Käsi ilmaan mikäli olet kasvanut ulos melodisesta trancesta

366 posts, 19 pages, 105,383 views

Avatar
#202 • • Joe Le Bon Guest
Mielenkiintoinen topicci... joka nyt saattaa mennä vähän off-topiciksi, mutta menkööt.

En tunne että olisin kasvanut ulos vaikka en tällä hetkellä sitä juurikaan kuuntele. Sille on oma paikkansa ja aikansa. En halua rajata genreillä mikä on hyvää ja mikä ei, vaan biisit määrää tahdin.

offtopic osio:

Se, että uplifting melodic vocal hypersonic trance soi vielä varsin monissa klubeiksi kutstuttavissa tapahtumissa, vaikka kyseessä olisi 50 hengen baari, on mielestäni yksi syy paikallisen klubi-kulttuurimme lamaantumiseen.

Trance iskee ja toimii vielä ulkomailla, joskin se ei enää juurikaan soi klubeilla vaan ennemminkin huoltoasemilla ja markettien urheiluosastoilla. Se on pop. Siksi(kään) se ei voi enää soida klubeilla.

Suomi on vaikea ja speciaali maa näiden asioiden suhteen. Olen mielenkiinnolla lukenut keskusteluita kuinka "täbit" ovat heittäneet poikkeuksellisesti tech-house settejä "hallmarkeissa", jonka useimmat ihqplurit sittten tyrmää tylsänä paskana. Tätä laivaa ei niin vaan käännetä. Homman voisi kuitenkin hoitaa hyvin helposti tuomalla Tieston tänne minimal house settinsä kanssa... mutta sitähän me ei haluta.

Cheers *plur*
-P

Posts: 4,972

#203 • • -P

ezzy, 8.12.2005 13:33:

Samoilla linjoilla. Käsi kädessä melodian puolesta o/
Molemmilla pimeä puolensa, sulla tekno, mulla metalli =)



Olenko teidän joku äpärälapsenne sitten kun mulle toimii metallin lähes jokaiset genret että deepimpi tesno? :D

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

CM

Posts: 1,507

#204 • • Edited CM
Oma näkemys, mikä kiksussa mättää nykyään ja sama juttu suurimmassa osassa progetrancea, jota mcprog-nimellä myös kutsutaan:

Juustoiset vokaalit nykyään raiskaa monta hyvää kiksubiisin pohjaa. Joiku jne hyväksytään. Kiksussa ärsyttää myös se, että siinä on hirveä määrä soundeja. Kaikki taajuuskaistat huutaa korviin ja käy ahistamaan, kun äänimaisemat on niin levottomia. Kuulijalla ei ole omaa tilaa juurikaan äänimaailmassa. Sen lisäks kukaan ei oikein käytä filtteriä soundeissa, vaan kaikki soundit huutaa filsut auki ja särkee korvia. 90-luvulla trancebiisit oli minimaalisempia (poislukien supersahakiksu) ja ne muistutti enemmän progehousea, kuin tämän päivän kiksua. Nykybiisit on täynnä markan melodioita (onneks välillä löytää musiikillisesti lahjakastakin tuotantoa) ja muovisen kuuloisia saha/kanttiaaltosoundeja. Jos ei oo melodista päätä (kuten minulla), pitäs jättää ne melodiat pois ja käyttää ideat vaikka techimpään soundiin eikä vääntää väkisin ASOT-huorausmelodiaa ja soundia. Ihan ekana se VST-soundi pitäis saada pois ja tilalle vaikka sämplejä ihan vaihtelun vuoksi, koska ei niistä muutamasta aaltomuodosta loputtomia määriä erikuuloisia soundeja saa tehtyä. 90-luvun trancebiiseissä merkittävänä osana oli JV-2080, Korg Wavestation jne wavetable-pohjaiset synat, tänä päivänä porukka vääntelee usein vaan saha/kanttiaalloista biiseihinsä soundit, jotka yllätysyllätys on aivan toistensa kuuloisia.

