46 posts, 3 pages, 12,787 views
Ana-5000:
---
jUSSi:
Mihin internetissä tarvitaan drag-n-drop toiminnallisuutta? Saattaa ehkä olla hyödyllinen jonkun ison firman intranetissä..
---
Katsos kun voidaan tehdä 400px iso ostoskorikuvake nettisivun alareunaan ja tuotteet esitellään tuotetta kuvaavina pikkukuva-ikoneina, joita tarkastellakseen ne voi KÄTEVÄSTI raahata esim. sen 400px suurennuslasin alle joka avaa popup-ikkunen (200x200) mihin aukeaa tuotetiedot (kolme riviä, 40 merkkiä 7px fontti) ja teemamusiikki kyseisen tuoteperheen mukaan. Nää kaikki on värikoodattu tuotteen koon, valmistajan ja materiaalin mukaan (Paitsi tuotteen väri, joka esitetään eläinsymbolina)
Sit voidaan esim. linkit raahata "mun linkit"-kansioon, mikä voidaan käteväsit synkronoida viidellätoista klikkauksella palm pilotin kanssa (os-version 1.2, 1.3b 2.5alpha build 1381).
URL on staattinen, ikkunoitu, leijuva ja sisältää skandeja.
jUSSi:
No, se on sitten niin, että saitit mitkä vaativat IE:n toimiakseen eivät näy ainakaan allekirjoittaneen koneella. Eikös tuo selaimen integrointi käyttöjärjestelmään jo todettu monopoliaseman väärinkäytöksi?
ja avoimen koodin edut ovat kiistattomia suljettuun koodiin verrattuna.
jUSSi:
ja voi vinde ku mä tarviin tollasta :DD
sts:
Kuitenkaan en usko että kovin moni site joka toimii esim .php:llä tai muuta vastaavaa, alkaa vaihtamaan .NET:iin tai johonkin muuhun vähemmä hirveempään sontaan. Pelkästään jo .NET:in vaatima IIS on riittävä kirosana isoille firmoille olla siirtymättä siihen.
Tres:
---
sts:
Kuitenkaan en usko että kovin moni site joka toimii esim .php:llä tai muuta vastaavaa, alkaa vaihtamaan .NET:iin tai johonkin muuhun vähemmä hirveempään sontaan. Pelkästään jo .NET:in vaatima IIS on riittävä kirosana isoille firmoille olla siirtymättä siihen.
---
Ei ehkä siirtymään, mutte ei nyt kuitenkaan
vähätellä .NET-ratkaisujakaan.
Meillä on tällä hetkellä menossa 5
.NET -pohjaista intranet-projektia monikansallisille
konserneille, joita ei mitenkään voi pitää
työntekijämäärän ja liikevaihdon perusteella
enää minään nyrkkipajoina. Yllättävän isojen
firmojen www-saititkin kuitenkin pyörii
IIS:n päällä, ja etenkin intra-ratkaisuissa
toi tarjoo monia etuja.
Dorka:
Tässä on se ongelma et monet saitit vaativat hirveästi koodaamista jotta toimivat kaikilla nettiselaimilla mahdollisimman hyvin, mutta nettiselain asettaa liian suuret rajoitukset yritysten "ohjelmistoihin".
Dorka:Samoin taas tavalliset windows ohjelmat ovat liian rajoittuneita taas levittämisen ja ylläpidon kannalta. Tähän tuleekin nyt muutoksia, nyt .NET Frameworkin aikakaudella on voitu asentaa softaa esim vain linkkiä klikkaamalla jolloin se lataa ohjelman nettiselaimen kautta windows:n jolloin saadaan jaettua softaa ja päivitettyä suurille käyttäjämassoille vain päivittämällä ohjelman palvelimesta.
Dorka:Longhornin aikakaudella tulee click one deploymentti joka tekee edellä mainitun, mutta vieläkin helpommin - näin windows softapuolella. samaan aikaan mikkisofta tuo nettiselaimiin ziljoonan "visuaalisia" toimintoja jolla ei välttämättä perus funktionaaleja lisätä vaan "käyttäjäystävällisempiä" käyttöliittymiä kankeeseen nettiselaimeen. Mitä linux ihmiset unohtaa AINA on käyttäjäystävällinen käyttöliittymä, jos asiakas saa valita erittäin helppokäyttöisen ohjelman, kuin paljon enemmän ominaisuuksia sisältävän ohjelman mutta hankalammalla käyttöliittymällä niin asiakas valitsee erittäin suurella todennäköisyydellä sen helpommin käytettävän ohjelmiston.
Dorka:Monet firmat myös käyttävät avointakoodia, koska mitään muuta mahdollisuutta niillä ei ole elää kuin yhdistää voimansa mikkisoftaa vastaan. Kaikki tietää netscapen tarinan, samaa on tapahtumassa sun:lle ja IBM on myös hätää kärsimässä sen omien DB2 ja WebSphere ohjelmistojensa kanssa. Novell aivan sama tarina, Mikkisoftan Active Directoryn julkaisemisen jälkeen Novell o sukeltanu rankasti. Oracle on hätää kärsimässä uusien asiakkaiden kanssa ja varsinkin pienien firmojen sektorilla minkä se o käytännössä hävinny Mikkisoftalle.
jUSSi:
Eikös tuo selaimen integrointi käyttöjärjestelmään jo todettu monopoliaseman väärinkäytöksi?
sts:
Ja longhorn ei paljoa nettiä muuta, okei tuodaan .net käyttöjärjestämä maailmaan pysyväksi osaksi, mutta 90% koodaajista on .net:istä vähä samaa mieltä kuin .asp:stä tai C#:sta... (Luetaan täyttä epästandardia paskaa)
Pelkästään jo .NET:in vaatima IIS on riittävä kirosana isoille firmoille olla siirtymättä siihen. Jopa BEA:n weblogic server on fiksumpi vaihtoehto isoille firmoille (joka sekin on kyllä hirveä) kuin IIS, joka on reikänen ku emmental juusto.
Dorka:
...
jUSSi:
Ihan hyviä pointteja, mutta minä en vain voi sulattaa monopoliasemaa millään liiketoiminnan alalla enkä sen käyttöä voiton edistämiseen.
Sanelupolitiikka ei toimi ja liiketoiminnan tulisi aina olla asiakaslähtöistä. Minulla ainakin keittää heti, jos joku yrittää tyrkyttää jotain mitä en tarvitse.
Dorka:
No minusta joku Windows MediaPlayerin lisääminen käyttöjärjestelmään ei ole monopoliaseman väärinkäyttöä mitenkään vaan edelleen käyttöjärjärjestemän ominaisuuksien lisäämistä josta on kuluttajille hyötyä. Jos kuluttaja haluaa itse laittaa siihen jonkun toisen softan niin lataa sitten netistä, mutta entäs nämä käyttäjät joilla ei ole tätä mahdollisuutta? Niillä olisi esim. XP vaikka mitään mediasoitinta.
Dorka:Itse toivoisin näkeväni et linux leiri nyt ryhdistäytyis ja lakkais tappelemasta keskenään josta pahin esimerkki on SCO.
Dorka:Tämä vain antaa mikkisofta lisää etumatkaa, etumatkaa kun on jo nyt aivan tarpeeksi - eikä täällä mainitut 500miljoonan sakot tunnu missään. Mikkisoftan "säästöt" tällähetkellä ovat noin 50 biljoonaa dollaria - se vois halutessaan ostaa koko mediaplayer kilpailijat itselleen (real, musicmatch jne) tosin ei sillä ole siihen tarvetta, kun sillä on jo omaa teknologia osaamista sillä saralla.
Dorka:
Tämä keskustelu nyt kääntyy enemmän globalisaation puolelle. Itse olen hyväksynyt globalisaation sen tuomine huonoine asioineen kuin positiivisten. Minun näkemykseni on se että jatkossa ylipäätänsä tässä maailmassa vähitellen hallitsevat suuret monikansalliset firmat. Pienillä firmoilla on myös omat markkinarakonsa enkä ajattele, että maailma olisi täysin muutamien firmojen varassa - mutta näin yleistäen on.
IT-alalla myös ajattelen näin josta eniten laitan ropoja likoon mikkisoftan puolesta ja johon oma koko urakin (tuleva ja mennyt) tukeutuu. Nämäkin on asioita joista voisi kiistellä hautaan asti, mutta loppujenlopuksi ei ole nyt kyse IT:stä vaan yleisesti mitä mieltä on nykyajan "maailmanmenosta". Aina on tilaa hyville yksilöille, mutta jos tämä pieni yksilö rupeaa "härnäämään" isompaa (siis esim. laajentaa yritystään paljon) voi isot pelata pienen firman helposti päivänjärjestyksestä ja tämä on todella arkista nykyään - tämä harmittaa, koska itse olen tämän tilanteen kokenut (nyt en puhu IT alasta) mutta ei siitä nyt voi hirveästi valittaa vaan pitää yrittää pärjätä tässä maailmassa. IT maailma nyt sinänsä on vähän hassu, kun siihen on sotkettu politiikkakin kun siitä on tullut "liian iso" ja "uhka" monille ihmisille jolloin tulee noita sakkotuomioita jne. jotka vain hidastavat väistämätöntä tai näin minä ajattelen.
jUSSi:
Miksi olet alistunut? Oletko kalvinisti ja uskot, että se mikä tapahtuu on määrätty? Hyväksyt epäkohdat suoralta kädeltä?