Päihteettömät bileet

68 posts, 4 pages, 13,350 views

ville

Posts: 3,780

#21 • • ville olen oikeasti ujo

mekaanikko:
Täytyy nyt tapojeni vastaisesti kirjoittaa vaihteeksi tänne Klubitukseenkin kun sattui tämä topikki silmään. =) Eli jos puhe on nyt näistä kemuista:

http://www.flyermania.org/flyer.asp?path=1184;1257;2264;2265

...niin todettakoon että itse olin ko. kestejä järjestämässä ja idea oli kyllä alunperin nimenomaan päihteettömät bileet, eli ei alkoholiakaan.



Jeps, nämä bileet oli juuri kyseessä ...

Muistikuvat noista on tosiaan hatarat mutta mieleen oli jäänyt nähtävästi turhan voimakkaasti asenne että viina oli jees, muut ei.

Kirjoitin myös epäselvästi: en tarkoittanut, että järjestäjät olisivat olleet humalassa itse tapahtumassa vaan kritisoin sitä, että joillakin tuntui olevan hyvin voimakas asenne ”laittoimia” päihteitä kohtaan kun taas viinan kanssa (saatiin) örvelettää vapaasti. Siten en kokenut että bileiden ideologinen tausta olisi ollut vahvimmalla mahdollisella pohjalla.

Sinänsä itse bileet ja niiden tavoite oli erinmainen ja hatunnoston arvoinen
mekaanikko

Posts: 1,176

#22 • • mekaanikko don selecta
Jees jees, todettakoon vielä sen verran noista Streittibileistä että järjestävä seura oli aika sekalaista porukkaa jolla ei varmaankaan ollut mitään yhteistä näkemystä päihteistä. Itse olin mukana lähinnä mielenkiinnosta sen suhteen miten tollaiset kemut toimisivat kuin siksi että erityisemmin vastustaisin päihteitä, laillisia tai laittomia, sinänsä. En nyt itse muista millaisia näkemyksiä muut esittivät mutta varmasti jotkut olivat myös linjalla alkoholi = jees, huumeet = bääd. Bileiden linja oli kuitenkin se että päihteiden laillisella statuksella ei ollut merkitystä.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

phanatic

Posts: 1,123

#23 • • phanatic
Eikö kaikissa bileissä ole teoriassa huumeilu kielletty koska se on laitonta? Päihteettömät bileet ainakin minulle tarkoittavat bileitä jossa ei röökiä, viinaa tai kahviakaan nautita. Eri asia on kiinnostaako mennä bileisiin jossa puhallutuksella pitää varmistaa että ei ole viinaa juotu. Seuraavaks kumihanskatsekit tonnekin ja koirat. Varmistetaan aito hauskanpito.
mekaanikko

Posts: 1,176

#24 • • mekaanikko don selecta
Asia voi olla laiton, mutta se ei tarkoita etteikö sitä tapahtuisi tai etteikö sitä pidettäisi hyväksyttävänä. Ns. bileissä tapahtuu kaikennäköistä laitonta jatkuvasti, esimerkiksi paloturvallisuus- ja anniskelumääräyksiä rikotaan, palkkoja maksetaan pimeänä eivätkä ne tai muut työehdot vastaa työehtosopimusten määräyksiä, tekijänoikeuskorvaukset voivat jäädä tilittämättä, samoin arvonlisäverot lipputuloista, melurajat voivat ylittyä, huvi-ilmoitus on voinut jäädä tekemättä jne. jne. Aika suuri osa bileissä kävijöistä kuitenkin hyväksyy tämän laittomuuden koska se tekee heidän illastaan paljon miellyttävämmän.

Huumeita bileissä käytetään niiden laittomuudesta huolimatta. Jotkut bilejärjestäjät tämän hyväksyvät, hiljaisesti tai vähemmän hiljaisesti, tai realiteettien edessä totetavat että vaikkeivät hyväksyisikään, heillä ei ole järkeviä keinoja sen estämiseksi. Toiset käyttävät melko äärimmäisiäkin keinoja huumeiden käytön estämiseksi, tosin toistaiseksi kyllä yleensä poliisin vaatimuksesta eikä niinkään omasta tahdostaan. Jotkut painavat flaijereihin toiveensa että huumeita käyttävät bilettäjät menisivät muualle. Sitten on vielä sellainen vaihtoehto että bileet rakennetaan päihteettömyys- tai ainakin huumeettomuusteeman ympärille alusta alkaen, jolloin yleensä luotetaan asiakkaisiin siinä että nämä myös kunnioittavat tätä järjestäjän toivomusta linjauksesta.

