Lidl-kauppaketju: halvat tuotteet vs. laatu ja työläisten oikeudet

404 posts, 21 pages, 109,811 views

[Nuclear]

#21 • • [Nuclear] el aprendiz

Vexe:
Ostakaa Suomalaista, niin tuette samalla Suomen työllisyyttä!

V*ttu täähän on ku ihan suoraan Korrekin mainoksesta! Ettet vaan ois taustalla sielläkin...

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

mana

#22 • • mana pieni tyhmä fyysikko
Oon pari kertaa käyny Lidl\'ssä, mutta ku oon tämmönen vanhojen pinttyneitten tapojeni orja, ei sieltä valikoimista löyty sellaisia tuotemerkkejä, joihin luotan. Eniten koko paikassa ärsyttää varastomainen tuotteiden esillepano, ei houkuttele lainkaan ostamaan mitään ja koko myymälä on lähinnä ahdistava. Mutta kyllähän nämä tuotteiden laatuun ja työntekijöiden kohteluun liittyvät asiat vahvistavat entisestään vastenmielisyyttäni Lidl\'ä kohtaan.

Saksassa kuulemma kohta kaikki kaupat on tätä samaa halpatarjontatyyliä, mikä tarkoittaa, että ruoka ei kyllä maksa paljon mitään, mutta laadukkaitakaan tuotteita ei meinaa saada enää mistään...

--
If you do it you'll regret it, if you don't do it you'll regret it. Either way your going to regret it, you might as well just do it.

Duris

#23 • • Duris lil L

mana:
Saksassa kuulemma kohta kaikki kaupat on tätä samaa halpatarjontatyyliä, mikä tarkoittaa, että ruoka ei kyllä maksa paljon mitään, mutta laadukkaitakaan tuotteita ei meinaa saada enää mistään...

Jeb, tääl o suurin osa kaupoista just lidlin tyylisiä kauppoja, tosin löytyy täältä vähän suomalaiseen tapaan olevia markettejakin

Saksalaiset vaan on tottunut sellaseen tyyliin millaisia nää kaupat täällä on, itelläni on ongelmia löytää kaikkea tarvittavaa samasta kaupasti niinkun suomessa voi löytää
ja pullonpalautus on täällä jotain ihan omituista.

mut kaikilla mailla on omat tapansa (myös kauppojen suhteen) eikä ne välttämättä sopeudu edes euroopan sisällä toiseen maahan

--
*pupu*

Uhuu

#24 • • Uhuu Member of Team AD/HD ~kekkuloidi~
mä kyl myönnän käyväni Lidlissä ostamassa viikottain maidot, hedelmät ja leivät. 80% ostamistani tuotteista on suomalaisia (jos hedelmiä ei lasketa mukaan niin sitten 95%) ja maksavat selvästi vähemmän kuin muissa kaupoissa. lihatuotteita saatan joskus ostaa myös, mutta vain niitä mitkä on tuotettu armaassa kotimaassamme... samoin juustoja....

pari kertaa on tullut kokeiltua jotakin ulkomaanihmettä, mutta makuelämys on ollut sen verran melkoinen että yhteen kertaan jäi.

-köyhäjakipeeuhuu

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"Today is the first day of the rest of my life...\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"

Fresia

#25 • • Fresia vähän outo
Mä olin töissä eräässä lidlissä viime syksyn eikä paljon tee mieli käydä yhdessäkään lidlissä elämäni aikana. Paitsi kettuilemassa eks työkavereille... sillä hetkellä entisellä kotipaikkakunnallani ei ollut muutakaan työtä ja aattelin, ettei se voi olla niin paha paikka kuin jengi kertoi. Se oli, ja vielä pahempi *dissaa*. Aivan kummallisia sääntöjä, todella huono työilmapiiri, esimiehet aivan **'***, illat venyy tajuttoman myöhiksi ja hyvällä tuurilla aamuvuoro kuuteen seuraavana aamuna. Mikä ilon ja onnen päivä mun vika työpäivä oli *iloinen*.

