397 posts, 20 pages, 134,254 views
Android, 3.4.2006 16:36:
---
nethr, 3.4.2006 16:27:
Vai kenties sarkasmia?
---
Ilmeisesti tämä on opittu samalta uskonnonmaikalta joka faktana väitti sitä että Hiroshiman ydinpommi oli Jumalan kosto maailman homoille...
---
Tai ilmeisesti joku ei tuosta tekstin sävystä pystynyt päättelemään että ko. lausahdus ei ehkä ihan vakavissaan ollut tarkoitettu =)
Avernian, 3.4.2006 16:24:
---
Verano, 3.4.2006 15:04:
---
$, 3.4.2006 12:51:
Homous tarttuu veriteitse, ja se on fakta.
---
Tässä oli toivottavasti ajatuskatko/ kirjoitusvirhe tms.
---
Vai kenties sarkasmia?
Progress, 2.2.2005 12:56:
Eli pitäis varmaan mennä luovuttaa verta. Mun veriryhmä on AB- ,joka on melko harvinainen ryhmä, joten mun luovutettu veri vois ollaki aika arvokasta...
Lyra, 2.6.2006 11:59:
eipä oikein kai hyötyä kun ei ole harvinaista verityyppiä.
daffy, 2.6.2006 11:31:
---
Progress, 2.2.2005 12:56:
Eli pitäis varmaan mennä luovuttaa verta. Mun veriryhmä on AB- ,joka on melko harvinainen ryhmä, joten mun luovutettu veri vois ollaki aika arvokasta...
---
Ai melko harvinainen? Sehän on harvinaisin mitä on (yhdellä prosentilla suomalaisista). Negikset on vähemmistö (itse oon A-).
$, 4.4.2006 15:32:
A: "Anteeksi, mutta tarttuuko homoseksuaalisuus veriteitse?"
Tutkimus: Homojen hiv-tartunnat lisääntyneet
4,5 prosentilla tutkituista hi-virus, tutkijat eivät yllättyneitä
Julkaistu: 21.6.2006 lehdessä osastolla Kotimaa
HANNA ERIKSSON
Kansanterveyslaitos ja Aids-tukikeskus ovat selvittäneet ensimmäistä kertaa hiv-tartunnan esiintyvyyttä suomalaisissa homo- ja biseksuaalisissa miehissä. Sylkinäytteisiin perustuneessa kartoituksessa hiv-positiivisten osuus oli 4,5 prosenttia tutkituista. Tämä tarkoittaa, että joka kahdeskymmenes vastaaja elää hivin kanssa.
Luku on erittäin korkea verrattuna keskimääräisväestöön: tilastotietojen perusteella hi-virusta kantaa väestöstä arviolta vain muutama prosentin sadasosa.
Kyselytutkimukseen vastasi 410 miestä, ja 368 heistä osallistui hiv-esiintyvyyskartoitukseen antamalla sylkinäytteen. Neljä tutkimukseen osallistuneista hiv-positiivisista ei tiennyt tartunnastaan.
Tutkijoita ja Aids-tukikeskusta tulokset eivät yllättäneet.
"Nämä luvut ovat hyvin samansuuruisia kuin mitä muissa länsimaissa on todettu tässä erityisryhmässä", suunnittelija Matti Hyvönen Aids-tukikeskuksesta sanoo.
Samanlaista tutkimusta ei ole tehty muun väestön keskuudessa.
Tutkimuksen otos on pieni, eikä tuloksia voida yleistää koko tätä erityisryhmää kuvaaviksi. Tutkimuksesta voi kuitenkin tehdä suuntaa-antavia johtopäätöksiä.
Suomessa samoin kuin muualla Länsi-Euroopassa sekä heteroseksistä että miesten välisestä seksistä saatujen hiv-tartuntojen määrä on lisääntynyt 1990-luvun lopusta lähtien.
Tutkijat arvioivat, että valistus seksitautien ehkäisemiseksi on ehkä jälleen unohtunut ja riskikäyttäytyminen lisääntynyt. Jos näin on, hiv-tartunnat todennäköisesti lisääntyvät edelleen.
"Olettavatko ihmiset, että riski on Suomessa pieni? Tässä välissä oli myös monta vuotta, ettei kouluissa opetettu terveystietoa systemaattisesti. Onko välissä sukupolvi, joka ajattelee, ettei hiv kosketa minua?", Kansanterveyslaitoksen HIV-yksikön johtaja Mika Salminen miettii.
Nyt tehdyssä tutkimuksessa kerättiin tietoa myös miesten väliseen seksiin liittyvistä hiv-riskeistä.
Matti Hyvönen pitää huolestuttavana sitä, että kolmasosa tutkimukseen vastanneista käytti kondomia satunnaisen seksikumppaninsa kanssa vain silloin tällöin tai ei koskaan.
Mika Salmisen mukaan samanlaisia riskejä otetaan myös muun väestön keskuudessa.
"Keskimääräisen väestön osalta riskikäyttäytymisestä tiedetään paljon vähemmän. Klamydia- ja kondyloomatilastojen perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että seksitautiriskejä otetaan", Mika Salminen sanoo.
Chatte,
Joka luovutuskerralla täytettävän terveystilakyselyn kysymykset - joita tässä topikissa on arvuuteltu vähän väliä, löytyvät tästä: http://www.veripalvelu.fi/uploads/q2zp6yr.pdf
edit: typo
Lyylikki, 16.8.2006 09:31:
Nonni. Kerrankin näin noi kysymykset. Olin jo ajatellut pääseväni luovuttamaan heti syyskuun alussa, mutta kappas keppas. "Oletko viimeisen 6 kk aikana matkustanut Euroopan ulkopuolelle?" Tarkoitetaanko tällä nyt sitten maantieteellistä Eurooppaa? Tuskin. Moskovan kai lasketaan olevan Euroopan ulkopuolella?
Chatte,
Ei Moskovassa käynti estä verenluovutusta, tai ei ole ainakaan ennen estänyt. En usko, että säännökset ovat tuon suhteen muuttuneet.
Kysymyksistähän osa on sellaisia, että vaikka niihin vastaisi "joo", ne tädit siellä vaan kysyy muutaman tarkentavan kysymyksen ja luovuttaminen onnistuu silti.