Pieniä hyviä tekoja

62 posts, 4 pages, 17,174 views

Verano

#21 • • Edited Verano Merituuli
vaikka kaikkia asunnottomia ja ongelmaisia ihmisiä, joita vastaan tulee, ei voikaan auttaa, niin yhtä olen ihan konkreettisesti auttanut.

joskus 97 oltiin kaverin kanssa lostarissa. yks jätkä alko juttelemaan kun se istu siinä vieressä. puhuttiin mukavia ja se kerto et oli just menny poikki tyttiksen kaa, joka oli sit heittäny sen ulos kämpästään. hengattiin se ilta yhes (ihan ilman mitään petiajatuksia) lostaris. jossain vaihees se sit kysy et voisko se mitenkään tulla mun luo nukkumaan, ku sillä ei nyt ollu kämppää. mä et joo okei kai sä voit tulla. yödösässä alko vähän kaduttaa. mietin et josko olis vaan hilpassu ulos, mut kaveri oli menos pidemmälle, joten se olis sit jääny sen niskoille.

hommassa kävi sit niin, et meistä tuli ystävät ja jeesasin sitä niin et se asu pitkiäki aikoja mun luona. tarjosin sille ruokaa, lainasin rahaa (se aina palautti), käytiin toki myös yhessä baarissa, leffassa etc. se kun aina halus tarjota ja ilahduttaa ku sossusta oli rahaa tullut. toki ne rahat sit kuluki aika nopeesti..

niin se oli tosiaan asunnoton, työtön, alkoholisti, narkkari ja mielenterveysongelmainen. sen mutsi ja faija on molemmat täysin alkoholisoituneita. sen broidi on menestyvä ja mainetta niittänyt kokki. sen mutsi sano esmes yhen kerran sille, et ois kaikille parasta et tappasit ittes.
pari vuotta sitten se kuoli.
se jäi mulle joku tuhat markkaa velkaa mut se nyt oli aika pieni paha siihen nähden et menetti ystävän! vaikka kyllähän sen tiesi ettei se sitä menoa ois kauan kestänyt, vaikka jotkut ihmiset sitä yrittikin auttaa. kyl se aina välil lopetti juomisen, mut sit se käytti herkemmin huumeita ja toisinpäin. ja aina se sit kuitenki retkahti ja palas siihen vanhaan meininkiin.

toki välillä vitutti ku se tuli keskellä yötä mun luo aivan kännissä. mut enhän mä nyt silti sitä todellakaan raaskinut ulos ajaa, jos se siellä oven takana oli. joskus jos se soitti (jonkun muun puhelimesta) et voisko tulla yöks, niin saatoin sanoa et voisitko kysyä joltain muulta. ja joskus vitutti et se söi mun safkat ja välillä veti viinat sun muut (siis ihan luvan kanssa) ja toisinaan ois halunnu olla ihan rauhassa omassa kodissaan. mutta useimmiten se oli oikein mukavaa seuraa.

jotkut mun muut frendit oli sitä mieltä et se vaan käytti mua törkeesti hyväks. varmaan toki jonkin verran joo.
mut meistä todella tuli hyviä ystäviä, en mä usko että se sen suhteen kusetti mua kuusnolla, vaikka sinisilmäinen toki olenki.

ja kun se silmien väri on mikä on ja luotan ihmisiin ainakin ennen kuin ne on tehny mitään joka sen luottamuksen ois vieny, niin annoin sen asua kämpässäni kun itse olin kaks viikkoa barcelonassa. se makso mulle täydet puolen kuun vuokrat ja kaikki oli reilassa kun tulin takas.

jos se ihan puhtaasti hyväkskäyttäjä ois ollu niin eiköhän ois kämppä ollu tyhjänä.

viimenen kerta ku kuulin siitä oli sellanen et iltamyöhäl luin tenttiin joka oli seuraavana aamuna ja olin päättäny et luen koko yön. se soitti et voiko tulla yöks. en sit ottanu sitä mun luo ku tartten lukiessani ehdottoman rauhan.
eipä oo koskaan kaduttanu ei.
jonku aja päästä luin hesarista et semifinalissa oli sen muiston kunniaks järkätty keikka.
Urjala

