Levarien pitchin ruuvaaminen: Ok vai Ei?

172 posts, 9 pages, 69,373 views

Viltsu

Posts: 2,010

#61 • • Viltsu noname

Avernian:
---
Howdy:
Johdon laittaminen pistorasiaan ja toisen pään survominen perseeseen OK vai EI?
---
OK



riippuu kyllä aika pitkälle siitä, kummassa päässä töpseli on.

--
teknoheput vaan hölisee bumbumbum ja sit tulee pläppläppläpböm, ihan jakomielitautista - Remu Aaltonen

COBALT

Posts: 1,407

#62 • • Edited COBALT akitaattori
Tässäkin topic\'issa on taas paljon sanottu. Osa ihan metsästä ja osa täyttä asiaa. Tiätty sehän on selvää et toisen omaisuudelle ei tehdä mtn ilman lupia. Omansa voi vaikka polttaa jos siltä tuntuu... *justjoo*

Haluaisin vain tuoda esiin yhden vielä mainitsemattoman näkökannan:

Aivan sama mitä musiikin laija soitat, niin varmasti silloin löytyy (tai pitää löytyä!) levyjä pakista joilla sitten spinnaat. Ok, tähän asti selvää...
Mutta, oletteko koskaan ajatelleet asiaa tuottajan/säveltäjän näkökulmasta. Jos sä soitat jotain biisiä esim. +8 tai yli, niin se on sama kuin jos näyttäisit julkisesti persettä sen biisin tekijöille!!!! Kyseinen laulu olis varmasti jo tuotettu siihen muotoon jos tekijät olisivat sen niin tarkoittaneet!!!
Tietenkin onhan olemassa harvoja poikkeuksellisia biisejä jotka toimivat paremmin yli- tai alipizattuina jne. Jos kuitenkin dj:n setissä valtaosa biiseistä tulee ihan överipizattuna ulos ja koko soittamisen funktio on ylipizaamisessa, niin on se osoitus ammattitaidottomuudesta sekä tyylitajuttomuudesta!!! *grr*
Lyhyesti: Jos mun juttu on soittaa esim. tesnoo / about 180 bpm, niin silloin tyylilleni ja yleisölleni lojaalina hankin sellaista materiaalia. Saahan Solistiyhtye Suomen esittämästä Jätkän humpastakin ruuvattua 160 kierrosta irti, kun vetää pizin +8:saan...! *nauru* Saati sitten Pioneerin 800-sarjan vohveliraudassa olevalla Wide-asetuksella sama humppaa jo yli 250:n...!!! *hahjust*
Mä en yritä tarjoilla tässä mun näkemyksiäni mitenkään absoluuttisina faktoina, vaan tämä on vaan mun ohjenuorani, josta pidän aina kiinni. Sen verran kunnioitan seteissäni biisintekijöitä...!!!*aplodit*

--
Parhaat bileet tehdään aina korvien välissä...!

Veivi

Posts: 971

#63 • • Veivi Pablo

Mr.D:
Tässäkin topic\\\\\\\\\\\\\\\'issa on taas paljon sanottu. Osa ihan metsästä ja osa täyttä asiaa. Tiätty sehän on selvää et toisen omaisuudelle ei tehdä mtn ilman lupia. Omansa voi vaikka polttaa jos siltä tuntuu... *justjoo*

Haluaisin vain tuoda esiin yhden vielä mainitsemattoman näkökannan:

Aivan sama mitä musiikin laija soitat, niin varmasti silloin löytyy (tai pitää löytyä!) levyjä pakista joilla sitten spinnaat. Ok, tähän asti selvää...
Mutta, oletteko koskaan ajatelleet asiaa tuottajan/säveltäjän näkökulmasta. Jos sä soitat jotain biisiä esim. +8 tai yli, niin se on sama kuin jos näyttäisit julkisesti persettä sen biisin tekijöille!!!! Kyseinen laulu olis varmasti jo tuotettu siihen muotoon jos tekijät olisivat sen niin tarkoittaneet!!!
Tietenkin onhan olemassa harvoja poikkeuksellisia biisejä jotka toimivat paremmin yli- tai alipizattuina jne. Jos kuitenkin dj:n setissä valtaosa biiseistä tulee ihan överipizattuna ulos ja koko soittamisen funktio on ylipizaamisessa, niin on se osoitus ammattitaidottomuudesta sekä tyylitajuttomuudesta!!! *grr*
Lyhyesti: Jos mun juttu on soittaa esim. tesnoo / about 180 bpm, niin silloin tyylilleni ja yleisölleni lojaalina hankin sellaista materiaalia. Saahan Solistiyhtye Suomen esittämästä Jätkän humpastakin ruuvattua 160 kierrosta irti, kun vetää pizin +8:saan...! *nauru* Saati sitten Pioneerin 800-sarjan vohveliraudassa olevalla Wide-asetuksella sama humppaa jo yli 250:n...!!! *hahjust*
Mä en yritä tarjoilla tässä mun näkemyksiäni mitenkään absoluuttisina faktoina, vaan tämä on vaan mun ohjenuorani, josta pidän aina kiinni. Sen verran kunnioitan seteissäni biisintekijöitä...!!!*aplodit*



Aivan. Yleensä biisin tehneet henkilöt ovat tehnyt sen sillä nopeudella ja vastaavaan tarkoitukseen. Kyllä niitäkin sitten on jotka kuullostaa hyvältä tai "oikealta" muutetullakin nopeudella, mutta kyllä niitä nopeampia / hitaampia, "samalta kuullostavia" biisejä löytyy. Myönnetään, että ne ovat harvemmassa kuin nämä "yleiset" nopeudet ja vaikeampia löytää.

Mutta joka lajissa on omat ongelmansa ja jokaisella kun on oma tyylinsä, on jokaisella myös oma tyylinsä ratkaista omat ongelmansa. Mutta mielipiteestähän tässä oli kyse ja omani pitää, en tykkää että ruuvataan, koska se on sitten seuraavan riesana. Tästähän sais toisenkin ; Auton virittäminen, OK vai ei? Yhtä lailla se on seuraavan riesana, jos hän haluaisi pitkäikäisen ja varmatoimisen auton. Viritetystä kun ei tiedä mitä saa, ellet ole itse virittänyt sitä vastaamaan omia tarpeitasi.

Tottakai jokainen saa tehdä omalle omaisuudelleen mitä vain. Jokainen ostajakin voi valita ostaako vai ei. *nauru*
anton fine

Posts: 1,359

#64 • • anton fine myspace.com/finethedj
vittu ei missään tapauksessa. helvettimoinen homma saada se takaisin suoraksi, eikä kukaan vaan pysty siihen, tarvitaan mittaus laitteita jne.. jos ei pitsi riitä niin huh huh sanon minä, vaihtakoon alaa!
Avatar
#66 • • Fire C Guest

T-mu:
munmielestä täysin totuttelukysymys. Ruuvatuillakin saa tarkkoja miksauksia kuhan ei hätäile sen pitchipotikan kanssa *vink*


Joo samaa mieltä asiasta! Eipä ole tuottanut minkäänlaisia vaikeuksia miksata tarkasti pitchatuilla...*vink*
DJ Rx

Posts: 2,527

#67 • • DJ Rx FINRG Recordings

fine:
vittu ei missään tapauksessa. helvettimoinen homma saada se takaisin suoraksi, eikä kukaan vaan pysty siihen, tarvitaan mittaus laitteita jne.. jos ei pitsi riitä niin huh huh sanon minä, vaihtakoon alaa!



kylllä helvetinmoinen homma ottaa oomimittari kauniiseen käteen ja sättää pitchi kohilleen, vie n. 5min. mitä tulee pitchaamiseen, teknareitten 8% pitchi tuppaa jäämään lyhyeksi jos miksaa kahta biisiä keskenään jossa on suuri bpm ero. en nyt tarkoita että biisit pitää raiskata +16%, mutta olen havainnut hyväksi että soitimista löytyy skaalaa(vaikkei niitä ääripäitä käyttäisikään). omat levarit on ruuvattu 12%, joka on osoittautunut varsin hyväksi niin tarkkuudeltaan kun skaalaltaan ja soveltuvat omaan soittooni varsin hyvin. toki kaikki house ja proge miehet pärjäävät varsin hyvin tuolla 8 prossasella enkä näe heidän kohdallaan mitään syytä alkaa ruuvaamaan tehdasviritteisiä soittimiaan. tämä vain oma nöyrä mielipide, tuo 12% pitchi vastaa hyvin minun tarpeitani.

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.

Coma

Posts: 705

#68 • • Edited Coma
Pläh mitä väliä vaikka vähän ruuvaa? +12 on ollut itselle nyt 'se' juttu kotilevareissa jo kuus-seitsemän vuotta. +16:lla curve nousee vähän liikaa, mut toi +12 on ollu just passeli ja pystyy soitteleen enemmän materiaalia sekaisin. Kyl mulle on ainakin tärkeetä et saa miksattua vaikka autechreä progeen ;) Teknarit ei hajoa (vaikka kuinka jengi jaksaa väittää, kunhan siis vaan tekee modauksen toki oikein) ja tosiaan sen pitchin saa säädettyä takas joko mittaril tai sitten 'ihan tarpeeks lähelle' silmämääräisesti. Mä en oikein pysty edes kuvitteleen tilannetta missä joku tarvis kaks 'synkassa' olevaa levaria (eikä lasketa nyt siis nollalukituksen ja esim beat jugglingin tuomia iloja) miksailuihinsa. Eikös tärkeintä ole et on laite, millä pystyy säätämään biisin toistonopeutta tarkasti et pääsee sit miksaileen?

Hmm... Tuntuu vähän tutulta kyl, mut tätä keskusteluahan käydään aina muutaman vuoden välein. Kerta kiellon päälle :)

Ja jussi tekee sille genretajunnalleen jotain avartavaa, järkkyy luettavaa sori vaan :)
Beliar

Posts: 1,361

#69 • • Beliar
Vestax PDX2000, eikä tarvii ruuvvaa... *jiihaa*

--
Mikä **tun desibeliraja?!?!

nuance

Posts: 1,963

#70 • • nuance cov ops, combat, sunrise
Seuraa vastalaukaus väitteeseen "hyvä deejii soittaa vaikka kahdella gramofonilla":

Niinpä niin. Hyvän polkkadeejiinkin luulisi selviytyvän 8% pitcheillä, ja varmasti paremminkin kun vaikka tuo jUSSI jollain 16% pitchatulla hirviöllä. Mut ootas vaan kun jUSSIa rupee vituttamaan soittaa vituilleen ruuvatuilla vispilöillä niin ei paljon diipit teknot rakkautta säteile. Jos vakiokuntoiset dekit jotain vituttaa, on ehkä aika miettiä uusia harrastuksia.

Point being: bileissä ja ravintoloissa yleisessä käytössä olevat vehkeet oltava vakiokuntoisia, ja mikäli illan musiikkityyli sitä vaatii, voi joku järjestäjistä kantaa paikalle ruuvatut dekit. Tosin vähän hämmästyttää että minkä takia niitä teknareita pitää ruveta väkisin ruuvaamaan kun markkinoilta löytyy hyviä soittimia, joissa on ihan tehtaalta tullessa vaihtoehto käyttää kovempia pitchejä ilman ikäviä haittavaikutuksia? Tuskin edes jumaloimanne protsq vittuuntuis jos ruuvattujen teknareiden sijaan eteen lykättäis esim. PDX-2000:set tai TTX-1:set.

