Liftaaminen

68 posts, 4 pages, 22,437 views

SpeedHawk

#41 • • SpeedHawk
huh. Liftausaiheinen topic ja vielä aika vanha semmoinen enkä ole vielä vastannut. :D

Kyllä, oikeasti liftaan. Enemmän. Viimeksi viime vl, reitiksi muodostui Jkl-Tampere-Mäntsälä-Helsinki-Jkl josta ensimmäinen ja viimeinen osuus liftaamalla. Huomenna taas täältä jkylästä Helsinkiin. Arvioisin että yhteensä joku 100000km vuodessa tulee täyteen peukalokyydillä matkustamista, vähän riippuen kesän matkabudjetista ja matkakohteiden sijainnista.

Liftaaminen ei ole vaarallista, jos edes vähän käyttää järkeään. Luulisin ainakin omalla kohdallani vaarojen tulevan lähinnä aktiivisesta tien päällä liikkumisesta (suurempi todennäköisyys että osuu kolari tms kohdalle) kuin siitä, että liftaan. Liftarilegendoja olen kuullut paljonkin, niin kirveen/puukon/aseen/tms kanssa riehuvista kuskeista kuin vastaavasti varustautuneista liftareistakin. Kohdalle ei ole sattunut yhtään em. kaltaista tapausta, liftaamisen aloitin tuossa 2000 loppuvuodesta ja kilometrejä on kertynyt _paljon_, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Pari kertaa on ollut vähän turvaton olo kyydissä (kerran rattijuoppo, toisella kertaa pari tyyppiä jotka ilmeisesti harkitsivat ryöstämistä) ja pari kertaa olen jättänyt nousematta autoon. Ainiin, ja kerran kuljettaja joka lupautui kuskaamaan minut vaikka minne jos annan persettä *iihhih* mutta sitä en juurikaan kokenut uhkaavaksi, 'ei kiitos' kelpasi vastaukseksi ihan hyvin.

Outoa, miten jotkut käsittää että 'joutuu' liftaamaan. Liftireissu on aina enemmän tai vähemmän seikkailu ja tosiaankin harvassa on olleet ne kerrat että olisin joutunut liftaamaan - ehkä paluumatka 2002 Love Paradesta oli sellainen, matkabudjettina Berliinistä Suomeen kun oli muhkeat 5 euroa :D, mutta oikeastaan se tekee reissusta vaan sitäkin enemmän seikkailun.. Tietenkin liftaten pääsee samalla budjetilla PALJON pidemmälle lomamatkalle kuin esim. julkisilla tai omalla autolla.

MaSari, ette tainneet ottaa kyytiin sitä kiinalaista? Niin.. vielä joskus autonne hyytyy Sodankylän ja Ivalon välillä ja voitte itse todeta, miten kivaa on, kun ihmiset ajaa ohi. Eipä silti, tuskin itämaan vierailija kuitenkaan on kovin kauaa joutunut kyytiä odottelemaan, liftaaminen Suomessa helpottuu melkeinpä lineaarisesti pohjoisemmaksi mennessä.

Zeta, yritä ymmärtää että liftaaminen ei ole rahasta kiinni. Liftaaminen on seikkailua.. eh, jos mun parempi puolisko yrittäisi ehdotella etten enää nostaisi peukaloa pystyyn niin tie kutsuisi sitäkin kovemmin ja kauemmaksi. Senverran samanmielinen ihminen on kuitenkin tarttunut mukaan että kesän reissut ja aika monet muutkin matkat taitetaan yhdessä..

jaah, ehkä myöhemmin kirjoittelen lisää..
FreeFall

#42 • • FreeFall music addict
Liftaaminen on siistii, tai siis oli. Paljon nuorempana sai joka päivä liftailla joka puolelle, uimaan ja takas. toiseen kaupunkiin ja takas (tää kyl tapahtu Eestissä) Rakke -> Tartu, jokunen 90km.
Hauskaa hommaa, mä tykkäsin eikä koskaan sattunu mitään vittumaista tapausta...muistaakseni *justjoo*

--
Lintuperspektiivi

SpeedHawk

#43 • • SpeedHawk
Viro todellakin on yksi euroopan parhaita liftausmaita *iloinen*. Yhtä mukavia kuskeja ja helppoa kyytiin pääsemistä kohtaa harvassa paikkaa.. Slovenia, Hollanti ja Ranska on kans mukavia maita reissaamiseen :). Saksa taas..*eiei* no, joka asialla on persereikä, Euroopallakin. Valitettavaa että se on sattunut niin keskelle karttaa. Itävalta on myös sieltä hankalammasta päästä, samoin Espanjasta olen kuullut huonoa (ei henkkoht kokemusta).
Maahinen

#44 • • Maahinen
Tää on uskomatonta hyvän kaverin seurassa. Liftaus avarsi munkin maailmankuvaa. Suosittelen kokeilemaan!