#22 • • Urjala vauhko
Jepjep, noita lastenvaunuja on tullu ulos ja sisään ryysittyä useamminkin...ja sen ainoan kerran kun olen miekkosen kadulla talvipakkasella tavannut istumasta ja tuumimasta melko shamaaninomaisessa tilassa, on pitänyt oloja kysellä :) pääsi onneksi taksiin hän...
Exlex

#23 • • Exlex
Harvoin tulee mitään hyviä tekoja tehtyä mutta jokin aika sitten olin yksin suljetulla huoltoasemalla n.23:00 tarkastamassa renkaiden ilmanpainetta ja viereiselle mittarille ajoi venäläisissä rekistereissä oleva pakettiauto.

Hetken kuluttua epäsiisti keski-ikäinen mieskuljettaja tuli luokseni 10e setelin kanssa ja puhui jotain venäjäksi. Tuossa vaiheessa niskakarvat nousivat pystyyn ja aloin jo miettiä pakoreittiä ja hamuta jotain kättäpidempää. Tyydyin kuitenkin vain levittelemää käsiäni, kun mies ei puhunut englantia enkä minä venäjää.

Hetken kuluttua mies tuli uudestaan. Nyt tajusin että mies yritti ostaa dieseliä suljetusta automaatista. Viitoin äijälle käsin reittiä ja toistelin Neste, Neste. No, mies lähti autoineen, mutta jumitti huoltoaseman risteykseen. Ajoin autolla venäläisen pakun viereen ja viitoin seuraamaan. Auto seurasi läheiselle huoltoasemalle ja loppujen lopuksi jouduin vielä opettamaan seteliautomaatin käytön kansainvälisillä käsimerkeillä ( ei kuitenkaan keskisormella ym =)

Kiitoksista huolimatta taisi olla viimeinen kerta kun autan vastaavassa tilanteessa. Jälkeenpäin mielessä kävi kyllä kaikki mahdolliset kauhuskenaariot, vaikka voin luvata että minua ei purematta niellä! Itsesuojeluvaisto vie voiton ja hyvä niin.

Verano

----8<----
----8<----

Monttu jäi auki! Toiset ne jaksavat. HYVÄ NIIN!
Verano

#24 • • Edited Verano Merituuli

Verano:

- yks päivä kun olin himaan menos. rappujen alatasanteella makasi nainen. se oli humalassa. kysyin tarvitseeko se apua. se että joo. kysyin millasta. kotiin oli menossa. nostin sen pystyyn. talutin hissiin ja oikeaan kerrokseen ja ovelle sekä kaivoin avaimet esiin. ite se sai oven auki ja kiinnikin, joten menin omaan kotiin sitten. vaikka myöhemmin mietin et miten se siitä eteenpäin pärjäs. toivottavasti meni nukkumaan humalaa pois. -

näin tän samaisen naisen eilen. nyt siis toista kertaa. se käveli mua vastaan kotikulmilla ja näytti ainakin päälle päin olevan suht selvässä kunnossa.

tuli oikein hyvä mieli =)

niin joo exlex,
eihän nää nyt sen suurempia juttuja. otsakekin oli pieniä hyviä tekoja.

teininä koin hirveetä maailmanparannustuskaa. (suunnitelmat oli et jos / kun teen itsarin niin hirveetä tuhlaustahan se ois vetää ranteet auki. hyödyllisempää ois ollu auttaa ihmisiä sellasis olosuhteis joissa on vaarana kuolla. eipä ois sit ollu väliä vaiks oisin delannuki.) mutta se on jäänyt suurimmalta osin. onneksi ei sentään kaikilta! no en nyt siis noita masennussuunnitelmia tarkota.

mutta tähän topsun aiheeseen palatakseni niin vituttaa kyllä kun ihmisiltä tuppaa ihan perus ovenavaamiset ja muu muitten huomioiminen unohtumaan muusta nyt sitten puhumattakaan.
vaikka eihän sitä itekään aina jaksa olla iloinen ja ystävällinen...
Aziz Combat Fighter

#25 • • Aziz Combat Fighter

Verano:
jonku aja päästä luin hesarista et semifinalissa oli sen muiston kunniaks järkätty keikka.

Oho, minkä niminen sälli? Saatan tietää kyseisen kaverin.. En tosin tiedä onko se elossa vai mitä sille kuuluu.
Verano

#26 • • Edited Verano Merituuli

Ana:
---
Verano:

---

Oho, minkä niminen sälli? Saatan tietää kyseisen kaverin.. En tosin tiedä onko se elossa vai mitä sille kuuluu.

harvemmin kenenkään muiston kunniaks järkätään in memoriam -tilaisuuksia jos tyyppi on viel hengis.

ed. katos tuli typo
Verano

#27 • • Verano Merituuli

kuilu:
Veranolle propsit! <3

Oon minäki taluttanu housuihinsa paskoneita pultsareita takas liekkimajaa ku asuin Albertinkadun ja Merimiehenkadun kulman lähettyvillä. Eihän se herkkuu oo, MUTTA mut talutti yks irlantilainen punasen ristin työntekijä pois mun elämäni pahimmasta painajaisesta ku en ois ite tajunnu lähtee. Ja vituttaa ku oon hukannu sen osotteet ja tiedot enkä tiedä miten enää kiittäisin sitä, et otti mun paskasaesta nahkarotsista kii ja puhutti mut pois vainoista ja unimaailmasta vaik en ollu varmaa suihkus käyny kahtee viikkoo.

Ja yks homosetä vei mut aiemmin samalla reisulla himaasa peseytyy ja yöpyy yheks yöks, ku olin hortoillu tarpeeks pitkää yhes puistos sen partsin eessä, ja mä moukka vainoilin lukollisen oven ittelleni tjsp, ettei se "homovaari" päässy raiskaa... Sellanen hintelä luukasa, joka perkele kutsu kotiinsa, kokkas mulle safkat, hoiti mulle TUPLA lukon huoneen ovee yöks ja VITTU PESI JA LÄÄKITSI MUN JALAT, ku ne oli nii ruvella ja yhtä tun avohaavaa. Kiesus sitä on pelänny joskus kaikkee turhaa. Ja siltikin noi kohtaukset pääsee mun elämän highlit-kelalle, vaik ite olinki siellä syvimmässä kolossa, koska kaikesta epäilystä, vainoista ja pelosta huolimatta USKALSIN LUOTTAA NIIHIN MOLEMPIIN SEN VERRAN, et oon nyt tässä asiasta kertomassa.

Se pieni teko voi siitä toisesta tuntua koko maailmalta!

---
Verano: rappujen alatasanteella makasi nainen. se oli humalassa. kysyin tarvitseeko se apua. se että joo. kysyin millasta.
---

Mut siis oliks tää humaltunut neitonen sun pikkusysteris frendi siis? :DDD

- sellahymiösta -

noilla samoilla punavuoren kulmilla ku budjas niin totahan se meininki oli, paljon pahempaa ku nyt alppilas.

mua kans harmittaa helvetisti kun joskus ei oo päässy kiittämään jälkikäteeen ihmisiä jotka on mua jeesanneet.
ihan sellasestaki et skidinä kaaduin mäessä, frendit vaan jatko matkaa, mut siihen tuli yks tuntematon tyttö, hymyili, autto ylös ja kysyi sattuiko. tuntu niin helvetin hyvältä. toki noita on nyt paljon isompiaki juttuja.

ooksä neitonen? :D :D

ei naapurihan se sit oli, ainaki sillä oli avaimet saman rapun kämppään.
Epailija

#28 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Mitäs sitä pikkujuttuja muistelemaan... Täälläkin useimmat kertovat mielestäni aika isoista hyvistä teoista, vaikka omakohtainen uhraus ei ehkä olisikaan mikään valtava. Rispektit siitä.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Verano

#29 • • Verano Merituuli

kuilu:

---
Verano: rappujen alatasanteella makasi nainen. se oli humalassa. kysyin tarvitseeko se apua. se että joo. kysyin millasta.
---

Mut siis oliks tää humaltunut neitonen sun pikkusysteris frendi siis? :DDD

- sellahymiösta -

vähänkö oon hidas.... *hahjust*

ajattelin heti et tällasiahan ne systerin frendit on, pakko olla yks niistä!
milla

#30 • • milla
hei kaverit, älkää kiusiko systereit ja niitten frendei. :P
bianca

#31 • • bianca hippiäinen
istuin itku silmässä metrossa ja mulle tuntematon ihminen nyökkäs ja hymyili....siitä tuli hyvä mieli. joku teki hyvän teon ehkä tietämättään *plur*

--
en tiedä minne olen menossa
mutta olen matkalla

Verano

#32 • • Verano Merituuli
hymyllä on kyllä todella voimakas vaikutus.
tulee aina niin hyvä mieli esmes ku joku tuntematon vastaantulija hymyilee mulle, ja sillonki jos se hymyilee ihan itekseen.
vaavu

#33 • • vaavu vara-vana
Viime kesän Unitystä palatessa keskeltä katua löytyi Visa-pankkikortti -yhdistelmä. Soitettiin sitten siinä samantien numerotiedusteluun, ja saatiin nimeä vastaava puhelinnumero. Ko. henkilö ei kuitenkaan vastannut puheluihin, vaan paiskasi luurin korvaan. Laitettiin sitten tekstiviesti vielä perään, että korttisi on löytynyt.

Sunnuntaina puolen päivän aikaan kyseinen tyyppi sitten heräsi, ja oli ihan pihalla tyyliin "mitä aijaa, onko se kortti vai kadonnut". Kortti oli kuitenkin sikäli kriittinen, että kyseinen tyyppi käytti kaikkeen maksamiseensa tuota korttia. Onni oli siis onnettomuudessa monellakin tapaa: korttia ei ehditty kuolettaa ennen sen saamista takaisin, ja kukaan väärä henkilö ei ehtinyt löytää korttia kadulta. Tuollaisella Visa-pankkikortti -yhdistelmällä kun voi saada aika pahaa jälkeä aikaan, jos sen kadottaa, eikä tajua ilmottaa kadonneeksi. (Ja vaikka kortin ehtisikin kuolettaa ennen kuin mitään pahaa ehtii tapahtua, on uutta korttia odotellessa selvittävä pankin tiskiltä nostettavalla käteisellä. Sekään ei ole kivaa puuhaa.)
#34 • • CryOniC Guest
tulee yleensä autettua yhen jos toisenkin asioissa heidän tietämättä asiasta yhtikäs mitään..eikä sillä ole väliä selviääkö se koskaa*hihu* Joskus jopa käsitetään kaikki aivan toisin..syystä että ei halua paljastaa..vaan katsoa reaktion ihan muina mirreinä*hih*
#35 • • greenie Guest

Verano:
hymyllä on kyllä todella voimakas vaikutus.
tulee aina niin hyvä mieli esmes ku joku tuntematon vastaantulija hymyilee mulle, ja sillonki jos se hymyilee ihan itekseen.

Ditto!

Äsken kun tulin himaan, tuli mäessä vastaan sellanen Martin Saarikankaan näköinen, mutta vähän isompi mies ilman pukua. Selvinpäin, tuoksuen hyvältä ja iso hymy kasvoillaan.

Tarttui :)
Fucking Nobody

#36 • • Edited Fucking Nobody Hyvällä sykkeellä ympäri harmaan kiven!
Autoin mummon junaan, ku sen liikkuminen oli vähän kankeeta. Ja sit kaupan kassa meinas antaa mulle liikaa vaihtorahaa, mut en ottanu. *enkeli*
Fucking Nobody

#37 • • Edited Fucking Nobody Hyvällä sykkeellä ympäri harmaan kiven!
Tikahdun, sillä luulen (tai ainakin kovasti toivon), että tartutin tänään erääseen Hyvin Kauniiseen Vaaleaverikköön mahtavaa spirittiä, jonka kyllästämänä hän jaksaa kohdata huomisenkin päivän, ehkä vähän entistä tarmokkaampana. *hihu*

Kyllä. Tämä oli myös MINUN päiväni kohokohta. *vink*

Olipas imelää....mut elämä on. *nauru*
Gilgamint.com

#38 • • Gilgamint.com Making questions
Autoin mummon junanalle että pääs kärsimyksistään ja työnsin pari lasta alas kauppakeskuksen isoja rappusia...
Gilgamint.com

#39 • • Gilgamint.com Making questions
Oikeesti mun mielest mummoja pitää kyl jeesaa... vaik ois kuin kärttysiä. Ainaki ite ku joutuu elään fyysisten kipujen kaa ni ymmärtää hyvin mite paljo voi olla apua ihan pienistäki asioista...
pinkki

#40 • • pinkki säätö et co.
hmm.. muhun on jotenki onnistuttu kouliin pysyvästi tommoset perus pikkuasiat, pidän defaulttina ovea auki, annan tietä ihmisille, nostan tippuneet tavarat jne, emmä tiiä voiko tommosii ees laskee auttamiseks, musta ne enemmänki on vaan iha perus kohteliaisuutta. Mitä sit tulee "oikeeseen" auttamiseen, niin aika vaihtelevasti kaippa. Pyydettäessä jos pystyn niin varmaan kai aina autan, omaehtosesti taas, se riippuu niiin tilanteesta. Rahaa annan riippuen mielentilasta ja kolikkomäärästä, puhelintani en lainaa tuntemattomille (se yritettiin kerran väkisin jopa viedä kun en halunnut lainata, ja kun ei onnistunut, jätkä yritti tökätä kostoksi vielä sormilla silmiin.. se siitä avuliaisuudesta). Harvemmin oikeestaan edes tulee sellasia todellisia tilanteita, taino tietty aina ny jotai lastenvaunujen nosteluu tms, mut nekin kerrat kun joku on esim kaatunut ja loukkaantunut, niin siinä on ollu lähempänä heti 10 ihmistä jotka o syöksyny paikalle jeesaamaan, jollon ei enää tasan mun sähläämistä siihe tartteta. Tappelutilanteet on hankalia, mun ei oo mitään järkeä mennä agressiivisen korston eteen jotain piipertämään, muuta apua taas, kuten järkkäreitä tietenkin sitten aina juostaan paikalle samantein - olettaen että se on mahdollista.

Pienimuotosemmat ns merkityksettömät asiat tulee kyllä aika helposti ihan itsestään jos huomaa että voi jollain pikkuasialla toista jeesata, ja esim. lueskelen paljon kaikenlaisia ihme juttuja välillä ja jaan mielelläni kokemukseni ja oppimani jollekkin joka voisi puolestaan hyödyntää kuulemaansa. Moni saattaa kyllä helposti tulkata sen pätemiseks :) Pultsarit ja juopot puolestaan pelottaa mua niin paljon - vaikka suurin osa onkin ihan harmittomia - että pysyn mieluumin niistä mahdollisimman kaukana, makailee kuin vaan maassa (kuhan ei ny ihan verissää). Vielä aiemmin kurvissa ja nyt suoraan helsingin vieraskotia vastapäätä asustellessa sekä kolmosen ratikalla äijälle kulkiessa niistä tulee kyllä maximiannos täyteen lähes päivittäin *justjoo* ..ehkä suhtautumiseni niihin olisi vähän erilainen jos olisin jätkä, mene ja tiedä..

Itteä taas on jäänyt tosi paljon häiritsee tietyt tilanteet missä ois tosiaan tarvinnu apua, eikä kaverit oo liikauttanu evääkään. Esim joskus teini 15veenä oltiin jossai lepakon järkyttävis throb-limudiskois :) siel sai sit 3 mua huomattavasti nuorempaa ja pienempää kimulii päähänsä käydä mun kimppuun ja yrittää pöllii kamaa. Mä keskityin pitämään rojuistani kiinni, missään vaiheessa ees käymättä pimujen kimppuun ite, mimmit onnistu silkal painollaan kaatamaan mut. Siinä sit 2 mun itteni ikästä ja kokosta kaveriani, jotka ois vaikka kui helpolla nostellu niskasta ne rääpäleet pois mun kimpusta, seiso tumput suorina kunnes järjestysmies eksy paikalle pistää hommalle stopin. En oo tähänkää päivään mennessä ymmärtäny, että mitähän helvettiä niidenkin "frendien" päässä sillon liikku o_O