Lidlistähän saisi paljon halvemmalla monet elintarvikkeeet mutta jotenkin henk.koht ei kiinnosta pistää rahojani sinne. Esim. suurperheet tai vähän pienemmätkin säästää aika paljon, jos ostavat ruokansa ym lidlistä. Mutta näillä antipatioilla ei siihen riistolaan enää astuta *hmph*.

--
Rumpua ja bassoa kiitos.

Beats *sydän*

UnityF

#26 • • UnityF joo just se
En oo käyny ja vaikka vantaalla asun ja melkein joka päivä helsingissäkin käyn niin täytyy myöntää et mulla ei ole edes hajuu missä noiden liikkeet sijaitsee... *ding*
Ja mä oon saanu kaiken tarvittavan tähän mennessä meijän k-marketista ja siwasta ja vaikka oon köyhä paska joka elää alle 500e /kk tuloilla niin elossa mä viellä oon, pitää vain vähänsen miettii mitä ostaa.. ja ennemmin maksan muutama kymmenen senttisen enemmän jostain tuotteesta jonka tiiän tarkalleen mitä se on ja et siellä työntekijöitä kohdellaan ihmisinä eikä orjina.*piis*
Hyzenthlay

#27 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
mun ”elinpiirissä” eli alueilla, joilla yleensä liikun, ei edes ole yhtään lidlia. Se rajoittaa jo aika paljon siellä käymistä, koska usein ostan ruoat jonkun matkan varrelta. Lisäksi olen jumittunut joihinkin merkkeihin (tonnikala pitää olla pirkkaa, maito ingmania tai valiota, rahka pirkkaa tai valiota jne.) joten ei sieltä kauheasti tulisi ostettua.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

S-T

#28 • • S-T Pieni
Kerran kävin Lidlissä lähinnä nauramassa sille järjestelylle *iloinen* se tavaroiden esille ”asettelu” ja ”Se on halpa!” Ostin pakastepizzan (joka ei ollut hyvää). En koe mitään tarvetta mennä käymään uudestaan, etenkään nyt kun tuon artikkelin on lukenut.

Ja muutenkin mullakin on tapana ostaa kaikki aina jostain matkan varrelta.

--
Pieni on kaunista.

Rocca

#29 • • Rocca Diiva UG / Superfint Crew
Eniten mua siin liikkes ärsytti ne hemmetin hedelmien laitto esille, kaikki oli hujan hajan näytti silt et siel on rekka äijät itte laittanu ne paikalle ja kamallalla kiireellä pois niin ettei olis mittään tapahtunu....myyjät käveli ohi vaiks siel oli kaikki ihan leviänä lattialla jotain tavaroita... JNE. *taputapu**poks*

--
Dj Rocca

yes, ROBIN, i`ve become a human fish!

patis

#30 • • patis 10
Lidlissä olen asioinut vaikkakin harvemmin ja varmaan tulen asioimaankin tulevaisuudessakin. Asioisin varmasti useamminkin jos tässä lähellä sellainen sattuisi olemaan.

Ikäviä tietysti moiset epäkohdat työntekijöiden kohtelussa. Menee jo kyllä niin surkuhupaisaksi jos lähdetään tutkimaan työntekijän autoa. Toivottavasti ay-liikkeet laittavat mokoman laitoksen koville ja asioihin saadaan muutosta.

Eniten kuitenkin asiakkaana minua vituttaa tuossa konseptissa tuo naurettavasti järjestetty kassa ja ostoskorien puuttuminen.

Lidlin paljon haukuttuihin tuotteisiin taas olen ollut varsin tyytyväinen.

mainioita (ja halpoja) ovat olleet:
-Jäätelöt (bourbon vanilja, suklaa ja gelatelli)
-sipsit
-limut (lemon ja cola, muita kannattaa välttää)
-omenasiideri
-maito ja jogurtit
-tacot ja salsa
-ketsuppi
Lucky-13th

#31 • • Lucky-13th
törkeetä leikkimistä köyhien kustannuksella nehän myrkyttää omat asiakkaat,toi firma taitaa orjuuttaa köyhät kansat,pikkasen käy hämäämään noi numerot,miten voi parissa vuodessa lihota noin paljon?taitaa olla johtajalla iso vatsa

--
I´ve made up my mind, don´t confuse me with the facts!

liikkuva muna

#32 • • liikkuva muna an egg on the move
Freeway Lemon -keissejä olen ostellut satunnaisesti. Mielestäni täysin kilpailukykyistä Spriten kanssa.

