hallucinogen, 13.5.2008 12:49:
Muistan nähneeni, että finnairilla uusien lentäjien alkupalkka olisi 2500e + mahdolliset lisät eli jopa vähemmän muuten mitä aloitteleva veturikuljettaja saa ;).
Jos keskipalkka on yli kymppitonnin niin ei varmasti alkupalkoilla kauaa lennetä.
Sit pitää kyl muistaa tossa sekin, että lentäkoulutus on todella kallista kun vertaa esim. Siihen mitä se lääkäriksi kouluttautuminen maksaa sille opiskelijalle.
Lentäjä koulutus kestää pari vuotta, lääkärin koulutus yli tuplasti pidempään.
Hinta riippuu paljolti siitä missä kouluttautuu. Räikeintä on se että vieläkin finskin riveistä löytyy
iso läjä niitä jotka on ottaneet valtiolta miljoonien hävittäjälentäjän koulutuksen
ja sitten hypänneet finnairin kelkkaan.
Lisäksi terveysvaatimukset on todella kovat, joten duunipaikka voi lähteä aika nopsaan ja eläkeikä ei taida olla kovin korkea.
Nimenomaan, eläkeikä ei ole kovin korkea. Tuskin pilotit pitävät tuota varhaista eläkeikää mitenkään miinuksena. Taitaa lentäjä päästä palomiestä
ennen eläkkeelle. Onko lentäminen savusukeltamista raskaampaa?
Jokaista uutta konetta kohden vaaditaan myös tyyppikoulutus.
Josta piloteille varmasti maksetaan kohtuullinen korvaus*vink*
Korkeita palkkoja ja vaatimuksia on perusteltu mm. sillä että Suomessa on korkea taso koulutuksessa ja peloteltu sillä että uskaltaisitko lentää kiinalaisen tai jonkun arabin kyydissä.
Oma vastaukseni on: mielelläni, itse asiassa mielummin. Taitaa olla meitä länkkäreitä olleet järjestäen ne kaikki ohjaamojen sankarit jotka ovat jääneet promillet veressä lentämisestä kiinni. Ylipäätään
lentäminen ja siihen liittyvät turvallisuus säännöt ja käytännöt on niin universaali juttu että en oikein usko että intiassa lennetään ohjaamo täynnä kanan häkkejä pilottien vetäessä päiväunia, kuten leffoissa annetaan ymmärtää.
Miksei meillä sitten näy ohjaajia muualta maailmalta hommissa? Olisikohan niin että finskillä ohjaamokielenä, muuten niin kansainvälisessä ilmailun maailmassa, olisi suomi?
On myös hyvä muistaa että kaikesta high techistä huolimatta kyse on kuskeista. On jotenkin outoa että minkään laitteen kuljettaja tienaa enemmän kuin pääministeri sillä perusteella kun on niin paljon vastuuta.
Oli hauska kun myytinmurtajien eräässä jaksossa kokeilivat sitä että toinen sankareista meni simulaattorin ohjaamoon ja neuvomaan laitettiin ammattitaitoinen lennonjohtaja. Ideana oli
se että kokeillaan onnistuuko ummikolta matkustajakoneen lentäminen ja ehjänä maahan saaminen. Kappas vaan, kyllä onnistui. Jokainen joka ilmailua tuntee tietää että mm. ILS. fly-by-wire ja muut teknologiat, sekä ammattitaitoinen lennonjohto tekee lentämisestä hyvin
rutiininomaista toimintaa. Kyse on kuljettamisesta. Skilssejä punnitaan ihan jossain muualla, kuten eri maiden asevoimissa. Lentotukialukselle laskeutuminen yöaikaan tai matalalento rynnäkkötehtävät ovat melkoisia taidonnäytteitä lentäjiltä.