kilobitti:
Miten pikaratikka slummittaa vähemmän kun metro?
Ideana tuossa on kaiketi se, että metro liikennevälineenä on sellainen, ettei pysähdyspaikkoja voi rakentaa ihan joka kadunkulmalle. Lisäksi metro vaatii aika paljon ihmisiä radanvarrelle ollakseen toimiva ja kannattava investointi.
Slummittumisen uhka taas tulee siitä, että käytännössä metroliikenne edellyttäisi sitä, että radanvarressa kävelymatkan päässä asemasta asuu paljon ihmisiä ja toisaalta myös sitä, että kauempana asuvat ihmiset pitäisi raahata bussilla metroasemalle. Yleisesti ottaen sekä suuri asukastiheys että runsas läpikulkuliikenne ovat seikkoja, jotka maailmalla ovat edesauttaneet lähiöiden slummiutumista.
Pikaratikka taas on härveli, joka ainakin osan matkasta liikkuu muun liikenteen seassa, ja on muutenkin kevytrakenteisempi niin itse kulkuneuvon kuin radan suhteen verrattuna metroon. Ideana pikaratikassa on myös, että sen rata voidaan tehdä sellaiseksi, että pysäkkejä on tiheämmässä ja lisäksi se voidaan paremmin viedä ihmisten luo, ts. rata voi olla mutkikkaampi. Toisaalta paljon mutkia ei pikaratikankaan reittiin voi tehdä, muuten saadaan unohtaa siitä se pika. Ja voidaan myös ihmetellä, onko järkeä rakentaa pääkaupunkiseudulle
neljäs raideliikennejärjestelmä, joista mikään ei ole keskenään yhteensopiva...