103 posts, 6 pages, 20,026 views
kuilu:
---
Ana:
---
Jaksamatta sen enempää pilkkoa ja eritellä jokaista yksittäistä lausetta,
---
Pyh, väitän että puhut nyt bautaa. Et kykene! Et osaa. MUTTA ei tarvitsekaan, välttämättä.
kuilu:
---
jotka pääasiassa osoittavat sen, ettei kuilu ymmärtänyt mitä oikeastaan tarkoitin,
---
Ai osoittavat? Olenko NIIN tyhmä mielestäsi??? Tai sitten tahallisesti ihan vain tahallani en ymmärrä? Ok, ton jälkimmäisen väärinkäsityksen melkein voisin ymmärtää.
kuilu:
---
(Todennäköisesti selvensin kantaani epäselvästi, mutta en ole opiskellut semantiikkaa, informaatioteoriaa taikka filosofiaa muutenkaan, joten en lähde argumentoimaan Wittgensteinin syvemmistä tarkoituksista)
---
Näinhän se oli. Mutta miksi itse sitten lähdit sille linjalle? Siis syyttelemään semantiikasta, sinä olit se, joka sen tähän keskusteluun toit, ja vieläpä usemmassa kontekstissa kuin yhdessä.
kuilu:
---
Wittgensteinkin tajusi olevansa likiarvotieteilijä vanhoilla päivillään.
Suosittelen lämpimästi Varmuudesta kirjaa, semmonen arkikielen filosofian perusopus.
kuilu:
---
Se, mitä yritin sanoa, koski sanojen sosiaalista tunnelatausta.
---
Eli lähinnä pragmaattista semantiikkaa.
kuilu:
---
Ero syntyy siitä, miten kulttuurissame sanoihin reagoidaan; mitä ne ihmisille edustavat. Ihmisillä tarkoitan tässä enemmistöä ja varsinkin ihmisiä, jotka antavat noille sanoille henkilökohtaisen, voimakkaan merkityksen.
---
Nyt se tuli selkeästi. Eikä tarvinnut tietää semantiikasta mitään! Puhut nimenomaan pragmaattisesta semantiikasta ja vieläpä kulttuurirelativismiin viitaten (en kuitenkaan usko et oot radikaali siinä suhteessa? Siis että esim eri kielten puhujilla on erilaiset, yhteismitattomat maailmankuvat?
kuilu:
---
Esimerkkinä siis vaikkapa termit ”neekeri” ja ”kaukaasialainen”. Sanojen aktuaalinen arvo on sama, molemmat ovat ihmisen geneettisiä ominaisuuksia määritteleviä adjektiiveja (jotku puhuvat 'rodusta').
---
Tuo_on_sinun_semanttinen_selityksesi! :DDD Mutta joku voisi sanoa, että kognitiivinen, looginen tai syntaksinen merkitysero on erilainen noiden sanojen välillä, esim loogisesti ne ovat sama asia.
kuilu:
---
Näillä sanoilla on silti aivan erilainen tunnelataus.
---
Eri intensio. Aina käytettäessä esimerkiksi sanoja ”tietää” tai ”luulla” joutuu tulkitsemaan merkityksiä mahdollisissa maailmoissa. (Eli sinun maailmasi on mielestäni mahdollinen, mutta minulle universaalisti avautumaton.)
kuilu:
---
Musta ihminen loukkaantuu, jos hänet määritellään ”Neekeriksi”,
---
Ei toteudu universaalisti. Jos toinen ghettomusta sanoo toista neekeriksi, ei aina loukkaannuta. Eli ei kelpaa premissiksi, ja jatkolauseet ovat yhtä ohuita, eli analogia ontuu... :P Siis logiikan vaatimuksella? Nimi ei olekaan enne??? :DDD
kuilu:
---
Samanlainen ero on mielestäni sanoilla ”inkvisitio” ja ”holokausti”.
---
Tähän on jopa olemassa matemaattis-looginen kaava, jolla ton vois osoittaa epätodeksi, mutta en oo vielä tutustunut tarpeeks sen merkistöön. Mut kirja on jo ostettu.
kuilu:
---
Esimerkiksi implisiittisesti lähdet yleisempään selitykseen. Voisin sanoa ihan jo kieliopilliset erot: neekeri ja kaukaasialainen ovat ihmisestä käytettäviä attribuutteja, eli sopivat vain yhdelle ryhmälle, inkvisitio oli ryhmä ihmisiä, joka toimi referenssissään, holokausti koski ihmisiä, jotka olivat toiminnan kohteina (siis merkityksellä jota haet). Nyt jos vielä huomaat nämä funktiot, niin kykenet väittämään vastaan selkeästi. VAIKKA olisit samaa mieltä!
kuilu:
---
Semantiikka toimii tässä työkaluna ainoastaan silloin, jos aletaan ratkaisemaan jotain oikeasti olemassaolevaa ristiriitaa näiden sanojen välillä.
---
:DDD ”Oikeasti olemassa olevaa”... Tietenkään jos EI ole ristiriitaa, ei tarvitse ratkaista mitään!?
kuilu:
---
Lähinnä tuo verranto selvittänee, mitä yritin sanoa.
---
Itseasiassa se ei sitä ainakaan tänne päin tehnyt. :( Verrannosta syntyi absurdi, vrt Camus.
Suosittelen lukemaan verrannon uudelleen ja miettimään verranon tarjoaman tilanteen yhtäläisyyksiä alkuperäiseen väittämään.
kuilu:
---
Itse sanoilla ei niinkään ole merkitystä, vaan sillä, miten ne käsitetään.
---
Eli korostat kommunikaatiossa vastaanottajan roolia? Vastuu siirretään kuuntelijalle? Oletko savolainen, peräti? :)
Jos puhutaan pöhköistä bileitten nimistä, niin siirrän vastuun bileitten nimeäjälle, jonka pitäisi ottaa huomioon yleisön reaktio nimeen ja sanan yleiseen käsitysmuotoon.
kuilu:
---
Anteeksi edellinen, yksinkertaistettu väittämä.
---
LOLS! Mitä helvettiä? Pyydäksä nyt sit anteeks, ku sait aikaseks kestävimmän lausees?
Lue tarkemmin. Pyysin anteeksi sitä edellistä väittämää, jonka heti poimit hampaisiisi, vaikka se olikin viestin kannalta epäolennainen, yksinkertaistettu ja subjektiivinen väittämä, eikä täten väittämä laisinkaan, vaan mielipide. Suhtauduit siihen silti teesinä.
kuilu:
---
Unohdin, että täällä on sohvafilosofeja tarttumassa jokaiseen roikkuvaan lankaa
---
Hmmm... Okei. Mut mä sanoisin, et olin yks ainoista, jotka TODELLA luki mitä kirjoitit. Sitä tuskin tulee pyytää anteeksi?
Jos luet liian tarkasti niin ohitat väkisinkin viestin sanoman, joka on tässä tapauksessa olennaisempaa kuin sen tarkka asu tai yleiskielen epätarkkuus verrattuna filosofisen termistön käyttöön. Edelleen, en tunne termistöä tarpeeksi hyvin voidakseni tuottaa sitä eksaktisti, mutta ymmärrän sitä tarpeeksi hyvin sisäistääkseni sanomasi viestin. Jousta sinä tänne maallikonkin suuntaan hieman, jooko?
kuilu:
---
Kunhan pidät tekstin koherenttina ja puhut aiheesta, etkä sorru turhaan termirunkkailuun.
---
Huoh... Itse aloitit ja nyt sitte vielä määrittelet esim sanan ”turhaa” mitä ilmeisemmin eri tavalla kuin minä! Onko kaikki sellainen turhaa, jota sinä et tajua? Osta sanakirja, ”en nyt jaksa alkaa sulle jokaista sivistyssanaa opettaa”. Ja masturbointi on seksiä ihmisen kanssa jota rakastan.
Edelleen, sanalla runkkailu on muitakin merkityksiä kuin sanakirjan tarjoama. Oletin sun sosiaalisen kontekstintajun riittävän ymmärtämään, mitä tarkoitin.
kuilu:
---
Näin ihan sohvapohjalta ja perstuntumalta... not. Miksi muuten käytät sanaa: sohvafilosofi? Yritätkö halventaa henkilöäni vai keskustelua vai oletko hauska? ;)
Jos tää nimittäin venyy, ni täst kyl koht saa jo muutaman ov'n kasaa! :DDD
- lisää!hymiö -
Sohvafilosofialla tarkotin tällasta turhanpäivästä, mutta viihdyttävää klubitus-länkytystä.
kuilu:
EOS, ite oon käyny SVK'ta, Tipalaa ja KKK'ta (kantapäänkorkeakoulu, SIIS! :D). Mutta sekin sisältää intention, piruilen Analle, koska HÄN se toi tämän täysin akateemisen aspektin tähän. Toiseksi, esim tietokonejargoni on IMO täysin yhtä hebreaa minulle, kuin tämä sinulle (eikä siis edes ollut ;D), mutten menisi nöördeille selventämään et te puhutte höperöitä, minä tajuan paremmin, vaikka kyse on eksaktista kielestä, jota vain en TUNNE.
