Millaisia ominaisuuksia haluaisit kännykkääsi?

97 posts, 5 pages, 17,671 views

Lost-Soul

Posts: 3,107

#41 • • Lost-Soul los pallos

siveys:
Mutta minä puhun nimenomaan siitä helppoudesta.. Ipodin tapaisella kiekolla voisi valita valikosta "Vaihda käyntikortteja", jonka jälkeen tietyllä etäisyydellä toisistaan olevat kännykät saisivat automaattisesti toisten samassa tilassa olevien kännyköiden omistajien käyntikortit digitaalisessa muodossa. Käyntikortit, jotka näkyisivät digitaalisen kuvan muodossa omistajansa näköiseksi brändättyinä, mutta sisältäisivät metatietoina myös henkilön tarkemmat yhteystiedot, tallentuisivat muistiin yksi kerrallaan "hyväksy"-nappia painamalla. Myöhemmin kun pääsee koneelle niin koneella voisi sitten helposti siirtää näistä käyntikorteista tiedot omaan osoitekirjaan mikäli tietoja täytyy jotenkin muokata tai kategorisoida.

Ei ole mitään järkeä, että ihminen alkaa käsin jollain täysin kädettömällä käyttöliittymällä näpyttelemään toisen ihmisen yhteystietoja talteen kun sen voisi tehdä automaattisesti ja helposti.


Mielestäni ei ole järkeä, että käyntikortti jaetaan suoraan kaikille, jotka sattuvat olemaan tietyllä etäisyydellä. Tälläisessä tapauksessa ei halutut ihmiset saisivat sinun käyntikorttisi tai laitteiden pitäisi olla kiinni toisissaan, joka on mielestäni erittäin epäkäytännöllistä.
Nyt en ole 100% varma, että pystyykö pc-suitella tekemään oman käyntikortin (siis tuollaisen tekstimuotoisen, ei persoonallisen yms yms.), mutta muistaakseni pystyy. Oman kortin lähettäminen ei ole yhtään vaikeaa (ellei valitse -> lähetä) ole jotain totaalisen mahdotonta. Nykyäänhän tämä puhelimen osoitekirja (puhelinluettelo) on toteutettu siten, että ne jokainen nimi ja numero on käyntikortti.
Tuota tietokoneen ja puhelimen kommunikointia pitäisi kyllä kehittää roimasti enemmän. Tällähetkellä en ole nähnyt yhdeltäkään valmistajalta mitään helppoa ja simppeliä ratkaisua. Itse olen muutaman hetken tapellut Nokian pc-suiten kanssa, kun piti ottaa yhteyt bluetoothin avulla ja lopulta tyydyin logitechin rävellykseen, jolla kuitenkin sain tarpeellisen tehtyä.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

UnityF

Posts: 15,721

#42 • • UnityF joo just se
Mä inhoon kännyköitä.. Mulla on oma puhelin yleensä piippauksella koska ihnoon niitä pilipali soittoääniä.. *poks*

mulle riittää kun näppäimet on hyvät ja siinä on käytössä se pikakirjoitus johon saisi kylläkin olla enemmän sanoja valmiina että ei tarvis kokoajan lisää niitä kun on hankkinu känän...
Sitten herätyskello ja paljon tilaa viesteille.. *hymy*

joten meitsi pärjänny jo oikeen hyvin... mitään ihme hässeleitä en kaipaa enkä tuu hankkimaan. *hymy*
siveys

Posts: 2,492

#43 • • siveys lovely

Lost-Soul:
Mielestäni ei ole järkeä, että käyntikortti jaetaan suoraan kaikille, jotka sattuvat olemaan tietyllä etäisyydellä.


Jos se etäisyys on esimerkiksi 10 cm niin saa siinä aika ninja olla, että joku random ihminen kerkeää laittamaan puhelimensa siihen viereen ja varastaa käyntikortit tahtomatta. Tämä etäisyys ei kuitenkaan tuota mitään ongelmaa ihmisille, jotka haluavat keskenään kortteja vaihtaa. Eikä se kyllä tosiaan mikään maata mullistava juttu ole, vaikka joku sun käyntikorttisi vahingossa saisikin. Sama juttu kun vahingossa tiputtaisit käyntikorttisi lattialle.

