Kyllä, oikeasti liftaan. Enemmän. Viimeksi viime vl, reitiksi muodostui Jkl-Tampere-Mäntsälä-Helsinki-Jkl josta ensimmäinen ja viimeinen osuus liftaamalla. Huomenna taas täältä jkylästä Helsinkiin. Arvioisin että yhteensä joku 100000km vuodessa tulee täyteen peukalokyydillä matkustamista, vähän riippuen kesän matkabudjetista ja matkakohteiden sijainnista.
Liftaaminen ei ole vaarallista, jos edes vähän käyttää järkeään. Luulisin ainakin omalla kohdallani vaarojen tulevan lähinnä aktiivisesta tien päällä liikkumisesta (suurempi todennäköisyys että osuu kolari tms kohdalle) kuin siitä, että liftaan. Liftarilegendoja olen kuullut paljonkin, niin kirveen/puukon/aseen/tms kanssa riehuvista kuskeista kuin vastaavasti varustautuneista liftareistakin. Kohdalle ei ole sattunut yhtään em. kaltaista tapausta, liftaamisen aloitin tuossa 2000 loppuvuodesta ja kilometrejä on kertynyt _paljon_, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Pari kertaa on ollut vähän turvaton olo kyydissä (kerran rattijuoppo, toisella kertaa pari tyyppiä jotka ilmeisesti harkitsivat ryöstämistä) ja pari kertaa olen jättänyt nousematta autoon. Ainiin, ja kerran kuljettaja joka lupautui kuskaamaan minut vaikka minne jos annan persettä *iihhih* mutta sitä en juurikaan kokenut uhkaavaksi, 'ei kiitos' kelpasi vastaukseksi ihan hyvin.
Outoa, miten jotkut käsittää että 'joutuu' liftaamaan. Liftireissu on aina enemmän tai vähemmän seikkailu ja tosiaankin harvassa on olleet ne kerrat että olisin joutunut liftaamaan - ehkä paluumatka 2002 Love Paradesta oli sellainen, matkabudjettina Berliinistä Suomeen kun oli muhkeat 5 euroa :D, mutta oikeastaan se tekee reissusta vaan sitäkin enemmän seikkailun.. Tietenkin liftaten pääsee samalla budjetilla PALJON pidemmälle lomamatkalle kuin esim. julkisilla tai omalla autolla.
MaSari, ette tainneet ottaa kyytiin sitä kiinalaista? Niin.. vielä joskus autonne hyytyy Sodankylän ja Ivalon välillä ja voitte itse todeta, miten kivaa on, kun ihmiset ajaa ohi. Eipä silti, tuskin itämaan vierailija kuitenkaan on kovin kauaa joutunut kyytiä odottelemaan, liftaaminen Suomessa helpottuu melkeinpä lineaarisesti pohjoisemmaksi mennessä.
Zeta, yritä ymmärtää että liftaaminen ei ole rahasta kiinni. Liftaaminen on seikkailua.. eh, jos mun parempi puolisko yrittäisi ehdotella etten enää nostaisi peukaloa pystyyn niin tie kutsuisi sitäkin kovemmin ja kauemmaksi. Senverran samanmielinen ihminen on kuitenkin tarttunut mukaan että kesän reissut ja aika monet muutkin matkat taitetaan yhdessä..
jaah, ehkä myöhemmin kirjoittelen lisää..