--
Tutkimattomat ovat psyykeen tiet

ee102

#45 • • Edited ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi
Ite liftaan, paljon ja varsin usein. Välillä keskustaanki tästä 4km:n päästä tai sieltä takas. Pitempiä reissujaki on tullu tehtyä: Helsinkiin pari kertaa, Turkuun kai noin 3 kertaa, Tampereelle ja Jyväskylään kerran. Joskus ois mukava lähtä jonku kaverin kans Eurooppaan liftaamalla, vaikka Ruotsin kautta Tanskaan ja sieltä Saksaan. Liftireissut on aina ollu seikkailua, niin hyvässä ku pahassaki mielessä. Enemmän kuitenki hyvässä mielessä: tutustunu uusiin ihmisiin, kokenu jonkin asteista vapauden tunnetta ja saanu paljon mukavia kokemuksia. Pahassa mielessä lähinnä siten, että on jäänyt yöllä jonneki keskelle korpea jumiin ja ollu tosi kylmä. Kerran mm. Tampereelle Turusta päästyäni mulla oli akku loppumaisillaan kännykästä, rahat tikkarirahaa vaille lopussa ja hirvee nälkä. Ja tietenki piti olla Oulussa seuraavana päivänä. Oli jo aika ilta. Seki asia ratkes erään mukavan nuoren miehen lohdutuksella ja tarjoamalla syömisellä.

Viime liftireissulla (uudenvuoden aattona) meinasin jäädä jumiin jonneki Kalajoen tienoille, viettämään yötä jonku vieraan perheen kanssa niitten asuntovaunulle. *hihu* Mukavia ihmisiä onneks löytyy, kun iteki osaa käyttäytyä. Päädyin kuitenki lopulta Kokkolaan, vaikka ite asiassa piti päätyä Turkuun. *nauru* Mulla ei ollu tuttuja siellä, mutta ku kaikki viime vuoden Turun junat oli sillon menny, niin soitin yhelle kaverille, jonka kavereitten kaa sit vietin uudenvuoden Kokkolassa. Sieltä jatkoin sitte seuraavana aamuna Turkuun. Oli mukava ja yllättävä vuodenvaihdeki.

Eipä multa taida oikeen itsesuojeluvaistoa löytyä kauheesti. Rekkojen kyydissä kyllä mieluiten liftaan, ja viimeksi Turusta tulinki tässä tammikuussa pois 2 rekalla. Menin vaan Turun rekkaterminaaliin, ja kysyin kyytiä. Lopulta mut ottiki kyytiin mukava nuori mieshenkilö, joka soitti melkeen täysillä mun levyjä koko matkan ajan ja kerto käyneensä iteki joskus reiveissä. Piti sillä kyydillä mennä Jyväskylän kautta Ouluun - Jyväskylässä rekan vaihto. Vaihdoin ko. kuskin kanssa numeroitaki, että jos sattus samalle välille uudestaan, niin vois saada kyydin. *hymy*
kirsch

#46 • • kirsch kyny hippi
Kaks viime reissua on kai jotain kohtalon varottelua mulle..:

Kesällä liftasin hki-konemetsä. Joku äijä (n30v) otti kyytiin, oli kuulemma "muuten vaan ajelemassa". Loppujen lopuks se heitti mut jostain Karkkilan huudeilta loppuun asti.
Se oli Limanen, Tyhmä ja Ällö äijä. "ai Kirsi, onpas sulla kaunis nimi. mun kaverin vaimokin on kirsi". No vittu jee. "tuota baaria sanottiin ennen kolmen pimpin baariksi", "tossa on forssan ainut seksikauppa".
Pelottavinta oli, kun se yhtäkkiä käänty tieltä semmoselle levähdyspaikalle, josta ei näy autotielle. Hiljens vauhtia ja meinas pysähtyä. Kysyin että mitäs sä ny tänne ajoit? Se katto mua kysyvästi ja sano "aattelin vaan näyttää ku täällä on tällänen hyvä suojanen paikka". *oksennushymiö*

Se sit ajo takas tielle, ja vei mut konemetsän portille asti. Kurotteli vielä siihen apukuskin paikalle "no anna ny ees pusu".
HYYIIIII!!!!!!*kivatsulle* ja äkkiä ulos autosta. Joka oli sellanen hirvee lava-auto.

