Umbala, 21.1.2009 19:36:
Et kuitenkaan vaivautunut sanomaan miksi piti alkaa solvaamaan?
Minähän en missään vaiheessa ole sanonut, että kyseessä olisi ollut suuren suuri osoitus, siinä yksinkertaisesti poljettiin yksilönvapauksia. Älä viitsi lähteä vääntelään puhumisiani. Ja mä kyllä ymmärrän, että sä et nää sitä pahana kun jonkun muun vapauksia rajoitetaan, mutta toivottavasti seuraava eduskuntamme tekemä laki polkee sinulle tärkeitä oikeuksia.
Okei. Voidaan me mennä eipäs-juupas linjalle tässä toki.
Kaikkihan alkoi siitä, että joku kirjoitti pitkän postauksen, tupakoinnin kieltämisessä ravintoloista, jonka aloitti sanoilla "Tämä keskustelu on turha ja lapsellinen...", johon sinä reagoit vastaamalla pelkästään "Ite oot turha ja lapsellinen."
Johon minä vastasin "Kumpikahan tässä on turha ja lapsellinen."
Missä kohtaa minä aloin solvaamaan? Missä kohtaa Upi alkoi solvaamaan? Ja missä kohtaa sinä aloit solvaamaan?
Itse vedit herneen nenään ensin upin jutusta, jossa ei henkilökohtaisesti sinua solvattu. Sitten vedit herneen nenään siitä että halusin vähän herätellä sinua näkemään oman toimintasi. Mutta fine. Sinä koet, että sinua on solvattu, ja sitä haluan pyytää anteeksi. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiseikkaa, että demokratiassa
aina yhden yksittäisen yksiön vapautta joudutaan jollakin tavalla polkemaan. Aina on asioita, joille löytyy vastustajia ja kannattajia, mutta aina joudutaan etsimään jonkinlainen kompromissiratkaisu.
Eihän se toki aina kivaa ole. Yksi vaihtoehto voisi olla myös diktatuuri, siinähän yhdellä tyypillä on kaikki vapaudet mitä hän vain haluaa ja muiden oikeuksia poljetaan sumeilematta. Perusta sellainen.
Yksi osoitus siitä, miten minun yksilönvapauttani on poljettu: olen joskus kännissä pohtinut, että olisipa mukava ajaa autolla. Se voisi olla todella letkeätä kruisailua, mutta asiassa on yksi helkkarin iso mutta. Se on kiellettyä. Perkele. Olen siis joutunut tyytymään taksi- ja juoppokuskeihin omassa halussani. Edelleenkään se ei ole teknisesti mahdotonta, mutta kiinni jäätyäni siitä seuraisi rangaistus. Tupakointi-asiassa se voi olla esimerkiksi ravintolasta poistaminen ja kännissä ajelussa ajoluvan menettäminen.