Henkilökohtaisesti vastustan ehdottomasti puhallutusta yms. keinoja päihteettömyyden ”varmistamiseksi” ja en olisi edes varma onko tuollainen ihan laillistakaan.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

anthocyan

Posts: 1,511

#25 • • anthocyan Kohti valoa...
No voihan hitsi ku ei tullu mentyy terroreihi *hmph* Mut tuskin siel jengi kuitenkaan oli kaiken kaikkiaan selvinpäin...? Hieman epäilen.. Mut ois se kuitenkin ihan kivaa kokee, et kaikki ois niin *hymy* Ku ilman mitäänkin on hubaa! Ainakin mun mielestä! Ainaki ku on hyvä porukka kaassa!!! *plur* *jiihaa*

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

phanatic

Posts: 1,123

#26 • • phanatic
En ymmärrä miksi pitää niin kärsiä siitä jos muut on eri kuosissa kuin itse. Kunhan kukaan pirijyrä ei lyö mua nyrkillä silmään tai känniääliö oksenna mun selkään niin mulle on ihan sama miten jengi fiiliksiään tavottelee. Niin ja tietenkin ihmiset vois pysyy kohtuudessa, mutta on ambulanssillakin lähtenyt niin kännissä kuin laittomissa huumeissa olleita.
anthocyan

Posts: 1,511

#27 • • anthocyan Kohti valoa...

phanatic:
En ymmärrä miksi pitää niin kärsiä siitä jos muut on eri kuosissa kuin itse. Kunhan kukaan pirijyrä ei lyö mua nyrkillä silmään tai känniääliö oksenna mun selkään niin mulle on ihan sama miten jengi fiiliksiään tavottelee. Niin ja tietenkin ihmiset vois pysyy kohtuudessa, mutta on ambulanssillakin lähtenyt niin kännissä kuin laittomissa huumeissa olleita.



En mä ainakaan kärsi siit, et muut vetää iha mitä sit ottaaki. Kuhan on hauskaa! *hymy* Mut siis puhuin vaan siitä, et ois kiva testaa sitä, et millanen fiilis bileis on, jos kaikki on ihan selvinpäin. Testing, testing... *nauru*

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

Mizfir

Posts: 2,472

#28 • • Mizfir pittuinen
”Mun mielest ois testimieles hyvä järkätä sellaset bileet, joissa kukaan ei ois päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena. Koska ois vaan siistii kattoo, kuinka hyvin ihmiset osaa sillon pitää hauskaa ja onko ne yhtään sosiaalisia... ”

Tulossa on Rave Against Drugs, 1.10. eli siis täysin päihteettömät bileet. Tuolta se löytyy kalenterista, tosin tiedot hiukan vielä vaiheessa.*hih**joo*

Ois ihan jesh jos jengi tosiaan kokeilis bileitä selvinpäin ( joka on tarkoituksena edellä mainitussa ), jos sellainen ei luonnistu, niin tottahan voi valita sitten alkoholitarjoilulla varustetut pippalot. Jos kokemuksia ja meininkiä haetaan päihteistä, niin miksipä sitä ei vaihteeksi kokeilisi päihteetöntä biletystä. *jiihaa*

[muokattu 26.5.2004 21:30]

--
-Mannanen-

Individual

Posts: 10,942

#29 • • Individual HYPNO!

kuilu:

Itse muistan ajan jolloin esim kiirastorstaina ei saanut ravintoloissa tanssia. Olisko myös paikallaan NoDance bileet? Eli siis bileet, jossa vain diggaillaan saundia, eikä ikävästi nytkitä ja hosuta. Tämä siis tietetenkin niille, jotka eivät tanssi bileissä.

- nohymiö -



Eikö tätä NODance-herkkua saada tällä hetkellä maistaa tuolla ”ameriikassa”. ..
akir0

Posts: 2,554

#30 • • akir0 idleRPG champion 2009

phanatic:
En ymmärrä miksi pitää niin kärsiä siitä jos muut on eri kuosissa kuin itse. Kunhan kukaan pirijyrä ei lyö mua nyrkillä silmään tai känniääliö oksenna mun selkään niin mulle on ihan sama miten jengi fiiliksiään tavottelee.


Mjoo, jonkunlaisena syynä omallakohdallani pidän ainakin itse sitä, että huumecaset bileissä tekevät bilejärjestämisen helvetin paljon vaikeammaksi kuin mitä se ilman niitä olisi.
Mizfir

Posts: 2,472

#31 • • Mizfir pittuinen
\”Eikö kaikissa bileissä ole teoriassa huumeilu kielletty koska se on laitonta? Päihteettömät bileet ainakin minulle tarkoittavat bileitä jossa ei röökiä, viinaa tai kahviakaan nautita. Eri asia on kiinnostaako mennä bileisiin jossa puhallutuksella pitää varmistaa että ei ole viinaa juotu. Seuraavaks kumihanskatsekit tonnekin ja koirat. Varmistetaan aito hauskanpito. \”

Jesh, näin on. Joillekin tosin tämä puhallutusmeininki tarkoittaa sitä että todella pidetään kiinni siitä 0 %:sta. Käsittääkseni ainakin kaikki nuorisotalojen sääntöihin kuuluu se 0%-meininki, joten jo se on hyvä peruste puhalluttamiselle. Sitä kyllä tehdään monilla nuokkareilla muutenkin ainakin perjantai-iltaisin, joten mistään bilekansan syrjimisestä ei niissä ole kyse. Muissakin pippaloissa / konserteissa, joissa on alaikäisiä paikalla on sama meno. Kyseinen toiminto on osa turvallisuuteen liittyvistä asioista.

Muutenkin olis jesh, jos päihteettömiä bileitä kunnioitettaisiin päihteettöminä, eikä tultaisi edes sillä kiukulla todistamaan että pääsee ineen mahdollisesti päihteitä nauttineenakin. Jengi on valinnu kyseiset hippalot nauttiakseen päihteettömästä ilmapiiristä. Eli kyseessä on siis vaihtoehtoinen illanviettotapa.

Eiköhän sitä hauskaa voi pitää aidosti koko illan vaikka se sesse hiukan nuuhkaiseekin ohimennessä ovella. Omasta asenteesta se on kiinni.*vink*

--
-Mannanen-

toma

Posts: 2,009

#32 • • toma Tototoototo

akir0:
Mjoo, jonkunlaisena syynä omallakohdallani pidän ainakin itse sitä, että huumecaset bileissä tekevät bilejärjestämisen helvetin paljon vaikeammaksi kuin mitä se ilman niitä olisi.



Toi bilejärjestämisnäkökulma, vaikka onkin tietyllä tapaa validi, on vähän
tekopyhä sekin: aika usein juuri ne ”kuosipäät” ovat eniten fiiliksissä ja
luovat bileiden tunnelmaa. Ja on aivan turha yrittää teeskennellä että
”skenen” historia olisi jotain muuta kuin se on...

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

anthocyan

Posts: 1,511

#33 • • anthocyan Kohti valoa...

Mizfir:
”Mun mielest ois testimieles hyvä järkätä sellaset bileet, joissa kukaan ei ois päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena. Koska ois vaan siistii kattoo, kuinka hyvin ihmiset osaa sillon pitää hauskaa ja onko ne yhtään sosiaalisia... ”

Tulossa on Rave Against Drugs, 1.10. eli siis täysin päihteettömät bileet. Tuolta se löytyy kalenterista, tosin tiedot hiukan vielä vaiheessa.*hih**joo*

Ois ihan jesh jos jengi tosiaan kokeilis bileitä selvinpäin ( joka on tarkoituksena edellä mainitussa ), jos sellainen ei luonnistu, niin tottahan voi valita sitten alkoholitarjoilulla varustetut pippalot. Jos kokemuksia ja meininkiä haetaan päihteistä, niin miksipä sitä ei vaihteeksi kokeilisi päihteetöntä biletystä. *jiihaa*

[muokattu 26.5.2004 21:30]



No mut täähän os siistii kuulla! *iloinen* Täytyy toivoo et jengi on kans selvinpäin ja tulee hulvatont menoo! Mut pitää saapua paikalle! *hih*

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

serotonot

Posts: 3,137

#34 • • serotonot Paul Easy

toma:
---
akir0:
Mjoo, jonkunlaisena syynä omallakohdallani pidän ainakin itse sitä, että huumecaset bileissä tekevät bilejärjestämisen helvetin paljon vaikeammaksi kuin mitä se ilman niitä olisi.
---


Toi bilejärjestämisnäkökulma, vaikka onkin tietyllä tapaa validi, on vähän
tekopyhä sekin: aika usein juuri ne ”kuosipäät” ovat eniten fiiliksissä ja
luovat bileiden tunnelmaa. Ja on aivan turha yrittää teeskennellä että
”skenen” historia olisi jotain muuta kuin se on...


joo ja ei. toisaalta ku ihmiset o tarpeeks kamois ni ne vaa harhailee ja sekoilee. Mut hyvä pointti toikin.
akir0

Posts: 2,554

#35 • • akir0 idleRPG champion 2009

toma:
Toi bilejärjestämisnäkökulma, vaikka onkin tietyllä tapaa validi, on vähän
tekopyhä sekin: aika usein juuri ne ?kuosipäät? ovat eniten fiiliksissä ja
luovat bileiden tunnelmaa. Ja on aivan turha yrittää teeskennellä että
?skenen? historia olisi jotain muuta kuin se on...



Totta kyllä, lähinnä hain oikeastaan takaa sitä, että ei ainakaan bileihin tulis diilaamaan ja vetäis humehet jo ennen paikalle tuloa.
Mizfir

Posts: 2,472

#36 • • Mizfir pittuinen
Tääl on ollu hetken hiljaista, joten laitetaas pikkusen keskustelua taas liikkeelle :)

”toma:
Toi bilejärjestämisnäkökulma, vaikka onkin tietyllä tapaa validi, on vähän
tekopyhä sekin: aika usein juuri ne ?kuosipäät? ovat eniten fiiliksissä ja
luovat bileiden tunnelmaa. Ja on aivan turha yrittää teeskennellä että
?skenen? historia olisi jotain muuta kuin se on...”

Jos asia on näin kuten yllä olevassa mainittiin, niin samaan aikaan rinnalla pyörii haloo siitä että bileitä leimataan huumekeskeisiksi tapahtumiksi... ( Itseänikin kyllä ärsyttää se leimaaminen, eli jos käyt bileissä, sä silloin warmastikin myös käytät aineita..)

*vink*Pikkuisen ristiriitaista..

..niin ja kyllä ne vesilinjallakin olevat ihmiset sitä tunnelmaa luo samanlailla ku ne kuosaajatkin...tosin monesti kyllä silloin kun selvänä painaa menemään tiukkaa tahtia, niin jossain vaiheessa iltaa joku tulee kysymään ”mitä sä oot vetäny?”
Jesh, et fiilixissä voi siis olla selvinkinpäin.

Josko nyt alkais taas tulla eloa tännekin..*nauru*

[muokattu 18.6.2004 21:18]

--
-Mannanen-

Mizfir

Posts: 2,472

#37 • • Mizfir pittuinen
tylsää...minne ne mielipiteet katos?*vink*

--
-Mannanen-

5thSaint

Posts: 221

#38 • • 5thSaint
Bileet-> Päihteettömät bileet

Bileiden ei tarvi muuttua, vain ihmisten... Jokaisella on valinta mitä käyttää, itse suosin straight linjaa ja toivoisin että porukka rupeis enemmän bailaan vedellä (ilman nipsuja)
Kuinka isälliseltä tämä kommenti kuullostaakaan...

--
You go hard!? We go harder!!

sielu hänkin

Posts: 343

#39 • • sielu hänkin Psykehoitsu. Team Rekkalesbot. ViherPirkko-linnu.
Turussa järjestettiin n. 2v sitten ”Stardust” klubia, joissa ei alkoholitarjoilua ollut. Päihteettömiä bileet eivät olleet, mutta valtaväestö oli perää heiluttamassa suht selvinpäin..
Puhallutuksia jne ei ollut, ja se johtikin siihen että kun viinaa ei sisälle saanut viedä niin jengi tyhjenteli omia viinojaan takaisin päin kun tankanneet olivat ulkopuollella niin sitten sinne sisälle lattioille oksennuksen muodossa ja itkivät kuinka huono olo on. Tapauksia ei monta ollut mutta jäivät mieleen kun siinä suoraan narikassa oli alkuillasta seisomassa.
Joskus olisi mukavaa nähdä sellaiset bileet jossa kukaan ei joisi tippakaan alkoholia tai mitään muita substansseja nauttisi.
Kun on yksin kotona, ja laittaa sen mielilevyn soimaan on ihanaa vain fiilistellä. Mitä jos niitä fiilistelijöitä olisikin tanssilattialla useempikin.
Suomalaisesta kulttuurista ei vaan ikinä tule siihen olemaan. Eikä ilman piristävää siideriä jaksaisi kyllä kovin pitkään. Mutta tässä unelmoidessa...

[muokattu 23.6.2004 23:35]

--
*tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk* *tirsk*

Mizfir

Posts: 2,472

#40 • • Mizfir pittuinen
Korjausta tuohon aikaisempaa..*iloinen* eli siis Gloriassa järjestetään Rave Against Drugs 17.12.2004. Järjestäjinä YAD Youth Against Drugs ry & Millennium Organisation. Nää bileet on siis päihteettömät ja k-16. Lisää tietoa line-up:ista, ym. kalenterista piakkoin...*joo* sinne sit*jiihaa*

--
-Mannanen-