Yhteenveto:
- Filtteriä enemmän
- Poppivokaalit vidduun
- Soundimaailma minimaalisemmaksi
- Saha/kanttiaallon tilalle sämplejä

terveisin, trancen suurkuluttaja vuodesta -94 joka tällä hetkellä on hyvin hyvin pettynyt kiksuun

edit:

Selvennyksenä vielä, jos joku ei tajunnut mitä tarkotin. Kuunnelkaa vaikka tämmöset melodiset trancebiisit:
Art Of Trance: Breathe (Dawnseekers Remix)
Vincent De Moor - Shamu (Orig + Armin)
Moogwai - Viola
Orkidea Taika levyn remixit
Riva - Stringer (enkä tod tarkota sitä vokaaliraiskausversiota tästä)

kuunnelkaa perään tänä iltana ASOT ja miettikää missä kohdassa mentiin väärään suuntaan..
Avatar
#205 • • ALIEN Guest
CM word!
Avatar
#206 • • trusti Guest
_o/
remotion

Posts: 5,283

#207 • • remotion nostatus guru

ALIEN, 8.12.2005 14:18:
CM word!



joo, oli tossa paljon asiaa, vaikka en itse noin mustaavalkosesti asioita nääkään. mutta kyllähän suurinosa biiseistä muistuttaa paljon toisiaan nykyään. EI NÄIN

tosin kättäni en nosta ollenkaan
thomas

Posts: 5,618

#208 • • thomas
luulin jo että on käynyt näin mutta sitten tulee:

First State - First State / Sacred (In Trance We Trust)

ja korjaa potin kotia. Hienoa Ralphie B !
Juhgu

Posts: 7,921

#209 • • Juhgu Virnistelijä

CM, 8.12.2005 14:11:
Juustoiset vokaalit nykyään raiskaa monta hyvää kiksubiisin pohjaa.



Jep. Pidän kiksusta, mutta inhoan suurinta osaa vokaaleista. Joskus laulajalla on vielä ihan siedettävä ja biisissä toimiva ääni, mutta sanat on useimmiten niin järkyttävää tuubaa että niistä tulee myötähäpeä joka pilaa koko biisin.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

xybo

Posts: 1,100

#210 • • xybo meeple!
Miksi kärsiä uusista paskoista kun wanhaa hyvää kiksua on vieläkin paljon olemassa ja läheskään kaikkea sitäkään ei soiteta bileissä. Ei aina tarvitse siirtyä etteenpäin ja kuunnella vain uusinta. Melodisesta trancesta ei kasveta pois vaan melodinen trance on vain kadonnut ja muuttunut ja kasvanut itse ulos aivan erillaiseksi mitä se oli.

Tabit ja Orkideat on soittanut jo pitkää pelkkää paskaa, he ovat halunneet siirtyä muodin mukana ja ovat tehneetkin sen. Isojen nimien levylistoja seuraamalla yrittänevät saada samaa mainetta ja kunniaa mutta epäonnistuen täydellisesti. Kun jättää juuret niin menttää sen pienekin mitä on saavuttanu ;)

-- xybo
Gateway

Posts: 1,391

#211 • • Gateway Club Therapy
En kyllä rinnastaisi Orkideaa "isojen nimien matkijaksi" mutta se tosiaan siitä. Itselleni trance ei maistunut oikein vuosina 2002-2004 mutta nyt tänä vuonna on kyllä ruvennut vahvasti maistumaan, jopa enemmän kuin aina erittäin hyvin maistuva housesoundi :) Lähinnä toki tuo progesoundi on sydäntä lähellä mutta kyllä ihqukiksuilutkin maistuu sopivin annoksin :)
tomii

Posts: 3,594

#212 • • tomii kallion herttua
Ei kyl transesta ole tullut kasvettua ulos. Jossakin vaiheessa (oliskohan ollut joku 2000-luvun alku) olin vähän tympääntynyt genreen, kun jokapuolelta tuli (omasta mielestäni) niin paljon paskaa, mutta nyt on taas hyvää saundia, joskin transe on kyllä muuttunut ns. kulta-ajoistaan paljon "rankemmaksi".

--
reivaan kunnes kuolen

Jussi Soro

Posts: 6,385

#213 • • Jussi Soro choon!

xybo, 8.12.2005 19:20:
Miksi kärsiä uusista paskoista kun wanhaa hyvää kiksua on vieläkin paljon olemassa ja läheskään kaikkea sitäkään ei soiteta bileissä. Ei aina tarvitse siirtyä etteenpäin ja kuunnella vain uusinta. Melodisesta trancesta ei kasveta pois vaan melodinen trance on vain kadonnut ja muuttunut ja kasvanut itse ulos aivan erillaiseksi mitä se oli.

