Kaipaatko apua bileiden järjestämiseen?

60 posts, 3 pages, 18,014 views

#21 • • Dorka Guest

mayah:
Joo, tajusin pointtisi kyllä *joo* Tajusitsä mun? Vertaillaan :)

Ei vertailla, tajusin tajusin. Mä oon huomannu et viimeaikoina oon saanu erinäköiset threadit pahasti päälaelleen et jos mä vain pistän oman pointin ja oon hiljaa niin kaikki on hyvin *lmao* Ennemmin voisin suunnistaa urheilun puolelle nyt *hymy*
Esa

#22 • • Edited Esa

Apo:
työntekijöiden motivointi ja käskyttäminen

Jotain on johtamisessa pielessä, jos tarvitsee käskeä. Aikakriittisessä ääritapauksessa ehkä ymmärrettävää.
Eddy Satan

#23 • • Eddy Satan FAST

mayah:
---
Dorka:
...yhdyn muihin, täyttä paskaa. rahalla saa, mutta jos omaa suhteita niin paikkoja saa ilmaiseksi ja soittajat ovat käytännössä "kaikki ilmaisia" riippuen bileiden luonteesta

---

No joo, jos on suhteita voi päästä halvemmalla. Faktahan(tm) on kuitenkin se, et jos vähänkään kotibileistä isompia bileitä on järkkäämässä, rahaa palaa väkisinkin. Tietysti on mahdollista järjestää bileet ilman pennin hyrrää, mikäli omista nurkistasi löytyy soittimet, PA ja valot, dekot rakentelet isäsi rakennusfirman roskiin menevistä rakennusmateriaaleista, siskosi piirtää flaikut kirjanpitäjä-äitisi roskiin menevien vero-ilmoitusten kääntöpuolelle ja kaverisi hoitaa tavaroiden roudaamisen lounastauollaan työpaikkansa pakettiautolla. Eduksi tietysti on myös se, että enosi omistaa ravintolan, jossa järjestät bileet ja jonka varastosta löytyy vanhentuneita joulu-oluita bäkkärille tarjottavaksi. Ja tietty jos oot oikein skene, niin monet dj:t varmasti haluavat jopa maksaa päästäkseen bileisiisi soittamaan, joten tienaaminenkin on mahdollista *vink*

Mut siis niin.. Varmasti useimmat organisaattorit ottavat avun vastaan mielellään ilman rahallistakin panosta. Mutta kuten Iso-Laurikin totesi, talouspuoleen ja muihin "tärkeisiin" asioihin ei varmaankaan ole pääsyä ennen kuin tunnet ihmiset ja ennen kaikkea he tuntevat sinut. Tai sanotaan ehkä niin päin, että jos organisaattori avoimesti lörpöttelee organisaationsa asiat aasta ööhön ensimmäisellä tapaamisellanne, suosittelen vetoamaan äkilliseen päänsärkyyn, poistumaan paikalta ja tarjoamaan apua jonnekin, jossa bileiden järjestämisellä on jonkinlainen tulevaisuus..

Oot oikeassa,mä sanoin kaiken omista kokemuksista ja kunnon bileistä eli isoista ja jos liittyy klubiin järjestäjiin niin tietyysti rahat jos tarvii jotain ennakkoja maksaa, kasataan kaikilta järjestäjiltä,sitä mä tarkoitin voi löytää täys ilmaista paikka mistä vain tienaat lipuilla mutta se on harvinaisuus,mikä on vaikea löytää,ja mikä ton "DORKAN" täyttä paskaa tarkoittii,ootko niin viisas et voit sanoo et asiat menee toisella tavallaaan,voi ne mennä,esim,joka klubin kanssa on aina oma sopimus,mutta sen mitä mä kirjoitin ei voi sanoa paskanjauhamiseksi,sä vaan liityt muihiin dorka ei muuta,hanki oma mielipide sitte rupee opetta mut ja toiset miten bileet järjestetään,mä järjestin ensimmäiset bileet yhdellä tunnilla eli löysin paikan ja ajan,dekot sun muut,mut niitä paikkoja kuten sanoin onn vähän,eli pitäis olla suhteita,ja miks on semmonen foorumi mikä on jo yli vuoden ollut "Pistetään bileet pystyyn" mä oon lukennu monta kertaa ja mikä on lopputulos missä bileet,eli mun suositus, tehkää asian eteen jotain eikä opetelkaa toisii ,ketkä ovat jo jotenkin päässeet eteenpäin venäläinen sanonta "haukkuva koira ei puree" mieti dorka.
#24 • • Dorka Guest

