiinni ja sitten hilpaistaan sinne nukkumaan kun tila on viileä.

Poistoputki on käytännössä pakko saada ikkunasta ulos, koska laite luonnollisesti generoi tolkuttomasti lämpöä luodessaan viileää ilmaa. Lisäksi noi luovat myös vettä, eli poistovedet pitää säännöllisesti kerätä jonnekin.

Ite oon ollu kyl ihan tyytyväinen, mutta aikamoista säätöä sen ton vehkeen kanssa on.



Jumalattoman vaivalloisia, äänekkäitä, tehottomia, rumia laitteita...

Muija osti tsing tsongista moisen heräteostoksena ja poistoputkellekin löytyi paikka hirveen vaivan jälkeen ilmanvaihtorööristä olkkarista partsille, mut eihän tollasen poistoputki siihen riitä, niin piti jatkaa. Ja tokihan se pitkä putki välittää ihan hitosti lämpöä takas tilaan, jota sen pitäis jäähdyttää ja on sikaruma :) Käytännöllisyys kaukana.

Jos oikeasti haluaa järkevän jäähdytyksen, niin siihen kannattaa kyllä jo sijoittaakin hieman rahaa.
Yö

Posts: 85

#1691 • • Edited
Kuten jo mainitsinkin, tässä talossa ei ole mikään kiinteä ratkaisu mahdollinen Museoviraston takia, oli budjetti mikä vaan. Lisäksi saisin ton laitteen sohvan ja seinän väliin piiloon ja aivan ikkunan viereen, jolloin poistoputken saisin verhon taa.

Tässä nyt ollaan lähinnä hakemassa käytännöllistä viilennysratkaisua eikä mitään koriste-elementtiä... ja onhan näitä ihan hauskan näköisinäkin. Mut jos sulla on siis joku muu viilennysidea kuin yllämainitut niin kerro ihmeessä!
ezzy

Posts: 8,060

#1692 • • ezzy Droid-pappa

Petra*, 20.4.2009 20:56:
Kuten jo mainitsinkin, tässä talossa ei ole mikään kiinteä ratkaisu mahdollinen Museoviraston takia, oli budjetti mikä vaan. Lisäksi saisin ton laitteen sohvan ja seinän väliin piiloon ja aivan ikkunan viereen, jolloin poistoputken saisin verhon taa.

Tässä nyt ollaan lähinnä hakemassa käytännöllistä viilennysratkaisua eikä mitään koriste-elementtiä... ja onhan näitä ihan hauskan näköisinäkin. Mut jos sulla on siis joku muu viilennysidea kuin yllämainitut niin kerro ihmeessä!



Kiinteän asennusmahdollisuuden puuttuessa ei tule kyllä mitään muuta mieleen :(
akir0

Posts: 2,554

#1693 • • akir0 idleRPG champion 2009

ezzy, 20.4.2009 20:19:
---
Muija osti tsing tsongista moisen heräteostoksena ja poistoputkellekin löytyi paikka hirveen vaivan jälkeen ilmanvaihtorööristä olkkarista partsille, mut eihän tollasen poistoputki siihen riitä, niin piti jatkaa. Ja tokihan se pitkä putki välittää ihan hitosti lämpöä takas tilaan, jota sen pitäis jäähdyttää ja on sikaruma :)



Jep, mullakin on toi vehje nostettuna jakkaralle, jotta sen saa suoraan ikkunan kohdalle ja poistoputki jää ihan minimaalisen lyhyeksi.
lohikarme

Posts: 1,730

#1694 • • Edited lohikarme RitariVittupää

Petra*, 20.4.2009 20:56:
Kuten jo mainitsinkin, tässä talossa ei ole mikään kiinteä ratkaisu mahdollinen Museoviraston takia, oli budjetti mikä vaan. Lisäksi saisin ton laitteen sohvan ja seinän väliin piiloon ja aivan ikkunan viereen, jolloin poistoputken saisin verhon taa.

Tässä nyt ollaan lähinnä hakemassa käytännöllistä viilennysratkaisua eikä mitään koriste-elementtiä... ja onhan näitä ihan hauskan näköisinäkin. Mut jos sulla on siis joku muu viilennysidea kuin yllämainitut niin kerro ihmeessä!



