Lidl-kauppaketju: halvat tuotteet vs. laatu ja työläisten oikeudet

404 posts, 21 pages, 109,677 views

Aziz Combat Fighter

#201 • • Aziz Combat Fighter

onomatopoeia:
---
Ana:
Kuten postissani sanoin niissä kohdissa mitkä kätevästi deletoit: Kamera on pääomaa, ja itsekkyydeksi voidaan laskea se, ettei Ville lainaa kalliilla ostamaansa kameraa jokaiselle, joka käy sitä ovella pyytämässä.
---

Olet oikeassa, mutta ymmärsit kai mitä ajoin takaa?

Itseasiassa en. Mielestäni yrität leimata liian suurta osaa liiketalouden lainalaisuuksista riistoksi, ja riisto on minun käsitykseni mukaan aina jollekulle epäoikeudenmukaista. Palkkaeroja en pidä epäoikeudenmukaisina, silloin kun ne perustuvat koulutukseen, taitoon tai työn vaativuuteen. Sensijaan en hyväksy sukupuoli-, rotu-, tai uskontoperustaisia palkkaeroja, enkä myöskään työntekijöiden kohtelua väärin. Arvostan PAM-liittoa nimenomaan aktiivisuudesta alansa työntekijöiden olojen parantamisessa, PAM on määritellyt omallekin alalleni erittäin asialliset työehdot, joista ainakin suomessa alan suurimmassa yrityksessä pidetään kiinni. En tunne itseäni riistetyksi, vaikka olenkin mielestäni alipalkattu. Mikäli olisin käynyt pitkän linjan kouluja ja ollut työssä erittäin pitkään niin, että tuntisin ammattitaitoni olevan palkkaustani huomattavasti korkeammalla tasolla, silloin voitaisiin ehkä puhua riistosta. Edellyttäen siis tietenkin, etten voisi mennä muualle töihin.

Ajatus riistosta taitaa olla sitä perua, kun esimerkiksi yksi hiilikaivos työllisti koko kylän miehet. Tällöin hiilikaivoksen johtajalla oli hillitön niskalenkki työntekijöistään, ja työntekijöide tuli alistua juuri niihin oloihin, mitä heille tarjottiin. Vaihtoehtona oli varattomuus, köyhäintalo, nälkäkuolema tai maaltamuutto (Tää oli sit ihan silkkaa spekulointia eikä perustu mihinkään tutkittuun faktaan). Nyky-yhteiskunnassa ammattiliittoineen työntekijän mahdollisuudet parantaa itse omia työolojaan ovat merkittävästi parantuneet. Lidlin tasoisen sektorin työpaikkoja on paljon tarjolla, ja mikäli ihminen tuntee tulevansa kaltoin kohdelluksi, varmasti monesta muusta päivittäistavarakaupasta löytyy töitä. Ainakin k.o. palkkasektorin töitä löytyy.

onomatopoeia:
Miten pysyt määrittämään kumman työ on vaativampaa kassan vai toimitusjohtajan, tai kumpi tekee enemmän töitä? Minulta ainakin kassana oleminen saattaisi vaatia enemmän kuin toimitusjohtajana oleminen ja suuryrityksen omistaja voi ihan hyvin pelailla golffia ja lepäillä, eihän hänen tarvitse kuin käydä yhtiökokouksessa äänestämässä ja miettiä jos siirtäisi sijoituksensa paremmin tuottavaan kohteeseen.

Näinköhän? Ja miten tullaan täksi suuryrityksen johtajaksi, joka kaikki päivät vaan pelailee golffia samalla, kun suuryritys johtaa itse itseään? Aika naiivi käsitys liikemaailman isojen pelaajien arjesta. Minulla ei tietenkään ole sen enempää faktaa perustellakseni omia näkemyksiäni, mutta olen saanut sellaisen kuvan, että ainakin Bill Gates ja Jorma Ollilla tekevät niin helvetisti töitä yrityksensä eteen. Kassapoika on töissä 8:00 - 16:00, ja kun työpäivä on ohi, ei tarvitse itseään paljoa vaivata. Se, että toimitusjohtajan tai pääjohtajan tai minkävaan ison pampun työ ei ole fyysisesti raskasta, ei tarkoita sitä, etteikö työ olisi henkisesti uskomattoman kuluttavaa ja vaativaa. Mielestäni tästä voi kompensoida isolla palkalla ja eduilla. Kuka sitä muuten jaksaisi?

Itse en oikeasti usko, että pystyisit johtamaan vaikkapa Keskoa paremmin kuin toimimaan yhden sen toimipisteen kassalla. Vastuun kantaminenkin on fyysistä työtä *vink*

onomatopoeia:
Kapitalismin edellytyksenä oli koneiden keksiminen. Koneilla pystyttiin korvaamaan käsityö ja ihmisistä saatiin tehtyä helposti korvattavia koneiden käyttäjiä. Aikaisemmin käsityöläisellä oli hallussaan suuri pääoma osaamassaan ammatissa. Nykyajan työläisellä on huomattavasti vähemmän sellaista osaamista, jota yritys ei saisi helposti jostain muualta.

Otetaanpa esimerkiksi ohjelmoija, joka tuntee yrityksensä ohjelmistot, koska on itse osallistunut jokaisen tuotantoon. Ohjelmoijalla on takanaan kymmenen vuotta töitä yrityksessä X. Ohjelmoija on periaatteessa koneenkäyttäjä, tekeekö kone ohjelmat? Entä puuvillakone? Tai paperikone? Koneen käyttäminen, vaikka siirtääkin varsinaisen fyysisen työn pois tekijältä, on vaativaa touhua. Koneenkäyttäjän irtisanominen ja uuden palkkaaminen tilalle on paljon hankalampaa kuin vaihtaa ukko lapionvarresta ojaa kaivamasta.

Koneiden keksiminen oli teollistumisen edellytys, ei kapitalismin. Kapitalismi ei periaatteellisesti ole käsittääkseni arvottava järjestelmä, vaan se perustuu siihen, että jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus kilpailla vapaasti valitsemallaan alalla lainsäädännön puitteissa. Tämä ajatus sinällään ei pidä sisällään mitään, mikä riistäisi työntekijää. Se, miten taloutta hoidetaan ja millä tavalla yritykset hoitavat henkilöpolitiikkaansa ei osoita virheitä kapitalistisessa yhteiskunnassa vaan yrityksissä, jotka toimivat väärin. Pitkällä tähtäimellä tämä ei ole kannattavaa, sillä irtisanoessaan paljon työntekijöitä, yritys menettää juuri sitä, mikä on auttanut tuomaan sen sinne, missä se on nyt. Irtisanomiset ovat äärimmäisin hätäkeino tappioiden välttämisessä, ja sijoitusrahojen tullessa ulkopuolelta, ei yrityksellä ole usein mahdollisuutta säästää muualtakaan. Sijoitettu pääoma vaatii tulosta, joka vaatii yritykseltä tehokkuutta. Irtisanomiset ovat kai välttämätön paha maailmassa, jossa yritykset eivät toimi täydellisesti.

onomatopoeia:

Ana:
Se, että yritys hyötyisi työntekijöittensä huonosti kohtelemisesta on typerä ajatus. Sillä tavalla saatetaan saavuttaa lyhytnäköisiä, pieniä taloudellisia voittoja, mutta pitkällä tähtäimellä menetetään paljon.
---

Eikös nykyajan sijoittajat juuri kulje kvarttaalien pikavoittojen perässä, miettimättä lainkaan sitä, mikä olisi yritykselle parasta pitkällä tähtäimellä.

Jos sijoittaja sijoittaa rahansa järkevästi hyvin toimivaan yritykseen, ei hänen varmaankaan kannata metsästää vain vuosineljänneksen pikavoittoa ja siirtyä pois. Eikö se ole sijoittajankin etu, että yritys tuottaa tasaisesti rahaa?
Aziz Combat Fighter

#202 • • Aziz Combat Fighter

jUSSi:
---
Ana:
Parhaita argumentteja syntyy mielestäni silloin, kun keskustelualusta on neutraali, eikä ihminen tunne tarvetta puolustaa itseään arvostelulta, vaan omaa mielipidettään.
---

Ovatko mielipiteesi mitään ilman sinua?