Eddy Satan:
Oot oikeassa,mä sanoin kaiken omista kokemuksista ja kunnon bileistä eli isoista ja jos liittyy klubiin järjestäjiin niin tietyysti rahat jos tarvii jotain ennakkoja maksaa, kasataan kaikilta järjestäjiltä,sitä mä tarkoitin voi löytää täys ilmaista paikka mistä vain tienaat lipuilla mutta se on harvinaisuus,mikä on vaikea löytää,ja mikä ton "DORKAN" täyttä paskaa tarkoittii,ootko niin viisas et voit sanoo et asiat menee toisella tavallaaan,voi ne mennä,esim,joka klubin kanssa on aina oma sopimus,mutta sen mitä mä kirjoitin ei voi sanoa paskanjauhamiseksi,sä vaan liityt muihiin dorka ei muuta,hanki oma mielipide sitte rupee opetta mut ja toiset miten bileet järjestetään,mä järjestin ensimmäiset bileet yhdellä tunnilla eli löysin paikan ja ajan,dekot sun muut,mut niitä paikkoja kuten sanoin onn vähän,eli pitäis olla suhteita,ja miks on semmonen foorumi mikä on jo yli vuoden ollut "Pistetään bileet pystyyn" mä oon lukennu monta kertaa ja mikä on lopputulos missä bileet,eli mun suositus, tehkää asian eteen jotain eikä opetelkaa toisii ,ketkä ovat jo jotenkin päässeet eteenpäin venäläinen sanonta "haukkuva koira ei puree" mieti dorka.

Mä en ymmärtäny oikeastaan lainkaan mitä sä yrität sanoa. Mut jos mä sieltä ymmärsin tän osan et tunnissa sä sait järjestettyä isot bileet aikaiseksi nostaa minussa hilpeyttä ja kunnioitusta. Löysit paikan, soitit sen jälkeen artisteille ja kaikki niin et kaikki oli ohi TUNNISSA eikä sen jälkeen tarvinu miettiä mitään bileiden eteen... hmm. oliko siellä bileissä siellä sinun lisäksi soittamassa muita tai muita bilettämässä, kun sinun pari kaveria? *lmao* huomaa sarkasmi. ymmärrä mitä tuo "huomaa sarkasmi" tarkoittaa ennen, kun kirjoitat mitään lisää.
Apo

#25 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Dorka:
Bileiden järjestämisessä on mukana paljon tuttuja ja kavereita jolloin normaali liikemailmassa tuttu bisneskulttuuri ei ole lähelläkään sitä mitä bilekulttuurissa.

Tarkoitin kommentillani sitä että liiketoiminnassa tarvitaan bisnestaitojen lisäksi myös muita johtamis- ja organisointitaitoja, joita bilejärkkäyksessä mielestäni oppii. Vaikka toimitaan pienemmillä riskeillä ja turvallisemmissa ympyröissä, niin ongelmien ja onnistumisien kautta opitut asiat ovat aina hyödyllisiä.

Dorka:
Aina kaikenlainen tekeminen ja järkkääminen on positiivista plussaa, mutta miten näitä taitoja voidaan soveltaan toiseen alaan on toinen juttu.

Tästä olen samaa mieltä, valistunut soveltaminen kunniaan.

Esa:
---
Apo:
työntekijöiden motivointi ja käskyttäminen
---
Jotain on johtamisessa pielessä, jos tarvitsee käskeä. Aikakriittisessä ääritapauksessa ehkä ymmärrettävää.

Ehkä käskyttäminen (huom. ei "käskeminen") on väärä sana, miten kutsuisit yleisellä tasolla hierarkisissa organisaatioissa tapahtuvaa tehtävien antamista työntekijöille ja erityisesti sitä tehtävänantamistapaa ja -tapahtumaa?
Esa

#26 • • Edited Esa

Apo:
Ehkä käskyttäminen (huom. ei "käskeminen") on väärä sana, miten kutsuisit yleisellä tasolla hierarkisissa organisaatioissa tapahtuvaa tehtävien antamista työntekijöille ja erityisesti sitä tehtävänantamistapaa ja -tapahtumaa?

