230 posts, 12 pages, 68,240 views
Rosah:
tunnen yhden ihmisen kuk harrastaa pelkästään varattuja.. omien kavereidensä jätkiä. se ihminen ei edes itse ymmärrä mitä on tehnyt ja pitää itseään syyttömänä! Yks vastasyntynyt vauva menetti melkein sen takia isänsä.. On vielä ymmärretävää että kerran hairahtaa, mutta kun sen tekee monesti ja monelle ihmiselle! toivottavasti joko tekee joskus hänelle saman ja saa tuntea sen itse.. ei mee kauan niin asiat kolahtaa sen omaan nilkkaan!
äpärä:
---
Avernian:
---
Ana-5000:
Jos juo ittensä tiedottomaan tilaan ja saa silti sen verran erektiota aikaiseksi että pystyy panemaan jotakuta muuta, saa olla aika -mies
---
---
...pitänee siis ruveta ajattelemaan suklaata ens kerralla ku jopo ei keuli.
Rosah:
tunnen yhden ihmisen kuk harrastaa pelkästään varattuja.. omien kavereidensä jätkiä. se ihminen ei edes itse ymmärrä mitä on tehnyt ja pitää itseään syyttömänä! Yks vastasyntynyt vauva menetti melkein sen takia isänsä.. On vielä ymmärretävää että kerran hairahtaa, mutta kun sen tekee monesti ja monelle ihmiselle! toivottavasti joko tekee joskus hänelle saman ja saa tuntea sen itse.. ei mee kauan niin asiat kolahtaa sen omaan nilkkaan!
sinitys:
ihmiset on ääliöitä. Suurin osa.
Epailija:
---
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä?
Mikä sitten on tietoista toimintaa? Mihin ihmeeseen luulet voivasi vetää perustellun rajan? Kykenevätkö simpanssit tietoiseen toimintaan? Simpanssithan pystyvät oppimaan alkeellisia kieliäkin ja ilmaisemaan näillä itseään jossain määrin, mikä taas on osoitus kyvystä abstraktiin ajatteluun (ei tietenkään ihan samanlaiseen kuin mihin ihmiset kykenevät). Susilla kommunikaatio on huomattavasti karumpaa ja ajattelu epäilemättä myös, mutta voiko toimintaa silti sanoa tiedottomaksi? Luuletko, että ihmisen aivotoiminta on jotenkin vähemmän säännöistä piittaavaa kuin muiden eläinten, jolloin voimme noista omien biologisten ominaisuuksiemme yläpuolelle "moraalisiksi ja tiedostaviksi olennoiksi"?
Huomaa, että kaikki tuo harkinta, kieltäytyminen ja tunteiden tukahduttaminen on pohjimmiltaan ihan samanlaista vaistojen perässä juoksemista kuin muillakin eläimillä. Prosessit ovat vain niin monimutkaisia, että se saattaa välillä tuntua joltain muulta.
Eli yhteiskunnan säännöt ovat ne, mitkä jylläävät, ei yksilöiden moraali? Yksilö autiolla saarella on siis ihan hukassa valintojensa kanssa, koska hänelle ei ole annettu sääntöjä sen suhteen, miten pitäisi toimia?
Se ei ole mahdottomuus, vaan realiteetti. Jos tappaminen ei tunnu sinusta hyvältä tai pahalta, niin tappaminen tekona on tällöin kaiketi sinulle yhdentekevä. Koska seurauksetkaan eivät tunnu sinusta hyvältä taikka pahalta, niin nekin lienevät yhdentekeviä. Hyötytarkastelut taas olisivat aika turhia, koska asiasta hyötyminen ei tuntuisi hyvältä eikä pahalta - siis lopputulos tuntuisi varsin yhdentekevältä. Valinnan voisi tehdä siis ihan arpapelillä, eikä sekään tuntuisi hyvältä eikä pahalta, ei oikealta tai väärältä.
No mutta eihän se silloin ole mitään Truu Yleispätevyyttä(tm). Vai voitaisiinko puhua yleispätevyydestä johonkin tiettyyn tilanteeseenkin nähden?
Epailija:
onomatopoeia:
Minä en usko siihen, että kaikki ihmiskunnan historiassa olleet moraalikoodistot olisivat olleet yhtä hyviä. Mielestäni nyky-yhteiskunnan moraali on oikeampi kuin vaikka tuhat vuotta sitten vallinnut.
---
Mihin perustat uskosi?
Epailija:
onomatopoeia:
---
Mielestäni moraali ei myöskään ole yksin ihmisestä tai kulttuurista riippuva ilmiö ja pidän todennäköisenä sitä, että muillakin älyllisillä olennoilla on samankaltaisia käsityksiä moraalista kuin ihmisillä.
---
Miksi olisi? Uskon ainakin suurimman osan moraalista pohjautuvan ihan puhtaasti eri asteisille "self interest" näkökulmille. Luuletko, että ihmisen tappaminen olisi suoralta kädeltä väärin jonkin vieraan älykkään rodun mielestä? Tai edes omien lajitoverien?
Epailija:
Luonnontieteet eroavat tässä kuitenkin huomattavasti moraalista. On ihan järkevää olettaa, että esim. vetyatomin spektri on vetyatomin spektri maailmankaikkeuden joka kolkassa. Luonnontieteet siis kuvaavat ihan samaa ilmiömaailmaa oltiin missä aurinkokunnassa tahansa ja formalismi, sekä mallien tarkkuus, on se, minkä suhteen tullee eroavaisuuksia. Moraalilla taas ei ole vastaavaa yhteistä ja olennaisilta osin muuttumatonta pohjaa.
Epailija:
Mihin vedät rajan? Mikä tietoisuuden taso riittää? Onko gorilla moraalinen olento? Koira? Minkälainen toiminta lasketaan moraaliseksi toiminnaksi?
sinitys:
JA niin typerää.. monilla naisilla on kai jonkinlainen kuva että
kun mies seurustelee niin siinä täytyy olla todella jotain niin hyvää kun
on varattu. Aivan kuin se tekis kyseisestä kolmijalkasesta jonkin
jumal-olennon (mitäh?).
Ja kaikista uskomattominta on että noita naisia todella on vastaava määrä,
kuin miehiä jotka ottaa vaan mitä saa!! Monia moisia loisia olen tuntenut.
Ne on kai joku oma lajinsa...JA KANNATTAA OLLA SINKKU!
tulee käsi tutuks..
Aivan... kielletty hedelmä kiehtoo liiankin monia.
Sinkkuna olemisesta en kyllä ole samaa mieltä (onnellisesti seurusteleva). Mikä onkaan ihanampaa kuin oman kullan kainaloon käpertyminen, varsinkin kun on kylmä.
lotte:
On siinä paskassa jotain oltava, kun kaikki sen ympärillä pyörivät. Sitä paitsi, mieluummin vaikka uin siinä muiden kanssa, kuin seuraan koko touhua yksinäisenä kärpäsenä katossa.
En ole perehtynyt asiaan tarpeeksi, mutta mielestäni yleinen käsitys on se, että eläimet eivät kykene ajattelemaan esim. menneisyyttä, tulevaisuutta, kuolemaa ja muita tuontyyppisiä asioita. Simpanssien kielten oppimisesta en ole kovin vakuuttunut, uskoisin, että se on ennemminkin lähinnä mallioppimista kuin aitoa abstraktia ajattelua. Kyllä minä sanoisin eläinten toimintaa tiedottomaksi verrattuna ihmisen toimintaan. Ihmisillä on mahdollisuus nousta biologisten ominaisuutensa yläpuolelle moraalisiksi ja tiedostaviksi olennoiksi.
Miten niin tuo on vaistojen perässä juoksemista? Ei todellakaan ole, vaan juuri päinvastaista toimintaa. Harkinnalle, kieltäytymiselle ym. on joku syy, ihminen ei siis antaudu tunteidensa vietäväksi, koska hänellä on asioita joita hän arvostaa ja joiden vuoksi on valmis uhraamaan omasta nautinnostaan.
Yksilön moraalilla ei ole mitään merkitystä, jos sitä ei liitetä mihinkään, jos ei ole mitään vertailukohtaa, mitään mitä vastaan voisi rikkoa tai mille olla vastuussa. (En tarkoita välttämättä juuri yhteiskunnan sääntöjä, vaan yleisesti jotakin auktoriteettia tms). Jos yksilö ei ole koskaan elämänsä aikana ollut missään kontaktissa toiseen yksilöön, niin en usko, että hänelle edes olisi kehittynyt moraalikäsityksiä.
