Oletko luovuttanut verta?

397 posts, 20 pages, 134,335 views

Sepistö

#141 • • Sepistö eläin saalistaja
Se vois lisätä harvinaisten veriryhmien luovuttajia, jos verta vois luovuttaa "pankkiin", niin että jos ite on joskus vuotamassa kuiviin, sais korkeemmalla prioriteetillä verta.

Joo, vois kyllä mennä pitkästä aikaa luovuttaa. Se pitäis vaan saada aikaseks.
Fresia

#142 • • Fresia vähän outo
Menisin muuten, mut en saa, kun oon niin pikkunen...paino menee kai yli sen 50 kg:n mutta muutenkin oon niin pieni ettei kuulemma saa. Kai mä kuihtuisin kokoon...

--
Rumpua ja bassoa kiitos.

Beats *sydän*

Shaz

#143 • • Shaz team Wittupäät
Mä en saa *nyyh*
workunit

#144 • • workunit Hymyilevä kukkakeppi
Oon luovuttanu säännöllisesti. Hyvä kun huomasin tän topicin niin pitääkin taas mennä luovuttamaan, niin kauan kuin kelpaan heille aion käydä luovuttamassa. Vaikka ne säännöt on omituiset.
Juhgu

#145 • • Juhgu Virnistelijä
Viimeksi joskus ala-asteella, siinä oli jotain ongelmia (suoni meni lyttyyn tjsp) ja piti sitten tökkiä pari-kolme kertaa, vasta joku vanhempi systeemi toimi kunnolla. En muutenkaan erityisemmin tykkää neuloista, mutta menen toki luovuttamaan jos tulee sellainen tilanne, että verestä on huutava pula.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

keisha

#146 • • keisha bullet with butterfly wings

Juhgu, 14.4.2005 14:48:
Viimeksi joskus ala-asteella

Saako niin nuoret muka luovuttaa verta? Painorajakin tuossa on 50kg.

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

Juhgu

#147 • • Juhgu Virnistelijä

keisha, 14.4.2005 14:52:
---

En minä tiedä. Siitä on aika monta vuotta, ehkä säännöt olivat silloin erilaiset. Vai olisikohan se ollut verikoe? No, ei voi tietää.

--

Byproduct (live)

Jutu

#148 • • Jutu Blondi

Juhgu, 14.4.2005 15:06:
Vai olisikohan se ollut verikoe? No, ei voi tietää.

Melkein sama asia *vink*

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Cassu

#149 • • Cassu Vieras omassa elämässä
mulla on piikki kammo....tai siis sellanen et rokotukset ei tunnu missää mut jos pitää ottaa labraan verikoe niin ei tuu mitää...kolme putkiloo on liikaa...
Verta en mee luovuttaa ennen kuin saan tän pahoin voinnin pois mikä tulee siitä kun se neula on siellä suonessa....

--
Ajatella voi vain kuvin. Jos haluat olla filosofi, kirjoita romaaneja.

Juhgu

#150 • • Juhgu Virnistelijä

Jutu, 14.4.2005 15:12:
---
Melkein sama asia *vink*

No samalla laillahan se veri tietääkseni otetaan. Eri määrä vain. Taijotain. Ihansama!

--

Byproduct (live)

$

#151 • • $ Destination weekend!
Kokeilin tänään ensimmäistä kertaa kun duunissa oli siihen mahdollisuus.

Ensin mitattiin hemoglobiini joka oli 167 (ihmettelen kyllä tällä ruokavaliolla) jonka jälkeen päästiin hommiin.

Viehkeät hoitsut iskivät piikin suoneen jonka jälkeen alkoi imu. Se oli aika siisti fiilis vaan maata siinä pedillä ja tuntea kun elämän eliksiiri valui pussiin.

Pienen levon jälkeen sai lähteä kävelemään. Päästä heitti aika huolella vaikka ei varsinaisesti heikottanut. Puoli tuntia kesti palautua siitä euforiasta.

Täytyykin ottaa heti mahdollisuuden tullen uusiksi.

Suosittelen lämpimästi!
insejn

#152 • • insejn
aina kun tulee tekstiviesti niin yritän päästä paikalle ^__^

--
*aplodit*

Kolera

#153 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
pitäis nyt käydä luovuttamassa jo siks et saisin luettuu sen star wars episodi II sarjiksen loppuun ku tuo III episodiki tulee jo teatereihi. Kyllähän ne välillä tekstiviestillä huutelee mut ei koskaa muista mennä heti ja sitten myöhemmin ei vaan oikeen viitsi ku siellä kuitenki kauhiat jonot taas...toisaalta olis aikaa ainaki lukee se sarjis loppuu.

