mainonta - puolesta / vastaan

86 posts, 5 pages, 11,081 views

ella_

#1 • • ella_
tuon paras tv-mainos keskustelun innoittamana heitänkin nyt kysymyksen ilmaan, että mitä mieltä olette, onko mainonta perinjuurin pahaa, yhteiskunnan kanalta hyödyllistä ja kivaa, vai mitä?

bring it on! *vink*

--
Elementary, my dear.

Jone

#2 • • Jone Archibald Haddock
Näin mainonnan toteuttajan näkökannasta olen ehdottomasti sen puolesta. Tosin mun mielestäni sekä mainostajan että mainoksen toteuttajan on syytä pysyttäytyä totuudessa ja koen tän nykyisen meiningin, jossa tuotteesta voi sanoa melkein mitä tahansa sen todellisista ominaisuuksista välittämättä lähinnä vastenmielisenä.

Mainonta on siisti juttu siististi tehtynä, mutta kusettaminen ja huoraaminen ovat tollakin alalla vastenmielisiä ilmiöitä.
liikkuva muna

#3 • • liikkuva muna an egg on the move
Mainonnassa kyse on pahuudesta ja ilkeydestä, tilastokeskuksen mukaan Hollannissa kuoli seitsemän miljoonaa ihmistä viime vuonna mainonnan aiheuttamiin sairauksiin ja palovammoihin. Myös nettimainonnan luonnolle aiheuttamat tuhot olivat mittavat: Kuussa ja Auringossa tuhoutui neljäsataa hehtaaria sademetsää marraskuussa 2003. ”Spagettikin paloi pohjaan”, sanoi kersantti.

Tiivistettynä, mainonta on järkevää ja melko välttämätöntä monelle yritykselle.

[muokattu 29.4.2004 10:41]
ella_

#4 • • ella_
mun mielestä mainonta on hyvä asia myös koko yhteiskunnalle. markkinat on paljon tehokkaammat mainonnan informaation ansiosta eli mainonnan avulla kuluttajat saa informaatiota tuotteista, mitä ei muuten välttämättä olis saatavilla. sen lisäks sehän on meille ihan mieletön etu, kun voidaan tietää tuotteista jo ennen ostopäätöksen tekemistä :) oon täysin mainonnan puolella :)

--
Elementary, my dear.

Karski

#5 • • Karski Pomon kätyri
Siis markkinointihan on toki suurimmalle
osalle (ei kaikille) yrityksistä täysin
välttämätöntä, eikä siinä ole sinänsä
mitään pahaa, niin kauan kuin ei turvauduta
suoranaisiin valheisiin.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Karski

#6 • • Karski Pomon kätyri

ella_:
mainonnan avulla kuluttajat saa informaatiota tuotteista, mitä ei muuten välttämättä olis saatavilla. sen lisäks sehän on meille ihan mieletön etu, kun voidaan tietää tuotteista jo ennen ostopäätöksen tekemistä :) oon täysin mainonnan puolella :)

Mä haluaisin nähdä pitkästä aikaa
sellasia mainoksia joissa selviäis
jotain siitä varsinaisesta tuotteesta,
eli toi tuoteinformaation saatavuus
on kyl aika kyseenalainen pointti
mainonnan puolesta. Lähinnän
markkinointi rakennetaan nykyään
mielikuvien varaan, eikä faktojen.

Mä en koskaan tekis ostopäätöstä
pelkän mainoksen perusteella.

[muokattu 29.4.2004 10:49]

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

ella_

#7 • • ella_

Tres:

totta, mutta onhan sekin tuoteinformaatiota, että mihin jotain tuotetta esim käytetään (sen sijaan että ne pitäis itse etsiä hyllyltä ja lähteä lukemaan että mitäs hittoa tää on). ja jos kuluttajat tietää jo käyttötarkoituksen yms niin sit tulee mukaan mielikuvat. mielikuvat on tietysti suuri osa markkinointia, mutta täytyy muistaa että ei ne yritykset niitä mielikuvia yksin luo, vaan me kuluttajat, ja toimimme tietoisesti tai tiedostamatta usein niiden perusteella. mielikuvat on nykymaailmassa pakollisia yrityksen markkinointikeinoja, koska muulla tapaa on lähes mahdotonta muista erottautua.

--
Elementary, my dear.

hallucinogen

#8 • • hallucinogen Edain
Ilman mainontaa monista tuotteista ei luultavammin koskaan edes kuulisi ja monet hyvät tarjoukset menisivät ohi jos niitä ei etsimällä etsisi. Yleensä ihonhoitotuotteiden mainostus ärsyttää. Niissä esitellään mitä isoimpia prosenttilukuja mutta ei yhtään sanota mistä ne on oikeen tempastu, hehkutetaan vain kuka loistavaa mönjää tää uus juttu nyt on.

--
pikku-*possu*

ella_

#9 • • ella_

hallucinogen:
Ilman mainontaa monista tuotteista ei luultavammin koskaan edes kuulisi ja monet hyvät tarjoukset menisivät ohi jos niitä ei etsimällä etsisi. Yleensä ihonhoitotuotteiden mainostus ärsyttää. Niissä esitellään mitä isoimpia prosenttilukuja mutta ei yhtään sanota mistä ne on oikeen tempastu, hehkutetaan vain kuka loistavaa mönjää tää uus juttu nyt on.

mutta toisaalta eihän se niiden mainonta mene sulla läpi, eli no harm done :) joku toinen puolestaan voi innostua kokeilemaan ja yllättyä positiivisesti - vaikka tulokset ei vastaisikaan annettuja lukuja. tietty osa kokeilee ja ei tykkää, mut se ei enää oo meidän vaan yrityksen ongelma :D

--
Elementary, my dear.

Karski

#10 • • Karski Pomon kätyri

ella_:
totta, mutta onhan sekin tuoteinformaatiota, että mihin jotain tuotetta esim käytetään (sen sijaan että ne pitäis itse etsiä hyllyltä ja lähteä lukemaan että mitäs hittoa tää on).

Toi viittais siihen että sitä tuotetta ei
sitten ihan välttämättä myöskään
tarvitse *joo*

ella_:
ja jos kuluttajat tietää jo käyttötarkoituksen yms niin sit tulee mukaan mielikuvat. mielikuvat on tietysti suuri osa markkinointia, mutta täytyy muistaa että ei ne yritykset niitä mielikuvia yksin luo, vaan me kuluttajat, ja toimimme tietoisesti tai tiedostamatta usein niiden perusteella. mielikuvat on nykymaailmassa pakollisia yrityksen markkinointikeinoja, koska muulla tapaa on lähes mahdotonta muista erottautua.

Totta, lähinnä huvittaakin se, että kun tuotteiden
mainonnassa on käytetty ne kaikkein ilmeisimmät
'söin karkin ja se oli niin hyvää että täytyypä ottaa
toinen' (vrt. ne absdurdit riesens-mainokset *ding*)
kuin myös perusassosiaatiot tyyliin suklaa/jäätelö=seksin
korvike (magnum-kampanjat), niin ollaan menossa
yhä pidemmälle siihen että tuotteen tai liikeketjun
ympärille rakennetaan kokonaista fantasiamaailmaa,
jossa se lopullinen tuote alkaa olla jo vähän sivuseikka
(esim. Kurko-lonkeron mainokset)

Toki ihmisten kriittisyys kasvaa sitä mukaa kun
markkinoinnin keinoista tulee yhä räikeämpiä,
mutta ihan varma en ole siitä onko kriittisen kuluttajan
etuna se, että markkinointikustannukset ovat
yhä suurempi menoerä tuotekehitykseen verrattuna.

[muokattu 29.4.2004 11:05]

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

or_neon

#11 • • or_neon mr2090
Mutta eikös mainonta ole yrityksen ihan oma juttu! Onhan niitä yrityksiä jotka ei mainosta itseään lainkaan tai hyvin vähän. Esim. Autokorjaamot, maatalousyrittäjät... Ei ihmiset mainostaisi ellei se puris. Joten kyllähän mainonta on kannattavaa eli ihan hyvä asia!*ding*

--
[pieni]-Nico*iloinen*[/pieni]

ella_

#12 • • ella_

Tres:

Toi viittais siihen että sitä tuotetta ei
sitten ihan välttämättä myöskään
tarvitse *joo*

ihan totta, mutta toisaalta kyllä mäkin esimerkiksi käytän ja ostan paljon tuotteita joita en välttämättä tarvitse :D