Viime matka oli 60 km, kun myöhästyin bussista ja piti mennä duuniin, liftaus oli ainut mahdollisuus.
Sekin äijä vaan kesken matkaa kysy: haluisitsä pussailla? -en.
Kun lähdin kyydistä, se vielä pyys "yhtä pusua". -ei oo mun tapasta, kiitti moi!
Seki oli jotain 30v.

Näitä ennen ei oo tapahtunu mitään vastaavia juttuja, ainoastaan positiivisia kokemuksia. Ja 90% kerroista oon liftannu yksin. Saatan nyt vaan miettiä paristi ennenku lähen yksinään..*uuh*
ee102

#47 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi
Vielä omista liftauskokemuksistani: Viime juhannuksena liftattiin 2 eri kyydillä Oulusta Helsinkiin. Toinen kyyti vei jostain Kärsämäeltä Helsinkiin asti. Siinä oli kyydissä kaks keski-ikästä oululaista miestä, joista toinen varsinki oli itse asiassa hyvin huumorintajuinen. Meillä ei ollut erityistä määränpäätä, joten päädyttiin, yökin kun oli, jatkamaan niitten miesten kyydissä Helsinkiin asti. Ne miehet oli menossa Bulgariaan, joten me päädyttiin iteki Vantaan lentokentälle. Ei siinä mitään, mutta ne miehet oli tosissaan ostamassa meilleki lentolippuja sinne... *ding* Oltiin sen verran hämillään, että päädyttiin kuitenki jäämään siltä ulkomaan matkalta pois. Mentiin bussilla Herttoniemeen nukkumaan. Yöpaikkaa ei ollu vaan koko reissun aikana nukuttiin Herttoniemessä, Alppipuistossa, kerran hostellissa ja yhden yön muutaman uuden tuttavan luona. Tuli juhlittua Helsingissä kuitenkin siinä määrin, että päädyimme palaamaan junalla Ouluun. Mukava reissu oli, lämmintä ja mukavaa vapauden tunnetta jälleen.

Turkuunkin päädyn kai asumaan juuri yhden viime keväisen liftireissun seurauksena. Silloin liftasin kahdeksalla(!) eri kyydillä 7,5 tunnissa Oulusta Helsinkiin Rusheihin 10.4. Rusheissa tutustuin erääseen mieheen, joka kutsui minut ja kaverini jatkoille Turkuun. Mentiin bussilla Turkuun, ja siellä seuraavana päivänä satuin tapaamaan erään oululaisen tuttavan, jonka kautta tutustuin muutamaan nykyiseen hyvään ystävääni ja tapahtumien johdettua toisiin ja muutaman uuden Turun liftireissun jälkeen olen alkanut viihtyä Turussa todella hyvin, ja tarkoituksenani onkin muuttaa sinne tässä keväällä. *hymy*
UnityF

#48 • • UnityF joo just se

SpeedHawk:
huh. Liftausaiheinen topic ja vielä aika vanha semmoinen enkä ole vielä vastannut. :D

mä mietinkin milloin sä vastaat *vink* *hihu*
meijän pikkunen liftipoikanen.. *plur* *hali*
Maahinen

#49 • • Maahinen
Kyl ilmaiseksi matkustaminen voi kostautuakkin, esim. ensimmäisellä lifti-reissulla porvoo-seinäjoki jämähdettiin keskellä yötä jonnekkin helsinki-nurmijärvi motarille kumpaankin suuntaan noin 20km matkaa, takana valvottu yö ja selässä isot rinkat. Käveltiin sit yön aikana siitä Nurmijärvelle, aikaa kulu noin 3 tuntia.

Tottakai kumpikaan ei tuntenu Nurmijärveltä ketään ja kaupunki oli jo ihan kuollu joten päädyttiin nukkuu kirjaston pusikkoon. *poks*
Tunnin unien jälkeen herätään kun yläpuolella oleva kirjastonilmastointivempele pärähtää päälle ja puskee PALJON kylmää ilmaa kummankin niskaan. Noh, kerätään kamat ja suunnistetaan bensiksen pulla kahvien kautta jatkamaan matkaa. Kyytiin meidät otti joku historioitsijahörhö joka kuunteli radiokuunnelmaa talvisodasta ja se selitti koko matkan jotain molotovin cocktailin anatomiaa... no huhhuh. :)

loppu onkin sit historiaa...

--
Tutkimattomat ovat psyykeen tiet

xl8r

#50 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Nuorempana tuli liftattua aika paljonkin, ajokortin saamisen jälkeen jäi vähemmälle.