Minä edustan omia mielipiteitäni, ja omat mielipiteeni edustavat minua. Olenko minä tyhmä, jos mielipiteeni jostakin asiasta on tyhmä?
Aziz Combat Fighter

#203 • • Aziz Combat Fighter

jUSSi:
---
Keeerin:
ööö..meneeköhän vähän off-topiciksi??!! *ding*

---

ei, nyt ollaan pääsemässä niihin motiiveihin siellä tekojen takana ja keskustelemme itse keskustelusta! *vink*

OMG MASSIVE DERAIL!!
jUSSi

#204 • • jUSSi äkäinen vanhus

Ana:
Minä edustan omia mielipiteitäni, ja omat mielipiteeni edustavat minua. Olenko minä tyhmä, jos mielipiteeni jostakin asiasta on tyhmä?

Et välttämättä, mutta tuon mukaan emme voi keskustella neutraalisti. Jos sinä ole yhtä mielipiteittesi kanssa, on mielipiteeseen kohdistunut arvostelu kohdistunut myös sinuun. Jos puolustat mielipidettäsi, pulolustat siis itseäsi. Voimme keskustella asiallisesti, mutta tunteita on mahdotonta pitää poissa.
Aziz Combat Fighter

#205 • • Aziz Combat Fighter

jUSSi:
---
Ana:

---

Et välttämättä, mutta tuon mukaan emme voi keskustella neutraalisti. Jos sinä ole yhtä mielipiteittesi kanssa, on mielipiteeseen kohdistunut arvostelu kohdistunut myös sinuun. Jos puolustat mielipidettäsi, pulolustat siis itseäsi. Voimme keskustella asiallisesti, mutta tunteita on mahdotonta pitää poissa.

Olet oikeassa, mutta peräänkuuluttamani neutraali keskustelu tarkoittaa juuri nimenomaan niistä mielipiteistä keskustelemista ilman, että aletaan kyseenalaistamaan mielipiteen esittäjän kredibiliteettiä. Tunteita on mahdoton pitää poissa, mutta teen parhaani etten 'ottaisi itseeni' mielipiteitteni arvostelua. Jos olen väärässä, sen voi osoittaa perustelemalla oman mielipiteensä hyvin sensijaan, että sanoo minun olevan väärässä, koska olen tyhmä, liian nuori, kokematon, etc.
JustinSan

#206 • • JustinSan Nullius in verba

Hixxy:
Millä helvetillä saatte joka perkeleen topici menemään aina samaan perhanan väittelyyn, eikös näille aiheille joista vaihteeks taas väittelette vois avata omaa luukkua minne tasasin väliajoin siirrytte ku normaalit keskustelut alkavat eksyä aiheesta?*haukottel*

Tätä mä en nimenomaan ymmärrä, aina kun on päällä joku mielenkiintoinen väittely/keskustelu päällä, niin sinne pitää tulla kitisemään, että yy-yy miks te puhutte tolleen.
Sovitaanko, että jatkossa keskustellaan kaikki tähän malliin:

Aihe: Lidl & Riistot (runkona "Normaali keskustelu")

Hlö 1: -"Emmä tiiä, PLUR!"
Hlö 2: -"Iha sama, PLUR!"
Hlö 3: -"Joojoo, PLUR!"
Hlö 4: -"PLUR!"
Hlö 5: -"Emmä tiiä, iha sama, PLUR!"
Hlö 6: -"Joo ehkä, emmätajuu, PLUR!"
Hlö 7: -"Älkää tapelko hei, PLUR!"

Imo tämä topic on ollut helvetin antoisa ja yleislinjaltaa harvinaisen korkeatasoinen ja aiheessapysyvä. Jotta voidaan keskustella ilmiöistä, pitää selvittää niiden taustat ja alemmat funktiot. Jos et ymmärrä tai ei kiinnosta, ei tarvii tulla kitisemäänkään. Anna niiden vääntää keitä se kiinnostaa, mkay? *vink*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

jUSSi

#207 • • jUSSi äkäinen vanhus

Ana:
Jos olen väärässä, sen voi osoittaa perustelemalla oman mielipiteensä hyvin sensijaan, että sanoo minun olevan väärässä, koska olen tyhmä, liian nuori, kokematon, etc.

Mutta etkös sä ole nuori ja kokematon :DDD

Mikä väärässä olemisessa pelottaa? Minulle on ihan sama miten väärässäoleminen osoitetaan, jos se osoitetaan pätevästi.

Humanum errare est!
JustinSan

#208 • • Edited JustinSan Nullius in verba

jUSSi:
---
Ana:
Jos olen väärässä, sen voi osoittaa perustelemalla oman mielipiteensä hyvin sensijaan, että sanoo minun olevan väärässä, koska olen tyhmä, liian nuori, kokematon, etc.
---

Mikä väärässä olemisessa pelottaa? Minulle on ihan sama miten väärässäoleminen osoitetaan, jos se osoitetaan pätevästi.

Humanum errare est!

Nytkun vielä joku osais kertoo, että mikä sitten on oikein ja mikä väärin ni oltaiski jo pitkällä *nauru*

--

Riku

#209 • • Riku The Little Prince

JustinSane:
Nytkun vielä joku osais kertoo, että mikä sitten on oikein ja mikä väärin ni oltaiski jo pitkällä *nauru*

Lidl = väärin
Hippiys = oikein

Helpottiko? =)

--
Kyseenalaista aina kaikki.

JustinSan

#210 • • JustinSan Nullius in verba

pHaze:
---
JustinSane:

---
Lidl = väärin
Hippiys = oikein

Helpottiko? =)

”Kaikkee saa kritisoida, paitsi maailmanparannusta” *joo* *piis* *nauru*

--

Aziz Combat Fighter

#211 • • Edited Aziz Combat Fighter

jUSSi:
---
Ana:
---

Humanum errare est!

Niin, mun mielestä mielipiteen esittäjän ominaisuuksien arvostelu, mikäli se ei suoraan liity mielipiteeseen tai sen sisältöön, ei ole pätevästi osoittamista. Väärässä oleminen ei minua pelota, sillä jos huomaan olevani väärässä, muutan kantaani, kunnes olen oikeassa :) Väärässä oleminen on loistava tapa oppia asioista, sillä jos lähtökohtaisesti puolustan kantaani toisesta näkökulmasta ja loppujen lopuksi omaksun eri näkökulman, olen ainakin punninnut asiaa useammasta näkökulmasta :)

Vaikka olenkin monissa asioissa kokematon ja nuori, ei se kai tarkoita sitä, että sillä voidaan perustella se, miksi olen väärässä?

Olen mä monista asioista toivottavasti ihan oikeassakin, vaikka olenkin nuori ja sinisilmäinen pikku pellavapää :P

( hooray for metakeskustelu :P )

edit: olennainen sana tippui välistä
jUSSi

#212 • • jUSSi äkäinen vanhus

Ana:
Niin, mun mielestä mielipiteen ominaisuuksien arvostelu, mikäli se ei suoraan liity mielipiteeseen tai sen sisältöön, ei ole pätevästi osoittamista.

IMO sisältö on ulkoasua tärkeämpää, joten pienet vittuilut siinä ohessa ei mun laivaa paljon keinuta *vink*
Aziz Combat Fighter

#213 • • Aziz Combat Fighter

jUSSi:
---
Ana:
Niin, mun mielestä mielipiteen ominaisuuksien arvostelu, mikäli se ei suoraan liity mielipiteeseen tai sen sisältöön, ei ole pätevästi osoittamista.
---

IMO sisältö on ulkoasua tärkeämpää, joten pienet vittuilut siinä ohessa ei mun laivaa paljon keinuta *vink*

Fixed for correctness:

...mielipiteen esittäjän ominaisuuksien...

Tippu sana välistä.
Damien

#214 • • Damien [tr3ox]

Ana:
---
Damien:
Sanoin ja tarkoitin sitä edelleen, ettei toisten tuomitseminen auta asiaa paljoakaan. Kävele eka sen tyypin kengissä ja sitten yhdessä koita ratkaista sen ongelmat tai tuoda sille vaihtoehtoja. Oonko mä nyt muka tän asian kanssa mielestäsi ihan hakusessa?

---
Voitko rehellisesti sanoa, ettet koskaan ole toivonut, että joku ihminen käyttäytyisi eri tavalla kuin käyttäytyy? Etkö tällöin tuomitse hänen käyttäytymistään?

