Päivän uutinen

2,987 posts, 150 pages, 1,263,608 views

Anselmi

Posts: 2,578

#1601 • • Edited Anselmi And sell me

hallucinogen, 13.5.2008 12:49:
Muistan nähneeni, että finnairilla uusien lentäjien alkupalkka olisi 2500e + mahdolliset lisät eli jopa vähemmän muuten mitä aloitteleva veturikuljettaja saa ;).


Jos keskipalkka on yli kymppitonnin niin ei varmasti alkupalkoilla kauaa lennetä.


Sit pitää kyl muistaa tossa sekin, että lentäkoulutus on todella kallista kun vertaa esim. Siihen mitä se lääkäriksi kouluttautuminen maksaa sille opiskelijalle.


Lentäjä koulutus kestää pari vuotta, lääkärin koulutus yli tuplasti pidempään.
Hinta riippuu paljolti siitä missä kouluttautuu. Räikeintä on se että vieläkin finskin riveistä löytyy
iso läjä niitä jotka on ottaneet valtiolta miljoonien hävittäjälentäjän koulutuksen
ja sitten hypänneet finnairin kelkkaan.

Lisäksi terveysvaatimukset on todella kovat, joten duunipaikka voi lähteä aika nopsaan ja eläkeikä ei taida olla kovin korkea.


Nimenomaan, eläkeikä ei ole kovin korkea. Tuskin pilotit pitävät tuota varhaista eläkeikää mitenkään miinuksena. Taitaa lentäjä päästä palomiestä
ennen eläkkeelle. Onko lentäminen savusukeltamista raskaampaa?


Jokaista uutta konetta kohden vaaditaan myös tyyppikoulutus.


Josta piloteille varmasti maksetaan kohtuullinen korvaus*vink*


Korkeita palkkoja ja vaatimuksia on perusteltu mm. sillä että Suomessa on korkea taso koulutuksessa ja peloteltu sillä että uskaltaisitko lentää kiinalaisen tai jonkun arabin kyydissä.
Oma vastaukseni on: mielelläni, itse asiassa mielummin. Taitaa olla meitä länkkäreitä olleet järjestäen ne kaikki ohjaamojen sankarit jotka ovat jääneet promillet veressä lentämisestä kiinni. Ylipäätään
lentäminen ja siihen liittyvät turvallisuus säännöt ja käytännöt on niin universaali juttu että en oikein usko että intiassa lennetään ohjaamo täynnä kanan häkkejä pilottien vetäessä päiväunia, kuten leffoissa annetaan ymmärtää.

Miksei meillä sitten näy ohjaajia muualta maailmalta hommissa? Olisikohan niin että finskillä ohjaamokielenä, muuten niin kansainvälisessä ilmailun maailmassa, olisi suomi?

On myös hyvä muistaa että kaikesta high techistä huolimatta kyse on kuskeista. On jotenkin outoa että minkään laitteen kuljettaja tienaa enemmän kuin pääministeri sillä perusteella kun on niin paljon vastuuta.

Oli hauska kun myytinmurtajien eräässä jaksossa kokeilivat sitä että toinen sankareista meni simulaattorin ohjaamoon ja neuvomaan laitettiin ammattitaitoinen lennonjohtaja. Ideana oli
se että kokeillaan onnistuuko ummikolta matkustajakoneen lentäminen ja ehjänä maahan saaminen. Kappas vaan, kyllä onnistui. Jokainen joka ilmailua tuntee tietää että mm. ILS. fly-by-wire ja muut teknologiat, sekä ammattitaitoinen lennonjohto tekee lentämisestä hyvin
rutiininomaista toimintaa. Kyse on kuljettamisesta. Skilssejä punnitaan ihan jossain muualla, kuten eri maiden asevoimissa. Lentotukialukselle laskeutuminen yöaikaan tai matalalento rynnäkkötehtävät ovat melkoisia taidonnäytteitä lentäjiltä.

