mainonta - puolesta / vastaan

86 posts, 5 pages, 11,151 views

Karski

Posts: 6,049

#41 • • Karski Pomon kätyri

Itis:
Tres> En ole sellainen fakiiri että kykenisin mainontaa ja markkinointia toisistaan erottamaan.



äh.

Ei tarvi olla fakiiri.
Mainonta on osa markkinointia,
ei siinä sen kummempaa tarvita.
Kyseessä on siis hierarkinen ero:
mainonta on yksi markkinoinnin
muoto.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

dixoff

Posts: 199

#42 • • dixoff hmm Terve
Minä ainakin voin sanoa, että viimeksi tällä viikolla ostin tietyn tuotteen siksi, että näin siitä mainoksen.

Tarkemmin: olin harkinnut jonkin aikaa dvd-soittimen ostoa. Sitten tuli kohdalle mainos eräästä tarjouksessa olevasta mallista, joka vastasi juuri niitä kriteerejä, jotka olin laitteelle asettanut. Joten menin ostamaan moisen kotiini. Tässäkin oli kyllä lähtökohtana se, että olin ennestäänkin aikeissa hankkia dvd-soittimen, joten ei se mainos olisi minua saanut ostamaan sellaista, jos ei näitä suunnitelmia olisi ollut.

Olinko tässä tapauksessa mainoksen uhri, vai oliko kyse normaalista kysynnän ja tarjonnan kohtaamisesta?
ella_

Posts: 1,329

#43 • • ella_

dixoff:

Olinko tässä tapauksessa mainoksen uhri, vai oliko kyse normaalista kysynnän ja tarjonnan kohtaamisesta?



sanoisin, että kysyntä ja tarjonta kohtasi, koska hinta oli sillä tasolla, että halusit tuotteen ostaa. olisit enemmänki mainoksen uhri jos olisit heräteostoksena ostanut kyseisen lootan vain, koska se on tarjouksessa :)

--
Elementary, my dear.

onomatopoeia

Posts: 159

#44 • • onomatopoeia
Millä syillä kulutusta voi ylipäänsä perustella?

Se on tietenkin välttämätöntä meidän yhteiskunnassamme, mutta onko nykyisen kaltainen yhteiskuntajärjestelmä välttämätön?
Toinen yleinen peruste on elämän helpottuminen, mutta sitä taas on aika vaikea osoittaa, että elämä nykyään olisi helpompaa kuin aikasemmin, jos mittarina on vaikka ruoan hankkimiseen kulunut aika.
Kaiken lisäksi kulutuksesta aiheutuu suurta vahinkoa luonnolle.

Mielestäni mainonta pyrkii oikeuttamaan kulutusta mielikuvien avulla. Yrittää saada ihmiset kuluttamaan.
Eläessään ja toimiessaan nyky-yhteiskunnan normien mukaan ihminen hyväksyy sen periaatteet ja tavoitteet. Tässä tilanteessa mainonnan vastustaminen yleisellä tasolla olisi aika ristiriitaista.

Missä määrin valehtelu tai asioiden kertomatta jättäminen on oikeutettua mainonnassa? Useimmat varmaan hyväksyvät sen, ettei tuotteen huonoja ominaisuuksia tarvitse kertoa, mutta onko \”Lujaa laatua Lada\”-kaltaiset sloganit oikeutettuja.
K

Posts: 511

#45 • • K

onomatopoeia:

Missä määrin valehtelu tai asioiden kertomatta jättäminen on oikeutettua mainonnassa? Useimmat varmaan hyväksyvät sen, ettei tuotteen huonoja ominaisuuksia tarvitse kertoa, mutta onko ”Lujaa laatua Lada”-kaltaiset sloganit oikeutettuja.



Valehtelu ei ole oikeutettua mainonnassa, mutta onko ”Lujaa laatua Lada”- slogan valheellinen? Ei ainakaan yksiselitteisesti. Ja nykyään kuluttajien oletetaan ymmärtävän, ettei mainoslauseisiin pidä suhtautua samalla tavalla kuin YLEn uutisiin. Jos mainoksessa luvataan joku tuote tiettyyn hintaan, ja kaupassa hinta onkin korkeampi kuin mainoksessa, niin se on valheellista. Silloin kauppa myös joutuu myymään siihen hintaan, mikä mainoksessa on luvattu.
kilobitti

Posts: 2,419

#46 • • kilobitti 1-2-3 techno

Njah:
meijät pakotetaan tekemään jotain/elämään systeemissä mikä tuhoo maapallon ja pakotetaan ottamaan ”mikrosiru” ihon alle todisteeksi siitä ettei olla terroristejä ja sit ku maapallo on saastutettu tjsp meijän on pakko muuttaa marsiin ”turvaan” mut sinne pääsee vaan kaikist rikkaimmat suvut raketeilla tai sitten keksitään/kerrotaan jokin kaava mikä mahdollistaa atomien siirtämisen paikasta toiseen,sinne sit joudut ja loppuelämäs louhit mineraaleja kaivoksissa kun ei muutakaan aluksi ole..



