mainonta - puolesta / vastaan

86 posts, 5 pages, 11,106 views

Karski

#61 • • Karski Pomon kätyri

climate:
---
Tres:Esim. pelin mä ostan mieluummin Pelit-lehden
arvostelun kuin mainoksen perusteella.

---

Mistä johtuen isommat firmat ostaa hyviä arvosteluja (jos kärjistetään), koska ne kaikki haluaa sun rahat. *nauru*

Josta syystä mä sanoin että
PELIT lehti enkä PC-gamer :P

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Hyzenthlay

#62 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Mayah:
esim. jokin aika sitten keskustelua herättäneet H&M-ketjun (correct me if I´m wrong..) alusvaatemainokset ei mielestäni olleet mitenkään pahoja.

Sillon, kun se kohu kyseisistä mainoksista alkoi, olin ihan ihmeissäni, sillä en ollut kiinnittänyt niihin edes mitään huomiota *nauru* aivan normaaleja alusvaatemainoksia.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

onomatopoeia

#63 • • onomatopoeia
Kaikki täällä siis tuntuvat hyväksyvän markkinoinnin. Sinänsä aika outoa, sillä
mainonta lisää kurjuutta maailmassa!!!!

Tässä muutama lainaus:

Merkitysmanipulaatiolla menestyksen, voiman, kauneuden, nuoruuden, miehisyyden, naisellisuuden ynnä muun hyvän merkityksiä liitetään jatkuvasti uusiin tavaroihin ja samalla viedään pois vastaavat merkitykset vanhoilta tavaroilta. Suuri joukko mainonnan ja kaupallisen kulttuurin palveluksessa olevia taiteellisesti lahjakkaita ja älyllisesti nokkelia ihmisiä tekee tätä suurella rahalla yötä päivää: kun itäisellä pallonpuoliskolla lopetetaan, läntisellä jatketaan. Toisaalta perinteen välittämä, toisaalta ihmisten vapaaseen luovuuteen ja kanssakäymiseen perustuva merkitysten tuotanto syrjäytetään. Ihmiset saadaan haluamaan uusia vaatteita, juomia, kulkuneuvoja ja muita tavaroita ja palveluja, vaikka vanhatkin ovat käyttökelpoisia ja vaikka vielä hetki sitten niihin liitettiin suuria myönteisiä merkityksiä. Näin ihmiset tehdään riippuvaisiksi uutuuksien tuottajista ja heidät saadaan luovuttamaan näille suoraan tai välillisesti kaikkein kalleimpansa - esimerkiksi oman luovan energiansa.

...kapitalismissa riippuvuuden ja tätä kautta voittojen luomisen keskeisiä keinoja on vanhojen mutta käyttökelpoisten hyödykkeiden hävittäminen - joko aineellisessa tai kulttuurisessa mielessä. Toisaalta nykykapitalismin toiminnasta vain pieni osa liittyy aineellisten tarpeiden tyydyttämiseen: suurin osa kytkeytyy sosiaalisiin ja henkisiin tarpeisiin, joiden tyydyttämisen lupauksia liitetään aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin.

Itse asiassa kapitalismin olennainen piirre on tuottaa riippuvuutta: monilla tavoin ihmiset tehdään riippuviksi tavaroista ja palveluista, joita vain yhtiöt ja muut kapitaliset organisaatiot tuottavat ja joita saa vain rahalla. Rahaa taas useimmat ihmiset saavat vain tekemällä työtä yhtiöiden tai raharikkaiden hyväksi. Näin ne ihmiset ja tahot, jotka omistavat tai hallitsevat suuria määriä tavaroita, rahaa ja työpaikkoja voivat alistaa valtansa alle suuret ihmisjoukot.

Mainonnalla ihmisiä yritetään saada kuluttamaan enemmän, jotta heiltä voitaisiin riistää enemmän. Siis sinulta ja minulta.

[muokattu 29.4.2004 22:41]
ella_

#64 • • ella_
mistäköhän tämä propagandalainaus on?

--
Elementary, my dear.

Individual

#65 • • Individual HYPNO!
Näin mainosalalla ( äänimainonta ) työskentelevänä olen huomannut sen seikan, että jos kohderyhmä, joille mainokset suunnataan on esim. keski-ikäisiä tai vanhempia, niin pitää olla todella tarkka mitä mainoksessa sanotaan, ettei vain vahingossakaan ärsytä tai pahoita mieliä.
Kun taas pennuille tunnutaan saavan mainostaa melkein miten tahansa. Esimerkkinä voisi sanoa eri vaatemainosten yms. luoma laihuus ja kauneusihanne, mitä jo esi-teini-ikäisille tuputetaan tunnetuin seurauksin.
Luulisi, että tilanne olisi juuri toisin päin. Että jo paljon elämänkokemusta omaaville ihmisille suunnattu mainonta ei olisi niin pirun tarkkaa ja lapsille suunnattuun mainontaan kiinnitettäisiin enemmän huomiota.