--
sen pituinen se

hallucinogen

Posts: 8,190

#1602 • • hallucinogen Edain

Anselmi, 13.5.2008 14:16:
Lentäjä koulutus kestää pari vuotta, lääkärin koulutus yli tuplasti pidempään.
Hinta riippuu paljolti siitä missä kouluttautuu. Räikeintä on se että vieläkin finskin riveistä löytyy
iso läjä niitä jotka on ottaneet valtiolta miljoonien hävittäjälentäjän koulutuksen
ja sitten hypänneet finnairin kelkkaan.


Nykyään joutuu maksaa muistaakseni 100000e sakon jos ei jää vähintään viideksi vuodeksi armeijan leipiin.


Oli hauska kun myytinmurtajien eräässä jaksossa kokeilivat sitä että toinen sankareista meni simulaattorin ohjaamoon ja neuvomaan laitettiin ammattitaitoinen lennonjohtaja. Ideana oli
se että kokeillaan onnistuuko ummikolta matkustajakoneen lentäminen ja ehjänä maahan saaminen. Kappas vaan, kyllä onnistui. Jokainen joka ilmailua tuntee tietää että mm. ILS. fly-by-wire ja muut teknologiat, sekä ammattitaitoinen lennonjohto tekee lentämisestä hyvin
rutiininomaista toimintaa. Kyse on kuljettamisesta. Skilssejä punnitaan ihan jossain muualla, kuten eri maiden asevoimissa. Lentotukialukselle laskeutuminen yöaikaan tai matalalento rynnäkkötehtävät ovat melkoisia taidonnäytteitä lentäjiltä.


Peruslentäminen ei varmaan ole kovinkaan ihmeellistä mutta sitten kun jokin tuosta hienosta tekniikasta pettää niin tarvitaan sitä ammattitaitoista pilottia. Varmaan suht moni on valmis maksamaan lentolipussaan enemmän siitä, että siellä on ammattilainen puikoissa kuin kaveri joka pärjää kohtuullisesti normiolosuhteissa.

Ja saahan sitä pyytää ja jos yritys suostuu maksamaan niin mitä siitä? Sehän on vain yrityksen tuloksesta sit pois ja sitä myöten sen omistajilta. Jos nää kaverit on suoraan valtion leivissä niin sitten mä ymmärtäisin närkästyksen.

--
pikku-*possu*

Jone

Posts: 8,258

#1603 • • Jone Archibald Haddock

hallucinogen, 13.5.2008 14:30:
Ja saahan sitä pyytää ja jos yritys suostuu maksamaan niin mitä siitä? Sehän on vain yrityksen tuloksesta sit pois ja sitä myöten sen omistajilta. Jos nää kaverit on suoraan valtion leivissä niin sitten mä ymmärtäisin närkästyksen.



"Suomen valtio omistaa Finnair Oyj:n osakkeista 55,8 % (31.12.2007)."

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Finnair

Ei mul muuta vaikka toi nyt oli vaan yksi monista epäkohdista ajatuksenkulussasi. :)
hallucinogen

Posts: 8,190

#1604 • • hallucinogen Edain

Jone, 13.5.2008 14:37:
"Suomen valtio omistaa Finnair Oyj:n osakkeista 55,8 % (31.12.2007)."

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Finnair

Ei mul muuta vaikka toi nyt oli vaan yksi monista epäkohdista ajatuksenkulussasi. :)


Joo onhan valtio suurin omistaja mutta kyllä sillä on silti mun mielestä aika iso ero siihen, että ois suoraan valtion leivissä :). Omistajana valtiolla on toki äänioikeus ja se voi sitä käyttää niin halutessaan suuntaan tai toiseen.

Onhan noi palkat kovat, jos keskipalkka lentäjillä on tosiaan 10.000e mut kyllä mun mielestä paljon vaativa homma.