Yritä nyt lykätä edes yks piste tonne jonnekkin väliin, ni toi teksti tulis vähän luettavammaksi*nauru*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

itis

Posts: 2,518

#47 • • itis Morning Star
Ella> samaa mieltä.

Mut pointti oli ettei usein enää ole tilannetta jolloin toinen ei sivuaisi toista...

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

itis

Posts: 2,518

#48 • • itis Morning Star

onomatopoeia:

Missä määrin valehtelu tai asioiden kertomatta jättäminen on oikeutettua mainonnassa? Useimmat varmaan hyväksyvät sen, ettei tuotteen huonoja ominaisuuksia tarvitse kertoa, mutta onko ”Lujaa laatua Lada”-kaltaiset sloganit oikeutettuja.




ja riippuu mihin sitä vertaa *nauru*

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

onomatopoeia

Posts: 159

#49 • • onomatopoeia

K:
Valehtelu ei ole oikeutettua mainonnassa, mutta onko ?Lujaa laatua Lada?- slogan valheellinen? Ei ainakaan yksiselitteisesti. Ja nykyään kuluttajien oletetaan ymmärtävän, ettei mainoslauseisiin pidä suhtautua samalla tavalla kuin YLEn uutisiin. Jos mainoksessa luvataan joku tuote tiettyyn hintaan, ja kaupassa hinta onkin korkeampi kuin mainoksessa, niin se on valheellista. Silloin kauppa myös joutuu myymään siihen hintaan, mikä mainoksessa on luvattu.


Siis kaikki keinot, joita ei voi yksikäsitteisesti osoittaa valehteluksi, ovat sallittuja?

Itis:
ja riippuu mihin sitä vertaa


Eilisessä Tekniikan Maailmassa oli hauska artikkeli ”vanhojen hyvien aikojen” Lada-arvosteluista. Tekniikan Maailma silloisissa testeissään totesi seuravasti: ”neuvostovalmisteiset autot olivat työn laadun ja viimeistelyn puolesta huonoja, paljon huonompia kuin keskitasoinen vastaava jokin muu markkinoillamme ollut auto”. No lehteä sitten syytettiin neuvostoliittovastaisuudesta. Tässä valossa tuo slogan ei ollut ainoastaan tosiasioden kertomatta jättämistä.
iam

Posts: 3,085

#50 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space
Jos automainontaa katsoo taaksepäin, niin tekstien perusteella mikään ei ole muuttunut. Ajomukavuutta, varustelua, turvalllisuutta yms on hoettu alusta asti samoilla lauseilla :)

Mä yritän olla ostamatta tuotteita, joita mainostetaan. Olen vielä alan töissäkin ja vihaan sitä, etsin epätoivoisesti ulospääsyä täältä :(

Vituttaa sekin ettei kohtaa enää voi ostaa mitään tuotetta joka ei olis joku vitun brändi. yöks..
Saara

Posts: 1,954

#51 • • Saara #2970
Risto kauhoo hulluna....

Periaatteessa mulla ei oo mitään mainontaa vastaan. Itseasiassa opiskelen markkionointia ja asiakaspalvelua. Kyllä silti välillä hieman p**seestä on ku ne tunkee noin 10minuuttia mainoksii väliin just ku ainoa ohjelma mitä seuraan alkaa. Sit toinen juttu on ku meen lukee sähköpostin. Sieltä pomppaa kymmenen mainosta näytölle ennenkuin saa ees sivua kunnolla auki.

Joskus on rasittavaa kun näkee joka kulmankin takana mainontaa, mutta joskus taas saattaakin piristää jos mainos on hauska tms. *hymy*

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

Individual

Posts: 10,942

#52 • • Individual HYPNO!