[/2snt.]

ps. "Teillä" viittaan lähinnä polkkaporukkaan, kun siellä tuntuu kaikista kovin kannatus ruuvattuihin soittimiin olevan. Pelko pois Tero, kyl mä tiedän että sä et protsq palvo.
kilobitti

Posts: 2,419

#71 • • kilobitti 1-2-3 techno

T-mu: munmielestä täysin totuttelukysymys. Ruuvatuillakin saa tarkkoja miksauksia kuhan ei hätäile sen pitchipotikan kanssa *vink*



Onnistuuko tämä myös jos tulet keikkapaikalle soittamaan vierailla ties-miten-pitchatuilla levareilla?

Rx: kylllä helvetinmoinen homma ottaa oomimittari kauniiseen käteen ja sättää pitchi kohilleen, vie n. 5min.



On, jos tyytyy johonkin puolivillaseen "se on nyt sinne päin"-toteutukseen. Alkuperäisen tarkaksi sitä ei saa noin vaan.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Jussi Soro

Posts: 6,385

#72 • • Edited Jussi Soro choon!

Rx:
kylllä helvetinmoinen homma ottaa oomimittari kauniiseen käteen ja sättää pitchi kohilleen, vie n. 5min.


Tohon tarvitaan ainakin oskilloskooppia, ei pelkäl ohmimittarilla saa tarkasti takas. Itseasiassa ohmimittaria tohon ei mun mielestä ees tarvita missään vaiheessa.
T-mu

Posts: 2,980

#73 • • Edited T-mu Läskimooses

kilobitti:
---
T-mu: munmielestä täysin totuttelukysymys. Ruuvatuillakin saa tarkkoja miksauksia kuhan ei hätäile sen pitchipotikan kanssa *vink*
---


Onnistuuko tämä myös jos tulet keikkapaikalle soittamaan vierailla ties-miten-pitchatuilla levareilla?



Sanottakoon nyt että en ole ite mikään dj mutta jonkiverran ko. vempeleitten kanssa touhunnut. Teknari (mistä nyt pääosin tässä on jauhettu) on niitä harvoja levareita mitä joko ruuvataan/ei ruuvata. Usemmiten +16 eli potikka ns. kaakkoon. Ihmettelen vaan miten ne voi "ties-miten" pitchata koska luulisin että pitchauksen tekevä henkilö miettii HIEMAN loogisesti, lue: täysille tai ei mitään. Mutta esim kvartsilukittua nollakohtaa ei pysty näillä vippaskonsteilla munimaan. Itse potikka on käsittääkseni normaali jännitearvo potikka mikä lähettää eri asennoissa tiettyä jännitearvoa. Niin hyvin en asioita tunne että tarvitseeko oskiloskooppia vai ei mutta veikkaisin että +8 paluttaminen onnistuu pelkällä jännitemittarilla mikäli tietää nollakohan jännitearvon. itse soittelen +16 levareilla ja on totta että levarit ei ole täysin samassa pitchissä toistensa kanssa. Ehkä se on trance/house meningissä tarkempaa mutta muuten koko topikki vaikuttaa enemmän pilkunnussimiselta. Ehkä keskusteluun oisi syytä saada oikea superstara dj kertomaan mielipiteitään. Ja olempa muuten keeran tömännyt sl1200:seen mihin oli itse modattu +8/+16 kytkin. *hih*
Avatar
#74 • • astaroth Guest
Nyt muuten tähän väliin sitten sellainen kysymys, että onko siis se teknari mahdollista saada +-8:lle takaisin ilman, että jää mitään heittoa (vaikka mittalaitteita käyttäen)? Vai jääkö pakostakin heittoa.

Itselläni on teknari, joka pitäisi saada palautetua orkkikselle nopeudelle.
Caro²

Posts: 5,301

#75 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Mikäs vitu kyssäri tää nyt on..

Ei helvetissä!!