Itse ostin ilmalämpöpumpun viilennyskäyttöön :) Tosin tuohan ei teille käy kun on kiinteä. Noissa väliaikaisjutuissa on vähän ongelmia kun ovat a) äänekkäitä ja b) tehottomia

_small.jpg

--
Qualis artifex pereo

Skenemursu

Posts: 1,568

#1695 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
Kaveri meni osti ja remppas vanhan kerrostaloasunnon. Kamppa on 18v vanha ja oli alkuperaisessa kunnossaan (ihan pain vi£@a).

Ainoat hyvat puolet kampassa oli parvekkeet olevat vuorimaisemat seka koko 163m2. Kamppa irtos halvalla mutta remppaan uppos massia:

http://www.getdropbox.com/gallery/71610/1/gordonscondo?h=76f252

oheisessa galleriassa hieman kuvia.

Olohuone/keittio:
Olohuoneessa tv/kirjahyllytason kaveri kyhas itse, baarikeittio rakentui katevasti nurkkaan ja sitten eraanlainen puinen korotus huoneeseen ns. meditointia varten. ikkunoita tuli paljon lisaa ja monet lattiasta kattoon. huone on siita kiva etta nyt keskelta huonetta seka istualtaan etta seisaaltaan nakee vuorenhuiput.

2 makuuhuonetta molemmat rakennutti silleen jarkevasti etta makuuasennossa nakee vuorenhuiput mutta toisista huoneista ei naa sisaan vaikka verhot on auki. master bedroomissa on kylppari jossa jacuzzi ja sadesuihku.

vierashuoneessa ei ole omaa kylpparia mutta olohuoneesta on kaynti kylppariin johon myos rakennettiin 3 istuttava sauna.

kaiken kaikkiaan kamppa maksoi alkujaan vahan vajaa 40.000 euroa mutta remppaan menikin sitten toiset samanlaiset =)

mutta nyt kun kamppaa katselee valmiina niin kylla kelpais mullekin.
$

Posts: 1,802

#1696 • • Edited $ Destination weekend!
Ostin tänään asunnon Tarttosta, Virosta. Hinnat ovat laskeneet täällä vuodessa 30-40% ja siltikään kauppa ei meinaa käydä.

Tuo minun kämppä sijaitsee vanhassa ruukkutehtaassa joka on rakennettu ennen Neuvostoliiton miehitystä 30-luvulla. Kyseessä on ehta loft-asunto, joka ei ainakaan vaikeuttanut ostopäätöstä. Kellarissa on kaunis holvikatto. Vuonna 2006 koko rakennus saneerattiin perusteellisesti ja pilkottiin asuntoihin. Minun huoneisto on pieni, 25,5m2 ja tilaa rikkoo kaksi kantavaa tukipylvästä. Huonekorkeus on n. 3,2 metriä joka on harvinaista Tarttossa. Tarkoitus onkin rakentaa sinne kiinteä parvi. Sisäänkäynti tapahtuu katutasolta, mutta ikkuna sijaitsee toisessa kerroksessa (rinnetontti). Sijainti on ok, n.10 min. kävellen vanhasta keskustasta sekä 20 min. tiedekunnasta. Lisäksi ostin autopaikan koska sain sen niin edullisesti. Lain puitteissa voin vuokrata sitä rauhassa ihan kenelle vaan.

Muutenkin omistusoikeus (korteriomand) tässä maassa on jännä. Omistan konkreettisesti asuntoni seinät, oven, ikkunan sisä-ja ulkokarmit, teoreettisen osan rappukäytävästä, katosta sekä tontista. Parkkipaikallani voin säilyttää vaikkapa betoniporsasta tai polkupyörää.

Liitteenä käryinen kuva. Alkoi ilta hämärtää, joten yritin taikoa lisävaloa kylpyhuoneesta. Neuvostoliiton aikaiset modulaariset sohvapalat sain tänään ilmaiseksi :)
Avatar
#1697 • • Edited gnomex Guest
Asunnon osto edessä ja pitäs kosteustutkimukset tehrä. Osakoo joku suositella tähän hommaan hyvää/luotettavaa firmaa? Millainen hintataso on ja kaunko tulosten saamisessa kestää? Itse asun Helsingissä ja kämppä ois Järvenpää/Kerava -akselilta.

Jos asunnon välittäjäfirmalla on joku sopimus jonkun mittausfirman kanssa, niin kannattaako sitä käyttää? Luulisin ainakin että vetävät vähän kotiin päin...
Jussi Soro

Posts: 6,385

#1698 • • Jussi Soro choon!

Replying to Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa:

gnomex, 1.7.2009 11:07:
Asunnon osto edessä ja pitäs kosteustutkimukset tehrä. Osakoo joku suositella tähän hommaan hyvää/luotettavaa firmaa? Millainen hintataso on ja kaunko tulosten saamisessa kestää? Itse asun Helsingissä ja kämppä ois Järvenpää/Kerava -akselilta.

Jos asunnon välittäjäfirmalla on joku sopimus jonkun mittausfirman kanssa, niin kannattaako sitä käyttää? Luulisin ainakin että vetävät vähän kotiin päin...


Teetin itse yhteen kämppään kokonaisen kuntotarkistuksen, ja silloin tekijänä oli Raksystems. Yleisesti ottaen kai ihan luotettava valtakunnallinen firma. Mittauksiin tulee mukaan myyjä ja ostaja, ja kulut laitetaan puoliksi, ellei jotain yllättävää ilmaannu, jolloin myyjälle jää vastuu maksaa koko mittaus (syyn pitää olla aiekaupan purkuun riittävä peruste, eli kosteutta täytyy löytyä). Meillä ainakin testaaja kertoi koko ajan lukemista ja ongelmista, joten tiedettiin heti, että missä kunnossa kämppä oli. Viralliset pöytäkirjat taisi tulla n. viikon sisällä.

Noita mittauksia ei tee kauhean moni firma ja Raksystemsillä taitaa olla diilit kaikkien suurimpien välitysfirmojen kanssa. Tietty välittäjä saa siitä bonusta kun suosittelee ko. firmaa mittaamaan, mutta hinnoissa ei kauheasti eroa ole (koko kuntotarkistus taisi olla parisataa, kosteusmittaus varmasti hiukan vähemmän). Näissä jutuissa ei kauheasti voi kotiinpäin vetää, tai valehdella kämpän kunnosta. Mittaustulosten vääristely kyllä paljastuu, ja siinä lähtee aika nopeasti toimiluvat firmalta. Eikä tuosta kyllä oikein kukaan hyötyisikään (paitsi myyjä).
$

Posts: 1,802

#1699 • • $ Destination weekend!
Rakennan kämppääni parvea, sillä ruhtinaallinen huonekorkeus tekee siitä mielekkään. Tukirakenteen maalaan valkoiseksi, mutta vanerin jätän alkuun luonnollisen näköiseksi. "Putoamisesteen" toteutan 100cmx30cm plexistä jonka pultaan suoraan kakkosneloseen. Jos alumiinitikas alkaa kyrsiä niin kehitän siihen leveämmät askelmat.

http://www.facebook.com/album.php?aid=129044&id=595117588&l=ef7bb1c107
Yallu

Posts: 1,910

#1700 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Replying to Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa:

$, 7.7.2009 09:58:
Rakennan kämppääni parvea, sillä ruhtinaallinen huonekorkeus tekee siitä mielekkään. Tukirakenteen maalaan valkoiseksi, mutta vanerin jätän alkuun luonnollisen näköiseksi. "Putoamisesteen" toteutan 100cmx30cm plexistä jonka pultaan suoraan kakkosneloseen. Jos alumiinitikas alkaa kyrsiä niin kehitän siihen leveämmät askelmat.

http://www.facebook.com/album.php?aid=129044&id=595117588&l=ef7bb1c107


Mites noi kantavuudet? Oletkos laskeskellut niitä? Ei muuten, mut et kestää kovemmankin rynkytyksen..