--
pikku-*possu*

Anselmi

Posts: 2,578

#1605 • • Anselmi And sell me

hallucinogen, 13.5.2008 14:30:
Peruslentäminen ei varmaan ole kovinkaan ihmeellistä mutta sitten kun jokin tuosta hienosta tekniikasta pettää niin tarvitaan sitä ammattitaitoista pilottia. Varmaan suht moni on valmis maksamaan lentolipussaan enemmän siitä, että siellä on ammattilainen puikoissa kuin kaveri joka pärjää kohtuullisesti normiolosuhteissa.


Ammattitaitoisia pilotteja löytyy pitkin maailmaa, joten mielenkiintoista nähdä ampuvatko finskin
pilotit nyt itseään jalkaan. Työnantajapuoli voi toistaiseksi myöntyä liian suuriin vaatimuksiin, mutta
vaikutukset voivat olla dramaattiset. Kuten kävi paperiteollisuudessa joka tietyllä tavalla hinnoitteli itsensä ulos.


Ja saahan sitä pyytää ja jos yritys suostuu maksamaan niin mitä siitä? Sehän on vain yrityksen tuloksesta sit pois ja sitä myöten sen omistajilta. Jos nää kaverit on suoraan valtion leivissä niin sitten mä ymmärtäisin närkästyksen.


Samalla periaattella voisi kelata että mitä sitten jos Forttumin ja kumppaneiden sällit vaatii 50% lisää palkkaa ja lyö sähköt poikki jos niihin ei suostuta. Kyse on sen verran tärkeästä yhteiskunnan toiminnosta että työtaistelutoimiin tulisi olla hyvä syy. Näyttäis siltä että valtaosa suomalaisista pitää vaatimuksia kohtuuttomina, eli sitä mieltä että ei ole hyvää syytä.

Ai niin, eikös valtio ole yksi finskin omistajista;)

Finskillehän tuo on ennenkaikkea huonoa mainosta. Vaikka lipun hinnat nousee tällä hetkellä enimmäkseen ihan eri syistä niin Pekka Peruskuluttaja saattaa nähdä asian niin että ne nousee
noiden korotusten ansiosta ja kiroaa finskiä siitä.

--
sen pituinen se

spoinkel

Posts: 398

#1606 • • spoinkel Alferd Heatpacker
Tää uutinen taitaa olla jo hieman wanha, mutta ehti Suomen iltapäivälehtiin vasta nyt (ehkäpä se laitettiin kategoriaan "vähemmän tärkeät uutiset").

Isä ei hyväksynyt tyttären rakastumista - hakkasi kuoliaaksi

- Tyttäreni ansaitsi kuolla, koska hän rakastui brittisotilaaseen, irakilaismies pauhaa.

17-vuotias Rand Abdel-Qader teki kohtalokkaan virheen rakastuttuaan eteläirakilaisessa Basran kaupungissa tapaamaansa 22-vuotiaaseen brittisotilaaseen, Pauliin.

Tieto nuorten tapailusta sai Randin isän suunnattoman raivon valtaan. 46-vuotias Abdel-Qader Ali hakkasi ja kuristi tyttärensä kuoliaaksi kauhistuneen äidin estelyistä huolimatta.

Poliisi vapautti isän parin tunnin pidätyksen jälkeen onnittelujen kera.

- He ovat miehiä ja tietävät, mitä kunnia merkitsee, isä selittää Observer-sanomalehden haastattelussa.

- Tyttäreni nöyryytti minua perheen ja ystävien edessä. Puhumalla ulkomaalaisen sotilaan kanssa hän menetti sen, mikä on kaikkein arvokkainta kenelle tahansa naiselle, hän pauhaa.

Isän mukaan länsimaalaisten voi olla vaikea ymmärtää, etteivät kunnon irakilaistytöt harrasta seksiä kenen tahansa kanssa vaan kunnioittavat uskontoaan, perheitään ja omia kehojaan.

