Olen DJ... soitan musiikkia! Mutten voi soittaa "tuota" biisiä, kun se on jonkun "biisi"?

87 posts, 5 pages, 19,417 views

rec

Posts: 2,923

#1 • • rec
Siis tätä kuulee tyyliin jatkuvasti... "Ethän sä voi soittaa tota biisii q se on Proteuksen soittama biisi!" (tai kenen tahansa DJ:n). Kuka ne biisit omistaa sitten oikeasti? Mitä väliä, jos soittaa sellasta biisiä, mitä esim. Proteus (tai kuka tahansa) sitä on soittanutkaan?!

Tuli vaan mieleen... tästä on joskus täälläkin tästä keskusteltu (EHKÄ?), mut diggailisin kuulla muidenkin mielipiteitä tästä aiheesta.
Unik

Posts: 4,117

#2 • • Unik
Hyvä biisi on hyvä biisi - PISTE. Itse en ainakaan mieti muuta, kun levyjä ostan tai olen soittamassa. Ei sillä ole mitään väliä mihin genreen se kuuluu tai kuka sitä soittaa ja kuka ei.
T0mbstone

Posts: 728

#3 • • T0mbstone The Process.
Kannattaa huomioida se näkökulma, että osa soittajista näkee vaivaa levyjen etsimisen eteen. Ja jos löytää jonkun helmibiisin/biisejä jotka eivät ole kuluneet puhki muitten soittajien seteissä, mielellään toivoo että näin ei tapahdukkaan, koska puhkikulutettu biisi ei vaan useimmiten toimi niin hyvin kuin vähemmän kuunneltu biisi.

--
~If you understand, things are just as they are... If you do not understand, things are just as they are....~

rec

Posts: 2,923

#4 • • rec

T0mbstone:
Kannattaa huomioida se näkökulma, että osa soittajista näkee vaivaa levyjen etsimisen eteen. Ja jos löytää jonkun helmibiisin/biisejä jotka eivät ole kuluneet puhki muitten soittajien seteissä, mielellään toivoo että näin ei tapahdukkaan, koska puhkikulutettu biisi ei vaan useimmiten toimi niin hyvin kuin vähemmän kuunneltu biisi.



Tämä ei silti selitä sitä, MIKSEI biisejä muka saisi soittaa! Puhkihan kaikki kuluu, jossain vaiheessa... paitsi tietysti henkilökohtaiset lempikappaleet, joita kaikilla varmasti on!
Saara

Posts: 1,954

#6 • • Saara #2970
tottakai hyviä biisejä saa soittaa, mutta mistä ne on sitten hankittu on ei juttu, eli jos on joku biisi jota ei saa niin ei silti sais soittaa sitä mp3:na.

Mutta tämä on vapaa maa, ja kyllä tota tapahtuu...

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

akir0

Posts: 2,554

#7 • • akir0 idleRPG champion 2009
Hymm, samaa mieltä osittain, että kunhan biisi on hyvä niin sitä sopii soittaa.

Toisaalta kuitenkin olen ainakin itse luokitellut muutaman tietyn biisin silleen, että ko. dj soittaa sitä usein esim. settinsä aluksi tai lopuksi, enkä mielellään ainakaan kyseistä biisiä kyseisessä välissä soita. Varmasti yleisössäkin joku odottaa juuri tämän dj:n soittaman mahdollisesti juuri sen biisin esimerkiksi viimeisenä. Ja jos sen sitten joku muu vetäiseekin settinsä lopuksi niin tulisihan siitä väistämättäkin huoraamisen maku suuhun.

Mielestäni tämä on jossain määrin verrattavissa soittomaneereihin, ts. joku vetää sikaria ja joku heiluu dekkien takana kuin höyrypäinen.

Nyrkkisääntönä kuitenkin - soita sitä mikä kuulostaa hyvältä!
Orfeus

Posts: 5,872

#8 • • Edited Orfeus
Todellakin kaikki piisit on tehty kaikkia varten! Tosin siinä kyllä mua alkaa kyrsimään jos itse on vaikka tehnyt 3 vuotta työtä ja maksanut isolla rahalla jonkun vinyylin ja sit joku tulee ja soittaa sen cd:ltä jonka on warettanu*grr* Eli summa summarum jos piisi on hankittu ”aitona” eli joko ostettu tai saatu promo cd:nä niin toki sen voi kuka tahansa soittaa!
rec

Posts: 2,923

#9 • • rec

Orfeus:
Todellakin kaikki piisit on tehty kaikkia varten! Tosin siinä kyllä mua alkaa kyrsimään jos itse on vaikka tehnyt 3 vuotta työtä ja maksanut isolla rahalla jonkun vinyylin ja sit joku tulee ja soittaa sen cd:ltä jonka on warettanu*grr* Eli summa summarum jos piisi on hankittu ”aitona” eli joko ostettu tai saatu promo cd:nä niin toki sen voi kuka tahansa soittaa!



*piis*
sts

Posts: 7,969

#10 • • sts Sama pyynti aitta!
I CAN PLAY OTHER PEOPLES MUSIC!
ezzy

Posts: 8,060

#11 • • ezzy Droid-pappa
ihme dj:tä ku ei soita vaan omaa musaansa niinku vaikka PVD. *ding*

mä - mun biisi (mun remix)
mun kaveri - tosi hyvä biisi (mun remix)
mun kaveri ja mä - erittäin hyvä biisi (kaverin remix)
T0mbstone

Posts: 728

#12 • • T0mbstone The Process.

Charly RePanic:
---
Tämä ei silti selitä sitä, MIKSEI biisejä muka saisi soittaa! Puhkihan kaikki kuluu, jossain vaiheessa... paitsi tietysti henkilökohtaiset lempikappaleet, joita kaikilla varmasti on!



Selittää se, miksi voisi jätttää soittamatta. Biisien soittaminen ei varsinaisesti ole kiellettyä. Sinällään biisin tai parin lainaaminen ei niin hirveä asia ole, jos soittajalta itseltään löytyy tyylitajua settinsä suhteen. Itsellä ei ainakaan ole kiinnostusta kuulla sen hetkisiä voimasoittoja(ja klasareita) jokaisen saman genren dj:n setissä. Tylsää ja mielikuvituksetonta.

--
~If you understand, things are just as they are... If you do not understand, things are just as they are....~

efo

Posts: 1,908

#14 • • efo Laserpoint

Orfeus:
Todellakin kaikki piisit on tehty kaikkia varten! Tosin siinä kyllä mua alkaa kyrsimään jos itse on vaikka tehnyt 3 vuotta työtä ja maksanut isolla rahalla jonkun vinyylin ja sit joku tulee ja soittaa sen cd:ltä jonka on warettanu*grr* Eli summa summarum jos piisi on hankittu ”aitona” eli joko ostettu tai saatu promo cd:nä niin toki sen voi kuka tahansa soittaa!


Eipä tähän hirveesti lisättävää. Rahaa menee vitusti ja sit pitäs pitää letut laukus*ding* not.
Ja mua ei oikeestaan vittuakaan kiinnosta kuka soittaa mitäkin biisejä. Jos biisi on hyvä ja istuu settiin ni mitä siinä enään miettimään. Ja jos joku muu soittaa sanotaankoa saman "harvinaisen" biisin kun itse niin ei mua rupee se vituttamaan mitenkään, päinvastoin.

--
http://www.djefo.com/

The only thing neccessary for the triumph
of evil is for the good men to do nothing
-Edmund Burke

eewol

Posts: 1,125

#15 • • eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP
Mun periaatteet hipoo samoja linjoja Orfeuksen kanssa...

On mielestäni väärin soittaa biisejä poltetuilta waretusimutuskaverilta-kopio levyiltä.
Pistäkää rahaa kiinni siihen musiikkiin ja näyttäkää kuinka paljon arvostatte biisejä ja biisin tekijöitä, sekä
dj-kulttuuria ylipäätänsä.

On mielestäni aivan sama soittaako joku jonkun pari biisiä mitkä ny joku tunnetumpi dj soittaa,
kunhan niitä ei ole netistä imutettu sillä periaattella ett "hei se soitti tän biisin!!! Mäkin haluun!!"

Jos ei kukaan soittais samoja biisejä ku esim. Tiesto, PVD, Oakenfold, ym... Nii vittu eihän tääl perkele
ois yhtäkään dj:tä!! HALOO!!!

Mut dj:n imagon kopiointi on ihan eri asia.
:D

Posts: 3,707

#16 • • :D

eewol:
Jos ei kukaan soittais samoja biisejä ku esim. Tiesto, PVD, Oakenfold, ym... Nii vittu eihän tääl perkele
ois yhtäkään dj:tä!! HALOO!!!


Järki hoi älä jätä! HALOO
Mikki

Posts: 833

#18 • • Edited Mikki

unik:
Hyvä biisi on hyvä biisi - PISTE. Itse en ainakaan mieti muuta, kun levyjä ostan tai olen soittamassa. Ei sillä ole mitään väliä mihin genreen se kuuluu tai kuka sitä soittaa ja kuka ei.






Sä et soita hyvää... Sä soitat vaan kakkaa... Älä huoli, ei kukaan soita samoja levyjä ku sä...



Lisätään varmuuden vuoks --> *plur*

--
Names are for friends, so I dont need one.

kolina

Posts: 315

#19 • • kolina

unik:
Hyvä biisi on hyvä biisi - PISTE. Itse en ainakaan mieti muuta, kun levyjä ostan tai olen soittamassa. Ei sillä ole mitään väliä mihin genreen se kuuluu tai kuka sitä soittaa ja kuka ei.



Samaa mieltä olen. DJ:n tehtävä on soittaa hyvää musaa ja viihdyttää yleisöä. Ei DJ ole mikään artisti, jonka pitäisi soittaa omia biisejään tai jonka pitäisi omia jotkut biisit itselleen. Ihan pellee tollanen, et pitää miettii "onkohan tän biisin jo joku soittanut". Itse arvostan eniten niitä dj:tä jotka tuovat aina uusia aaltoja tai soittavat sellaista musaa, jota harvemmin kuulee muualla. Hyvä dj luo oikeanlaisen ja ainutlaatuisen tunnelman bileisiin... Mutta myös vanhojakaan hyviä biisejä ei saa unohtaa. Parempi vanha ja hyvä kuin uusi ja paska.
kolina

Posts: 315

#20 • • kolina

eewol:
Jos ei kukaan soittais samoja biisejä ku esim. Tiesto, PVD, Oakenfold, ym... Nii vittu eihän tääl perkele
ois yhtäkään dj:tä!! HALOO!!!

Mut dj:n imagon kopiointi on ihan eri asia.



DJ:n taitoja yliarvostetaan ja heidän imagojaan ylistetään liikaa. Muistakaa, että dj vain soittaa levyjä. Rohkenen väittää, että voisin itse soittaa saman setin kuin esim. Tiesto, eikä 99% yleisöstä huomais mitään eroa. Eri asia on tehdä hyvä biisi. Luulen, että Tieston, PVD:n ym. suosio perustuu enemmänkin heidän biisituotantoon. Kunnia heille siitä. Arvostakaa artisteja enemmän kuin DJ:tä!!!

Warettaminen yms. musiikin laajamittainen kopioiminen on perseestä! Ajatelkaa, että kun ostatte jonkun biisin josta tykkäätte tosi paljon, niin samalla tuette kyseistä artistia ja innostatte tätä tekemään lisää hyviä biisejä. Muuten voi käydä niin, että tämä artisti ei enää jatkakaan tuotantoaan, koska se tulee hänelle liian kalliiksi tai innostus lopahtaa, koska levyt eivät mene kaupaksi. Älkää antako hyvän musiikin kuolla!