Toki ihmisten kriittisyys kasvaa sitä mukaa kun
markkinoinnin keinoista tulee yhä räikeämpiä,
mutta ihan varma en ole siitä onko kriittisen kuluttajan
etuna se, että markkinointikustannukset ovat
yhä suurempi menoerä tuotekehitykseen verrattuna.

ja tässä oon sun kanssa ihan samoilla linjoilla, että mainonta- ja markkinointikustannukset on usein suhteessa aivan liian isot. mutta se onkin sitten jo pidempi stoori :)

--
Elementary, my dear.

ella_

#13 • • ella_

or_neon:
Mutta eikös mainonta ole yrityksen ihan oma juttu! Onhan niitä yrityksiä jotka ei mainosta itseään lainkaan tai hyvin vähän. Esim. Autokorjaamot, maatalousyrittäjät... Ei ihmiset mainostaisi ellei se puris. Joten kyllähän mainonta on kannattavaa eli ihan hyvä asia!*ding*

yritykset, joilla on esim. vaan pieni asiakaskunta ei kaipaa mainontaa ja massamarkkinointia :) maatalousyrittäjätkin myy suoraan tuotteitaan yrityksille, ei kuluttajille, niin turha niiden olis meille mainostaa. :)

(tähän sivuhuomautuksena et mun mielestä on hauskaa ku poliisikoulu on alkanu mainostaa itseään.. tuleeko poliisikoulusta kohta mediaseksikäs :D )

mutta joo. missä on kaikki mainonnan vastustajat? :DD

--
Elementary, my dear.

styrOx

#14 • • styrOx Hardcore Hooligan!!!
Ei autojakaan myydä enää niiden ominaisuuksien, sisätilojen, kestää/ruostuuko helposti jne...takia

vaan ihan pelkästään mielikuvien perusteella.

esim. firmassa jossa oon töissä(tukkuri) ei mainosta missään millään tavalla kaikki vaan tuntuu tietävän meidät, toisaalta ei meidän tarvitsekkaan, koska emme näy mitenkään loppu asiakkaalle.

[muokattu 29.4.2004 11:24]

--
Distort a 909 bassdrum, go extreme with the volume, reach your limit, feel the power, destroy the dancefloor, refuse to loose, party 'till you die... I stick to my style!

hallucinogen

#15 • • hallucinogen Edain

styrOX:
Ei autojakaan myydä enää niiden ominaisuuksien, sisätilojen, kestää/ruostuuko helposti jne...takia

Mutta mistä ne mielikuvat sitten tulee, tottakai hieno mainos tai muuten hyvin toteutettu markkinointi auttaa asiaa paljon mutta kyllä ainakin itse katson myös varustelun ja muut yleiset tiedot autosta ja se vaikuttaa hyvin pitkälti siihen mielikuvaan mikä mulle tulee *hymy*

--
pikku-*possu*

styrOx

#16 • • styrOx Hardcore Hooligan!!!

hallucinogen:
---
styrOX:

---

Mutta mistä ne mielikuvat sitten tulee, tottakai hieno mainos tai muuten hyvin toteutettu markkinointi auttaa asiaa paljon mutta kyllä ainakin itse katson myös varustelun ja muut yleiset tiedot autosta ja se vaikuttaa hyvin pitkälti siihen mielikuvaan mikä mulle tulee *hymy*

joo tottakai, mutta kuten tiedät on myös semmoisia jotka eivät tiedä/välitä niistä ominaisuuksista, mutta toisaalta suomessa hinta merkitsee suurinta osaa hankinnoista.

Toisaalta se mainos herättää sun mielenkiinnon hmm..oikeastaa jos en halua paneutua noihin yksityiskohtiin niin kyllä se mainos on ainoa mielikuva autosta(en ole käynyt koeajolla)

[muokattu 29.4.2004 11:29]

--
Distort a 909 bassdrum, go extreme with the volume, reach your limit, feel the power, destroy the dancefloor, refuse to loose, party 'till you die... I stick to my style!

hallucinogen

#17 • • hallucinogen Edain

styrOX:
joo tottakai, mutta kuten tiedät on myös semmoisia jotka eivät tiedä/välitä niistä ominaisuuksista, mutta toisaalta suomessa hinta merkitsee suurinta osaa hankinnoista.