Idea kuitenkin oli se, että kummankin puhelimen täytyy olla tässä "vaihda käytikortteja" tilassa, ennenkuin kortit vaihtuvat. Jos nyt halutaan oikeasti olla paranoideja niin voihan sen tehdä vaikka niin, että ennenkuin käyntikortit ja tiedot vaihtavat omistajaa niin kummankin osanottajan on ensin hyväksyttävä transaktio. Näytöllä voi olla vaikka, että "Vaihdetaanko tietoja henkilön 'Pentti Ernola' kanssa?" ja kun kummatkin ovat painaneet, että hyväksyy transaktion niin käyntikortit tallentuisivat automaattisesti.

Oman kortin lähettäminen ei ole yhtään vaikeaa (ellei valitse -> lähetä) ole jotain totaalisen mahdotonta.


Jos kummallakaan ei ole toisen numeroa jo valmiiksi niin mihin sinä tällä valitse -> lähetä toiminnolla sitä käyntikorttia sitten olet lähettämässä? Ja vaikka sulla olisikin se numero niin sä joudut ensin kaivamaan sen numeron ennenkuin tiedät mihin olet lähettämässä - ja vielä kaikenlisäksi joudut maksamaan operaattosille siitä, että viesti menee metrin päähän.

Miksi tehdä näin yksinkertainen asia näin vaikeasti kun sen voisi tehdä helposti? Sitä minä en ymmärrä.
Late

Posts: 3,441

#44 • • Edited Late team Lasse

siveys:
Jos kummallakaan ei ole toisen numeroa jo valmiiksi niin mihin sinä tällä valitse -> lähetä toiminnolla sitä käyntikorttia sitten olet lähettämässä? Ja vaikka sulla olisikin se numero niin sä joudut ensin kaivamaan sen numeron ennenkuin tiedät mihin olet lähettämässä - ja vielä kaikenlisäksi joudut maksamaan operaattosille siitä, että viesti menee metrin päähän.

Miksi tehdä näin yksinkertainen asia näin vaikeasti kun sen voisi tehdä helposti? Sitä minä en ymmärrä.



Jos kummaltakin löytyy bluetooth niin tuo ei tuota ongelmia. Toimiipa vielä ~10m säteellä.

Ja itse aiheeseen, itse kaipaisin nopeampia datayhteyksiä ja sen myötä vieläkin suurempaa muistia.
Lisäksi vielä yksi erityisen loistava juttu olisi että tiedot saisi siirrettyä mutkatta täydellisenä laitteesta toiseen, edes valmistajan omien laitteiden osalta. Tämänhetkinen tillanne on että uusilla nokialaisilla voi imuroida tiedot vanhasta, mutta jos uusi menee huoltoon ei tietoja saa vanhempaan lainakoneeseen.
Lost-Soul

Posts: 3,107

#45 • • Lost-Soul los pallos

siveys:
Jos kummallakaan ei ole toisen numeroa jo valmiiksi niin mihin sinä tällä valitse -> lähetä toiminnolla sitä käyntikorttia sitten olet lähettämässä? Ja vaikka sulla olisikin se numero niin sä joudut ensin kaivamaan sen numeron ennenkuin tiedät mihin olet lähettämässä - ja vielä kaikenlisäksi joudut maksamaan operaattosille siitä, että viesti menee metrin päähän.

Miksi tehdä näin yksinkertainen asia näin vaikeasti kun sen voisi tehdä helposti? Sitä minä en ymmärrä.