- Jos olisin tiennyt, mitä tuleman pitää, olisin tappanut hänet heti syntymän jälkeen. Minulla ei ole enää tytärtä, ja ajattelen mieluummin, ettei koskaan ollutkaan.

Randin parhaan ystävän mukaan kuolemalla rankaistussa seurustelussa oli kyse viattomasta ihastumisesta, joka ei koskaan johtanut juttutuokioita pidemmälle.

Iltalehti



Tässä vielä Independent-lehden juttu samasta aiheesta.

--
Buffalo buffalo buffalo badger Badger badger buffalo Buffalo.

Avatar
#1607 • • Edited Annakins Guest

hallucinogen, 13.5.2008 12:49:
Sit pitää kyl muistaa tossa sekin, että lentäkoulutus on todella kallista kun vertaa esim. Siihen mitä se lääkäriksi kouluttautuminen maksaa sille opiskelijalle.



Liikennelentäjän lupakirja maksaa yksityisessä lentokoulussa 100 000 euroa. Jos pääsee Finskille, maksaa koulutus Suomen ilmailuopistossa Porissa opiskelijalle 10 000 euroa, firma maksaa loput.

Peruspalkka on sen 2 500 euroa kuussa + lisät, mutta palkka nousee yhden palkkaluokan joka vuosi.


Anselmi, 13.5.2008 14:16:

Nimenomaan, eläkeikä ei ole kovin korkea. Tuskin pilotit pitävät tuota varhaista eläkeikää mitenkään miinuksena. Taitaa lentäjä päästä palomiestä
ennen eläkkeelle. Onko lentäminen savusukeltamista raskaampaa?



Finnairin lentäjät pääsevät eläkkeelle 52- tai 55-vuotiaana, pakollinen eläkeikä on 60.

Anselmi, 13.5.2008 14:16:

Miksei meillä sitten näy ohjaajia muualta maailmalta hommissa? Olisikohan niin että finskillä ohjaamokielenä, muuten niin kansainvälisessä ilmailun maailmassa, olisi suomi?



Näkyy niitä, varsinkin viime aikoina lentäjäpulan takia. Finskillä puhutaan kyllä ohjaamossa kansainvälisten vaatimusten mukaisesti englantia.

Ja mitä tulee siihen, että liikennelentäjät on vain kuskeja niin sitähän ne on, mutta on se kyllä aika paljon monimutkaisempi kuljetusväline kuin esim. HKL:n bussi. Vaikka nykyään on kaikki tietokoneistettu jne, niin aika skarppina siinä saa olla että sen metallisen purtilon saa alas kunnialla.

Eipä se lentäjän duuni mitään ruusuilla tanssimistakaan ole, samanlaista rutiinia se on kuin mikä tahansa muukin duuni, mutta illaksi et aina pääse kotiin nukkumaan. Miehistöjä käytetään äärirajoille ja määränpäässä ollaan minimiaika. Se on myös perheelle aika rankkaa, kun yksi (tai useampi) jäsen on jatkuvasti epäsäännöllisesti jossain, myös usein jouluna, juhannuksena ja muina pyhinä. [ja joo, tiedän kyllä, että on monia, monia muita ammatteja joissa on vähintään yhtä paljon huonoja puolia ja puolet huonompi palkka].
Epailija

Posts: 5,636

#1610 • • Epailija Physicist, 2nd class.

crissy, 14.5.2008 09:39:
jos bensan hinta nouseen kesällä siihen 1,70e niin kuin on uhattu niin meidän kottero jää pihaan.
*toktok**toktok**grr**grr*



Jos se noin pienestä on kiinni, niin miksi ylipäätään omistaa auto? Bensan litrahinta tulee pitkällä tähtäimellä vain kohoamaan ja korotuksista on IMO turha nipottaa.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Avatar
#1611 • • Edited REivaaja Guest

Epailija, 14.5.2008 09:42:
Jos se noin pienestä on kiinni, niin miksi ylipäätään omistaa auto? Bensan litrahinta tulee pitkällä tähtäimellä vain kohoamaan ja korotuksista on IMO turha nipottaa.

