Alley Cat, 9.3.2006 21:52:
---
Miika, 2.9.2005 22:51:
---
UnityF, 8.7.2004 19:33:
Beethoven -Moonlight Sonata (Full Length)
---
Tuo on voimakkain pianosonaatti mitä on ikimaailmassa tehty.
Ensimmäisen osan (Adagio sostenuto) Ludwig sävelsi kuvaillakseen sokealle pikkutytölle miltä kuutamo näyttää, mitä se tuo mieleen. Perfect momentum.
---
Mistäs tuollaista tietoa oot saanu? Mä oon lukenut, että nimi Kuutamosonaatti on annettu vasta jälkeenpäin. Mulle pianonsoitonope aikoinaan sanoi, että vaikka sen nimi on Kuutamosonaatti, se ei ole romanttinen vaan surullinen. Ja niin mä sen itsekin tulkitsen. Äärettömän kaunis, mutta surullinen. Tuo eka osa on ainoa, minkä osaan enää soittaa. Lopetin nimittäin soittamisen lähes 8 vuotta sitten.
Tosta on itseasiassa monenlaisia tulkintoja. Teos on omistettu Beethovenin oppilaalle, kreivitär Giulietta Gucciardille joka tuolloin oli 17 vuotias, ja johon LvB oli palavasti rakastunut. Motiivina uskotaan olevan järkytys ystävänsä ennenaikasesta poismenon näkemisestä, tukahdutettu rakkaus nti Gucciardia kohtaan, tai vihaa sitä faktaa kohtaan että hänen kuulonsa oli hiipumassa pois noihin aikoihin (1800-01).
Tosiaan lisänimestä sanotaan että eräs hollantilainen kirjailija/runoilija antoi lisänimen vuonna 1825, 24 vuotta sävellyksen valmistumisen jälkeen, totta [pieni](ei pitäis uskoa ikätovereiden harhatietoa, sillon jotain 15v oltiin :))[/pieni]
Valtava on se tunnekuohu mikä koko opuksesta välittyy ainakin mulle, se iskee tosi lähelle ja vaikutus on sanoinkuvaamaton.. Suru on kaunista, ja myös vihan ja raivon tunteen voi ilmaista kauniisti, riippuu miten asioita käsittelee. Omasta mielestä Kuutamosonaatti kokonaisuudessaan on teos, jota voimakkaammin ihminen ei tunteitaan sävelin voi ilmaista..
Kirjotin tästä muoto- ja sointuanalyysin teorian 1-tutkintoon aikoinaan, ja sävelet pysynee sormissa lopun ikää Pateettisen ja parin muun pienemmän Ludden sonaatin kanssa. Waldstein ja Apassionata on haaveissa...
Aiheeseen: Yksi tärkeimpiä vaikuttajia mun elämässä on LvB.