Hierarkiasta sen verran, että matala sellainen on mielestäni useimmissa tapauksissa paras.

Sopiva lähestymistapa on mielestäni vastuualueiden määrittely ja jakaminen yhteisymmärryksessä, ts. ei delegoida yksittäisiä tehtäviä vaan asiakokonaisuuksia.

"Työntekijöille" on hyvä antaa vastuuta ja myös oikeus päättää itse miten jokin asia hoidetaan parhaalla tavalla, ts. "johtajan" ei tarvitse olla besserwisseröimässä jokaista pikkuasiaa. Palautteen prosessoinnin kautta voi sitten kehittää toimintamalleja jatkoa ajatellen.

Painotus mieluummin motivaatiotekijöissä ja työntekijöiden kannustamisessa, kuin käskyttämisessä...

Toisaalta erilaisiin organisaatioihin, erilaisiin tilanteisiin ja erilaisille ihmisille soveltuvat erilaiset johtamistavat. Mitään yleistä "näin toimit oikein" -säännöstöä tuskin on mahdollista laatia.

#27 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka:
Edelleen en ole samaa mieltä tästä lainkaan. Bileiden järjestämisessä on mukana paljon tuttuja ja kavereita jolloin normaali liikemailmassa tuttu bisneskulttuuri ei ole lähelläkään sitä mitä bilekulttuurissa. Aina kaikenlainen tekeminen ja järkkääminen on positiivista plussaa, mutta miten näitä taitoja voidaan soveltaan toiseen alaan on toinen juttu.

Kuinkas montaa ammattimaisesti järjestettyä suurta tapahtumaa olet ollut järjestämässä vastuullisessa osassa?
Apo

#28 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Esa:
Toisaalta erilaisiin organisaatioihin, erilaisiin tilaisiin ja erilaisille ihmisille soveltuvat erilaiset johtamistavat. Mitään yleistä "näin toimit oikein" -säännöstöä tuskin on mahdollista laatia.

Tätä juuri ajoin takaa, mutta en jaksanu miettiä sopivaa sanaa sekuntia pidempään. Näin jälkiviisastuneena saattaisin korjata lainaamasi tekstin muotoon:

Apo:
Organisointi, tehtävien delegointi, työntekijöiden johtaminen ja motivointi sekä kriisien selvittäminen ovat sellaisia asioita joita harvemmin pääsee noinkin pienillä panoksilla kokeilemaan.

#29 • • Dorka Guest

Kuinkas montaa ammattimaisesti järjestettyä suurta tapahtumaa olet ollut järjestämässä vastuullisessa osassa?

Kuinka monta ammattimaisesti järjestettyä suurta tapahtumaa järjestetään Suomessa ja miten sinne edes tämänkin threadin allekirjoittanut pääsisi osalliseksi sellaiseen asemaan missä hän oppisi näitä asioita mitä hän haluaa opetella?
toma

#30 • • toma Tototoototo

Dorka:
---
---

Kuinka monta ammattimaisesti järjestettyä suurta tapahtumaa järjestetään Suomessa ja miten sinne edes tämänkin threadin allekirjoittanut pääsisi osalliseksi sellaiseen asemaan missä hän oppisi näitä asioita mitä hän haluaa opetella?

Ei tapahtuman tarvitse olla edes kovin suuri että noita asioita voi opetella.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Eddy Satan

#31 • • Eddy Satan FAST

Dorka:
---
Eddy Satan:

---

Mä en ymmärtäny oikeastaan lainkaan mitä sä yrität sanoa. Mut jos mä sieltä ymmärsin tän osan et tunnissa sä sait järjestettyä isot bileet aikaiseksi nostaa minussa hilpeyttä ja kunnioitusta. Löysit paikan, soitit sen jälkeen artisteille ja kaikki niin et kaikki oli ohi TUNNISSA eikä sen jälkeen tarvinu miettiä mitään bileiden eteen... hmm. oliko siellä bileissä siellä sinun lisäksi soittamassa muita tai muita bilettämässä, kun sinun pari kaveria? *lmao* huomaa sarkasmi. ymmärrä mitä tuo "huomaa sarkasmi" tarkoittaa ennen, kun kirjoitat mitään lisää.