Ja onomatopoeia...
Onhan se noin, mutta minkäs teet. Hullunkurinen oravanpyörä.
Mutta sitähän päättävät tahot Suomessakin haluaisivat, että yhä useammat ihmiset ryhtyisivät yrittäjiksi, eli tuottaisivat itse itselleen elannon myymällä palveluitaan muille.
Kantaisivat itse riskin omasta toimeentulostaan, tai miten se nyt oikeasti sanotaan.
Mutta mitä yrittämiseen tulee, niin ei se osa taida kauhean kadehdittava Suomessa olla, kun verot on mitä on.
Täälläkin varmaan yrittäjiä on, jotka osaavat kertoa paremmin siitä arjesta.
Itse en ole yrittäjä, mutta on sekin joskus mielessä käynyt, ehkä lähitulevaisuudessa.
En tiedä sitten olisiko itsestä siihen....( Ja jo se, että tällaista epävarmuutta potee, niin on merkki siitä, että ei taida musta tulla yrittäjää. )
Mutta kyllä valtio saisi höllentää yrittäjiin kohdistuvaa verotusta, jotta he voisivat palkata enemmän työntekijöitä. Niin monessa paikassa tunnutaan tuudittautuvan siihen uskoon, että joku iso tehdas hoitaa joko suoraan tai välillisesti suurimman osan kaupungin ja kunnan toimeentulosta ja hyvinvoinnnista. Ja mitäs sitten käykään, kun toimintoja siirretään ulkomaille ja tehtaita suljetaan, irtisanomisaalto tulee jne...
Sehän on pahimmassa tapauksessa kuolinisku kaupungille.

[muokattu 29.4.2004 23:09]
onomatopoeia

#66 • • onomatopoeia

ella_:

Olli Tammilehdon kirjoitus: Kapitalismista demokratiaan
Odottaisin myös muunlaista kritiikkiä, kuin ainoastaan propagandaksi leimaamista.

Individual:
Ja onomatopoeia...
Onhan se noin, mutta minkäs teet.

Lopeta kuluttaminen, lopeta työssä käynti, muuta maalle, tuota itse ravintosi.
Tai jatka kuluttamista, älä luovu mistään, koska pidät omaa etuasi kaikkein tärkeimpänä, oikeuta toimesi vaikka sillä että köyhätkin hyötyy rikkaiden rikastuessa.
Tai jotain näiden väliltä.

Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku.
Individual

#67 • • Individual HYPNO!

onomatopoeia:
---
ella_:

---

Olli Tammilehdon kirjoitus: Kapitalismista demokratiaan
Odottaisin myös muunlaista kritiikkiä, kuin ainoastaan propagandaksi leimaamista.

---
Individual:
Ja onomatopoeia...
Onhan se noin, mutta minkäs teet.

---

Tai jatka kuluttamista, älä luovu mistään, koska pidät omaa etuasi kaikkein tärkeimpänä, oikeuta toimesi vaikka sillä että köyhätkin hyötyy rikkaiden rikastuessa.

Niin...tätähän kokeiltiin vaihtelevalla menestyksellä mm. Kamputseassa Pol Potin hallituskaudella. Tuloksena kansanmurha ja yli 1000 000 kuollutta.

Oletko sinä kenties jo muuttamassa sinne maalle ja raivaamassa sinne itsellesi asuinsijan ja elannon maasta...

Voi kiesus, että alkaa välillä kiehumaan sappi näitten ”idealistien” kanssa...Huudellaan muille ja neuvotaan, mutta mistä ollaan sitten itse valmis luopumaan, onkin eri juttu...

[muokattu 30.4.2004 11:24]
Karski

#68 • • Karski Pomon kätyri

Individual:
Niin...tätähän kokeiltiin vaihtelevalla menestyksellä mm. Kamputseassa Pol Potin hallituskaudella. Tuloksena kansanmurha ja yli 1000 000 kuollutta.

Ihmiset tuskin kuoli vain maallemuuton takia.
Onomatopoeia taisi viitata yksilön tekemään
valintaan, ei siihen että totalitaristinen hallinto
pakottaisi kansalaiset muuttoliikkeeseen *justjoo*

[muokattu 30.4.2004 11:17]

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Individual

#69 • • Individual HYPNO!

