Pirjo Yrjönen, 23.2.2006 23:04:
Niinpä. Mulla meni piuha tietokoneesta stereoihin. Yritin kattoa poltetulta dvd:ltä Losteja, jota dvd-laite ei pyörittänyt, ajattelin että mun tietokone tunnistaa levyn. Ja ajattelin ohjata sitten sen Lostin (kuvan ja äänen siis) piuhalla kämppiksen dvd-laitteeseen. Ainoa piuha, mikä mulla oli, oli tää rca-piuha (joka toistaa kuitenkin pelkkää ääntä) stereoihin. Otin piuhan stereoista irti, laitoin kiinni dvd-laitteeseen, pistin levyn mun tietokoneeseen, joka ei kyllä sitten pyörittänyt levyä, kun kappas vaan mulla oli vaan cd-asema eikä dvd-asemaa. Virrat oli päällä sekä tietokoneessa että dvd-laitteessa. Laitoin piuhan takasin stereoihin kiinni ja eipä kuulu enää ääntä ei. Kaveri (mun henk.koht. atk-tuki) tutki kaiken (ajurit, ym kaikki kunnossa), xp-kin asennettiin tähän uudestaan muista syistä, niin tultiin siihen tulokseen että pakko olla äänikortti vahingoittunut. Joku ristioikosulku kuulemma on mahdollinen. Niin ja nyt mulla on myös dvd-asema.
ehhhhhh...ja kyllä rca-piuha toistaa videotakin, kuparia se vaan on. yksi rca:n piuhan johto = ns. komposiitti-video-johto. mut siis mistä ihmeestä tosiaan sait päähäsi, että video kulkisi äänikortin kautta ja miten päättelit, että dvd-soitin toistaisi videota toisesta lähteestä "läpi" telkkariin
aikamoinen mielikuvitus.
eli oikea kaava olisi ollut seuraava:
asenna dvd-asema tietokoneeseen, laita näytönohjaimesta piuha telkkariin komposiitilla eli yksi rca-piuhan liittimistä näytönohjaimesta, jos siinä moinen liitin on, telkkariin scart-palikan läpi. ja tämä tosiaan vaatii näytönohjaimen, jossa on tv-ulostulo-ominaisuus ja yksi rca-liittimen näköinen tökkeli perseessä. ja sitten video soimaan dvd-r-levyltä ja näyttiksestä tv-ulostulo päälle.
komposiitti-ulostulo on pitkälti poistettu nykynäyttiksistä ja tilalla on s-video, mutta siihen on pieni muunnospalikka (s-video -> komposiitti) aina mukana, jolla voi homman tehdä yllä mainitulla tavalla.
:)