Oletko luovuttanut verta?

397 posts, 20 pages, 134,243 views

Avernian

#221 • • Avernian Kerettiläinen
Varmasti on moni muukin onnessaan tuosta *iloinen*

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

nethr

#222 • • nethr !!

Android, 3.4.2006 16:36:
---
nethr, 3.4.2006 16:27:
Vai kenties sarkasmia?

---

Ilmeisesti tämä on opittu samalta uskonnonmaikalta joka faktana väitti sitä että Hiroshiman ydinpommi oli Jumalan kosto maailman homoille...

*ding*

---

Tai ilmeisesti joku ei tuosta tekstin sävystä pystynyt päättelemään että ko. lausahdus ei ehkä ihan vakavissaan ollut tarkoitettu =)

Se on/oli kyllä semmonen hihhuli vanhempi rouva-henkilö, ja kyllä se tota tosissaan paasasi. *uuh* No, semmosta se lukio-opetuksen taso välillä on *nauru* Onneks tästä on jo 10v aikaa...

--
xD

Metsäpiru

#223 • • Metsäpiru metsäpiruilee
Jaa, ehkä joskus tulevaisuudessa vois. Hemoglobiini on aika alhainen yleensä. Tälläkin hetkellä popsin rautatabletteja.
$

#224 • • $ Destination weekend!

Avernian, 3.4.2006 16:24:
---
Verano, 3.4.2006 15:04:
---
$, 3.4.2006 12:51:
Homous tarttuu veriteitse, ja se on fakta.
---

Tässä oli toivottavasti ajatuskatko/ kirjoitusvirhe tms.

---

Vai kenties sarkasmia?

Sitäpä juuri :D

Joka luovutuskerta esitän kysymyksen SPR:n väelle.

A: "Anteeksi, mutta tarttuuko homoseksuaalisuus veriteitse?"

SPR: "Jos on ollut seksuaalisessa kanssakäymisessä samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa niin on elinikäisessä luovutuskiellossa."

A: "Mutta kysyin tarttuuko se homous (teidän mielestä) veren kautta ihmisiin."

SPR: "Seksi samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa johtaa elinikäiseen luovutuskieltoon."

Eli ne eivät vastaa kysymykseen.

Ensi viikolla menen taas luovuttamaan ja kysyn saman kysymyksen noin kolmannen kerran.
daffy

#225 • • daffy duck and cover

Progress, 2.2.2005 12:56:
Eli pitäis varmaan mennä luovuttaa verta. Mun veriryhmä on AB- ,joka on melko harvinainen ryhmä, joten mun luovutettu veri vois ollaki aika arvokasta... *hymy*

Ai melko harvinainen? Sehän on harvinaisin mitä on (yhdellä prosentilla suomalaisista). *hymy* Negikset on vähemmistö (itse oon A-).

--
Ph´nglui mglw´nafh Cthulhu R´lyeh wgah-nagl ftaghn

Lyra

#226 • • Lyra
luovuttaisin kyllä mutta a) olen liian kevyt, b) hemo liian pieni. voisin anoa että saisin luovuttaa vain vähän mutta eipä oikein kai hyötyä kun ei ole harvinaista verityyppiä.
olen kyllä ollut pari kertaa henkisenä tukena! ystäväni käy luovuttamassa verta senkin takia että hällä on piikkikammo jota sitten hoitaa tuolla tavoin.
siel saa pullaa ja keksii ja memuu ja ^.^
BEAT!!

#227 • • BEAT!! Support your local pub
Nyt on tullut luovutettua jo muutaman kerran, säännölliseksi en sitä vielä laske mutta ehkäpä tulevaisuudessa.

--
Hirosima 45
Tshernobyl 86
Windows 95

Chatte

#228 • • Edited Chatte Team Teknolipat :)
Tänään tuli just kolme kuukautta täyteen edellisestä luovutuksesta, mikä nykyään on naisilla minimi luovutuskertojen väli. Eli voisi käydä välipalalla SPR:llä. *hymy*

edit: Eipäs tullutkaan tänään se kolme kuukautta täyteen, tulee vasta ensi keskiviikkona - muistin väärin, kalenteri muisti onneksi paremmin.

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

Amuck

#229 • • Amuck dub-i-dub

Lyra, 2.6.2006 11:59:
eipä oikein kai hyötyä kun ei ole harvinaista verityyppiä.