Tres:
---
Individual:

---

pakottaisi kansalaiset muuttoliikkeeseen *justjoo*

Mutta samanlaisista ihanteistahan sekin systeemi siellä lähti, ehkä vähän jyrkemmin kyllä, mutta silti.
Kommunismi on utopia, eikö siitä nyt ole tarpeeksi esimerkkejä. Yksilön tekemät valinnat ovat tietysti asia erikseen, mutta mä alan olemaan niin skeptinen tätä ”Yksikin ihminen voi muuttaa maailman” ajattelua kohtaan.

[muokattu 30.4.2004 11:27]
Karski

#70 • • Karski Pomon kätyri

Individual:
Mutta samanlaisista ihanteistahan sekin systeemi siellä lähti, ehkä vähän jyrkemmin kyllä, mutta silti.
Kommunismi on utopia, eikö siitä nyt ole tarpeeksi esimerkkejä. Yksilön tekemät valinnat ovat tietysti asia erikseen, mutta mä alan olemaan niin skeptinen tätä ”Yksikin ihminen voi muuttaa maailman” ajattelua kohtaan.

Yksilö voi muuttaa oman maailmansa, eikä
tossa onomatopoeian viestissä mun nähdäkseni
maailmoja vielä syleiltykään, ennenkuin sä
aloit puhua siitä että ihmisiä alettais pakottaa
johonkin. Ihan sama kuin syyttäisi yksityisyrittäjäjyyteen
kannustavaa heti anarkokapitalismista.

Kohtuus kaikessa.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

onomatopoeia

#71 • • onomatopoeia

Tres:
pakottaisi kansalaiset muuttoliikkeeseen

Juuri näin.

Individual:
Oletko sinä kenties jo muuttamassa sinne maalle ja raivaamassa sinne itsellesi asuinsijan ja elannon maasta...

Olenko väittänyt niin?

Individual:
Voi kiesus, että alkaa välillä kiehumaan sappi näitten ”idealistien” kanssa...Huudellaan muille ja neuvotaan, mutta mistä ollaan sitten itse valmis luopumaan, onkin eri juttu...

Esitin vain kaksi mahdollista ääripäätä, en antanut muuta neuvoa, kuin Paasikiven lausahduksen.

Individual:

Nykyjärjestelmää kritisoivat ovat automaattisesti kommunisteja. Olen siis ainoastaan kritisoinut nykyistä järjestelmää ja tuonut esiin sen, kuinka se hallitsee arkipäivän elämää. En ole esittänyt mitään utopioita tai visioita paremmasta järjestelmästä.

Muutos kuitenkin lähtee yksilöstä, ei se itsestään tapahdu. Jos sinä haluat elää ajattelematta omien toimiesi seurauksia se on sinun valintasi.
Individual

#72 • • Individual HYPNO!

onomatopoeia:

Muutos kuitenkin lähtee yksilöstä, ei se itsestään tapahdu. Jos sinä haluat elää ajattelematta omien toimiesi seurauksia se on sinun valintasi.

Olenko väittänyt niin...?
Voin sanoa aivan suoraan, etten ole mikään omaan napaan tuijottelija, kaukana siitä. Mutta ethän sä tietysti mua tunne.
Ethän sä tietysti ole niin väittänytkään, mutta onnittelut sulle jos pystyt elämään juuri tässä yhteiskunnassa niin, että aina toimit oikein ja ettei mikään toimintasi loukkaa tai riistä ketään.
Minulla ei valitettavasti riitä siihen energiaa. Elän tätä elämää ja se on tietysti se ainoa mikä mulle on annettu.

Toiset ihmiset voi ottaa huomioon niin monella muullakin tavalla, kuin elämällä 24 / 7 juuri niiden kaikkien tiukimpien periaatteiden mukaan.
Ja mitä muutokseen tulee, niin enemmän penäisin niiden ihmisten vastuuta, jotka sitä valtaa maailmassa käyttää. Siitä se muutos lähtee, ainakin mun mielestäni.

[muokattu 30.4.2004 15:04]
Lucky-13th

#73 • • Lucky-13th
eilen illalla tv:stä tuli kerrankin jotain asiallista ja tärkeetä,jokin dokumentti maan mangneettinapojen vaihtumisesta,ihan samaan aikaan ku salatut elämät,siinä kerrottiin napojen vaihtuneen aina 200 000 vuoden välein pitkän aikaa ja professorit kerto että se tapahtuu taas,ja friikeint tais olla se että sama tapahtu marsille ja nyt se tapahtuis meille,sitähän tapahtuu koko ajan mut sit loppumyrskyis on kuulema kaunista? revontulia joka paikassa!!Parhaita uutisia on eläin ja luonto dokumentit ja parhaita dokumentteja on tän hetken uutiset, ja suurin osa uutisista on vain mainoksia.

--
I´ve made up my mind, don´t confuse me with the facts!

jeesboks

#74 • • jeesboks p u p u
Hyvin tehtyny, hyvä hommat...mut jos paska meiningiks niin sillon alkaa olemaan rajamailla... kaikessa hyvän maun raja kuitenkin. *hihu*

Mutta tapahtuis jos ei olis mainoksia?

--
sen pienen hetken kaikki on täydellistä... *sydän*

ella_

#75 • • ella_
jos mainoksia ei olisi ihmiset paljon huonommin voisivat valita tuotteita omien preferessiensä mukaan ennen ostopäätöstä. ilman mainontaa olisi eri tuotteet luultavasti myös hinnoiltaan lähempänä toisiaan, sillä asiakkailla ei välttämättä ole mielikuvia tuotteesta, jonka perusteella olisivat valmiita maksamaan sen preemion.

--
Elementary, my dear.

Fentae

#76 • • Fentae
Se riippuu, jotkut mainokset ovat todella hyödyllisiä (esim. jotain alennus juttuja) mutta eräät todella turhia ja ärsyttäviä. Minusta tuotteiden ylistäminen mainoksissa on naurettavaa. Testaan ja päätän itse onko joku tuote todella hyvä. Ei siihen mainoskia tarvita. Eri asia jos mainoksen lupaukseen voi luottaa...
sapeli

#77 • • sapeli jokukukamikä?
Kyllä mainonta on hyvä juttu.

Alkuksikaan siitä ei voi mitenkään päästä eroon, ja se on kuluttajankin kannalta (yleensä) hyvä juttu että kuulee mitä kaikkea on saatavilla ja mihin hintaan.

Usein musta ainakin tuntuu että telkkamainokset on paremmin tehty kuin useimmat ohjelmat.

Jos yhden asian kuitenkin saisin toivoa, se ois että kaikki internetissä olevat mainokset olis staattisia, elikkä ei mitään animaatioita ja välkkyviä valoja ja tekstejä.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

phanatic

#78 • • phanatic

onomatopoeia:

Kuluttamista ei voi lopettaa. Joko itse kulutan resursseja tuottamalla oman ravintoni, tai sitten käyn muissa töissä ja maksan kaupalle joka maksaa maanviljelijälle että tämä tuottaa ravintoni. Keskitetty ruoantuotanto on ekotehokkaampaa, ja silloin jokainen ei ole sidottu ainoastaan maanviljelyyn.
#79 • • Edited greenie Guest
Mitä mieltä porukat on yritysten omaksumasta tavasta käyttää hyväkseen ruohonjuuritason mainontaa, ambient advertisingia, puskaradiota tai miksi ikinä sitä haluaakaan nimittää?

Netissä tähän ilmiöön alkaa törmäämään yhä useammin. Itseeni ainakin kyseisellä mainonnalla on negatiivinen vaikutus, eikä se herätä muuta kuin negatiivisia ajatuksia mainostettavaa tuotetta/palvelua kohtaan.

”Hei, kuulin tästä uudesta jutusta. Nyt on vaan jotenki paljo parempi fiilis. Käy säkin kokeilee! http://mikäikinä”

”Löysin sit sen levyn mitä etit! Tosi rapeet biitit, ihanku suoraan Ibizan hiekkarannoilta! http://bs”

Ehkä inhottavin tuossa mainonnan muodossa on se, että se pyrkii tunkeutumaan mun henkilökohtaiseen tilaan, olkoon se sitten sähköposti, nettisivu, jolla vierailen tai mitä tahansa.

”Hey buddy! I´ve got this...”

Hey, you´re not my buddy!
#80 • • greenie Guest

Nymfiana:
Jos ei mainontaa ois, ni kaikki ois ihan ulalla...

Ulalla mistä? Siitä mitä mainostetaan? Ja se on paha, jos ei tiedä, mitä mainostetaan?

Itseasiassa, välillä tuntuu tosiaan siltä, että se on!

Itse en omista televisiota, enkä haluaisikaan, mutta aika usein joku aloittaa keskustelun tyyliin ”Ootsä nähny sen mainoksen missä on se nainen ja ...”, johon ei voi vastata muuta kuin ”En, en oo”, jolloin toinen osapuoli on ikäänkuin pettynyt siitä, että meillä ei synkkaa TV-mainosten saralla *nauru*