Se, että tappaminen tuntuu hyvältä tai pahalta, ei tarkoita, että moraali perustuisi tälle tunteelle. Moraalin perusteluksi ei millään kelpaa "se on väärin, koska se tuntuu pahalta" -tyyppinen lause, vaan esim. "se on väärin, koska se loukkaa jotakuta" tai "se on väärin, koska se rikkoo jotain sääntöä". Jos joku pitäisi esim. pettämistä vääränä tekona sen vuoksi, että se tuntuu pahalta, vaikka ei ole koskaan kokeillut pettämistä, niin mikä takaa, ettei tämä henkilö yhtäkkiä päätä kokeilla pettämistä? Sen sijaan kun perusteluna on, että pettäminen loukkaa kumppania, on henkilö vastuussa siitä, että ei petä, ja samalla aivan eri tavalla sitoutunut suhteeseen.
onomatopoeia:
Sille samalle pohjalle, jonka perusteella uskon, että nykyinen tiede kuvaa ympäröivää maailmaa paremmin kuin tuhat vuotta sitten.
Tämänkin uskoni perustelen vertaamalla sitä luonnontieteisiin. Minä uskon, että älykkät rodut kuvaavat ympäristöä samanlaisilla fyysiikan laeilla kuin me. Uskon myös moraalin olevan samalla tavalla universaalia.
Moraalin pohja on elämä. Moraali voi synytä vain elämän ansioista. Uskon, että kaikkella elämällä maailmankaikkeudessa on hyvin paljon yhtäläisyyksiä.
Moraalinen olento on olento, joka selittää toimintaansa moraalisin käsittein. Tällaisella olennolla on selitys tahallisille toiminnoilleen, mutta ei tahattomille. Moraaliselle olennolla on myös moraaliin perustuvia kieltoja synnynnäiselle toiminnalleen.
En ole varma miten käsite "absoluuttinen moraali" on määritelty eettisessä konsensusteoriassa, johon voisin ehkä sanoa moraalikäsitykseni pohjautuvan. Mielestäni absoluuttinen moraali on ideaalitilanne, johon ihmiskunnan tulisi pyrkiä.
Kuten en vaadi tieteellisiltä teorioilta ehdotonta totuutta uskoakseni niihin, en myöskään vaadi moraalikoodistoltani ehdotonta oikeassa olemista. Sen sijaan tunnustan niiden olevan ainakin jossain määrin vääriä ja pyrin korjaamaan niitä parempaan suuntaan. Tietenkään en voi olla täysin varma siitä, että suunta on oikea, mutta koska omaan jonkinlaisen käsityksen siitä, miten moraali tai tieteelliset teoriat kehittyvät, uskallan uskoa niihin.
xcft:
Tasan kerran olen jonkun suhteen rikkonut, silloinkaan en tiennyt kyseiseen asiaan syyllistyväni. Kuulin siitä sitten vasta jälkeenpäin
Kaaottisen mukava:
---
xcft:
Tasan kerran olen jonkun suhteen rikkonut, silloinkaan en tiennyt kyseiseen asiaan syyllistyväni. Kuulin siitä sitten vasta jälkeenpäin
---
Tää on niin normaalia. Illalla sanotaan ettei seurustele ja sit aamulla saa kauheessa krapulassa kuunnella tytön tilittävän, et se taitaa *niisk* oikeesti välittää siitä jota se ei seurustellukkaan edellisenä iltana. Just viimeeks tapahtu tällee täl viikol ja menee hermot! Entä jos en olisi halunnutkaan sekaantua toisten suhteisiin! Ei siinä itellekkään tuu mikään maailmanparantaja-fiilis, vaik ei sitä mistään olis voinu tietää. Missä on kaikki tavalliset VAPAAT sinkut!? Jotenkin eteen tulee aina vaan tälläsiä "emmätiiä seukkaanko"-tyttöjä...
thomas:
tää kuva on muuten joensuusta :)
hallaaa:
---
thomas:
tää kuva on muuten joensuusta :)
---
mistä täältä?