Varsinkin autonhankinnassa joissa hintaerot tuntuvat kun puhutaan tuhansista euroista. Mut täytyy kyl myöntää se et esim. Volvon mainokset on aina saanu sellaisen tunteen et kyllä tuossa on komia auto, se kertojan ääni on kans niin loistava ja antaa jotenkin arvokkuutta sille autolle *nauru*

--
pikku-*possu*

kilobitti

#18 • • kilobitti 1-2-3 techno

Jone:
mainoksen toteuttajan on syytä pysyttäytyä totuudessa ja koen tän nykyisen meiningin, jossa tuotteesta voi sanoa melkein mitä tahansa sen todellisista ominaisuuksista välittämättä lähinnä vastenmielisenä.

Nykyisen meiningin? Itse en ole havainnut mainoksien olevan vähemmän totuudenmukaisia kuin aiemminkaan...mainostettiinhan Corn Flakesjakin joskus viime vuosisadan puolen välin paikkeilla \”älyä kasvattavana ravintona tms\”.

styrOX:

Luulen että samassa hintaluokassa kilpailevien nykyautojen varustelut on paperilla aika samantasosia, jolloin tavallaan ainoa tapa tehdä ero kilpailijoihin on juuri toi mielikuva-mainonta. Toinen syy voi olla se, että kalliimman auton ostoa on aika vaikea perustella järkisyin - uskoisin että useimmat edustusluokan autojen omistajat pärjäisivät aivan yhtä hyvin esim. Toyota Corollilla, mutta siitä mersulla ajamisen tunteesta ja statuksesta ollaan valmiita maksamaan aika huimia summia.

Koska lopullinen päätös perustuu tavallaan ei-järkevään mielikuvaan, pitää mainonnan joko vahvistaa tuota mielikuvaa tai tehdä siitä järkevää. Hyvä esimerkki järkevöittämisestä on Saab-mainos, jossa Turbo-moottoria mainostettiin turvallisemmilla ohituksilla. Harva sitä isompaa konetta ottaa kuitenkaan juuri ja ainoastaan ohitusten vuoksi, vaan koska se on vaan niin kivaa kun auto liikkuu sutjakasti. Mutta tietysti tommonen \”hyvä syy\” helpottaa ostoksen perustelemista sekä itselle että vaimolle*hih*

Niin ja tuo ylläolevahan oli aika puhdasta mutua.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

dixoff

#19 • • dixoff hmm Terve

kilobitti:
Harva sitä isompaa konetta ottaa kuitenkaan juuri ja ainoastaan ohitusten vuoksi, vaan koska se on vaan niin kivaa kun auto liikkuu sutjakasti. Mutta tietysti tommonen ”hyvä syy” helpottaa ostoksen perustelemista sekä itselle että vaimolle*hih*

Iso kone ja runsaat hevosvoimat ovat erityisen käteviä silloin, kun niitä on enemmän kuin naapurilla, sukulaisella tai työkaverilla. Auto jos mikä on tuote, joka vaikuttaa siihen, miten omistajansa kokee itsensä ja millaisen mielikuvan hän antaa muille.

Tottakai autoissa on eroja, ja tilanteesta riippuen joissain autoissa on parempia ominaisuuksia kuin toisissa. Kuitenkaan autoissa ja niiden markkinoinnissa ei mitenkään voi väheksyä mielikuvien vaikutusta. Eikä sovi unohtaa, että auto on arvokkain irtain tavara mitä useimmat ihmisistä koskaan tulevat omistamaan, sen verran kalliita ne ovat, että omistajan täytyy olla vakuuttunut tehneensä hyvän valinnan.
POSER

#20 • • POSER Wimp and Poser

Tres:

Mielikuvien varaanhan noi nimenomaan rakennetaan ja kyllä mä ainakin saan tamponimainoksista tarpeeksi informaatiota, vaikken välttämättä niitä tarviskaan *vink*

Ideahan noilla mainoksilla on herättää ihmisessä se mielenkiinto sitä tuotetta kohtaan, kyllä ne tarkat tuoteinformaatiot on saatavailla sitten siellä liikkeessä.

Tres:
Mä en koskaan tekis ostopäätöstä
pelkän mainoksen perusteella.

Voi Tres kulta kuinka väärässä tässä oletkaan. 100% varmuudella myös sinä teet osto/ostamattomuus päätöksiäihan vain pelkän mielikuvan (eli mainoksien) ansiosta.

--
Keppiä Jehoville!