Sanoin sain järjestettyä bileitä ei isoja ne oli Club Destroy/Afterparty,siis sain sen paikan tunnissa mut bileet pidin kuukauden jälkeen ja siellä soittivat aika monet artistit,katso vanha kalenteri,+fierce ja orfeus,ketkä ei ollet ollut mainoksessa.Alä rupee pilkka mut sä tajusit kaiek ihan hyvin
bates

#32 • • Edited bates Tirehtööri

Dorka:

Mun mielestä Suomessa on aika paljonkin ns ammattimaisesti järjestettyjä tapahtumia ja klubeja. Ei tapahtuman tarvitse aina olla 2000+ hengen ja neljän salin megabile, ammattitaito tulee kyllä esiin ihan pienemmässäkin mittakaavassa varsin hyvin.

Itse asiassa ainakin minä kammoksun juuri tuota "miten päästä järkkäämään isoja bileitä" -asennetta jos taustalla ei ole juuri minkäänlaista kokemusta tapahtumatuotannosta missään mittakaavassa.
Kuitenkin perusasiat konseptisuunnittelusta, budjetoinnista yms yms on hyvä oppia pienemmissä ympyröissä ja pienemmällä riskillä.

Ihmiset, jotka Suomessa näitä isoja tapahtumia järjestävät, ovat pääsääntöisesti tehneet useita vuosia duunia pienemmissä mestoissa hikisissä klubeissa huonolla liksalla ennenkuin ovat kokeneet omaavansa resursseja, kontakteja ja munaa suurten tapahtumakokonaisuuksien organisointiin.

Miksi siis olettaa, että ilmoittautumalla Klubituksessa vailla kokemusta tapahtumatuotannosta olisi mahdollisuus tuosta vain päästä mukaan isojen tapahtumien ydinorganisointiryhmään suunnittelemaan budjetteja, miettimään line-uppeja, tekemään sopimuksia jne?

--
The best way to predict the future is to invent it.

#34 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka:
---
---

En kysynyt sitä, vaan kysyin montaa tapahtumaa sinä olet ollut järjestämässä.

Olet täällä aika kovaan äänen julistamassa mitä klubijärkkäämisestä voi oppia ja mitä ei, mutta käsittääkseni sulla ei ole asiasta lainkaan kokemusta?
#35 • • Rujo Mutantti Guest
Yleensä itelllä on stressaus loppunu kun ollaan saatu kaikki kamat pakattua autoon ja ollaan kotimatkalla. Kyllä sen pienen tapahtuman järkkäämiseenkin saa pienen burnoutin poikasen kehitettyä. Varsinkin kun osa järjestäjäporukasta livahtaa vastuustaan ja jättää järjestäjän parin kaverinsa kanssa raahaamaan ittensä kokosia bassopönttöjä pitkin päivää, ja aamulla takas. *kylmiäväreitä* kun muistelee jotain hirveimpiä bileittenkasaus reissuja. Muutto on hyvää harjotusta bileitten järjestämiseen aika paljon samaa meinikiä. Kantaa paljon painavia asioita, kävelee edestakas ja siirtelee ja pähkäilee asioitten oikeeta järjestystä. Loppujen lopuks kun ollaan saatu tavarat sisään niin sitten se porukan sisustussuunnittelija (ellei ole jo etukäteen suunniteltu) ottaa luovuuden käteen ja tekee tilasta kauniin. Säädetään ääntä, katottaan sulakkeita, seurataan mikä johto tuolta nyt on se joka menee tähän isoon sulakkeeseen ettei pimene koko lato. Kivaahan se on sitten kun ihmiset tulee sanomaan että kiitos oli äärimmäisen kiva vkl. Se palkitsee.

+ sitten ne kaikki ylimääräset pikkuasiat jotka voi mennä pieleen. Johtoja katoaa, plugit on hukassa, tää on väärä piuha, jää metrin vajaaks, siirtäkää tota tännemmäs, mistä valoa, riittääkö pistokkeet, kestääkö sulakkeet, tuleeko nyt samaan piuhaan ääntä ja valoo? Noita vois jatkaa kilometritolkulla.
Lauri

#36 • • Lauri Devoted
Bates tiivisti kaiken sen mitä meinasin sanoa ja jopa ilman minkäänlaista provosointia. :)

<clip>

Muuten kiva, mutta roudaus on ehkä 10% bileiden järjestämiseen kuluvasta ajasta ja tekemisestä.
#37 • • Edited Rujo Mutantti Guest
Joo roudaus on 10% koko bileistä mutta siinä vaiheessa kun 7/10 muuta häärääjää jää pois niin siitä tulee aika kiva osa koko bileistä. "Moi, meikä maksaa sittenkin lipun ku en jaksakkaan tulla roudaamaan mitään?"

edit: Siinä vaiheessa se puhelimessa puhuminen ja Spostien lähettely ei tunnu missään.
#38 • • Dorka Guest

bates:
---
Dorka:

---

Miksi siis olettaa, että ilmoittautumalla Klubituksessa vailla kokemusta tapahtumatuotannosta olisi mahdollisuus tuosta vain päästä mukaan isojen tapahtumien ydinorganisointiryhmään suunnittelemaan budjetteja, miettimään line-uppeja, tekemään sopimuksia jne?

Tuo koko oma kommenttini oli sarkasmia villen heittämälle kommentille

...josta

En kysynyt sitä, vaan kysyin montaa tapahtumaa sinä olet ollut järjestämässä.

Olet täällä aika kovaan äänen julistamassa mitä klubijärkkäämisestä voi oppia ja mitä ei, mutta käsittääkseni sulla ei ole asiasta lainkaan kokemusta?

....jolloin asia menee henkilökohtaiselle puolelle, minusta se mitä olen tehny tai en ole tehny ei ole se pointti tässä koko jutussa. Jokaisella on omat mielipiteet ja kommentit josta voidaan sitten väitellä ja vääntää kättä josta voi tulla jotain rakentavaa. Tämä kommentti taas kuvastaa tätä normaalia asennetta nykyään täällä joka on sääli, pätemisen tarve - eli täällä kyseenalaistetaan toisia henkilöitä ja vähän piikitellään mitä keretään jolloin rakentavakeskustelu muuttuu aivan päälaelleen toisten ärsyttämiseksi ainoastaan. Minä en näe mitään tarvetta kertoa mitä olen tehnyt ja mistä oman kantani olen saanut, sillä siihen asiaan tarvii jo oman threadin *nauru* - mutta jos asenne on se et mitään kommenttia tai mielipidettä et voi sanoa ilman, että kerrot etukäteen koko oman historian joista mielipiteet muodostuvat on naurettavaa ja tällä ei oo mitään tekemistä taas perusteluiden kanssa. Jos otat kommenteistani irti jotain josta haluat jotain rakentavaa palautetta niin tee se, mutta jos haluat tietää ylimalkaan "kuka mä olen (ihmisenä, luonteena jne) / mitä mä olen tehny elämäni aikana (kokemukset jne.)" niin lähetä privaa.
op-

#39 • • Edited op- Negis

bates:

Ihmiset, jotka Suomessa näitä isoja tapahtumia järjestävät, ovat pääsääntöisesti tehneet useita vuosia duunia pienemmissä mestoissa hikisissä klubeissa huonolla liksalla ennenkuin ovat kokeneet omaavansa resursseja, kontakteja ja munaa suurten tapahtumakokonaisuuksien organisointiin.

Epäkiitollista ja riskialtista puuhaahan se on. Vaikka itse järjestävällä taholla olisi kuinka paljon kokemusta on suuren kokoluokan tapahtumissa aina runsaasti satunnaismuuttujia joihin on vaikeaa tai jopa mahdotonta varautua ennakkoon. Väkimäärän lisääntyessä pienemmissä bileissä ehkäpä vähäpätöisen oloiset ongelmat voivat paisua aivan uusiin mittasuhteisiin ja hyvän asiakaspalvelun tason ylläpito on hyvin vaativaa. Haasteellisuus ja riski oikeastaan kasvaakin eksponentiaalisesti eikä lineaarisesti asiakasmäärän suhteen.
mekaanikko

#40 • • mekaanikko don selecta
Voi Mooses ja palava pensas teidän kanssa.

Tästä keskustelusta saa monien kommentteja lukiessa sen käsityksen, että on suuri kunnia päästä tekemään bileitä ja että vaatii vuosien hangaroundailun ennen kuin voi edes katsoa silmiin suurta promoottoria saati sitten kehdata pyytää kainosti päästä auttamaan vaikkapa vessojen puhdistamisessa tapahtuman jälkeen.

Ei se nyt ihan niin ole. OK, jos haluaa päästä jonkun bileitä vääntävän jengin ydinryhmään päättämään tapahtuman suurista linjoista jne. niin sinne toki matka on hiukan pitempi, mutta väittäisin että lähes kenelle tahansa järjestäjälle kelpaa ilmainen työvoima suoritusportaassa jos vain taitoa ja ennen kaikkea motivaatiota ja sitoutumiskykyä löytyy. Lainatakseni Elmun tuotantopäällikkö Stuba Nikulaa:

Bileduunarilta vaaditaan kolme ominaisuutta:

1) Tietää mitä kello on
2) Tietää kuka päättää
3) Tekee mitä sanoo

Toisin sanoen: vaikka jotkut tehtävät bileiden tuotantoketjussa vaativat erityistaitoja, on paljon hommia joissa terve järki ja hyvä kuulo kohtuulliseen fyysiseen kondikseen yhdistettynä ja näiden kolmen perusehdon täyttäminen. Siis, ei lupaa sellaista mitä ei pysty pitämään, tekee duunit ajallaan ja on selvillä komentoketjusta eli tietää kenen hihaa mennä nykimään kun a) tulee ongelma tai b) ei ole tekemistä.

En tiedä kuinka tasokasta kulttuurituottamisen opetus on Jyväskylässä, mutta ainakin meillä Helsingissä Stadian kulttuurituotannon opiskelijat ovat siinä määrin asiansa osaavaa ja särmää jengiä että jos bilejärjästäjänä minulle tarjoutuisi joku heistä vapaaehtoisesti hommiin niin ottaisin duuniin ilomielin - ja vähän vaativampiinkin tehtäviin kuin kantamaan aidanpaloja. Viime kädessä "näihin hommiin" pätevöidytään tietysti käytännön duunissa, mutta ei pidä väheksyä sitä varsin laadukasta perusopetusta jota mm. lainsäädäntöön, rahoitukseen, markkinointiin, johtamistaitoon, sidosryhmäsuhteiden hoitoon ja moneen muuhun bilejärkkäyksen kannalta keskeiseen hommaan on maamme ammattikorkeakouluissa ja pikkasen yliopistotasollakin (SibA) tarjolla.

Väittäisin, että ainakin itse tuntemani alan 3.-4. vuoden opiskelijat (joilla myös luonnollisesti on jo runsaasti käytännön työkokemusta) ovat hommiinsa keskimäärin pätevämpiä kuin 75% tuntemistani itseoppineista joilla olisi pitkäkin käytännön kokemus alalla. Otos on tietysti pieni ja totta kai esimerkiksi 10+ vuotta bileitä ammattimaisesti (so. päivätyökseen) tehneet ovat väistämättäkin alansa ehdottomia osaajia, tuskinpa he muuten enää duunissa olisivatkaan.

Summa summarum: Jos minä järkkäisin bileitä Jkl:ssä päin, ottaisin nimimerkki cavillacan mielelläni hommiin. Jos taas haluaisin oppia bileiden tekemisestä jotain, en kyselisi asiasta täällä missä asenne tuntuu olevan aivan tolkuttoman nihkeä vaan esimerkiksi Plattarilla jossa muistini mukaan tällaiset keskustelut on aikaisemmin käyty ainakin hieman positiivisemmassa hengessä. =)

(Disclaimer: Kuten kaikki tosi profet varmaankin tietävät niin mun bilejärkkäyshän on diletanttiosastoa ja melko satunnaista, viimeksi oon isommista jutuista ollut vastuullisena tekemässä Koneistoon yhtä stagea 2003 eli en ole mikään ykkösauktoriteetti asiassa.)

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia