Lidl-kauppaketju: halvat tuotteet vs. laatu ja työläisten oikeudet

404 posts, 21 pages, 109,596 views

jUSSi

#361 • • jUSSi äkäinen vanhus

MiikkaL:
Eiköhän se sisältö kuitenkin ole tärkeämpää, kuin se millaisessa hopeakääreessä se tarjotaan? Toisaalta, mihin kukin on tottunut..pinnallisessa elämäntavassa on kyllä hyvätkin puolensa.

Hmm, eli väität pokkana, että et välitä yhtään mistä tavarasi ostat? Se, että Lidl on kaikkien epäselvien ja epämääräisten toimintatapojensa lisäksi minusta sekava ja epäsiisti paikka, on vain yksi syy lisää olla käymättä ko. paikassa. Se oli lisäys, ei siis edellisiä mielipiteitä poissulkeva ilmaus. Sinulla ei taida olla hiukkastakaan tahtoa yrittää ymmärtää mitä yritän sanoa tai sitten kirjoitan vain harvinaisen epäselvästi.

Rautalangasta siis:

1) Haluan sivistynyttä, ilosta ja hyvätapaista palvelua nopeasti ja olen siitä valmis maksamaan. Jos tuomitset tämän pinnalliseksi elämäntavaksi, niin silloin meidän käsityksemme eivät kohtaa ja meidän on käytännössä turha keskustella.

2) Pakkauskääreet merkitsevät minulle sitä, että niistä näkee selvästi mitä tuote sisältää, missä se on valmistettu ja kuka sen on valmistanut.

3) Haluan ostopäätöksilläni myös vaikuttaa kaupankäyntiin ja sen toimintatapoihin. Elämä on täynnä valintoja ja jos ei asioista välitä ennen kuin omaan nilkkaan kalahtaa, on aivan turha valittaa kun niin käy. Jos ostat lenkkarit, mitkä on tehty Kiinassa, on aivan turha itkeä Kiina-ilmiön haittavaikutuksista.

MiikkaL:Hauskaa muutenkin kun puhut hienoista arvoista ja moraalista, mutta sitten puutut tällaiseen asiaan.

Juu, tältä se varmasti kuulostaa tai näyttää, jos valikoivastsi lukee ja ei edes yritä ymmärtää. Onhan sen kiva määritellä pelin säännöt itsekseen ja vittuilla sitten muille, kun eivät osaa pelisi sääntöjä.

Ja missään vaiheessa en ole väittänyt olevani täydellinen. Teen edelleen huonoja valintoja mitä ihmeellisimmistä syistä, mutta jo tämän tiedostaminen on askel parempaan. Pään työntäminen puskaan johtaa siihen, että ennen pitkää se pää on työnnetty puskan sijasta paskakasaan.
Aziz Combat Fighter

#362 • • Aziz Combat Fighter

a:
---
kuilu:
On. Kaikki on epähygieenistä paitsi kusi.
---

ei kusikaan oo sattumoisin hygieenistä paitsi sen kusen kusijalle itelleen .)

Mä oon erinäisistä lähteistä kuullu et terveen ihmisen virtsa ois lähes sataprosenttisen steriiliä?
[Nuclear]

#363 • • [Nuclear] el aprendiz

Ana:
Mä oon erinäisistä lähteistä kuullu et terveen ihmisen virtsa ois lähes sataprosenttisen steriiliä?

Taitaapa toimia myös eräänlaisena puhdistusaineena haavoihin esim. middle of nowhere missä muuta ei ole saatavilla? Näin muistelisin, mut muisti saattaa pätkiä...ja pahasti.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Aziz Combat Fighter

#364 • • Aziz Combat Fighter

[Nuclear]:
---
Ana:
---

Taitaapa toimia myös eräänlaisena puhdistusaineena haavoihin esim. middle of nowhere missä muuta ei ole saatavilla? Näin muistelisin, mut muisti saattaa pätkiä...ja pahasti.

Entisaikaan oli tapana puhdistaa likaiset haavat virtsalla, josta tuli vanha sananlasku joka meni jotakuinkin näin: "Kun pieneen haavaan sylkäsöö ja vähän isompaan kusasee ni hyvä tulee" tjsp :)

Käsittääkseni virtsa ei kanna mitään valtaisaa bakteeritulvaa mukanaan, päinvastoin.
[Nuclear]

#365 • • [Nuclear] el aprendiz

a:
ja nuke: ellei haavottunutta kuseta, kannattaa ihan suosiolla jättää testaamatta saisko aikaseks pienimuotosen verenmyrkytyksen middle of nowhere, missä ei mitään muuta ole saatavilla .)

Samanlaista se kusi ja paska meillä kaikilla on. ;)

--

pathi

#366 • • pathi
Enpä nyt jaksa alkaa quottaamaan jokaista kohtaa mikä kommentteja kaipaisi, niihin on vastattu jo aikasten kattavasti muutenkin.

Jokainen oikeasti järkevä kuluttaja valitsee kahdesta tuotteesta sen eettisesti paremman, ja olisi hienoa, mikäli kaikilla olisi mahdollisuus tehdä näitä valintoja (ei siis ainoastaan Lidl - muut päivittäiskauppatavarat -tasolla). Opiskelijalla se halvempi usein voittaa, ja ainakin allekirjoittanut joutuu jatkamaan Lidl-linjalla tiettyjen tuotteiden osalta. Mulla se kulutusetiikka kallistuu kierrätykseen ja kirppareihin.

Hain muuten tuossa syksyllä Lidliin töihin. Rekrytointitilaisuus oli aika mielenkiintoinen.

--
D:

Exlex

#367 • • Exlex

pathi:

8<

Hain muuten tuossa syksyllä Lidliin töihin. Rekrytointitilaisuus oli aika mielenkiintoinen.

Kerro ihmeessä!
''Aiotko hankkia lapsi ? Paras lapsuudenmuisto? Mikä olet horoskoopiltasi?"
patis

#368 • • patis 10

Ana-5000:

Käsittääkseni virtsa ei kanna mitään valtaisaa bakteeritulvaa mukanaan, päinvastoin.

Mulla on vähän eri käsitys tästä. Urea on kyllä käsittääkseni elimistön oma desinfiointiaine, jota tarvitsee virtsassa olla ettei ihminen sairastuisi jo oman virtsansa bakteereista.

Tää oli siis aika puhdasta mutua.
pathi

#369 • • pathi

Exlex:
---
pathi:

8<

---
Kerro ihmeessä!

Pitänee kertoa, etten muihin päivittäistavarakauppoihin ole edes hakenut, joten saattaa olla ihan normaalikin hakuprosessi jos haetaan useampaa henkilöä samassa ilmoituksessa.

Haastattelu koostui kaikista siihen kutsutuista työnhakijoista, joille haastattelijat esittivät vuoronperään samat kysymykset (antoi muuten hyvän etulyöntiaseman viimeiseksi vastanneille). Kysymykset eivät olleet mielestäni niinkään relevantteja - joku korjatkoon, jos tässä on joku psykologien kehittämä jippo.

Kysymykset mittasivat lähinnä tietoa ko. konsernista, eivät niinkään hakijan motivaatiota ja ansioita. Odotin saavani kertoa itsestäni enemmän kuin nimen, iän ja harrastukset tilaisuuden aikana, ja lievästi sanoen hämmästyin kysymysten loputtua kolmannen jälkeen kuin seinään. ~5 minuutin odottelun jälkeen kahdelle hakijalle esitettiin pari lisäkysymystä ja siinä vaiheessa valinta näytti jo aika selvältä. Jokaiselle luvattiin kuitenkin lähettää tieto kirjeitse, omani sain pari päivää sitten.

Sinänsä tilaisuus ei ollut niin erikoinen, mutta luulisi olleen enemmän kiinnostusta haastateltavia kohtaan. Vaikka mistä minä tiedän, millä perusteella ne työntekijät valittiin.

--
D:

[Nuclear]

#370 • • [Nuclear] el aprendiz
Mä oon ymmärtäny et Lidl ei nimenomaan halua duuniin työkokemusta omaavia...ne ku osais valittaa. *igor*

--

pathi

#371 • • pathi

[Nuclear]:
Mä oon ymmärtäny et Lidl ei nimenomaan halua duuniin työkokemusta omaavia...ne ku osais valittaa. *igor*

miks mua ei sitten valittu *vink*

no ei, kai sinnä pääasiassa muutenkin lähinnä opiskelijat hakee.

--
D:

Aziz Combat Fighter

#372 • • Aziz Combat Fighter

patis:
---
Ana-5000:

---

Mulla on vähän eri käsitys tästä. Urea on kyllä käsittääkseni elimistön oma desinfiointiaine, jota tarvitsee virtsassa olla ettei ihminen sairastuisi jo oman virtsansa bakteereista.

Tää oli siis aika puhdasta mutua.

Wikipedia kertoo: "Although urine is commonly believed to be 'dirty' this is not actually the case. In cases of kidney or urinary tract infection (UTI) the urine will contain bacteria, but otherwise urine is virtually sterile and nearly odorless when it leaves the body. However, after that, bacteria that contaminate the urine will convert chemicals in the urine into smelling chemicals that are responsible for the distinctive smell of stale urine; in particular, ammonia is produced from urea."
zanta

#373 • • zanta Rovaniemen isäntä
LIDL = reilu kauppa!
itse ainakin ostan usein mm. reilunkaupan suklaata, ja muutakin ruokaa :)

--
hyvät bileet ei tunnu miltään jos ei välillä käy paskoissa bileissä

ee102

#374 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi
Jonku karkkipussin oon joskus sieltä ostanu, mutta en aio asioida ko. kaupassa enää. Yks ihminen on usein liian pieni kääntämään koko järjestelmää, mutta maailmanparannus lähtee pienistä teoista. Kun vaan kaikki tajuaisivat sen, ajattelisivat sitä ja toimisivat sen mukaan. *justjoo* Liian usein iteki unohtuu esim. tuotteiden alkuperän selvittäminen, mutta siitä on ainakin hyvä aloittaa taas, vaikka uudestaan ja uudestaan. Oonhan lapsesta asti tottunu Coca-colaan ym. brandituotteisiin, niin menee aikansa ennen ku oppii valitsemaan eri tavalla ja että saa nostettua eettiset ostoperiaatteet omien mielihalujen edelle.

Tuntuu kyllä siltä välillä, niinku ei vois vaikuttaa, mutta kyllä voi. Sitä ei vaan heti huomaa. Mitä nopeammin muutkin ihmiset alkavat tehdä eettisesti parempia ostopäätöksiä, sitä nopeammin tulos näkyy. Liian monelle tulos näkyy kai liian hitaasti tai sitten ei edes ajatella omaa napaa pidemmälle muutenkaan. Mutta se vaan sattuu olemaan kiinni ihan jokaisesta ihmisestä itsestään, haluaako parantaa ihmisoikeuksia tai yleensä epäkohtia. Helppohan on silmänsä sokaista joillekin asioille, mutta voiko sitä todella tehdä puhtaalla omallatunnolla?
Aziz Combat Fighter

#375 • • Aziz Combat Fighter

ee102:
Liian usein iteki unohtuu esim. tuotteiden alkuperän selvittäminen, mutta siitä on ainakin hyvä aloittaa taas, vaikka uudestaan ja uudestaan. Oonhan lapsesta asti tottunu Coca-colaan ym. brandituotteisiin, niin menee aikansa ennen ku oppii valitsemaan eri tavalla ja että saa nostettua eettiset ostoperiaatteet omien mielihalujen edelle.

Kattelin tota sun postausta tossa toisessa threadissa noista viihdekemikaalien käytöstä, ja suosittelen et alotat alkupään, myyntiketjun ja jakeluorganisaatioon tutustumisen vaikkapa sieltä ennen kuin alat huolehtimaan lidlistä. Tarkoitus ei ole vittuilla, mietin vaan että oletko tullu ajatelleeksi.
ee102

#376 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi

Ana-5000:
---
ee102:
Liian usein iteki unohtuu esim. tuotteiden alkuperän selvittäminen, mutta siitä on ainakin hyvä aloittaa taas, vaikka uudestaan ja uudestaan. Oonhan lapsesta asti tottunu Coca-colaan ym. brandituotteisiin, niin menee aikansa ennen ku oppii valitsemaan eri tavalla ja että saa nostettua eettiset ostoperiaatteet omien mielihalujen edelle.

---

Kattelin tota sun postausta tossa toisessa threadissa noista viihdekemikaalien käytöstä, ja suosittelen et alotat alkupään, myyntiketjun ja jakeluorganisaatioon tutustumisen vaikkapa sieltä ennen kuin alat huolehtimaan lidlistä. Tarkoitus ei ole vittuilla, mietin vaan että oletko tullu ajatelleeksi.

Kyllä olen ajatellut, ja yritän myös tehdä asialle jotain, ja jotain olen myös nyt jo tehnyt. En pidä sitä puolta itessäni mitenkään hyvänä.
subu

#377 • • subu Suski
Muuten hyvä mut tavarat homehtuu parissa päivässä*dissaa*
Aziz Combat Fighter

#378 • • Aziz Combat Fighter

ee102:
Kyllä olen ajatellut, ja yritän myös tehdä asialle jotain, ja jotain olen myös nyt jo tehnyt. En pidä sitä puolta itessäni mitenkään hyvänä.

Oukei.
siveys

#379 • • siveys lovely

ee102:
Mitä nopeammin muutkin ihmiset alkavat tehdä eettisesti parempia ostopäätöksiä, sitä nopeammin tulos näkyy.

Newsflash: Suurin osa ihmisistä ei koskaan jaksa välittää Lidlin epäkohtien kaltaisista asioista niin paljoa, että tekisivät mitään niin radikaalia kuin boikotoisivat kauppaa, josta saa halpoja elintarvikkeita.

Ja tämä suurin osa tarkoittaa niin suurta osaa, ettei tulos koskaan tule näkymään. Ei koskaan.

Minun mielestäni on tällä hetkellä yksinkertaisesti naiivia ajatella toisin. Voitte luonnollisesti yrittää esittää minulle todisteita, jotka muuttaisivat maailmankuvaani ja yleistä ihmiskäsitystäni, ja itseasiassa toivoisin, että joku tekisi näin, sillä maailma ei minun silmieni läpi näytä niin erityisen ruusuiselta, mutta epäilen suuresti onnistumismahdollisuuksianne.
ee102

#380 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi

siveys:
---
ee102:
Mitä nopeammin muutkin ihmiset alkavat tehdä eettisesti parempia ostopäätöksiä, sitä nopeammin tulos näkyy.

---

Newsflash: Suurin osa ihmisistä ei koskaan jaksa välittää Lidlin epäkohtien kaltaisista asioista niin paljoa, että tekisivät mitään niin radikaalia kuin boikotoisivat kauppaa, josta saa halpoja elintarvikkeita.

Ja tämä suurin osa tarkoittaa niin suurta osaa, ettei tulos koskaan tule näkymään. Ei koskaan.

Minun mielestäni on tällä hetkellä yksinkertaisesti naiivia ajatella toisin. Voitte luonnollisesti yrittää esittää minulle todisteita, jotka muuttaisivat maailmankuvaani ja yleistä ihmiskäsitystäni, ja itseasiassa toivoisin, että joku tekisi näin, sillä maailma ei minun silmieni läpi näytä niin erityisen ruusuiselta, mutta epäilen suuresti onnistumismahdollisuuksianne.

Silti, aina voi yrittää. *justjoo*