124 posts, 7 pages, 26,037 views
Digital Beat:
Ainakin mun mielestä editointi ilman lupaa loukkaa artistin/tuottajan tekijänoikeuksia.
Apo:
---
Digital Beat:
Ainakin mun mielestä editointi ilman lupaa loukkaa artistin/tuottajan tekijänoikeuksia.
---
Tekijänoikeuskäytäntöjä rikotaan elektronisen musiikin ympyröissä jo niin paljon että edittien julkinen esittäminen on vain tippa meressä (tekeminenhän ei ole kiellettyä). Jos jokin epäkohta tekijänoikeusrikkomuksissa pitäisi korjata niin mieluummin korjaisin vaikka sen että artistit eivät saa klubisoitosta rahaa koska Suomessa tai ulkomailla todella harva hoitaa viralliset soittolistat Teostolle tai vastaavalle organisaatiolle. Toinen epäkohta jonka korjaaminen on vielä utopistisempaa on se että artistit eivät saa reaaliaikaisesti kunniaa DJ:n soittaessa biisejä. Jos joku tuollaisen viritelmän saisi aikaan niin kunniaa siirtyisi mielestäni hyvin ja ansaitusti DJ:ltä biisin tehneelle artistille.
DJ:nä en näe mitään pahaa edittien tai remiksien teossa, biisit ja muu äänimateriaali ovat loppujen lopuksi vain työkaluja sen setin muodostuksessa. Jos alkuperäistä materiaalia ei saisi ylipäänsä (etukäteen tai keikalla) muokata niin se olisi vähän samanlainen tilanne kuin että biisit pitäisi soittaa alusta loppuun kokonaisina teoksina, niitä ei saisi yhdistellä (lue miksata) keskenään, eikä niillä voisi myöskään kikkailla (nopeuden säätö, backspin, turntablismi) = DJ-seteistä tulisi helvetin tylsiä.
Muusikkona biisieni muokkaus on mielestäni ok. Mikä tahansa mikä tekee biisistä toimivamman suhteessa DJ:n settiin on hyväksi sekä DJ:lle (setti kuulostaa yhtenäisemmältä) että artistille (biisi sopii paremmin kokonaisuuteen) joten molemmat hyötyvät siitä että biisistä tehdään ”käyttöversio”. Pääasia on että kunnia alkuperäisen biisin teosta säilyy alkuperäisellä artistilla.
Digital Beat:
no näin minäki oon ymmärtäny että tuskimpa vinyylien pyörittämisestä rojalteja tippuu artisteille.
Klubisoitossa kun usein käytetään vielä levyjä.
Ehkäpä se kunnia tulee sitten pienellä viiveellä.
tarkottanet edit versiota johon voi heittää helposti mukaan lisäelementtejä dj setissä? Jossa on lisätty sopiva alku ja loppu kiksu bpm miksausta varten esim. ?
tempest:
Hohhoijakkaa, en olis yllättyny jos platinumissa tapeltais tällasesta, mutta täällä... Mistä oikeestaan ees riitelitte? Siitä että alex soittaa (hyvää hyvyyttään) suomalaisten tranceartistien biisejä...? Mun mielestä loistava idea ja propsit sinne suuntaan! Heti ollaan haukkumassa promohaukaks yms, naurettavaa...
Apo:
---
Digital Beat:
no näin minäki oon ymmärtäny että tuskimpa vinyylien pyörittämisestä rojalteja tippuu artisteille.
---
Tekijänoikeussäädösten mukaan pitäisi tippua. Julkisista esityksistä voi toimittaa Teostolle soittolistat, joiden perusteella muodostetaan listat joiden perusteella Teostomaksuista jaetaan rahaa Teoston jäsenille.
Teostoon kuulumattomien artistien pitäisi jotenkin itse järjestää teosten esityslupien ja -sopimusten jakelu, ylläpito ja laskutus joten paljon helpommalla pääsee kun liittyy Teoston jäseneksi.
Miten tämä liittyy mihinkään? Ei sillä ole väliä miltä medialta biisi tulee. Puhuin myös yleisesti, eli klubisoiton lisäksi rahaa pitäisi tulla myös mistä tahansa julkisesta esityksestä, esim radiosoitosta. Isoilla radioasemilla tekijänoikeuslupamaksut ovat ainakin suomessa kunnossa, mutta internet-asemilla harvemmin.
Tarkoitan paljon suurempaa muokkaajan vapautta. Jos joku rakentaa biisini palasta käyttäen 99% uuden biisin niin olen aivan tyytyväinen siihen että nimi mainitaan krediiteissä. Ainoa mitä katson pahalla on jos muokkauksen tulos asettaa oman tuotokseni huonoon valoon ja liittää sen vielä omaan nimeeni.
jokoma:
3. ilmeisesti tämäkin forum pitää sisällään enemmistönä (kuten myös plattari) sarkastisia / kateellisia / veemäisiä poustaajia joiden on pakko päteä asiantuntemuksellaan ja inside -tietoudellaan.
4. imo btw imo imo imo hymiö1 hymiö2 ja jotain muuta tosi stailia.
Jone:
Otan tästä vaikka kateellisen paskan leiman otsaani - - (whine whine whine) - - sallikaa nyt kuitenkin, että kaikki eivät jaa tota näkemystä teidän kanssanne.
Juhgu:
Sinähän täällä olet aina muita nuijimassa. Tuo sallikaa nyt... kommentti kuulostaa sinun suustasi vähän koomiselta.
Jone:
---
Juhgu:
Sinähän täällä olet aina muita nuijimassa. Tuo sallikaa nyt... kommentti kuulostaa sinun suustasi vähän koomiselta.
---
Sen koomisena pitäminen on sun oikeutesi ihan vastaavasti kuin mullakin on oikeus pitää koomisena näitä n + 7:ää plurahdusta hyväntekijyydestä tässä threadissä.
[muokattu 25.7.2004 20:54]
Individual:
Kerro nyt hyvä ihminen mitkä sun mielestä ovat Alex Kunnarin todelliset vaikuttimet, jotka mielestäsi ovat tämän hänen projektinsa taustalle?
Jone:
---
Individual:
Kerro nyt hyvä ihminen mitkä sun mielestä ovat Alex Kunnarin todelliset vaikuttimet, jotka mielestäsi ovat tämän hänen projektinsa taustalle?
---
Mä odottelinkin jo, että osaisivatkohan ihmiset olla tästä hiljaa vai onko jonkun ihan ehdottomasti pakko kysyä. Mulla ei ole mitään mielenkiintoa tehdä tästä threadistä elämää suurempaa fleimisotaa esittämällä tarkemmin henkilökohtaisia näkemyksiäni ja niiden pohjia ko. henkilöstä. Ne kun eivät esim. sulle millään tavalla kuulu ja Klubitus ei ole 7 päivää-lehti.
Individual:
Muuten täällä sitten katsot aiheelliseksi osallistua tähän keskusteluun ja sitten kun
täällä kysytään suoraan, niin eipä tule vastausta.
Miten mä arvasinkin tämän?
Jone:
---
Individual:
Muuten täällä sitten katsot aiheelliseksi osallistua tähän keskusteluun ja sitten kun
täällä kysytään suoraan, niin eipä tule vastausta.
Miten mä arvasinkin tämän?
---
Jos mä sanon, että mielestäni ihmisten olisi syytä kyetä ajattelemaan asioita muultakin kuin yhdeltä ainoalta ilmiselvimmältä kantilta, niin miten se velvoittaa mut kertomaan henkilökohtaisuuksiin meneviä asioita kenestäkään?
Hyvä että arvasit. Mielestäni toi sanomisesta pidättäytyminen ei osoita mitään muuta kuin sen, että mussakin on vielä hitunen korrektiutta jäljellä. Vastausta ei kysymykseesi julkisesti tule tästä eteenpäinkään vaikka kuinka uikuttaisit, priva on sitten toinen asia.
Individual:
Eli toisinsanoen jos joku on kanssasi eri mieltä hän automaattisesti omaa täten liian kapean katsantokannan, kun ei jaa samoja ajatuksia kuin sinä.
Individual:
Ei se mun mielestä ole korrektiutta, että julkisesti vihjaillaan ettei tämän homman taustalla olekaan niin vilpittömät aikeet eli suomalaisen konemusiikin vienti ulkomaille kuin päälle päin vaikuttaa, mutta sitten kun pyydetään, niin ei enää kantti kestäkään sanoa suoraan mitä tarkoittaa.
Jone:
Väärin. Ihminen omaa turhan kapean katsontokannan jos hän ajattelee mistä tahansa asiasta ainoastaan yhtä mahdollista mallia monista mahdollisista. Tolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko asiasta samaa mieltä mun kanssani ja mielestäni toi sun väitteesi todistaa ainoastaan ettei sulla ole musta kauhean hyvää käsitystä, vaikka oletkin kerran tai pari kännissä tuppautunut seuraani.
Apo:
Jos jokin epäkohta tekijänoikeusrikkomuksissa pitäisi korjata niin mieluummin korjaisin vaikka sen että artistit eivät saa klubisoitosta rahaa koska Suomessa tai ulkomailla todella harva hoitaa viralliset soittolistat Teostolle tai vastaavalle organisaatiolle. Toinen epäkohta jonka korjaaminen on vielä utopistisempaa on se että artistit eivät saa reaaliaikaisesti kunniaa DJ:n soittaessa biisejä. Jos joku tuollaisen viritelmän saisi aikaan niin kunniaa siirtyisi mielestäni hyvin ja ansaitusti DJ:ltä biisin tehneelle artistille.
Apo:
Julkisista esityksistä voi toimittaa Teostolle soittolistat, joiden perusteella muodostetaan listat joiden perusteella Teostomaksuista jaetaan rahaa Teoston jäsenille.
[muokattu 25.7.2004 18:44]
tempest:
Noinhan se ehdottomasti pitäis toimia, mut ootko ihan varma että menee noin tällä hetkellä? Eräs promoottori on kironnut useaan otteeseen teoston kantaa tohon juttuun kun tollaset listat ei niille kelpaa, joten rahat menee Antti Tuiskulle... Eli yrittänyt saada rahan artisteille joille se kuuluu, mutta kuulemma teostolla ei oo sellasta palvelua :)
JussiS:
---
Apo:
Toinen epäkohta jonka korjaaminen on vielä utopistisempaa on se että artistit eivät saa reaaliaikaisesti kunniaa DJ:n soittaessa biisejä. Jos joku tuollaisen viritelmän saisi aikaan niin kunniaa siirtyisi mielestäni hyvin ja ansaitusti DJ:ltä biisin tehneelle artistille.
---
Ihan oikeesti, KUKA ne biisit ottais selville?