Eka postini meni lopuksi näin: " ps. tiedostan etten myös itse omaa asiassa täydellistä käyttätymismallia, kunhan halusin vain tuoda oman ajatusmallini esille."
On eria asia uskooko johonkin ja toteuttaako sitä itse...
jUSSi

#215 • • jUSSi äkäinen vanhus

kuilu:
Eix se menny errare humanum..?! MOKASIT! HÄPEÄPAALUUN, koko jätkä! lol

voivittu mä laitan sut ignoreen senkin saastainen kamelinpallien killlotaja. Sun kaltasilla viemärirottien ulosteella ei oo mitään oikeutta tulla arvostelee mun vitun huonoi latinantaitoi, saatana perkele. Eläkä ala dissaamaan, vittu, tai saat tuta milkät tuntuu saada tikkusta parrua perseeseen *grr*

Olin siis väärässä *vink*
Karski

#216 • • Karski Pomon kätyri

jUSSi:
Humanum errare est!

Oon aina ollu iteki sitä mieltä että inhimillisyys
on virheellistä.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Aziz Combat Fighter

#217 • • Aziz Combat Fighter

kuilu:

Ana:

Olenko minä tyhmä, jos mielipiteeni jostakin asiasta on tyhmä?

---

Mielestäni kyllä. Voin olla väärässäkin, sikäli jos ilmi, että oma mielipiteeni on ollut tyhmä. Jolloin olen itse tyhmä, tai ainakin ollut sitä tuossa tilanteessa.

Mitä helvettiä? Miten sä sit määrittelet tyhmän ihmisen? Sellanen joka puhuu viisaita??? (Hetkinen... ;DDD)

Kyllä hullu saa olla, muttei tyhmä!

Hm. Onko mahdollista, että ihminen saa asiasta X väärän tiedon uskottavasta lähteestä, ja tekee tämän pohjalta johtopäätöksen ja esittää sen mielipiteenään, onko väärän tiedon valossa tehty johtopäätös ihmisen omaa typeryyttä? Onko tyhmyys kyvyttömyyttä erotella ”oikea” tieto ”väärästä”, vai kyvyttömyyttä käsitellä tietoa ja vetää siitä johtopäätöksiä? Käsitykseni mukaan tyhmä mielipide on sellainen, mikä perustuu olettamuksille tai väärälle tiedolle. Se ei tee mielipiteen esittäjästä absoluuttisesti tyhmää.

(En nyt puhu itsestäni, vaan tyhmyyden määritelmästä niin kuin sen käsitän. Itse näkisin asian niin, että tyhmyys on ainakin kyvyttömyyttä muuttaa näkökantaansa asiaan X, vaikka vastaväitteet ovat paremmin perusteltuja ja järkevämpiä. Sen sijaan tyhmyydeksi en katso sitä, että perustetaan mielipiteet epätosien MUTTA yleisesti totena pidettyjen asioiden tai väittämien pohjalle. Ei terrasentrisyys ollut tyhmää, vaikka olikin väärässä. Heliosentrisyyden tultua kuvaan kiistämättömänä faktana, terrasentrisyydestä kiinni pitäminen vastakkaisten, uskottavien ja perusteltavien tosiasioiden tultua kuvaan sen sijaan oli IMHO tyhmää. )

jUSSi

#218 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus

Tres:
---
jUSSi:
Humanum errare est!

---

on virheellistä.

*dissaa*

pitääkö lyötyä vielä lyödä!
Karski

#219 • • Karski Pomon kätyri

jUSSi:
---
Tres:
---
jUSSi:
Humanum errare est!

---

on virheellistä.

---

*dissaa*

pitääkö lyötyä vielä lyödä!

Mä yritin kannustaa sut UUTEEN NOUSUUN. *lohduttel*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Epailija

#220 • • Epailija Physicist, 2nd class.

kuilu:
---
Epailija:
Oikeuttaahan, jos joku haluaa sellaisen oikeuden itselleen antaa.
---
Tuo oikeus sinulla on vain suhteessa itseesi, ei muihin.

Minkä universaalin postulaatin mukaan muka? Koska mikään oikeus ei itsessään ole toista arvokkaampi, vaan arvojärjestys määräytyy sen mukaan, mitä kukin oikeus kullekin yksilölle edustaa, rajoittaisi laisumasi kaikki oikeudet koskemaan vain subjektia. Samaa kaavaa noudattaen voitaisiin sanoa, että oikeus elää pätee vain suhteessa yksilöön itseensä, ei muihin - ja mihin se sitten johtaa? Ei niin, että minä hirveästi välittäisin, vaikka oikeudet rajattaisiin suhteessa yksilöihin, sillä yksilö - ei vain ihminen yleisesti - on pohjimmiltaan kaiken mitta. Jos minusta olisi oikeutettua harrastaa riistokapitalismia, niin silloin sellainen toiminta olisi minulta ja minusta oikeutettua.

---
Oikeudet ovat pohjimmiltaan ihan yhtä subjektiivisia kuin muutkin mielipideasiat.
---
Sikäli kuin ne koskevat sinua, ja vain sinua.

Mistä ne kaikkia koskevat oikeudet sitten tulevat? Luontoäitikö ne meille antaa? Pihkat sanon minä. Joku yksilö on vain sattunut ajattelemaan, että "vitsi kun olisi kiva kun kaikilla olisi nämä oikeudet" ja koska joukko muita ihmisiä ovat nähneet nuo oikeudet itselleen edullisina tavalla tai toisella, on niistä muodostunut yleisiä käsityksiä siitä, mihin meillä on oikeus. Vaan mitä jos tämä yksi olisi ajatellut toisin? Ja entä jos joku toinen ryhmä olisi ollut samaa mieltä? Molemmat ryhmät olisivat olleet yhtä oikeassa (koska oikeaa vastausta ei ole), mutta käytännön oikeuskäsitykset saattaisivat erota kuin yö ja päivä.

---
Samoin kenellä tahansa ”on oikeus” ottaa asiakseen taistella tuollaista hyväksikäyttöä vastaan, mutta ei semmoisen homman tekeminen ole mikään yleinen velvollisuus.
---
Ei ole. Mutta kyseessä onkin, onko kaikki mikä ei ole laissa kiellettyä hyväksyttävää ja mikä määrittelee yleiset velvollisuudet?

Ei, jos ei siltä tunnu. Yleisiä velvollisuuksia ei ole olemassa an sich (mitä ne ovat muuta kuin puolittaisia käskyjä ja puolittaisia pyyntöjä noudattaa meidän laatimiamme säännöksiä?), eikä niitä voi myöskään oikeuksien kautta puhtaasti johtaa. Esimerkiksi yksilölle on yleisesti ottaen annettu oikeus harrastaa seksiä (tietyin reunaehdoin), mutta se ei silti velvoita ketään suostumaan partneriksi.

---
Niin kauan kuin työntekijä ei suoraan riko lain määräämiä velvollisuuksia työntekijäänsä kohtaan en näe mitään syytä vuodattaa sydänverta toisten nk. riiston takia.
---
Eli määrittelet itseäsi lain mukaan?

En oikeastaan, vaan koen, että nykyinen lainsäädäntö takaa riittävän mukavat oltavat työntekijöille. Ainakin useimmille sellaisille. Lisäksi uskon, että joissain tapauksissa tuota riistokorttia käytetään silloin, kun työntekijän ahneus saa vapaan sanan.

---
Työsopimuksen allekirjoittaminen kuitenkin implikoi, että työntekijä tietää mihin on ryhtymässä ja hyväksyy tilanteen.
---
Ei implikoi, siis läheskään kaikissa mahdollisissa tapauksissa.

Miten niin ei implikoi? Eikö koko toimituksen henki ole, että "allekirjoittanut suostuu annetuilla ehdoilla tekemään sopimuksen mukaista työtä jne." ja sitten nimi alle, jos näin on? Minkälaisissa työhaastatteluissa sinä oikein olet käynyt, jos tuollaisesta ei pohjimmiltaan ole ollut kyse?

Toi nimenomanen kirja sopis muuten sulle! Kierkekaard mm perustelee uskon aina epäilyä paremmaks! ;)

Leap of faith... Noh, kyllä siitä varmaan siitäkin huolimatta saisi jotain irti. *vink*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous