Eläinten kasvatuksesta

90 posts, 5 pages, 18,440 views

Essi

#1 • • Essi Kukkupää!
Tutustuin täällä Ranskassa yhteen tyyppiin, joka osti reilun vuoden ikäisen koiran (staffordshiren bullterrieri).
Tää jäbä kouluttaa sitä aika rankasti, esim. jos eläin ei parin komennuksen jälkeen tottele se vetäsee kengän jalastaan ja läimäyttää sillä. Tällasta en oo pahemmin Suomessa nähny. Mitäs te olette mieltä, saako eläimiä kasvattaa kovalla kouralla vai onko se eläinrääkkäystä?

--
Houkutusten vastustaminen on luonteen todellinen mitta.

Jone

#2 • • Jone Archibald Haddock
Pääsääntöisesti hoidan omien karvapalleroideni harvat "kuritukset" nostamalla johonkin tempaukseen syyllistyneen selälleen kämmenteni päälle ja pitämällä monologin tyyliin "katsotaan silmiin kun puhutaan. Isihän on sanonut ettei noin saa tehdä. Tuhma kissa." Siinä on rangaistusta ihan tarpeeksi, mutta kyllähän kissan nyt voi nostaa niskasta ilmaan pelkäämättä aiheuttavansa jotain vahinkoa.

Varsinaista väkivaltaa eläimiä kohtaan (johon esim. kengällä läimäyttäminen mielestäni kuuluu) en suvaitse ollenkaan. Itseasiassa se on yksi niistä harvoista asioista, joista vedän armottomat raivarit (TJEU: "kissantappovideo"-topic).
Juhgu

#3 • • Juhgu Virnistelijä
Pääsääntöisesti kissoille tai koirille ei tarvitse tehdä fyysistä väkivaltaa että ne oppivat. Joillain harvoilla roduilla voi olla poikkeustapauksia, mutta silloinkin puhutaan kerrasta tai kahdesta sen elämän aikana. Niillä viiraa päässä jotka hankkivat kotieläimiä hakattaviksi.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Essi

#4 • • Essi Kukkupää!
Tää jätkä on vaan ilmeisesti oppinut tän kasvatustyylin kotoaan. Ja se diggaa koirastaan, on niillä enemmän "helliä hetkiä" mutta välillä kun se raivostuu niin tekee pahaa kattoa sitä läimimistä.

Koira ei kyl vikise tai vingu, onneks, muuten en kestäis katella.

Ja on tollasesta vähän vaikee ruveta saarnaamaanki.

--

#5 • • trusti Guest

Essi:

Kokeilepa itse läimäyttää sitä torspoa kengällä. jos menee viesti paremmin perille...
Essi

#6 • • Essi Kukkupää!
Eiköhän se tiedä mun asenteen tohon, kai sen nyt ilmeestä näkee.

"Älä koira pompi päälle ja nuole mun naamaa!" Läimäyttää.
"Kato kyl sen pitää oppia, muuten ihmiset pelkää sitä. On se sentään pitbulli."

--

UnityF

#7 • • UnityF joo just se
mun kissa on kai oppinu kuulemaan mun äänensävystä milloin se tekee jotain kielettyy... jos saan sen kiinni tekemässä jotain pahaa esim kävelee parveken kaiteella ja se tietää että se on kieletty niin kun huudan tiettyyn äänensävyyn.. "humu-pekka missä sä oikeen olet?" tai "humu-pekka EI" niin se tietää että nyt on tehty väärin ja tulee pois.. yleensä se kattoo mua ja toistaa taphtuman ja oikeen oottaa että kiellän sitä...*nauru* (lellitty 10-vuotias kakara).

Jone
Varsinaista väkivaltaa eläimiä kohtaan (johon esim. kengällä läimäyttäminen mielestäni kuuluu) en suvaitse ollenkaan.

täysin samaa mieltä.
Illustrator

#8 • • Edited Illustrator
Joo, en kyllä lähtisi meidän piskiä kengällä pieksemään. Se osaa kyllä välillä olla äärimmäisen ärsyttävä, mut tuskimpa se lyömällä paranee.*eiei*
Jone

#9 • • Edited Jone Archibald Haddock

Essi:

Itselleni tossa ei olis mitään vaikeaa ja avaisin sen suuni aivan varmasti kaveruuden katkeamisen uhallakin. Luontokappaleet eivät juurikaan voi puolustautua meitä ihmisiä vastaan, joten väkivaltatapauksissa toisen ihmisen eläimen puolustajaksi asettautuminen on usein pretty much ainoa puolustus mitä sillä eläimellä tulee ikinä olemaan. Mieti tota seuraavan kerran kun koira saa seuraavan kerran nyrkkiä tai monoa - Koira ei voi asialle mitään, mutta sinä voit halutessasi.

En nyt halua syyllistää, mutta jos olet asiasta tietoinen etkä tee asialle mitään, niin sen koiran kohtalo on kyllä sitten sun omallatunnollasi. Paskamainen juttu, mutta "elämä on."
Essi

#10 • • Essi Kukkupää!
En aina ymmärrä ihan kaikkee mitä jengi tääl puhuu, mut mun mielestä sen frendit on sanonu sille jotain ton tapaista eikä se pahemmin siihen reagoi.

Oot kyllä ihan oikeessa, ehkä sitä vois tuoda oman mielipiteen vähän voimakkaammin esille. *joo*

--

#11 • • Edited trusti Guest

Essi:

"Älä koira pompi päälle ja nuole mun naamaa!" Läimäyttää.
"Kato kyl sen pitää oppia, muuten ihmiset pelkää sitä. On se sentään pitbulli."

Niin. Onhan se miehekästä alistaa eläintä, varsinkin jos se on vähän isompi ja vaarallisempi.

Suosittelisin että vain lopettaisit tuttavuuden tekemisen tämän "Jean-Pierren" kanssa kun ilmeisesti suakin tää asia aikalailla häiritsee...
Illustrator

#12 • • Illustrator

Essi:
Oot kyllä ihan oikeessa, ehkä sitä vois tuoda oman mielipiteen vähän voimakkaammin esille. *joo*

Lyö sitä ukkoa kengällä.*joo*
Essi

#13 • • Essi Kukkupää!
Essi ei harrasta väkivaltaa.

--

Kolera

#14 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
Tuosta jonen itse pois editoimasta pätkästä tuli mieleen, että mikä siinä pitbullissa nyt sitten on vikana? Paljon luonnevikoja vai ruumiinrakenteellisesti vaivalloinen koiralle itselleen?
Kun tuota puolesta ja vastaan juttua on jos jonkinlaista.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Jone

#15 • • Edited Jone Archibald Haddock

Kolera:
Tuosta jonen itse pois editoimasta pätkästä tuli mieleen, että mikä siinä pitbullissa nyt sitten on vikana? Paljon luonnevikoja vai ruumiinrakenteellisesti vaivalloinen koiralle itselleen?

Otin sen pois, koska myönnän että käsitykseni asiasta ei perustu tietämykseen vaan mutuun ja sivusta kuulluille jutuille. Käsitykseni mukaan Pitbulleilla on poikkeuksellisen paljon todella vaikeaa luonnevikaisuutta (toisaalta taas esim. täällä väitetään ton olevan pelkkä myytti), mutta tästä osaa varmaan joku muu sanoa paremmin joko puolesta tai vastaan.
Illustrator

#16 • • Edited Illustrator

Essi:
Essi ei harrasta väkivaltaa.

Noh, ehkä puhuminen asiasta riittää.*nauru*
Kianoni

#17 • • Kianoni pomputtaako?
joo oikeesti ihmisillä on niin sairaita käsityksiä koirien ym. lemmikkien kasvatuksesta
kaikille koiraihmisille olis hyvää luettavaa tuire kaimion kirjoittama koiranpennun kasvatus
Anime

#18 • • Anime Retrostööpeli
Hyvä topic, kerranki jotain järkevää asiaa..

Mulla on 6 vuotias fretti Hjördis, joka on puolix villi (emo edesmennyt albiinotyttö, Sulo *hih* ja isukki oli villi hilleri minkkitarhassa). Mä en missään tapauksessa hyväksy elämiin kohdistuvaa väkivaltaa, mut esim. fretit (varsinkin mun Hjöö) on sellasii, et niitten opettamiseen joutuu käyttämään joko niskasta nostamista tai näpäytystä nenukan päähän. Omasta mielestäni Hjöö kävi kovan koulun läpi (äärimmäisen peto kun oli pentuna) ja mulle tuli välistä tosi huono omatunto kun sitä jouduin useamman kerran napauttamaan. Kerran se puri mua pentuna luuhun asti, jonka jälkeen se sai kyllä kunnolla kyytiä (nappasin niskasta, näpäytin nenään ja liu'utin lattiaa pitkin huoneen toiseen päähän). Hjöö ei ollut moisesta moksiskaan, mutta mulle tuli tosi paha mieli.. *uuh* Hyvä opetus tässä tarinassa taisi kuitenkin tulla sille pienemmälle osapuolelle, tätä nykyä se on kaikkee muuta kuin tavallinen / perinteinen fretti: Ihana pulska lössykkä joka vaan kokoajan haluaa syliin ja hellyyttä. Jos vertaa muihin fretteihin mitä tiedän, mulla on ollu oikeanlaiset otteet, muut kasvattajat kun vaan heristelevät sormeaan ja sanovat "soo soo, ei noin saa tehdä!!".. *ding*

En missään tapauksessa kehota kokeilemaan tätä tapaa muihin eläimiin, fretit kun kuulemma ovat kaikista pienistä kotieläimistä vaikeimpia saada tottelemaan. Pakko tähän väliin vielä kehaista kuinka hieeeenosti Hjöö osaa kerjätä käskystä: Pidät rusinaa kädessä niin että Hjöö huomaa/haistaa sen ja sanot "kerjää!", sehän lössähtää selälleen lattialle. Ja kerjää. *nauru*
4552407.jpg

--
-K

Gish

#20 • • Edited Gish Welcome to the jungle
Kohtuus kaikessa, mutta kuria pitää olla.
Rakkaus eläintä kohtaan ei ole silti sama kuin ''ei saa satuttaa''
eihän sitä tarvitse satuttaa juu, mutta kunhan viesti menee perille.

itselläni on ollut ja on paljon eläimiä, tai lähinnä nytten olen tekemisissä kun elukat on isovanhemmilla.niin kummiskin *hih* kyllä se on ihan eläinkohtaista ja eläimen luonteesta kiinni miten sitä pitäisi lähteä kouluttamaan, esimerkiksi meidän ihanan ihq rottis, oli tosi vaikee pienempänä kun se ei tahtonut tajuta sitten mitään... ja kun kyseessä on iso ja vahvat luonteenpiirteet omaava eläin niin kyllä sille oli parempi lapsesta asti näyttää miten asiat toimii.
ei tietenkään silti liikaa fyysistä voimaa käyttäen.Kyllä siinä sai sanomalehteä kääriä ja hellästi persaukselle LÄPSÄISTÄ aika ajoin pienenä. kyllä se sitten iän ja kokemuksen myötä oppi mitä saa tehdä ja mitä ei.
vaikka siitä huono omatunto tulikin aina, ikinä en koiraani satuttanut olisi, se on varmaa.

Ps. LÄPSÄYTTÄÄ hellästi equals väkivalta?

Ja hevoset *justjoo*
siin on kanssa toinen niin ääripää tapaus että oksat pois,
onneksi en meidän oldenburgin ravuria joutunut kouluttamaan,
tokkopa siitä mitään olisi tullut *lmao*

grrh, jaksa enää muokkaa. vaikka kumminkin joku ottaa herneen nenään väärinkäsityksestä.