Tabit ja Orkideat on soittanut jo pitkää pelkkää paskaa, he ovat halunneet siirtyä muodin mukana ja ovat tehneetkin sen. Isojen nimien levylistoja seuraamalla yrittänevät saada samaa mainetta ja kunniaa mutta epäonnistuen täydellisesti. Kun jättää juuret niin menttää sen pienekin mitä on saavuttanu ;)

-- xybo


*eiei*

samalla logiikalla ainoo oikee musiikki olis gregoriaanista laulua (tai jotain muuta mitä ekana kutsuttiin musiikiksi), koska kaikki siitä kehittynyt on pelkkää paskaa.

vaikka sä ootkin pysähtyny jonnekin kiksu kulta-ajalle, niin ei muiden tarvii.

totta on, että hyviä trancebiisejä on nykyään huomattavasti vaikeampi löytää kun niitä hyviä, mutta kyllä niitä sieltä löytyy.
Coma

Posts: 705

#214 • • Coma
Kyllä trancee ja melodiaa pitää tukee, mut jos Ferry Corsten tekee jotain, sitä ei tarvis toistaa kuutta vuotta :)

Tollee pähkinänkuoressa :)
Miika

Posts: 893

#215 • • Miika
_0_

Earth Nation - Terra Incognita *sydän*

Kyllä biiseistä kuulee mitkä on tehty sydämellä.
xybo

Posts: 1,100

#216 • • xybo meeple!

JussiS, 8.12.2005 19:41:
---

samalla logiikalla ainoo oikee musiikki olis gregoriaanista laulua (tai jotain muuta mitä ekana kutsuttiin musiikiksi), koska kaikki siitä kehittynyt on pelkkää paskaa.

vaikka sä ootkin pysähtyny jonnekin kiksu kulta-ajalle, niin ei muiden tarvii.

totta on, että hyviä trancebiisejä on nykyään huomattavasti vaikeampi löytää kun niitä hyviä, mutta kyllä niitä sieltä löytyy.



Ei ei. Ymmärsit taas väärin ;)

Annan esimerkin.

Artisti 1 julkasee loistavan levyn. Pidät siitä,
Artisti 2 julkasee loistavan levyn, Pidät siitä, mutta että enää voi kuunnella Artisti 1:sen
levyä koska Artisti 2:nen on uudempaa.

Toinen esimerkki.

Olet suuri Kiss fani. Pidät uusimmasta levystä.
Kiss tekee uuden aivan paskan levyn, josta et pidä olenkaan.
Uudempaa Kiss:in levyä kuitenkin hehkutetaan niin paljon, että ajattelet itsessäsi olevan jotain vikaa ja pakkokuuntelet sitä etkä enää sitä vanhaa levyä.

Miksi pitää aina etsiä uutta ja toimivaa jos vanhakin toimii, toki jos törmää uuteen mistä itse diggaa paljon niin sitä kannattaakin kuunnella. Myönnän että itse olen jämähtänyt vanhempaan roinaan koska se toimii itselleni huomattavasti paremmin, kuuntelen kuitenkin kaikki uudetkin julkasut joita esim Junoon tulee (kyllä, kaikki mp3 klipit, en tosin ihan kaikkia genrejä), ja joka 5000:nen ostankin koska ne on sen arvosia. Mutta esim nyky trance dj:llä on se ongelma, että vaikka uutta hyvää ei tulisi, jotain pitää ostaa ja sitten niitä paskojakin soitetaan bileissä runsainmitoin.

Hallmark on esimerkki tälläsestä tusinapaska trancesta. Uutta pitää soittaa ja laadunvarmistus unohtuu kokonaan :/

-- xybo
CM

Posts: 1,507

#217 • • CM

Coma, 8.12.2005 19:42:
Kyllä trancee ja melodiaa pitää tukee, mut jos Ferry Corsten tekee jotain, sitä ei tarvis toistaa kuutta vuotta :)



Truu.. ja jos joku vihaa melodioita ylipäätänsä niin vika todennäköisesti löytyy huonosta nuottikorvasta. Ja ne, jotka sanoo, että trance kuoli joskus 90-luvun puolivälissä, diggaili trancea vaan siks, että se oli niin uuuugeee, eikä oikeesti kyllä tajunnu mitään koko genrestä.. t: Oliver Lieb ja 100 hyvää biisiä sen jälkeen
thomas

