ee102:
Eiköhän keskivertokansalainen osaa yleensä peruskäsitteiden merkitykset. Jos ei osaa, niin yleensä on tietosanakirjoja olemassa, joista asiat selvennevät vielä paremmin kuin sillä tavalla, että joku keskustelukumppani selittää sanan. Eli en siis tarkottanu, että sen takia pitäs olla professori, että pystyis yleensä näitä tarkoittamiani käsitteitä käyttämään niiden oikeassa merkityksessä. Tarkoitin aivan tavallisia käsitteitä, kuten esim. ympäristöystävällinen. Ja että sanoja silti pitää toisinaan selittää, vaikka ne selittävät jo itse oman merkityksensä.
Toisen peruskäsite saattaa olla toiselle täyttä hepreaa. Ja vaikka ympäristöystävällinen todellakin on kansankieltä, eri yhteyksissä se voi kuitenkin saada sinällään erilaisia merkityksiä. Kyllä käsitteitä ja termejä pitää olla valmis selventää vaikka ne voisivatkin olla itselle kuinka yksinkertaisia ja ilmiselviä hyvänsä.
Kohteliaasti kysyminen ei kyllä oo mitenkään väärää. On vaan mielestäni turhan vaivalloista alkaa peruskäsitteitä selittämään, jos ne pystytään selvittämään ihmettelijän omalla aktiivisuudellakin ja siten selkeämmin. Tarkoitan, että jos on paljon asiaa itse aiheesta, ei mielellään alkaisi siinä sivussa myös selittämään tavalllisia käsitteitä, joiden luulisi suurimmalle osalle ihmisistä olevan selviä.
Käsitteet kannattaa aina selventää itse, koska jos pistää toisen tekemään sen itse omatoimisesti, voi syntyä väärinkäsityksiä ja tarpeettomia sanaharkkoja.
Ja muuten, mitään ei kannata olettaa etukäteen.
Sitä tarkoitan sillä professorivertauksella, että esimerkiksi tässäkin keskustelussa aletaan jo mennä sille linjalle pikkuhiljaa, että minun pitäisi osata käyttää kieliopillisesti täydellistä kieltä, minun pitäisi osata ja jaksaa vastata joka ikiseen kysymykseen, olipa se sitten mikä tahansa ja minun pitäisi tietää kaikesta kaikki.
En ole missään vaiheessa vaatinut täysin virheetöntä äidinkieltä. Siihen ei varmasti kykene kukaan, mutta kuten jo ensimmäisessä viestissäni kerroin, toivon _suhteellisen_ hyvää äidinkieltä enkä mitään teiniX-nettilätinää.
Eikä kukaan varmasti edes odota, että kenenkään olisi mikään pakko kyetä tai edes jaksaa vastata ihan joka ikiseen kysymykseen. Vastasit kuitenkin postaukseeni ja olet vähän eri linjoilla kuin minä, joten näin olevani velvoitettu esittämään vasta-argumentteja (huh, olipas taas hienoa tekstiä).
Mutta ku en tiedä.
"Viisas tietää, ettei tiedä".
Sokrates.