Valitettavasti en nyt voi testata tätä, joten en voi täyttä totuutta sanoa. Mutta ensinnäkin, jos lähetät käyntikortin bluetoothilla niin operaattori ei pääse veloittamaan sinua siitä. (tällöin myös sivulliset eivät pääse ihan helposti siihen väliin)
Sitten... Tietenkin homma menee niin, että joudut valitsemaan käyntikortin minkä haluat lähettää. Kun tiedät minkä haluat lähettää, niin valikosta löytyy lähetä. Tämän jälkeen riippuen miten haluat tuon tiedon laittaa eteenpäin, päästään vähän erilaisiin kohtiin. Jos lähetät bluetoothilla niin muistaakseni valitset vain listasta sen toisen puhelimen, jonka tiedät sen puhelimen nimestä. Jos lähetät SMS:llä, niin se kaveri tietenkin kertoo sulle hänen numeronsa. Tietenkin tuosta voisi saada vähän helpompaa, mutta kyllä tuo minun mielestäni on jo erittäin yksinkertaista.

Kyllähän tietokoneissakin tiedoston lähettämiseen tarvitsee tietää, mikä lähetetään ja mihin sitä lähetetään (siis jos haluat saada se tiedosto juuri siihen yhteen tiettyyn paikkaan).

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Lost-Soul

Posts: 3,107

#46 • • Lost-Soul los pallos

Late:
Ja itse aiheeseen, itse kaipaisin nopeampia datayhteyksiä ja sen myötä vieläkin suurempaa muistia.
Lisäksi vielä yksi erityisen loistava juttu olisi että tiedot saisi siirrettyä mutkatta täydellisenä laitteesta toiseen, edes valmistajan omien laitteiden osalta. Tämänhetkinen tillanne on että uusilla nokialaisilla voi imuroida tiedot vanhasta, mutta jos uusi menee huoltoon ei tietoja saa vanhempaan lainakoneeseen.


Ja kaikki vanhan puhelimen tiedot ei ole yhteensopivia uusien mallien kanssa ;)

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

wetware

Posts: 244

#47 • • wetware wenator

Late:
---
siveys:
Jos kummallakaan ei ole toisen numeroa jo valmiiksi niin mihin sinä tällä valitse -> lähetä toiminnolla sitä käyntikorttia sitten olet lähettämässä? Ja vaikka sulla olisikin se numero niin sä joudut ensin kaivamaan sen numeron ennenkuin tiedät mihin olet lähettämässä - ja vielä kaikenlisäksi joudut maksamaan operaattosille siitä, että viesti menee metrin päähän.

Miksi tehdä näin yksinkertainen asia näin vaikeasti kun sen voisi tehdä helposti? Sitä minä en ymmärrä.

---


Jos kummaltakin löytyy bluetooth niin tuo ei tuota ongelmia. Toimiipa vielä ~10m säteellä.



infrapuna on useammassakin, puhelimet pitää suunnata toisiinsa mutta sehän tekee hommasta vain varmempaa
terraluna

Posts: 1,270

#48 • • terraluna Agentti
Esim. sellasen et se TOIMIS! Prkl, mul on aina ollu luuris jotain vikaa. Tos nykyises, Nokian 5210, on nyt alkanu ilmestyy sellanen vika et kenttä katoaa täysin ennalta arvamatta, siis myös muulloinkin kuin Rastila-Puotila-välillä metrossa maan alla. Lisäks puhelin hukkaa tallennettuja tekstiviestejä. Molemmat näistä vioista on aika ikäviä. Ens kerral taidan ostaa jonku muun merkkisen luurin.

--
I think you are ready
Freddie
now its time to join the party!

Neko

Posts: 943

#49 • • Neko No äläpä kerro enempää
Känniääliö/huumehemmo -varoittimen/karkoittimen

Nimim. Sörnäisten zombie-kansaan kyllästynyt
Lost-Soul

Posts: 3,107

#50 • • Lost-Soul los pallos
Itse voisin lisätä tämä ikuisuuksia odotetun ominaisuuden, eli kahden sim-kortin tukeminen. Monilla on kuitenkin työpuhelin ja se oma puhelin. Ongelmaa ei synny, jos nämä kummatkin ovat samalla operaattorilla ja vielä sopivia numeroita. Silloinhan ne pystyy laittamaan samalle sim-kortille tulemaan. Mutta sitten, kun kummatkin numerot ovat eri operaattorin omistuksessa. Silloin joutuu joko kantamaan kahta luuria mukana tai aina vaihtamaan sim-korttia.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Late