Posts: 5,618

#218 • • thomas

Coma, 8.12.2005 19:42:
Kyllä trancee ja melodiaa pitää tukee, mut jos Ferry Corsten tekee jotain, sitä ei tarvis toistaa kuutta vuotta :)

Tollee pähkinänkuoressa :)



amen
Avatar
#219 • • Edited ALIEN Guest

Juhgu, 8.12.2005 19:01:
---
CM, 8.12.2005 14:11:
Juustoiset vokaalit nykyään raiskaa monta hyvää kiksubiisin pohjaa.
---


Jep. Pidän kiksusta, mutta inhoan suurinta osaa vokaaleista. Joskus laulajalla on vielä ihan siedettävä ja biisissä toimiva ääni, mutta sanat on useimmiten niin järkyttävää tuubaa että niistä tulee myötähäpeä joka pilaa koko biisin.



Aivan. Tuntuu jopa et noi naisvokaalit mitä on lisätty biiseihin sais enemmän nuorten naisten huomioo, koska ei niissä lauleta kovin muista asioista kuin parisuhde asioista kuten esim pettymksistä yms mitä kuulee päivät pitkät radiosta ja MTV:ltä. mitkä eivät ainakaan mieltä nostata vaan päin vastoin ajavat minut ainakin baaritiskille. Eikä noi lähellekään kosketa sitä fiilistä mikä tulee semmoisesta trancesta mis oikeesti mietitään sitä omaperäisyyttä ja soundeja. Ei mitään vitun sanomaa vaan just sitä itseään KONEMUSAA!! Ne ketkä kävivät ennen vuotta 2001 kuuntelee trancea bileissä varmasti tietävät mitä tarkoitan.

"hei laitetaan tähän joku kaunis naisen ääni niin kuin jokaises muussakin biisis on ja saadaan enemmän diggaajia!" Ei se tietenkään ihan just noin mustavalkoista ole mut veikkaisin olevani jokseenkin aika lähellä totuutta. Valitettavasti, ainakin omasta puolestani. Mutta onneksi noita livesettejä on koottu ja parhaat bileet edelleenkin ovat siellä MD-soittimen sisällä. Enää en käy bileissä sen takia et odotan dj:ltä vitun laadukasta ja omaperäistä settiä. Paul Oakenfold piti siitä huolta. Olenpas itsekäs, puhun vain itsestäni eikä kuulu tapoihini laulaa asioista mitkä eivät miellytä just minua. Hah. Näin se vain on ja kyllä, mä tiedän että on vielä paljon hyviä settejä varsinkin edellä mainituilta Tab:lla ja Orkidealla. Ne ovat ammattitaitoisia ja aivan varmasti tietävät miten saa vanhan trancen ystävän fiiliksen kattoon.

Mutta pääasia, että jotkut siitä pitävät. Ilman niitä emme osaisi myöskään arvostaa vanhempaa trancea niin paljon.

Ja taas mä jauhan tätä samaa paskaa tääl :D


Edit:

Ja vielä pieni lisäys. Paljon nettiradion eri trance-asemia kuunnelleena olen huomannut, että aivan järkyttävän monessa biisissä on matkittu toista vanhempaa kappaletta, eikä löydy läheskään niin paljon "uusia soundeja" kuin aikoinaan. Onneks olen kaikkiruokainen ja vaihdan deep-houselle tai dnb:lle <3
akiapina

Posts: 2,729

#220 • • akiapina apinaki

CM, 8.12.2005 14:11:



Kuukauden postaus, ei vois enää paremmin tiivistää. Lisäksi tuo soundien kopioiminen ja miljoonan samantyylisen biisin julkaseminen viikossa tappaa mielenkiinnon kivastakin soundista, esim. just tästä McProg (tm):stä. Voi että kuinka kivalta ja tuoreelta Schulzin Clear Blue kuulosti, nyt vähän ajan päästä tekee mieli skipata biisi heti kun kuulen tuota möreää bassoa ja pimpelipom-melodiaa, ekaks esimerkkinä tulee Helsinki Scorchin' kun kuuntelin sitä just bussissa :| (Lisätään nyt vielä että imo kaunis melodia on aina kaunis melodia, vaikka Moorin versiossa transatlanticissa on kaikki nuo elementit ei siitä pääse mihinkään että se melodia on vain aivan huikaiseva.)

Ja mitä tulee tuohon jämähtämiseen, kyllähän uusistakin biiseistä löytyy totta kai kivoja biisejä ton tusinatrancen lisäksi, ite ainakin oon ihastunut tuohon vähän syvempään progesoundiin, labeleina vois sanoo esim. Source of Gravity, Sentinent Audio Collective, Fiberline...näen myös että se on lähempänä sitä "oikeaa" trancesoundia kuin mitä toi asot-trance on missä kaikki soundit huutaa täysillä, edelleen tyyliin Helsinki Scorchin. Myös E-tcr ja In Trance We Trust-labeleilta tulee keskimääräistä parempaa kiksua, edellämainitun pari vimppaa julkaisua on pudonnut tosi hyvin, tulee mieleen kivasti toi paljon halveksittu 99-trancesoundi tyyliin Lange, Pulser ja Thrillseekers etc.

En tiedä miks tulee tänne purettua tätä, mutta annetaan nyt mennä samaan syssyyn, liittyy kuitenkin samaan aiheeseen aika oleellisesti. Vinyylinä tulee varmaan joku 97% ostettua ennen vuotta 2001 julkaistuja tranceja,ja samaan aikaan heitettyä aika negatiiviseen sävyyn läppää nykytrancesta just tämänkin postauksen tyyliin. Jollekin tästä puhuinkin että annan varmaan älyttömän negatiivisen ja jämähtäneen kuvan itsestäni, mutta "oikeaa" trancea on tullut seurattua vasta vuodesta 2001 kun trancehousessa Mr.A lätkäs Tabin tuplamiksauksen kouraan ja sano että biisilistan voi hakee tollasesta osotteesta kun platinum.ac. Millä ihmeellä oisin kuullut noita nykyisin wanhoina pidettyjä biisejä kun vielä vuonna 2000 mun mielestä ATB ja Ayla olivat ihan mielettömän kovia? Jos seuraisin vain aikaani en ikinä löytäis noita helmiä, eri asia ois tietty jos keräisin vain suurimpia hittejä mutta voi vittu minkälaisia "rivibiisejä" esim. vuonna 1997-2001 on tehty! Nykyisin progea tuottavat labelit esim. Sunkissed, Choo Choo, Plastic Fantastic yms tekivät niin loistavaa soundia että oksat pois. En nyt mene vannomaan mutta en muista että nykyisistä, varsinkaan nuorista trancejukista monikaan ois ollu kuvioissa jo vuonna 2001 kun ite reggasin plattariin joten kyllä noi wanhat on mulle vielä ihan uusia tuttavuuksia. Ei siitä oo varmaan kuukauttakaan kun kuulin vasta ekaa kertaa Pobin remixin Sashan Magicista <3

Ja kädet pysyy kyllä visusti alhaalla, hyvä melodinen trance nostattaa vieläkin ihon kananlihalle aivan samalla tavalla kuin ensimmäisillä kerroilla. Nyt kun tohon 1995-2000 progetranceen on päässyt jo hyvin sisälle, niin vielä on soundimaailmoja mistä mulla ei oo mitään hajua mutta mitkä kiinnostaa, esim. vielä vanhempi trance tyyliin Harthouse ja EyeQ ja sit halpana paskakiksuna pidetty sveitsi/saksatrance, mistä suuri osa varmaan onkin sellaista soundia miks ihmisillä on ennakkoluuloja trancea kohtaan noin yleisesti. En vaan tahdo löytää sellaista hyvää übermelodista soundia mistään kirveelläkään, Lukalta pyysin miksauksia ja tiedän että suomalaisista Swiss ja Triton soittaa kyseistä soundia? Aika hyvä tuuri on jos ihan vaan arvalla kokeilee jotain samplea, suurin osa mitä oon koittanu kuunnella tuosta soundista ihan vaan arvalla on aika kuraa, eikä auta että tiedän artisteista vaan noi perus Flutlichtit yms. Joten jos jollain on jotain kovia vinkkejä niin otan ihan mielellään vastaan *piis* Ne melodiat on niin erilaisia kuin asot-trancessa tai oikeestaan missään muussakaan, pistän tohon vielä pienen maistiaisen:

http://www.kapsi.fi/~aki-a/sveitsi.mp3

Voiko tosta melodiasta vaan olla pitämättä *plur*

ps. Sori epäselvästä postauksesta, harvoin tiedän itekään mitä ajan takaa mut toivottavasti joku sai ees vähän kiinni :)