Eikös tuo ole vähän hölmösti ajateltu - kyllähän sitä yleisempää verityyppiä sitten myös menee enemmän?

ps. se hemoglobiinin yläraja on naisilla 175 ja miehillä 195.

pps. uusi seksipartneri aiheuttaa 3kk:n karenssin.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

xandra

#230 • • xandra bambi

daffy, 2.6.2006 11:31:
---
Progress, 2.2.2005 12:56:
Eli pitäis varmaan mennä luovuttaa verta. Mun veriryhmä on AB- ,joka on melko harvinainen ryhmä, joten mun luovutettu veri vois ollaki aika arvokasta... *hymy*

---

Ai melko harvinainen? Sehän on harvinaisin mitä on (yhdellä prosentilla suomalaisista). *hymy* Negikset on vähemmistö (itse oon A-).

Mäkin olen AB, mut sit siinä on se, että AB-verta voi antaa vaan AB:lle, mut AB:lle voi antaa mitä tahansa verta.. (correct me if I'm wrong) Eli siinä mielessä pula AB-verestä ei ole hirmuisen paniikin aihe.. Tosin kai aina paras veri verensiirtoon on oman veriryhmän.

Kerran olen luovuttanut, voisin mennä uudestaankin *joo*

--
“Imagination is the highest kite one can fly”

Lauren Bacall

Danskuh

#231 • • Danskuh pikku-Dee
pitäisi mennä :)
Android

#232 • • Android

$, 4.4.2006 15:32:
A: "Anteeksi, mutta tarttuuko homoseksuaalisuus veriteitse?"

Ehm, eiköhän se SPR:n logiikka kuitenkin ole se, että homoilla on tilastollisesti huomattavasti suurempi riski olla HIV kuin heteroilla, eikä se, että "homous tartuu veriteitse".

Tutkimus: Homojen hiv-tartunnat lisääntyneet
4,5 prosentilla tutkituista hi-virus, tutkijat eivät yllättyneitä

Julkaistu: 21.6.2006 lehdessä osastolla Kotimaa

HANNA ERIKSSON

Kansanterveyslaitos ja Aids-tukikeskus ovat selvittäneet ensimmäistä kertaa hiv-tartunnan esiintyvyyttä suomalaisissa homo- ja biseksuaalisissa miehissä. Sylkinäytteisiin perustuneessa kartoituksessa hiv-positiivisten osuus oli 4,5 prosenttia tutkituista. Tämä tarkoittaa, että joka kahdeskymmenes vastaaja elää hivin kanssa.

Luku on erittäin korkea verrattuna keskimääräisväestöön: tilastotietojen perusteella hi-virusta kantaa väestöstä arviolta vain muutama prosentin sadasosa.

Kyselytutkimukseen vastasi 410 miestä, ja 368 heistä osallistui hiv-esiintyvyyskartoitukseen antamalla sylkinäytteen. Neljä tutkimukseen osallistuneista hiv-positiivisista ei tiennyt tartunnastaan.

Tutkijoita ja Aids-tukikeskusta tulokset eivät yllättäneet.

"Nämä luvut ovat hyvin samansuuruisia kuin mitä muissa länsimaissa on todettu tässä erityisryhmässä", suunnittelija Matti Hyvönen Aids-tukikeskuksesta sanoo.

Samanlaista tutkimusta ei ole tehty muun väestön keskuudessa.

Tutkimuksen otos on pieni, eikä tuloksia voida yleistää koko tätä erityisryhmää kuvaaviksi. Tutkimuksesta voi kuitenkin tehdä suuntaa-antavia johtopäätöksiä.

Suomessa samoin kuin muualla Länsi-Euroopassa sekä heteroseksistä että miesten välisestä seksistä saatujen hiv-tartuntojen määrä on lisääntynyt 1990-luvun lopusta lähtien.

Tutkijat arvioivat, että valistus seksitautien ehkäisemiseksi on ehkä jälleen unohtunut ja riskikäyttäytyminen lisääntynyt. Jos näin on, hiv-tartunnat todennäköisesti lisääntyvät edelleen.

"Olettavatko ihmiset, että riski on Suomessa pieni? Tässä välissä oli myös monta vuotta, ettei kouluissa opetettu terveystietoa systemaattisesti. Onko välissä sukupolvi, joka ajattelee, ettei hiv kosketa minua?", Kansanterveyslaitoksen HIV-yksikön johtaja Mika Salminen miettii.

Nyt tehdyssä tutkimuksessa kerättiin tietoa myös miesten väliseen seksiin liittyvistä hiv-riskeistä.

Matti Hyvönen pitää huolestuttavana sitä, että kolmasosa tutkimukseen vastanneista käytti kondomia satunnaisen seksikumppaninsa kanssa vain silloin tällöin tai ei koskaan.

Mika Salmisen mukaan samanlaisia riskejä otetaan myös muun väestön keskuudessa.