Jo on kelejä pidelly*vink* Toki lyhyen ajan sisällä 70prossan korotus ei ole pientä;) Varsinkin kun kehitys on kiihtyvää. No me ollaan jo juteltu :D
sapeli

Posts: 11,768

#1614 • • sapeli jokukukamikä?
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Elisan+Saunalahden+ja+Kolumbuksen+matkapuhelimia+mykk%C3%A4n%C3%A4/1135236337816

Osassa Elisan verkossa olevista matkapuhelimista on tänään keskiviikkona ollut toimintahäiriö.

Häiriö voi vaikuttaa noin miljoonaan suomalaiseen, joilla on Elisan, Saunalahden tai Kolumbuksen GSM-liittymä. Vika alkoi kymmenen aikaan aamupäivällä.


Tästä ongelmasta ainakin meikäläiselle (puhelinasiakaspalvelu logistiikkafirmassa) tuli aika iso ongelma tänä iltapäivänä, toivon mukaan korjaantuu huomiseksi...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Miksan

Posts: 1,464

#1615 • • Miksan

Anselmi, 12.5.2008 15:33:
Vitun ilmojen dösäkuskit. Itkevät kun ei oo kivaa viettää puolta viikkoa Kiinassa, siitä saa vain pari vapaa päivää ja hotellitkin tympäisee pidemmän päälle. Samaan aikaan merimiehet ja rekkakuskit viettää viikkokausia tukkaputkella pitkin mailmaa, ei paljon lähdetä vapaita viettämään kohdemaassa ja ei se rekan paskainen hyttikään tai laivan teräksinen skanssikaan nyt ihan hotellia palveluineen vastaa. Pidemmittä puheitta siis taloussanomien päivän otsikkoon (Laitan päivän uutiseen, vaikka meinasinkin kovasti vähemmän tärkeisiin uutisiin laittaa. Onhan se kova uutinen että lentäjä saa pääministeriä enemmän palkaa:D):

Kymppitonni ei riitä lentäjille

Finnairin lentäjät haluavat vähintään 2 500 euron palkankorotuksen nykyisen kymppitonnin palkan päälle.
Lentäjät ja työnantajan edustaja marssivat tänään kello 14 valtakunnansovittelijan toimistoon neuvottelemaan työehtosopimuksesta.

Eniten kiistaa neuvottelijoilla on Finnairin lentäjien palkankorotuksista. Finnairin lentäjät vaativat 24,5 prosentin korotusta. Työnantajaa edustava Palvelualojen Toimialaliitto tarjoaa kymmenen prosentin korotusta.


Toi korotus olisi tulossa vaan osalle lentäjistä.
Tällä hetkellä Finnairin lentäjien palkka on jaettu 20 eri palkka luokkaa, vuodessa nouset yhden luokan ylöspäin, kuiten Embraeiria lentävien palkat on rajoitettu palkkaluokkaan 15. Tän lisäks kapteeni lisä on embraerissa vain 8% kun se muissa koneissa on 20%.
Eli Embraerin kapteeneille olis tulossa tollanen lisä, ei kaikille.
Mun mielestä ihan oikein, että ruinaavat tosta, kumminki samaa työtä tekee niin miks palkka ois muita matalampi.


Kaukoliikenteessä lentävät kapteenit tienaavat keskimäärin 20 000 euroa kuukaudessa.


Toikaan ei kyllä pidä paikkaansa, vuosipalkat kaukoliikenteen kippareilla jää todella paljo 240.000€ alle.


Finnair maksaa
auton ja bensat

Finnairin lentäjät nauttivat lisäksi täyttä autoetua. Forsström sanoo, että autoetu on alalla harvinainen.


