ee102:
Sitä tarkoitan sillä professorivertauksella, että esimerkiksi tässäkin keskustelussa aletaan jo mennä sille linjalle pikkuhiljaa, että minun pitäisi osata käyttää kieliopillisesti täydellistä kieltä,
Sitähän ei kukaan pyydä, itsekään en osaa. Mutta välinpitämätön kirjoitusasu laskee silmissäni paljon tekstin ajatus- ja lukemisarvoa, vaikka immeisellä olisikin jotain fiksua sanottavaa. Kyllä nyt ihminen tietää suurinpiirtein, että missä vaiheessa aletaan olla jo luettavuuden alapuolella, ääripäänä juuri tällainen teinix-kirjoitustyyli. Myös oma kirjoitusasu - nyt kun kommunikoimme
Teh Intar Webissä - niin kirjoitusasu heijastuu myös kirjoittajan varttuneisuuteen ja saattaa täten vaikuttaa omaan arvostelukykyyni keskustella hänen kanssaan, vaikka keskustelisin 60-vuotiaan kanssa.
minun pitäisi osata ja jaksaa vastata joka ikiseen kysymykseen, olipa se sitten mikä tahansa ja minun pitäisi tietää kaikesta kaikki. Mutta ku en tiedä.
Sitäkään ei kukaan vaadi, vaan sitä, että jaksaa edes hieman miettiä kirjoitustaan ennen, kuin rupeaa sammakoita suoltamaan suustaan. Vastaat siihen, mihin parhaaksi näet tai pystyt, mutta edes tosissaan yrittäminen nostattaa arvostusta keskustelukumppanin silmissä, oli sitten kyseessä kiivaisa argumentointi tai turha pilkunviilaaminen.
Mää oon vaan yks maallikko muiden joukossa, yks peruskansalaisista joka vaan haluaa sanoa oman mielipiteensä rauhassa ilman, että siitä nostetaan hirveetä showta. Toki saa kritisoida, mutta sen haluan sanoa, että ei voi olettaa yhden ihmisen jaksavan ja osaavan kirjoittaa kaikkeen sopivaa vastausta.
Siksi kannattaakin miettiä, että sanooko nyt kantansa edes jotenkin tarpeeksi tyhjentävästi.
Esim.
- "Mä diggaan polkasta, muut musat on kauheeta scheissee!11!"
-> "Mä diggaan polkasta yli muiden, koska [laita edes pieni vähän fiksumpi ilmaisu]."
Monesti asioihin takerrutaan nimenomaan sen takia, että oma mielipide ilmaistaan niin vastenmielisesti, että siitä on pakko jo napauttaa. Ja itse näen tämän vain hyvänä asiana, koska tämä toivottavasti saa henkilön miettimään, että "onko ajattelumallini nyt todellakin näin sinisilmäinen". Monesti näistä asioista huomauttavat tahot tuovat samalla esiin teksteissään monia hyviä etiikan pointteja, joka saattaa korjata omia aivosoluja edes vähän aikuistuneemmalle raiteelle.
Miksi takerrutaan yhden ihmisen tekemiin kauneusvirheisiin kun voitaisiin sen sijaan vaikka ilmaista oma mielipide hyvin perusteluin, ja itse etsiä vastauksia pienempiin aukkoihin, jotka jäivät kaivertamaan mieltä. Silloinhan ei pitäisi jäädä ainakaan olennaista epäselväksi. Sitä tässä koko jutussa ajoin takaa. Eli ihmisen voimavaroja tarvitaan muuhunkin kuin keskustelupalstoilla pienistä asioista inttämiseen.
"Pilkuviilaajan"
TM oma kanta ilmenee useimmiten hänen vastareplytessään johonkin omaan argumenttiisi. Yllättävän monesti täälläkin keskustelunaiheet, jotka päättyvät napituksen alle, koskevat aika globaaleja asioita(
), joissa harvemmin valitetaan toisen kirjoitusasusta - vaikka näillä keskusteluilla ei otsonikerroksen tuhoutumista estetäkään. "Pilkunviilaamisella" näissä jutuissa pyritäänkin pikemmin saada postaaja kyseenalaistamaan oma mielipiteensä, mikä on mielestäni taas hyvä asia (olettaen, että hän on vakavissaan puhuessaan jostakin.)
My 2 cents.