climate:
Tää nyt meni ihan off-topic, mä olen ymmärtänyt jotain tosi pahasti väärin ...tai siis oikeastaan mä en ymmärrä koko kysymystä, vähän sama juttu kuin että Minkänimisen auton ostaisit? jos pitäis päättää ostaminen pelkän auton nimen perusteella...? Tottakai bileiden valintaan vaikuttaa aina kaikki muukin, kuten esiintyjät, paikka, kaupunki, ajat, päivämäärä, jne. Täysin absurdi ajatus että menisi johonkin vain sen takia että ne on Screenin bileet (ellei satu tuntemaan järkkäreitä tms, jolloin tapahtumasta tulee sosiaalisesti kiinnostava eikä vain musiikillisesti kiinnostava).
Kaipa tässä haetaan tietynlaista brändäystä. Kysymyksenasettelulla \ilman mitään ennakkotietoa\ pyritään ehkä erottelemaan kulutuspäätöksessä pelkän brändin vaikutus, ja ottamaan pois soittajien vaikutus päätöstä tehtäessä.
Harvapa varmaan aivan pelkästään brändin perusteella tuotteitaan valitsee, mutta sitä ei käy kieltäminen, että brändi on yksi osa tapahtuman houkuttelevuudesta. Sitä paitsi itse uskon, että on paljonkin bileitä, joihin ihmiset tulevat hyvin suurilta osin aikaisempien myönteisten mielikuvien pohjalta, riippumatta siitä mitkä kunkin yksittäisen tapahtuman speksit sattuvat olemaan. Esimerkkejä tästä ovat ainakin Hallmarkit ja Unityt. Promoottorin kannalta tällainen tilanne on täydellinen, sillä porukkaa tulee joka tapauksessa paikalle, ilman suuria markkinointiponnistuksia. Tämä osaltaan selittää myös sen, miksi uusien yrittäjien on paljon vaikeampi saada jalansijaa. Täysin tuntematon tapahtuma joutuu taistelemaan jokaisesta kävijästä pelkillä spekseillä, kun aikaisemmat mielikuvat puuttuvat kokonaan. Esimerkki tästä on vaikkapa Saint: ilmeisen hyvin järjestetty tapahtuma, mutta ei riittävästi kävijöitä.
Ja onhan se toisaalta järkevää, että bileiden brändi (tai konsepti, jos brändi särähtää sanana korvaan) on olennainen elementti valintoja tehtäessä. Vaikka musiikki olisi kuinka hyvää tahansa, se on vain osa bilekokemusta. Tilat, ääni, tekniikka, valot, järjestelyt ja visuaalinen ilme ovat myös osa tätä pakettia. Tarjoamalla tiettyä brändättyä tuotetta, promoottori pyrkii vakuuttamaan ihmiset bileiden laadukkuudesta, takaamaan että asiat sujuvat mallikkaasti. Nimi toimii ikään kuin laadun takeena.
- - -
Juu, itse menisin varmaan aika moneenkin tapahtumaan pelkän brändin (tai konseptin) perusteella. Jos nyt yksi pitäisi valita yli muiden, niin se olisi Unity. Unity omassa sydämessäni on saavuttanut jo sen pisteen, että menen jokaikiseen tapahtumaan, jos vain mahdollista. Enää ei siis tarvitse tehdä niitä valintojakaan.