Ostakaa M5G:t jos haluaa jotain 16% pitchiä.. perkele. Älkääkä raiskatko niitä ämkookakkosia, tai kolomosia.. saati nelosia.
kilobitti

Posts: 2,419

#76 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno

T-mu:
-Ihmettelen vaan miten ne voi "ties-miten" pitchata koska luulisin että pitchauksen tekevä henkilö miettii HIEMAN loogisesti, lue: täysille tai ei mitään.
-itse soittelen +16 levareilla ja on totta että levarit ei ole täysin samassa pitchissä toistensa kanssa.



Joo itse en tiedä yhtään millasia heittoja eri ruuvailujen välillä tulee. Ihmiset on vaan valitellut ruuvailusta suht paljon ja olen siten päätellyt että että heittoja tulee. Omiani en millään antaisi ruuvata...

Astaroth: Nyt muuten tähän väliin sitten sellainen kysymys, että onko siis se teknari mahdollista saada +-8:lle takaisin ilman, että jää mitään heittoa (vaikka mittalaitteita käyttäen)? Vai jääkö pakostakin heittoa.



Veikkaisin että ton voi teettää kunnolla ihan jossain huollossa, ja se maksaa sen ekat 50 kun huoltomies nostaa sen teknarin siihen työpöydälleen*nauru*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Illustrator

Posts: 3,171

#77 • • Edited Illustrator
Omiani en lähtis ruuvaamaan, enkä myöskään ostaisi ruuvattuja, koska en niillä osaisi soittaa. Mut mikäs siinä jos "tarttee" 16% pitchiä, saa vaan olla tarkka sen potikan kanssa. Itse tykkään soittella "ylipitsattua" hardtrancea, ja onkin totta että 8% loppuu helposti kesken. Sitte soittelenkin Cd:tä, jos 8% ei riitä.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#78 • • Jussi Soro choon!

Astaroth:
Nyt muuten tähän väliin sitten sellainen kysymys, että onko siis se teknari mahdollista saada +-8:lle takaisin ilman, että jää mitään heittoa (vaikka mittalaitteita käyttäen)? Vai jääkö pakostakin heittoa.

Itselläni on teknari, joka pitäisi saada palautetua orkkikselle nopeudelle.


Plattarista löytyy jostain topikista (olisko "dj-soittimet, huolto ja ylläpito" tjsp) noita korjaamoitten yhteystietoja. En nyt tähän hätään ehtiny niit ite ettiin sieltä.
Andy Braun

Posts: 646

#79 • • Andy Braun housebase
riippuu minkätyylistä soittaa mut se on kyllä totta että ruuvamalla saa ton nollakohdan tuhottua eikasen hyvin, ruuvatuilla levareilla on sit pakko soittaa se +4 eli +8 jos haluu et pitchit toimii hyvin mut vaatii se silti vähän harjoittelua.

mut vastaukseni on Kyllä *hymy*
bates

Posts: 707

#80 • • bates Tirehtööri
Itsellä n +/-12 soittimet myös ja sopii käteen kuin valettu.
Riippuu varmaan miksaustyylistä myös soveltuuko pitchatut omaan käyttöön vai ei.
Jos yleensä miksaa biisit vaikkapa ns pitkällä vaihdolla, eli levyt soi päällekkäin hyvinkin kauan niin pitchin epätarkkuus voi alkaa vituttamaan hyvinkin nopeasti.
Ruuvaus kuitenkin mahdollistaa laajemman skaalan erilaista matskua soitettavan samassa setissä joka ainakin itselle on tärkeä pointti.
Ja niin jännältä kuin se kuullostaakin niin itse ainakin musta on nykyään jopa helpompi soittaa pitchatuilla dekeillä kuin +8 soittimilla, pitchisäädin reagoi huomattavasti nopeammin ja biitin saa nopeammin kohdalleen.
Tottumiskysymys tietty tämäkin.

--
The best way to predict the future is to invent it.