Ja tosiaan toi hemoglobiini arvo muuttuu jo vuorokauden sisällä. Kesällä yleensä pienemmät arvot ku porukka lipittää nesteitä naamarii minkä ehtii ja talvella tulee syötyä vähän raskaampaa safkaa jne.
Intistä ku pääsin niin menin kuukauden päästä luovuttamaan ja arvot oli n. 176 ja sen jälkee aina ollu jossain 160 paikkeilla.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Mimir

#154 • • Mimir Rouva Yninä
Itse olen luovuttanut muutaman kerran. Hemoglobiini on aina siinä alarajoilla mutta aina oon päässy luovuttamaan kuitenkin, useimmiten antavat mukaan pari pakettia rautatabletteja. Oon tykänny että kaks kertaa vuodessa on mulle sellanen sopiva tahti, mutta nyt täytyy vähän katella koska seuraavan kerran, viimeksi lähti nimittäin taju joku puolisen tuntia luovutuksen jälkeen. Luovutuspaikalla ei tuntunu missään, oli tosi hyvä olo, istuskelin kuitenkin siellä vähän aikaa syömässä ja juomassa. Lähdettiin sitten kaverin kanssa, niin ei mennyt kauaakaan kun sanoin sille, että "nyt lähtee taju". Kerittiin istumaan penkille jossa tipahdin kaverin syliin ja vielä kouristelinkin hetken. Kaveri nosti maahan ja jalat ilmaan ja siitähän se taju sitten palaili.

Eipä sillä, mulla oli ollu sinä päivänä vähän huono olo jo valmiiks enkä ollu varmaankaan juonu tarpeeks, joten eiköhän toi johtunu vaan siitä, mutta nyt ei kyl niin kauheesti tekis mieli mennä luovuttamaan. Aattelin et pidän vähän taukoa ja ens kerralla taas joku kaveri mukaan, että on joku ottamassa kiinni jos taas lähtee taju *vink*

--
[Wings are growing on her.]

PieceOfMind

#155 • • Edited PieceOfMind Omnea mea mecum porto.
Luovutin ekan kerran nyt huhtikuussa. Sain melkein kuninkaallisen kohtelun Kivihaan SPR:llä, kaikki oli tarkistamassa koko ajan, onko hyvä olo *hymy* Ei ne meinannu päästää mua ees ylös siitä pediltä, vaikka mun teki mieli jo lähteä syömään pullaa ja mehua *nauru* Mitkään mun pelot (jotka oli tähän asti estäny mua kokeilemasta verenluovutusta) ei toteutunu: neulanpisto ei sattunut, mustelmia ei tullut, en pyörtynyt. Kaikinpuolin hyvä kokemus, suosittelen *joo*

Ainii, vähän lisäystä: ainoa omituinen asia oli se, että kiristysside jätettiin koko luovutuksen ajaksi ihan superkireälle käsivarren ympärille. Ei varmaan kuulu normaaliin käytäntöön vaan ne hoitsut unohti sen? *ding*
Chatte

#156 • • Chatte Team Teknolipat :)

keisha, 14.4.2005 14:52:

Juhgu, 14.4.2005 15:06:
En minä tiedä. Siitä on aika monta vuotta, ehkä säännöt olivat silloin erilaiset. Vai olisikohan se ollut verikoe? No, ei voi tietää.

Voi tietää; se on ollut verikoe, ala-asteella et ole voinut luovuttaa verta. Alle 18-vuotiaat eivät saa luovuttaa, ja painon alarajakin on tosiaan tuo 50 kg. Ihan niin erilaiset säännöt eivät ole olleet niihinkään aikoihin. *hihu*

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

$

#157 • • $ Destination weekend!
Pieni update eilisestä:

Olo oli loistava luovutuksen jälkeen, mutta lähdin sitten illalla radalle. Jo kolme olutta aiheuttivat humalatilan ja huimauksen. Vähän safkaa, ja olo parani. Juominen jatkui myöhemmin, mutta humala oli varsin erilainen. Kotiin tullessa oli aika paha olo kuten tänään herätessä.

Nestetasapainoa tuli toki korjattua ihan alkoholittomilla juomilla ennen bilesessiota mutta nähtävästi punasoluilla, valkosoluilla ja plasmalla kestää "tovi" uusiutua.

Seuraavan luovutuskerran jälkeen en siis juo alkoholia.

Kyynärtaipeessa on vielä n. 8mm kokoinen jälki joka ei nyt ainakaan minua haittaa.

Referoidusti halpa humala.
Pauha

#158 • • Pauha
Kerran on tähän asti tullut, ja tulee varmasti käytyä tästä lähtien tasasen välein.

--
Leave me alone, I am doing my rum and noodles.

stimbeh

#159 • • stimbeh Moriheimoreilee.
Intissä p-kaudella ekan kerran. Tokan kerran rukissa. Sitten ihan lopussa ois ollu vielä mahdollisuus mutta oli liian vähän aikaa edellisestä kerrasta. Mutta sitten tullu kerran käytyä jälkeenkin. Pitäs taas mennä. Ei o kova homma mutta samalla tulee "tehtyä jotain hyvää".

--
Flow with the go.

Kolera

#160 • • Edited Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

root, 14.5.2005 12:36:
Nestetasapainoa tuli toki korjattua ihan alkoholittomilla juomilla ennen bilesessiota mutta nähtävästi punasoluilla, valkosoluilla ja plasmalla kestää "tovi" uusiutua.

Siksipä sitä juuri pitää olla se 60d välissä ennenku menee luovuttamaan uudestaan *hih* Lähinnähän tuo on jotta punasolut uusiutuu tuossa ajassa.

Nythän siellä on aika tiukka pula tuosta A+ verestä. http://www.veripalvelu.redcross.fi/asp/system/empty.asp?P=2&VID=default&SID=354634182846634&S=1&C=20652 näkyy heti keskellä mikä on varastojen tilanteet

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä