phanatic:
Ja mistäs ensimmäiset ihmiset ovat kehittyneet? Entä heidän edeltäjänsä?
Skeptikon tehtävä on taas tässä vaiheessa sanoa, että siitähän on olemassa kaikenlaisia teorioita, joista olemme kummatkin tietoisia, mutta lopulta meistä ei kumpikaan tiedä vastausta kysymyksiisi.
phanatic:
Pitäisikö kaikki elävä tappaa, ettei evoluutio enää koskaan johtaisi mihinkään niin kamalaan kuin ihmiseen?
Ei pidä. On totta, että evoluution myötä planeetallemme saattaisi ilmaantua uusi dominoiva ja yhtä paskamainen tai paskamaisempi laji kuin mitä ihminen nykyisellään edustaa. Se on kuitenkin sitten sen lajin synti, häpeä ja moraalinen dilemma. Tässä kannetaan nyt teoreettista vastuuta ihmislajin teoista ihmisten itsensä toimesta.
phanatic:
Ihmiskunta on mielestäni vielä pikkulapsen kehitysasteella, harva on jakelemassa uhmaikäisille lapsillekaan kuolemantuomiota.
Jos koet ihmiskunnan olevan pikkulapsen kehitysasteella, niin uskotko rehellisesti, että tämä pallo kestää edes ihmiskunnan teini-ikään saakka sitä menoa, jonka saamme aikaiseksi toimillamme? Koetko myöskin että tämän planeetan ja sen muiden lajien velvollisuus kestää yhden ainoan lajin kasvukivut ja tuhoutua siinä sitä katsellessa?
phanatic:
Uskon, että pystymme vielä jonain päivänä jokainen niin hyvään, että olemassaolollamme on oikeutus. Eikä siinä ole kyse kuin siitä, että uskaltaisimme rakastaa. Niin naiivilta kuin se jopa minustakin kuulostaa. Jos minä kykenen rakastamaan ja kunnioittamaan kaikkea ympärilläni (ainakin uskon että se on mahdollista), niin mikseivät kaikki muutkin? En minä usko että olen ketään muuta parempi.
(Nämä ovat uskomuksiani, eivät faktoja, joten niiden totuudellisuudesta väitteleminen saattaa olla hankalaa)
Mun uskomukseni taas on se, että ihmiskunnan jo tähän mennessä aiheuttamaa tuhoa ei enää pysty hyvittämään yhtään mikään ja että ennenkuin tohon sun utopiaasi on edes teoreettiset mahdollisuudet tulee lajimme aiheuttamaan roppakaupalla lisää täysin paikkaamatonta tuhoa. Rakkaus ei yksin riitä, pitäisi olla myöskin mm. dominoivan asemamme mukainen määrä vastuuntuntoa.
phanatic:
Mielestäni tuollainen ihmisvihamielisyys on juuri luovuttamista. Jos emme vielä osaa elää kunnolla, tarkoittaako se ettemme ikinä osaisi?
Ikinä on hemmetin pitkä aika.
Mutta kyllä, uskon ettemme osaa elää kunnolla sellaisella aikataululla joka olisi muun faunan ja floran kannalta hyväksyttävä vaihtoehto.
MItä tulee luovuttamiseen, niin joskus pitää osata luovuttaakin yleisen hyvän nimissä.