"Keskimääräisen väestön osalta riskikäyttäytymisestä tiedetään paljon vähemmän. Klamydia- ja kondyloomatilastojen perusteella voidaan kuitenkin sanoa, että seksitautiriskejä otetaan", Mika Salminen sanoo.

Vaikka tuo onkin lähinnä suuntaa antava, niin 4,5% on aika suuri määrä verrattuna muutamaan prosentin sadasosaan. Ja en nyt yritä puolustaa SPR:n politiikkaa sinänsä, mutta heidän motiivinsa ei kuitenkaan ole mikään "homouden leviäminen".

Ja mitä itse kysymykseen tulee, luovuttaisin jos voisin, mutta on vähän liian raskas lääkitys jotta saisin luovuttaa.
Bio

#233 • • Bio The Bullies / Pinky
Veripalvelun etusivulla näkyy tän hetkinen tilanne punasoluvarastoista Suomessa, tai siis se kuvastaa tavoitetta mihin Veripalvelu pyrkii.

http://www.veripalvelu.fi

Tietty lisäks aina tarvitaan verihiutaleita ja jääplasmaa. Minut just kutsuttiin tekstarilla taas luovuttaa..
Chatte

#234 • • Chatte Team Teknolipat :)
Nykyään, ainakin kesällä, Lrannan Veripalvelussa saa myös jätskiä. *slurps* Melko uutta on myös se, että säännöllisille luovuttajille, jotka käy 3-6 kuukauden välein, annetaan rautatabletteja mukaan pari laatikollista, että rautavarastot ehtivät palautua varmasti kunnolla luovutusten välillä. Nyt oon jo pariin otteeseen saanu niitä. Kohta voin alkaa jälleenmyyjäksi. *vink* *nauru*

--
-Zorbas

Lyylikki

#235 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Chatte,
Joka luovutuskerralla täytettävän terveystilakyselyn kysymykset - joita tässä topikissa on arvuuteltu vähän väliä, löytyvät tästä: http://www.veripalvelu.fi/uploads/q2zp6yr.pdf

edit: typo

Nonni. Kerrankin näin noi kysymykset. Olin jo ajatellut pääseväni luovuttamaan heti syyskuun alussa, mutta kappas keppas. "Oletko viimeisen 6 kk aikana matkustanut Euroopan ulkopuolelle?" Tarkoitetaanko tällä nyt sitten maantieteellistä Eurooppaa? Tuskin. Moskovan kai lasketaan olevan Euroopan ulkopuolella?

Siirtyy siis mitä ilmeisimmin luovutus tuonne joulukuulle. Keleper. Nyt vielä äkkiä joku uusi kumppani tähän, niin sitten voi odotella sitä joulukuuta rauhassa *pepsodent*
Chatte

#236 • • Chatte Team Teknolipat :)

Lyylikki, 16.8.2006 09:31:
Nonni. Kerrankin näin noi kysymykset. Olin jo ajatellut pääseväni luovuttamaan heti syyskuun alussa, mutta kappas keppas. "Oletko viimeisen 6 kk aikana matkustanut Euroopan ulkopuolelle?" Tarkoitetaanko tällä nyt sitten maantieteellistä Eurooppaa? Tuskin. Moskovan kai lasketaan olevan Euroopan ulkopuolella?

Ei Moskovassa käynti estä verenluovutusta, tai ei ole ainakaan ennen estänyt. En usko, että säännökset ovat tuon suhteen muuttuneet.

Kysymyksistähän osa on sellaisia, että vaikka niihin vastaisi "joo", ne tädit siellä vaan kysyy muutaman tarkentavan kysymyksen ja luovuttaminen onnistuu silti. *hymy*

--
-Zorbas

luode

#237 • • luode
en tykkää neuloista. yyyyrh.
Lyylikki

#238 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Chatte,
Ei Moskovassa käynti estä verenluovutusta, tai ei ole ainakaan ennen estänyt. En usko, että säännökset ovat tuon suhteen muuttuneet.

Kysymyksistähän osa on sellaisia, että vaikka niihin vastaisi "joo", ne tädit siellä vaan kysyy muutaman tarkentavan kysymyksen ja luovuttaminen onnistuu silti. *hymy*

Jaa. No se muuttaa asiaa. Ehkä sitä sitten pitää viimein mennä, kyllähän ne siellä sitten ilmoittaa, jos en olekaan kelpoinen. Muutama viikko vielä *vink*
typ0

#239 • • typ0 syntax error
tos vajaa kuukaus sitte kävin luovuttaan ja seuraavan kerran kuukauden päästä ^^

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

#240 • • Norb Guest
Oon luovuttanut 8 kertaa :) Nukun aina tosi hyvin sen jälkeen ja se on jotenkin rentouttavaa, vaikka pelkäänkin hemoglobinin ottoo xD