Se ei kylläkään ole täys autoetu, vaan Finnair maksaa tiettyyn summaan asti auton leasing hintaa. Tästä summasta ylimenevä menee lentäjien pussista.

En tiedä mistäköhän Taloussanomat on tietonsa saanu, mutta ne ei kyllä ihan täsmällisiä ole.
Miksan

Posts: 1,464

#1616 • • Miksan
Ja mitä muita keskusteluja edellisellä sivulla oli (en jaksa nyt kaukkea lainailla).

Alkupalkka tosiaankin on matala, paljon matalampi mitä esim. ilmavoimat antaa uusille lentäjille.

MPKK:n mennessään lentäjä kadetit allekkirjottaa 15v. sopimuksen, jonka rikkomisesta seuraa ISO sakko.

Ja siitä että se koneen lentäminen on helppoa, joo kyllähän sen aika moni ilmaan saa ja siellä pidettyä ja ehkä jopa laskuun täydellisellä kelillä simulaattorissa, se on kuitenki vaan pieni osa koko työtä.
Mitäs sitte ku kaikki ei mee ihan putkeen?
Late

Posts: 3,441

#1617 • • Late team Lasse

Kauppalehti
Torstai 15.05.2008 klo 17:08 (päivitetty to 18:46) Kauppalehti John Moore/Getty:

Zimbabwen uusi seteli puoli miljardia dollaria

Huikeasta inflaatiosta kärsivä Zimbabwe lanseeraa uuden setelin vastaamaan rahan jatkuvasti tippuvaa arvoa. Mielenkiintoista on, että setelin koko on puoli miljardia zimbabwen dollaria.

Seteliuudistus on jo neljäs vuoden sisällä. Tammikuussa maa lanseerasi kymmenen miljoonan dollarin setelin. Huhtikuun alussa oli vuorossa 50 miljoonan seteli, ja toukokuun alussa 100 ja 250 miljoonan dollarin setelit.

Maan keskuspankki pyrkii uudistuksella paikkaamaan maan kipeää pulaa käteisestä. 165 000 prosentin inflaatio on tehnyt vanhoista seteleistä lähes käyttökelvottomia.

Inflaatio on osaltaan syössyt zimbabwelaiset erittäin köyhiin oloihin. Peräti 80 prosenttia kansalaisista elää köyhyysrajan alapuolella.



Aika absurdia että valuutta voi olla noin pohjalla. Mitäköhän kämppä siellä maksaa, 50 tsiljoonaa dollaria. :D
Verano

Posts: 4,649

#1618 • • Verano Merituuli
Kalifornia sallii homoavioliitot

"Ratkaisua pidetään merkittävänä käänteenä seksuaalisten vähemmistöjen oikeuksista käytävässä kiistassa. Sen arvioidaan vaikuttavan myös muihin Yhdysvaltojen osavaltioihin."


Askel oikeaan suuntaan.
Adorable

Posts: 103

#1619 • • Adorable

Verano, 16.5.2008 09:25:
Kalifornia sallii homoavioliitot

"Ratkaisua pidetään merkittävänä käänteenä seksuaalisten vähemmistöjen oikeuksista käytävässä kiistassa. Sen arvioidaan vaikuttavan myös muihin Yhdysvaltojen osavaltioihin."


Askel oikeaan suuntaan.



No nih, hyvä juttu. Tuosta saisi niin moni ottaa mallia.
Karski

Posts: 6,049

#1620 • • Karski Pomon kätyri
Tää oli menny huhtikuussa kokonaan ohi
meitsiltä. Espanjassa kärsitään jo nyt
ennätyskuivuudesta ja Barcelonaan tuodaan
vettä tankkereilla:

http://www.guardian.co.uk/world/2008/may/14/spain.water

Tankkerikuljetuksia on alsutavasti tarkoitus jatkaa
puoli vuotta. Voi vaan kuvitella miten pahaks tilanne
yltyy heinä/elokuussa tuolla ja miten käy espanjalaisen
maanviljelyn.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.