Tyydyttävä elintaso ja palkka?

299 posts, 15 pages, 97,054 views

ville

Posts: 3,780

#281 • • ville olen oikeasti ujo

zanta, 4.10.2006 01:03:
Saisko lukea jotku perustelut miten autoon menee juuri 750e/kk?
Tiedän kyllä ihmisiä joilla menee 4-5 numeroisia euromääriä kuussa autoon mutta ei tavan käytössä mene 750 euroa...



Talouselämän laskelma kun auton maksaa 30ke, pitoaika 4v, vuodessa ajaa 20 000km. Tämä vielä about vuosi sitten, nyt bensa maksaa enemmän ja siten summa varmaan lähempänä 800e.

Tietysti siitä voidaan keskustella, että kannattaako ostaa 30ke auto... henk. koht. mielipide kuitenkin on, että sit joskus kun sen auton hankkii, se pitää olla mukava & laadukas eli toi 30ke menee hyvin helposti.
ville

Posts: 3,780

#282 • • ville olen oikeasti ujo

Howdy, 4.10.2006 17:21:
Musta on aika järkyttävää että lapsen tekoa mitataan rahassa? kertookohan jotain teistä kenties ..



Vai kertooko se enemmän siitä millä tavalla sä luet ton tekstin ja mitkä on sun ennakkoluulot mua ja vaavua kohtaan?


Noilla tuloilla te ette nälkää näe edes äitiysloman aikana. Sori saatan toki ymmärtää väärin .. mutta kalskahti TODELLA pahasti korvaan ..



IMO toteaminen että lapsi laskee perheen tuloja ei ole sama asia kuin että lapsen teon mittaisi rahassa. Vaavu siis teki lähinnä insinöörimäinen toteamuksen sen sijaan että toteasi: "Mä en tee lasta koska se laskee mun tuloja 20ke vuodessa". Tämä olisi jo lapsen mittaamista rahassa...

Sen kyllä myönnän, että olihan tossa vaavun postissa snadisti yliampuva asenne tyyliin: "hui kun pelottaa".... mutta se nyt johtuu lähinnä siitä, että vaavu ylipäätään stressaa rahasta ja sen riittävyydestä ihan liikaa, vaikka oikeasti stressattavaa ei ole :)


musta lapset on ihana asia....



Ja jos toteaa, että tulot laskee lapsen saannin myötä, se tarkoittaa, että lapset ovat hirveä asia?


Kyllähän nyt kuka tahansa järkävä ihminen tajuaa, että jos bruttovuositulot taloudella on yli 70ke lapsenhankinta tuskin on taloudellinen riski jota ei voisi tehdä. Sen sijaan kyse on päätöksestä, jonka vaikutukset tuntuvat radikaalisti kaikkialla muualla paitsi lompakon paksuudessa. Suoraan sanottuna mä melkein veikkaan, et vaikka toisen tulot putoaa 80%:iin lapsen syntymän myötä, meillä jää rahaa enemmän käyttöön kuin nyt. Tämä siitä syystä, että nykyinen elämäntyyli (bileet, taksit, kavereiden juottaminen & syöttäminen, sisustus jne) tulee muuttumaan ja siten kuukaudessa jää nelinumeroinen summa tuhlaamatta näihin asioihin. Pieni lapsi ei kuitenkaan rahallisesti syö mitään eikä hankittava infra hirveitä maksa...
La Petite

Posts: 1,160

#283 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...
Mun on kyl kainosti todettava että lapsen ylläpito maksaa aika tosi paljon. Pienenä vaipat, sapuskat, kaikki turvavarusteet ja vaatteet. Lapset kun kasvaa koko ajan ja vaatteita kuluu muutenkin ihan hurjana. Plus et esim ulkohaalarin on vaan oltava sieltä kalliimmasta päästä, koska ne on parhaita kun lapsi sukeltaa pää edellä kuralätäkköön *tirsk*

Ja mieluiten sitä syöttää lapsoselle vähän kalliimpaa ruokaa, jos siinä on ravitoarvot kohillaan.

Ja mitä isommaks ne tulee, sitä enemmän ne Tahtooooooooo. *hihu*

Silti sekuntiakaan en vaihtais pois meidän pikkuneidin kans vietetyist hetkistä.

Sanotaan vaik et elämä on, mut ONNEKS on *sydän*


(ja en tarkoita tehdä tästä mun postista riidankylvöä *piis* )

--
Rem tene, verba seqventur

Howdy

Posts: 7,955

#284 • • Howdy Oldie

Cloud,

---


ÖH. mun mielestä ois vähintäänkin vastuutonta olla kelaamatta asian taloudellista puolta ennen lapsen hankkimista. totta kai se kertoo jotain ihmisistä jos niillä oma elintaso painaa vaakakupissa enemmän ku lapsen hankkiminen, mut ei kai meidän kaikkien täällä kuulu olla lisääntymässä?

---


Todellakin, Musta on myös vastuutonta hankkia lapsi jos siihen ei rumasti sanottuna "ole varaa".

Lapsi kun ansaitsee todellakin muuta kuin köyhyyden ja köyhyydessä elämisen imoh. Musta on vastuutonta hankkia lapsi jos tietää, että se joutuis elämään nälkäkurjuudessa etc. Kyllä sille lapselle perus jutut on pystyttävä ylläpitämään vähintään.



Ai ... säkin olet sitä mieltä et ennenkun on varaa hankkia lapsi pitää olla 6 isoo kuukaudessa tulot vai? *nauru* fine ..

--
Käpy vailla vertaa

Howdy

Posts: 7,955

#285 • • Howdy Oldie

ville, 4.10.2006 19:27:
---


Sen kyllä myönnän, että olihan tossa vaavun postissa snadisti yliampuva asenne tyyliin: "hui kun pelottaa".... mutta se nyt johtuu lähinnä siitä, että vaavu ylipäätään stressaa rahasta ja sen riittävyydestä ihan liikaa, vaikka oikeasti stressattavaa ei ole :)


---



Ehkäpä kyse on juuri tuosta, en vain ymmärrä miksi olla noin stressaantunut tuollaisilla tuloilla kun valta osa suomalaisista sinnittelee max 1700 brutto tuloilla *ding* ja lapsia saa ja suht normaalisti elää, vaikkei mitenkään voi sanoa että leveästi.

--
Käpy vailla vertaa

ville

Posts: 3,780

#286 • • ville olen oikeasti ujo

La Petite, 4.10.2006 19:35:
Mun on kyl kainosti todettava että lapsen ylläpito maksaa aika tosi paljon. Pienenä vaipat, sapuskat, kaikki turvavarusteet ja vaatteet. Lapset kun kasvaa koko ajan ja vaatteita kuluu muutenkin ihan hurjana.



No tähän tietysti pätee vähän asia kuin aikusten kohdalla, osa haluaa parasta osa tyytyy vähempään.

Sitä voi ostaa levyjarrulla varustetut 2ke vaunut, tai sitten käytetyt satasella. Toinen haluaa pukea lapsensa TH vaatteisiin, toinen ostaa h&m lastenliikkeestä.

Hesarissa oli jokin aikaa sitten juttu jossa perheet oli ihan oikeasti kirjanneet ylös mitä lapsen hankkiminen maksaa. Kuten arvata sattaa, erot olivat huimia ja halvimmillaan lapsen hankkiminen ei oikeasti hirveitä maksa. Jotenkin muistelisin, että vaipat ja safkat oli alle 200e/kk eli jos on joka viikonloppua kotona eikä bileissä niin plussalla ollaan :D

Mä veikkaan että oikeasti kalliiksi lapsi alkaa tulla vasta siinä vaiheessa kun ikää on selkästi enemmän jolloin pitäisi olla kunnolla tilaa (=suurempi asunto) ja vaatteet viimeisen päälle...
Cloud

Posts: 2,162

#287 • • Edited Cloud Game Freak

Howdy, 4.10.2006 19:39:

Ai ... säkin olet sitä mieltä et ennenkun on varaa hankkia lapsi pitää olla 6 isoo kuukaudessa tulot vai? *nauru* fine ..



No en mä noinkaan sanoisi, Sanoisin että on vain edesvastuutonta hankkia lapsi omaksi ilokseen jos luvassa on lapselle huonot olot. Ei elämä vältämättä ole onnea pelkästään rikkailla lapsilla. Mutta on se niin, että jos oikeasti on hankala maksaa laskut ja hankkia ruokaa ja eletään koko ajan on the "edge" on kyllä ollut väärä aika imo tuoda lapsi kärsimään tollaseen tilanteeseen.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Howdy

Posts: 7,955

#288 • • Edited Howdy Oldie

Cloud, 4.10.2006 20:41:
---
Howdy, 4.10.2006 19:39:

Ai ... säkin olet sitä mieltä et ennenkun on varaa hankkia lapsi pitää olla 6 isoo kuukaudessa tulot vai? *nauru* fine ..

---


No en mä noinkaan sanoisi, Sanoisin että on vain edesvastuutonta hankkia lapsi omaksi ilokseen jos luvassa on lapselle huonot olot. Ei elämä vältämättä ole onnea pelkästään rikkailla lapsilla. Mutta on se niin, että jos oikeasti on hankala maksaa laskut ja hankkia ruokaa ja eletään koko ajan on the "edge" on kyllä ollut väärä aika imo tuoda lapsi kärsimään tollaseen tilanteeseen.



Mut mistä sä repäsit nyt ton köyhyys asian? mä en tietääkseni missään vaiheessa sanonut että köyhä n kädestä suuhun elävän on viisasta niitä tehdä? mä luultavasti tarkoitin sellaista NORMAALI TOIMEENTULON omaavaa ihmistä, käsititkö nyt?

--
Käpy vailla vertaa

Cloud

Posts: 2,162

#289 • • Cloud Game Freak

Howdy, 4.10.2006 21:03:



Mut mistä sä repäsit nyt ton köyhyys asian? mä en tietääkseni missään vaiheessa sanonut että köyhä n kädestä suuhun elävän on viisasta niitä tehdä? mä luultavasti tarkoitin sellaista NORMAALI TOIMEENTULON omaavaa ihmistä, käsititkö nyt?



Mistä sä sen repäsit, että mä sanoin, ettei normaalituloinen voisi sitä lasta hankkia. Mähän vain koko ajan sanoin, ettei musta ole moraalisesti oikein saattaa lasta kärsimään köyhyydessä. Sanavalinta saattoi olla hivenen eri mutta samaa asiaa tarkoitin. Käsitätkö nyt =P

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

vaavu

Posts: 1,324

#290 • • vaavu vara-vana

Howdy, 4.10.2006 17:21:
Musta on aika järkyttävää että lapsen tekoa mitataan rahassa?



Eihän tässä kyse ole siitä, että tulojen tippuminen millään lailla hidastaisi lapsen hankinta-aikeita. (Tuolla alkuperäisessä tekstissä puhuin lasten hankinnasta muodossa kun, en jos.) Mutta ei sitä käy kiistäminen, että lapsen hankinnalla on myös taloudellisia seurauksia, joista olisi hyvä olla tietoinen. Kun perheen koko kasvaa 50% ja yhteenlasketut tulot putoavat pahimmillaan jopa lähes puoleen, on ero aika merkittävä.

Noilla tuloilla te ette nälkää näe edes äitiysloman aikana. Sori saatan toki ymmärtää väärin .. mutta kalskahti TODELLA pahasti korvaan ..



Siis, itse asiassa äitiys- ja isyysloman aikana tilanne onkin ihan hyvä, koska kotiin jäävän palkka laskee vain sen joitain kymmeniä prosentteja. Mutta kun nämä lomat loppuvat, on lapsi vielä ihan pieni vauva. Vaikka monet laittavatkin lapsensa sen ikäisenä päiväkotiin, musta tollanen ajatus tuntuu ihan sydäntäraastavalta. Silloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää hoitovapaa, jonka suuruus on muistaakseni pari sataa euroa kuussa.

Meidän tapauksessa tilanne on vielä sikäli hankala, että molemmat ansaitsevat suunnilleen yhtä paljon. Jos toinen ansaitsisi selvästi enemmän, kuten useimmissa talouksissa on tilanne, ei hoitovapaa vaikuttaisi perheen tuloihin niin paljoa.

Mutta totta kuitenkin on, että ei tässä nälkää kukaan ole näkemässä. Ei varmaan Suomessa kovinkaan monen tarvitse, sen verran hyvät tukiverkot tämä yhteiskunta tarjoaa.


musta lapset on ihana asia....



Niin meistäkin, ei me muuten niiden hankkimista oltaisi pohdittukaan. :)
Amuck

Posts: 2,396

#291 • • Edited Amuck dub-i-dub

ville, 4.10.2006 19:08:
Tietysti siitä voidaan keskustella, että kannattaako ostaa 30ke auto... henk. koht. mielipide kuitenkin on, että sit joskus kun sen auton hankkii, se pitää olla mukava & laadukas eli toi 30ke menee hyvin helposti.


ot: Fiesta maksoi 50e + kossupullon. Puolentoista vuoden aikana piti korjata kerran (pakoputket kiinnikkeet hajos), mutta siitäkin selvisin käytännössä ilmaiseksi kun takaluukussa oli rautalankaa! \\o/

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Wanna B

Posts: 259

#292 • • Wanna B Rattopoika

rmtn, 4.10.2006 16:05:
mul jäis muuten joka kuussa tonni käteen jos luopuisin autosta 0_o



Jeps, autoon uppoo rahaa melkosen paljo... Käyttökustannukset o melko suuret, ja jos ajattelee vielä sillai et auto ku on rahotuksella hankittu, tulee siitä lisäks vielä kuukausilynnykset, itellä lyhennykset "vaan" 220/kk, mut sehän on vaan välillistä menoo osaks ku se auto kuitenki on kohta oma......

Oon sen huomannu et vaikka olis millaset tulot, nii mä oon ainaki aina iha PA, en vaa osaa pihistellä missää....

--
Kukkuu, mitä apinalauma?!

Jusna666

Posts: 1,447

#293 • • Jusna666 Diablo
Ei ainakaan nykyinen kun verojen jälkeen jää kuussa käteen n.1400e ja velkaa on 90ke, eli kusessa ollaan.
Koita siinä sivussa sitten harrastella viel autohommia. *igor*

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

Avernian

Posts: 7,451

#294 • • Avernian Kerettiläinen
[OT]

mayah, 4.10.2006 19:03:
Maailmassa on paljon nautittavia asioita, jotka ovat ilmaisia. Auringonlaskun katseleminen, hiljaisuuden kuunteleminen ja ystäville jutteleminen. ---



Ystäville jutteleminen on muuten yllättävän kallista. Verraten, kun tuloja on vähän. Puhelimessa jaarittelu maksaa eikä korvaa läsnäoloa, jos menee tekemään jotain tulee laskua taatusti, ja jos kutsuu ystävän kotiinsa pitää järjestää jonkinlaista tarjoilua....
[/OT]

Mun kuukausitulot on opintoraha + asumistuki. Onneksi on kaupungin halvin vuokra, ja isoin menoerä ruokalasku.

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

Individual

Posts: 10,942

#295 • • Edited Individual HYPNO!
Pienellä kellotuksella olisin sangen tyytyväinen. Nyt en sitä kyllä ole, mutta ei kyllä jaksa liiemmilti urheillakaan tuolla työmaalla, enää. Sitä saavat, mistä ovat valmiita maksamaan. (Tämä ei siis tarkoita sitä, että hoitaisin työni huonosti.)

edit: mutta ei tässä nälkään kuolla ja reivaamaankin pääsee, silti hieman jäisi tuo päänraapiminen vähemmälle, jos olis hitusen parempi liksa.
Woox

Posts: 146

#296 • • Woox
"Ei ne isot tulot vaan pienet menot" .. olispa se noin helppoa .. *pepsodent* Ite oon nykyiseen palkkaan ihan tyytyväinen, mut aina sitä rahanmenoa on .. Mutta jos faktoja ajatellaan, nykyisellä palkalla elelisi kaksikin ihmistä aivan täysin .. Mutta aina on hinku saada lisää *vink*
hrdkvr

Posts: 3,929

#297 • • hrdkvr KURGO

Jusna666, 7.10.2006 11:47:
Ei ainakaan nykyinen kun verojen jälkeen jää kuussa käteen n.1400e ja velkaa on 90ke, eli kusessa ollaan.
Koita siinä sivussa sitten harrastella viel autohommia. *igor*



Ei oo mullakaan paljon helpompaa

luvut

1650 ja 170 Ke!!!

--
-keep it hard-

Jusna666

Posts: 1,447

#298 • • Jusna666 Diablo

hrdkvr, 11.10.2006 16:04:

Ei oo mullakaan paljon helpompaa

luvut

1650 ja 170 Ke!!!



No sulla ku on noin paljo pätkää, ni sehän ei enää paljoo siin tuntuis jos ottaisit noi munki velat siihen päälle, pliis? *pepsodent* *vink*

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

hrdkvr

Posts: 3,929

#299 • • hrdkvr KURGO

Jusna666, 11.10.2006 16:05:
---
hrdkvr, 11.10.2006 16:04:

Ei oo mullakaan paljon helpompaa

luvut

1650 ja 170 Ke!!!

---


No sulla ku on noin paljo pätkää, ni sehän ei enää paljoo siin tuntuis jos ottaisit noi munki velat siihen päälle, pliis? *pepsodent* *vink*



ostin asunnon kaik mäni..sori

koita nyt remontoida tässä sit :D

--
-keep it hard-