Posts: 3,441

#51 • • Late team Lasse

Lost-Soul:
Ja kaikki vanhan puhelimen tiedot ei ole yhteensopivia uusien mallien kanssa ;)



Totta, ikävä kyllä. Tällähetkellä ainoa luotettava tapa on syncata outlookin kanssa laite, tosin sekin aiheuttaa vähän haittaa yhteystietojen kohdalla. *ding*
siveys

Posts: 2,492

#52 • • siveys lovely

Lost-Soul:
Tietenkin tuosta voisi saada vähän helpompaa, mutta kyllä tuo minun mielestäni on jo erittäin yksinkertaista.


Ihminen oppii kyllä tekemään vaikka mitä vaikka kuinka vaikeiden proseduurien kautta, mutta niiden opettelemiseen ja omaksumiseen menee sitä enemmän aikaa mitä vähemmän on samankaltaisten asioiden parissa puuhaillut aiemmin. Tämä johtaa siihen, että suurimmalla osalla ihmisistä ei riitä mielenkiintoa edes aloittaa käyttämään näitä vähänkin vaikeampia ominaisuuksia.

Sun näkemyksesi siihen mikä on "helppo oppia" tai "helppo tehdä" on aivan erilainen kuin mitä ns. tavallisella ihmisellä, jolla ei ole niin paljoa kokemusta koneiden monimutkaisuuksien kanssa toimimisesta kuin sinulla (puhumattakaan siitä kokemuksesta joka sulla on duunisi takia).

Näiden pienten elämää helpottavien juttujen yleistymiseen tarvittaisiin se, että nämä ominaisuudet olisivat niin yksinkertaisesti ja helposti käytettävissä, että kuka tahansa kykenee ne oppimaan nollapohjalta. Se mitä sinä kutsut "erittäin yksinkertaiseksi" on on todellisuudessa aika vaativa tehtävä ummikolle.

Kyllähän tietokoneissakin tiedoston lähettämiseen tarvitsee tietää, mikä lähetetään ja mihin sitä lähetetään (siis jos haluat saada se tiedosto juuri siihen yhteen tiettyyn paikkaan).


Ongelma-alue on tässä aivan erilainen kuin se, josta puhuimme ja lisäksi tietokoneet eivät voi käyttää samanlaista tilallista tietoa (esim. "mikä on lähin toinen puhelin") hyödykseen kuin puhelimet.
juice

Posts: 852

#53 • • Edited juice Team Sika
Mun puhelimessa on vaikka mitä tilpehööriä helsingin
kartasta gameboy emulaattoriin, mutta alkometrin haluaisin.
Sen lisäksi, että se näyttäisi sen hetkisen tilan, se myös
estäisi soiton tiettyihin numeroihin humalan tilasta riippuen,
antaisi tarkan arvion sopivasta dokaus vauhdista ja kertoisi
kellon ajan milloin autoa sais taas ajaa.
Fucking Nobody

Posts: 393

#54 • • Fucking Nobody Hyvällä sykkeellä ympäri harmaan kiven!
Ikuisen virranlähteen ja ilmaisen liittymän! *iloinen*
Lost-Soul