Itse pyrin ottamaan liftareita aina kyytiin kun vaan se on mahdollista.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Femi

#51 • • Femi
Ei oo tullu liftattuu, mutta mielessä on ollu. nyt asutaan moottoritielle vievän kiihdytyskaistan lähellä ja vaiva olis pieni -ulos vaan rapun ovesta ja peukku pystyyn. joku päivä vois tampereelle mennä *heiii*
Sella

#52 • • Sella sellanen
Loistava tapa paasta (Suomessa) kotiin liian pitkaksi venyneen baari-illan jalkeen, jolloin yleiset liikennevalineet ei enaa kulje...*hali* & *pus* Kalulle, Tepalle ja Henulille!!!
nim. joskus tullut kokeiltua... *nauru*
Jone

#53 • • Jone Archibald Haddock

SpeedHawk:
Tietenkin liftaten pääsee samalla budjetilla PALJON pidemmälle lomamatkalle kuin esim. julkisilla tai omalla autolla.

Tietenkin - kulkeehan silloin muiden rahoilla.
Juhgu

#54 • • Juhgu Virnistelijä

Jone:
---
Tietenkin - kulkeehan silloin muiden rahoilla.

Tai ainakin muiden hyväntahtoisuudella. Eihän se liftari bensakuluja nosta.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

#55 • • ^Pinski^ Guest
en sen jälkee oo hirveemmin liftannu ku päädyin ahtialasta nastolan abc:lle vaikka piti lahen keskustaan mennä. mun kuski päätti käydä ostamassa tupakkaa eikä sitte siinä matkan varrella voinu sitä tehä vaa piti mennä "pienen" lenkin kautta. siinä vaiheessa mulle tuli olo että ehkä sitä vois häipyä *nauru* oli siinä sitte kiva soitella kyytiä ku sattu viel olee vappu *hahjust*
Jone

#56 • • Jone Archibald Haddock

Juhgu:
Tai ainakin muiden hyväntahtoisuudella. Eihän se liftari bensakuluja nosta.

Pilkunviilaamistasolla nostaa, mutta se nyt on se ja sama. Väitteeni on kuitenkin tosi - liftaaja maksattaa matkansa muilla (josta useimmat heitä kyytiin ottavat eivät tietysti välitä).
iriil

#57 • • iriil
Entinen luokkakaverini liftasi aina. Kun porukka oli tarpeeksi huolissaan tytöstä hän suostui viimein käyttämään junaa matkustamiseen. Kuinkas sitten kävikää.... koskaan ei ollut kuulemma ollut ongelmia liftauksessa tai kuskien kanssa. Sitten ensimmäinen kerta junassa ja joutuu kuuntelemaan kolme tuntia humalisten keskustelua ja katsomaan samaisten henkilöiden käsirysyä ja vielä palkaksi saa kaljat päälleen. Tyttö lopetti junalla matkustamisen tämän jälkeen koska se oli kuullemma traumaattista.
Liftaa varmaankin edelleen... tosin jutut saattavat olla sellaisia että kyytin ottaja saattaa alkaa epäilemään minkälaisen hullun mahtoikaan napata tien vierestä kyytiinsä...*joo* Suloinen tyttö, mitä nyt avoimen pessimistinen maanikko, jonka lempisanonta on "Loppu on lähellä" tai "Joku rasvaa köyttä jota kiipeät".
*tappi*

#58 • • *tappi* Pieni ja Punainen.
En tiedä olenko vaan luulosairas
vai onko se järkevää itsesuojelua,
mutta ikinä en liftaisi.
Äitikin opetti että vieraiden kyytiin ei mennä *vink*

Mieluummin kävelen vaikka 15km kotio mahdollisimman
vilkasta tienreunaa kuin liftaisin. *joo*

--
~Turha silloin on enää rutistaa, kun paskat on jo housuissa~
~Lopeta totuuden etsiminen ja asetu aloillesi hyvään fantasiaan~

BUTCHER-KK

#59 • • BUTCHER-KK AGENT OF LUNA ¤ FAST ¤ FWO.ry
*eiei* ei! En oo koskaan liftannut enkä näin myös tulevaisuudessa tee! ei! *eiei*

--
JAGUAR ALCONRG DRINK 9% VS RED DEVIL ALCONRG DRINK 9%

Juhgu

#60 • • Juhgu Virnistelijä

sinitys:
Mieluummin kävelen vaikka 15km kotio mahdollisimman vilkasta tienreunaa kuin liftaisin. *joo*

Liftaamatta jättäminen on varsin järkevää itsesuojelua. Kuitenkin jos 15 kilometriä pitäisi kävellä niin itse varmaan liftaisin (eri asia sitten ottaisiko minua kukaan kyytiin). Mutta enivei, riskejä voi vähentää aika paljon sillä että katsoo minkälaisen tyypin kyytiin menee.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)