303 posts, 16 pages, 126,134 views
Kaipa tässä haetaan tietynlaista brändäystä. Kysymyksenasettelulla ilman mitään ennakkotietoa pyritään ehkä erottelemaan kulutuspäätöksessä pelkän brändin vaikutus, ja ottamaan pois soittajien vaikutus päätöstä tehtäessä.
Harvapa varmaan aivan pelkästään brändin perusteella tuotteitaan valitsee, mutta sitä ei käy kieltäminen, että brändi on yksi osa tapahtuman houkuttelevuudesta. Sitä paitsi itse uskon, että on paljonkin bileitä, joihin ihmiset tulevat hyvin suurilta osin aikaisempien myönteisten mielikuvien pohjalta, riippumatta siitä mitkä kunkin yksittäisen tapahtuman speksit sattuvat olemaan. Esimerkkejä tästä ovat ainakin Hallmarkit ja Unityt. Promoottorin kannalta tällainen tilanne on täydellinen, sillä porukkaa tulee joka tapauksessa paikalle, ilman suuria markkinointiponnistuksia. Tämä osaltaan selittää myös sen, miksi uusien yrittäjien on paljon vaikeampi saada jalansijaa. Täysin tuntematon tapahtuma joutuu taistelemaan jokaisesta kävijästä pelkillä spekseillä, kun aikaisemmat mielikuvat puuttuvat kokonaan. Esimerkki tästä on vaikkapa Saint: ilmeisen hyvin järjestetty tapahtuma, mutta ei riittävästi kävijöitä.
Ja onhan se toisaalta järkevää, että bileiden brändi (tai konsepti, jos brändi särähtää sanana korvaan) on olennainen elementti valintoja tehtäessä. Vaikka musiikki olisi kuinka hyvää tahansa, se on vain osa bilekokemusta. Tilat, ääni, tekniikka, valot, järjestelyt ja visuaalinen ilme ovat myös osa tätä pakettia. Tarjoamalla tiettyä brändättyä tuotetta, promoottori pyrkii vakuuttamaan ihmiset bileiden laadukkuudesta, takaamaan että asiat sujuvat mallikkaasti. Nimi toimii ikään kuin laadun takeena.
Howdy:
Alek Szahala, Pain on creation, Damien, Reform, Carbon Based, LAB4
[muokattu 19.7.2004 11:51]
Roger Roger:
Siideriliideriin :)