kuilu:
Voiko tuosta johtaa esimerkiksi, ettet haluaisi keskustella näytelmästä sen ohjanneen henkilön kanssa, jos tämä yrittää parhaan kykynsä mukaan selventää toiselle tämän probleemeja?
kuilu:
Ok, no tosta siis ei oo mun kohdalla pelkoa. En tee niin tahallisesti, merkityksessä, että haluaisin jotenkin ensisijaisesti nöyryyttää ja vittuilla, en, se tulee, ku se mun kärsivällisyys lähtee ruokixelle. Mut en siis todellakaan halua, että ihmiset eivät uskaltaisi sanoa mitään, haluaisin, vain että varsinkin eettisistä ja moraalisista arvoista puhuttaessa oltaisiin mahdollisimman selkeitä. Läppä on läppää. Mua itseäni taas vituttaa puhua ihmisen kanssa, joka ei tarkoita sitä, mitä sanoo, kato, tol mä tarkotin sitä, ja tol tota, miksei sanota heti mitä tarkoitetaan?!?! Tämä on SE_JUTTU!
kuilu:
---
Sohvafilosofialla tarkotin tällasta turhanpäivästä, mutta viihdyttävää klubitus-länkytystä.
---
Turhan päiväistä? Viihdyttävää? Mä olen kyl molemmista eri mieltä, ja uskon et tää on yleinen mielipidekin, eli universaali.
Mut kyl mä tästä sellasen saan, nopeastikin. Eli, nyt Ana, oletko kuullut nöyryydestä, ku tuntuu et se on sulle täysin tuntematon käsite? Otapa nyt ajatus käteen, älä vastaa vain siksi, että tunnet henkilöösi kohdistuvan jonkin tun sosiaalisen paineen pärjätä tässä. Sillä jos se on prioriteetti, niin se selkeys tulee aina korkeintaan kakkosena. Mut jos aiot jatkaa umpi-idioottimaisella linjalla, otan sen sit vaik henkilökohtaisen vittuiluna, ja sit on koht modet punasena. Ymmärrätkö, tämä on ultimaatumi, eli UHKAUS! :DDD Mut jos pallia, itsetuhoisuutta ja viitseliäisyyttä riittää: en gardé! Viime kalttauxesta onki jo aikaa... (eli aion syyllistyä virheelliseen argumentointiin ja kunnolla, jotta huomaat, miten minä reagoin siitä syytettäessä, eli haluan osoittaa edes dit jotenkin olevani paaaaaljon inhimillisempi kuin annat ymmärtää!:D)
wylarion:
KMAKF247
kinastelen merkityksettömistä asioista klubituksen forumeissa 24/7
Hyzenthlay:
joo, hytkypikkarit =
Luminescent:
Mä muistan sellasen iltaman kun 'Substance' Hesperiassa vajaa vuosi sitten. Kuultuani bileiden teemanimen yksi valoneiti heitti mut lähes ulos kun repesin avonauruun kaverin kanssa sen jälkeen kun kysyin mikä mahtaa olla illan teema...
kuilu:
---
käläseli lässynlässyn.
- urukhymihai -
kuilu:
Mut siltikään, en tässä suoralta kädeltä väitä, että kestäisin. Varsinkaa örkkien kaa... Vai muistanko väärin, et toi nick ois LOTRist, örkkinimi?
- urukhymihai -
jUSSi:
---
Ana:
Kuten sanoin, antaa olla. Tää on ajantuhlausta molemmille.
---
eijei! Älä Antti-hyvä lopeta kesken vaikka egoon sattuu. Et ole todellakaan ensimmäinen, jonka ajatuksien vääriä teitä kuilu on oikonut
kuilu:
---
jUSSi:
eijei! Älä Antti-hyvä lopeta kesken vaikka egoon sattuu. Et ole todellakaan ensimmäinen, jonka ajatuksien vääriä teitä kuilu on oikonut
---
Parempi vaaksa vaaraan, kuin kusi kuiluun. :D Kuitenkin sinnekin, tuossa ?väärä? on ehkä liian raju, sano vaik ?virheellinen? tai ?ajattelemattomia ajatuksen teitä, meitä, hakoteitä?. Eikä tämäkään tarkoita, että olisin samaa mieltä jUSSin kaa, en ole, mut en kai mä nyt tollasia ala suoristelee, jos kerran ryppy pukee...
Ana:
Jussi, ei tässä oo kiinni siitä, että egoon sattuisi, vaan siitä, et mulla on sellanen fiilis et oon ryhtyny huutokilpailuun kylähullun kanssa :) En vaan pysy enää ollenkaan kärryillä! Menee liian korkealentoiseksi. Panokset loppuu :(