Posts: 3,107

#55 • • Lost-Soul los pallos

siveys:
---
*clip*


Se on totta, että jo työni puolesta itselleni jotkin asiat ovat vähän helpompia. Mutta tästä tavalla tai toisella päästäänkin siihen, että pitääkö jokaisen saada kaikki ominaisuudet. Pitääkö ns. tavallisen ihmisen saada kaikki mahdolliset ominaisuudet käyttöön, vai selviääkö se vähäisemmälläkin. Nykyään Nokia on tehnyt jo jonkinlaisen jaottelun puhelinmalleihin (joka tosin on vähän kärsinyt viimeaikoina). Pitäisikö tuota jaottelua kovalla kädellä laajentaa? Samalla mielestäni pitäisi katsoa, ketkä tarvitsevat ja mitä. Mitä vähemmän puhelimessa on toimintoja, sitä helpommaksi sen käyttö voidaan tehdä. Eli jos jokin "ryhmä" ei tarvitse jotain tilpehööriä niin eikö se voitaisiin jättää suoraan pois. Myöskin yhtenä ongelmana on kuluttajat. Nykyään kuulen usein, että vaatimuksena on iso näyttö, isot näppäimet ja pieni puhelin. Jos nämä vaatimukset on jotenkin edes saatu samaan luuriin, niin silloin näppäimet on jouduttu sijoittamaan vähän erikoisesti (kts esim mango).
Omasta mielestäni henkilöt, jotka tarvitsevat jotain laitettaan päivittäin työssään, opettelevat kyseisen laitteen käytön (ainakin niiltä osin, mitä he tarvitsevat). Ja jos jotain ei itse keksi, niin sitä varten nykyään on liikkeitä, joissa apua pitäisi löytyä. Nykyään kuitenkin puhelimissa on ns. pikanäppäimiä erillaisille toiminnoille, jotka ovat kyllä joskus hyvin piilotettu käyttäjältä. (jos haluaa tutustua pikanäppäin helvettiin niin voin suositella Siemensin malleja (jokaisen näppäimen alta löytyy jokin toiminto)). Kun itselleen tarpeellisia toimintoja alkaa käyttämään, niin monet asiat kyllä voivat helpottua.
Tietenkin käytön helppoudessa on paljon parantamisen varaa monissa eri kohdissa, mutta joskus jotkin asiat ovat paljon helpompia, jos vain suostuu ottamaan tietoa vastaan, eikä ole heti sellaisella asenteella, että tästä ei tule mitään.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Avatar
#56 • • hyperventilaatio Guest
Rokkais, jos puhelin olis pieni, KESTÄVÄ, kaunis ja kevyt.
Ominaisuuksia vois olla sellaset et sillä vois soittaa (niin et sieltä jotain kuuluiskin) ja lähettää tekstareita.
Kaikki vitun kameraviritelmät ja muut värinäytöt ja taustakuvat vois mun puolesta jättää vähemmälle. Mä käytän puhelinta soittamiseen, en minään multimediakeskuksena.
Cloud

Posts: 2,162

#57 • • Cloud Game Freak
Mulla on 1100 noksu tällä hetkell käytös ja se on lähes täydellinen kuten oli 3100 silloin joskus =)

Eli puhuminen (puhelu) ja TxT. Muuta ei tarvitakkaan. Ainoo mitä välillä tietty itsekkin toivois olis etä olis aito soittoääni jotta vois laittaa jotain hyvii piisei soimaan kun porukka soittaa tms, Mutta sekin on jo dippailua eikä missään nimessä pakollista tms.

Eli peruspuhelin jollainen 1100 noksu on. Toimii hyvin ainakin mulla.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

ei ole koskaa messis

Posts: 294

#58 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj
haluaisin puhelimen, jossa toimisi hyvin puheluun vastaaminen, soittaminen, tekstiviestin lukeminen sekä lähettäminen.
ja kestäisi vielä yli sen vuoden verran käytössä. taas pitää pyytää firmalta uusi puhelin, kun tämä 6600 hajoilee käsiin.

nykyään tuntuu kaikissa puhelinmalleissa olevan perustoiminnoissa sellaisia lapsuksia, että ihmettelen kovasti.
keskitytään aivan liikaa kaikkeen turhaan krumeluureihin.

--
next!

KittysDead

Posts: 381

#59 • • KittysDead Trooper
Paremman muotoilun. se on jo kosteudenkestävä ja siinä on värinähälytin *lmao*

Tai sit vaan kunnollisen kameraominaisuuden.

--
...Grease Paint and Monkey Brains!!

Blue_Wabbit

Posts: 212

#60 • • Edited Blue_Wabbit

DjBeliar:


Oho! Mikäs luuri sullon? :O


---

Sony Ericsson z600

--
Raha ei tee onnelliseksi, mutta itkisin mieluummin Jaguarissa kuin bussissa.