Jone:
Näin mainonnan toteuttajan näkökannasta olen ehdottomasti sen puolesta. Tosin mun mielestäni sekä mainostajan että mainoksen toteuttajan on syytä pysyttäytyä totuudessa ja koen tän nykyisen meiningin, jossa tuotteesta voi sanoa melkein mitä tahansa sen todellisista ominaisuuksista välittämättä lähinnä vastenmielisenä.

Mainonta on siisti juttu siististi tehtynä, mutta kusettaminen ja huoraaminen ovat tollakin alalla vastenmielisiä ilmiöitä.



Totta puhut, kuomaseni...

Terveisin nimimerkki ”Mainostuottaja”.
Individual

Posts: 10,942

#53 • • Individual HYPNO!

or_neon:
Mutta eikös mainonta ole yrityksen ihan oma juttu! Onhan niitä yrityksiä jotka ei mainosta itseään lainkaan tai hyvin vähän. Esim. Autokorjaamot, maatalousyrittäjät... Ei ihmiset mainostaisi ellei se puris. Joten kyllähän mainonta on kannattavaa eli ihan hyvä asia!*ding*



Pieni korjaus tuohon, autokorjaamot mainostavat todella paljon, varsinkin printti- ja äänimainonnallla.
Jopa maatalousyrittäjät tekevät jotkut niin...
Individual

Posts: 10,942

#54 • • Individual HYPNO!

Njah:
Kaikkihan tietää että ruokaa saa kaupasta mut eks ihmiset muka osta ruokaa jos sitä ei mainosteta?
informaatio ja mainonta on mun mielestä kaks vastakohtaa samassa sarjassa toinen on ihan jees jos se on oikeassa muodossa ja tärkeä ja toinen on ”matkapahoinvointia” aiheuttavaa ja turhaa jos ei ole tottunu tähän valtioiden systeemiin

[/q

Yrittäjälle, joka elättää itsensä ja perheensä ( jos on perhettä ) onkin tärkeää, mistä ihmiset
sen ruokansa ostaa.

itis

Posts: 2,518

#55 • • itis Morning Star

onomatopoeia:
---
K:
Valehtelu ei ole oikeutettua mainonnassa, mutta onko ?Lujaa laatua Lada?- slogan valheellinen? Ei ainakaan yksiselitteisesti. Ja nykyään kuluttajien oletetaan ymmärtävän, ettei mainoslauseisiin pidä suhtautua samalla tavalla kuin YLEn uutisiin. Jos mainoksessa luvataan joku tuote tiettyyn hintaan, ja kaupassa hinta onkin korkeampi kuin mainoksessa, niin se on valheellista. Silloin kauppa myös joutuu myymään siihen hintaan, mikä mainoksessa on luvattu.

---

Siis kaikki keinot, joita ei voi yksikäsitteisesti osoittaa valehteluksi, ovat sallittuja?


---
Itis:
ja riippuu mihin sitä vertaa

---

Eilisessä Tekniikan Maailmassa oli hauska artikkeli ”vanhojen hyvien aikojen” Lada-arvosteluista. Tekniikan Maailma silloisissa testeissään totesi seuravasti: ”neuvostovalmisteiset autot olivat työn laadun ja viimeistelyn puolesta huonoja, paljon huonompia kuin keskitasoinen vastaava jokin muu markkinoillamme ollut auto”. No lehteä sitten syytettiin neuvostoliittovastaisuudesta. Tässä valossa tuo slogan ei ollut ainoastaan tosiasioden kertomatta jättämistä.



Mut jos vertaa Trabanttiin... *hih*

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

Claquesous

Posts: 3,206

#56 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Mielestäni mainonnasta ei voida puhua hyvänä tai huonona asiana. Se on vain mainontaa. Tarkoitan tätä sillä, että kaupankäynti ja markkinointi ovat erottamattomasti nivoutuneet toisiinsa. Ilman markkinointia ihmisillä ja yrityksillä ei olisi minkäänlaista tietoa tarjotuista tuotteista ja palveluista.

Mainonta muuttuu kyllä pahaksi silloin, jos se on valheellista eli jätetään tärkeitä asioita pois tai puhutaan jopa täyttä paskaa. Muistaako kukaan AbTronic Prota tuolta ostostv:n puolelta. Siis se vempain, joka tuottaa iha vitu hyvän sixpäkin pelkällä sohvalla jumittamisella. No se tuote poistettiin kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta Suomen markkinoilta. Kyseiseen virastoon oli virrannut valituksia siitä, että AbTronic Pro oli täysin hyödytön eli se vekotin ei tuottanutkaan ihania vatsalihaksia telkkarin edessä möllöttäessä.

--
32. of December

leenuliinu

Posts: 1,022

#57 • • leenuliinu Kenen kaveri

styrOX:
---
Njah:
aiheuttaa monille masennusta kun huomaa että ”Axella” ei saakkaan naisia nii helposti ku tele-visiossa näytetään.


---


joo ton olenkin huomannut ei oo saa ei*nauru*, mut ei vaan jos tyyliin meet kauppaan ja muistat et pitää ostaa vaan jotain(ei merkkillä väliä) dödöä ja muistatkin se axen mainoksen eiks oo kumminkin helpompaa ottaa se axe ku joku muu?

pelkästään sen mainoksen takia



Käy sääliksi ihmisiä, jotka sua joutuu haistelemaan.. :p

Itse puolesta / vastaan -kysymys on mielestäni varsin outo. Mistä muualta uusista tuotteista, palveluista jne. edes voisi saada informaatiota, kuin mainoksista?

--
Local Underground Helsinki

SPRAIT! @ mbar 18.01.2014 ja 15.03.2014

Karski

Posts: 6,049

#58 • • Karski Pomon kätyri

leenuliinu:
Itse puolesta / vastaan -kysymys on mielestäni varsin outo. Mistä muualta uusista tuotteista, palveluista jne. edes voisi saada informaatiota, kuin mainoksista?



No päivittäistavaroista ei toki juurikaan
mistään, mutta suurinpiirtein kaikesta
muusta esim. oman alansa lehdistä, olipa sit
kyseessä tietokone, leikkuupuimuri tai
vaikka vinyylilevy.

Esim. pelin mä ostan mieluummin Pelit-lehden
arvostelun kuin mainoksen perusteella.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

leenuliinu

Posts: 1,022

#59 • • leenuliinu Kenen kaveri

Tres:
---
leenuliinu:
Itse puolesta / vastaan -kysymys on mielestäni varsin outo. Mistä muualta uusista tuotteista, palveluista jne. edes voisi saada informaatiota, kuin mainoksista?

---


No päivittäistavaroista ei toki juurikaan
mistään, mutta suurinpiirtein kaikesta
muusta esim. oman alansa lehdistä, olipa sit
kyseessä tietokone, leikkuupuimuri tai
vaikka vinyylilevy.

Esim. pelin mä ostan mieluummin Pelit-lehden
arvostelun kuin mainoksen perusteella.



Niin, no. Mulle on periaatteessa sama, näenkö esimerkiksi mainoksen jostain julkaisusta vaiko arvostelun, laadun tahdon joka tapauksessa todeta itse omakätisesti ennen ostopäätöstä.

[muokattu 29.4.2004 19:06]

--
Local Underground Helsinki

SPRAIT! @ mbar 18.01.2014 ja 15.03.2014

kilobitti

Posts: 2,419

#60 • • kilobitti 1-2-3 techno

mayah:
Toisaalta naisten alusvaatteita on mielestäni ”luonnollista” mainostaa niin, että kuvassa esiintyy nainen alusvaatteissa. Toki hyvä maku on syytä säilyttää, mitä se sitten on, sen määritelköön kukin itse.



Toi hyvä maku on kyllä älyttömän vaikea määritellä.
Tapahtui noin vuosi sitten:

Kävelin hakaniemen metroasemalla samaan kohtaan
odottamaan metroa mihin yleensäkin, erona
normaaliin vain se, että sinä aamuna 32 tissiä tuijotti
minua (seinälle oli vaihdettu neljä n. 2*5 metrin
Kappahl-julistetta, joissa jokaisessa neljä naisvartaloa).
Onneksi jopa kasvot oli zoomattu pois kuvasta, etten
vaan missaisi pointtia. Havahduin outoon tunteeseen
ja katsahdin ympärilleni. Lähistöllä oli vain 3-4 keski-
ikäistä naista - yksi katsoi minua, vilkaisi mainosta,
taas minua, ja punastui. En todellakaan tuijottanut
mainosta, mutta yhtäkkiä olo oli kuin tirkistelijällä naisten
pukuhuoneessa. Vaihdoin paikkaa. En ole aiemmin
kokenut tommosta ryhmä-nolostumista, enkä usko
kokevani tuollasta uudelleen*ding*

Noi mainokset ei itsessään olleet mitenkään yli-pornoja.
Hätkähdyttäviä niistä teki vaan niitten koko, määrä ja
hallitseva asema sillä paikalla.

[muokattu 29.4.2004 19:10]

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993