Olen ehkäpä iloinen (tai iloisen tietämätön) etten vaivaudu selvittämään tuotteiden tai palveluiden alkuperän eettistä oikeellisuutta.

Aika monen tuotteen ensimmäinen askel tapahtuu nykyään jossakin kehitysmaassa. Nytkin kädessäsi olevan hiiren jonkin metalliosan ensiaskeleet saattavat sijoittua sudanilaiseen kaivokseen, jossa ruoskitaan lapsia. Ota selvää ja tunne syyllisyyttä.

[muokattu 27.4.2004 10:25]
Riku

#33 • • Riku The Little Prince

alek száhala:
Olen ehkäpä iloinen (tai iloisen tietämätön) etten vaivaudu selvittämään tuotteiden tai palveluiden alkuperän eettistä oikeellisuutta.

Aika monen tuotteen ensimmäinen askel tapahtuu nykyään jossakin kehitysmaassa. Nytkin kädessäsi olevan hiiren jonkin metalliosan ensiaskeleet saattavat sijoittua sudanilaiseen kaivokseen, jossa ruoskitaan lapsia. Ota selvää ja tunne syyllisyyttä.

Et kai nyt vain yritä oikeuttaa tietoisesti väärin toimimista sillä, että saatat toimia tietämättäsikin väärin? Minua henkilökohtaisesti ihmetyttää aina tuo asenne, että koska kaikkea ei voi korjata kertaheitolla, niin on turha yrittää korjata yhtään mitään. Jos ei tiedä jostain asiasta, tai voi saada siitä tietoa, voidaan ihmistä syyttää enintään tietämättömyydestä ja laiskuudesta tiedonhaun suhteen. Tietoisesti oman moraalinsa rikkominen on jo paljon pahempi rikos imho.

[muokattu 27.4.2004 10:35]

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Kanifarmari

#34 • • Kanifarmari

alek száhala:
Freeway Lemon -keissejä olen ostellut satunnaisesti. Mielestäni täysin kilpailukykyistä Spriten kanssa.

[muokattu 27.4.2004 10:25]

*nauru**nauru**hih*
Karski

#35 • • Karski Pomon kätyri
Pointti onkin tosiaan siinä, että vaikka joka ikisen
kikkulan todellista alkuperää ei voi tietää, eikä
sen takia kannata itseään ruoskia, niin ainakin
itse pyrin ottamaan asioista selvää siinä
määrin kuin pystyn, ja kun minulla on mahdollisuus
valita tuote tai palvelu joka on linjassa oman
maailmankatsomukseni kanssa niin totta kai
valitsen sen.

Tietämättömyys ja välinpitämättömyys on
kaks eri asiaa. Jos ja kun on mahdollisuus
valita, niin miks ei sit saman tien valitsis
sitä johon voi luottaa.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

JG

#36 • • JG Outo hymyMmiäs
Itse olen käyttänyt tuota kauppaketjua silloin tällöin (kylläkin harvoin). Ruoat eivät välttämättä ole parhaimpia mahdollisia, mutta jotkin tuotteet kuten esim. jugurtit ovat ihan syötäviä (melkeinpä parempia kuin suomalaiset). Mä en mitenkään sanois että en olisi tuon PAM:in tekstejä ajatellut, mutta toisaalta mun pitää miettiä että nytkin köyhänä opiskelijana mulla saattaa olla jopa ruhtinaalliset 15egee käytettävänä puoleks kuukaudeks(*nyyh*) jolloin lidl:istä saa jo vaikka mitä moisella.

Suomalaiset ketjut ovat alkaneet laskemaan hintojaan (onneksi) kiitoksia myös lidl:n. Uskokaa tai älkää, mutta suomalaiset kauppaketjut myyvät korkeilla hinnoilla tavaroita pois eikä niilden monopolia ole aikaisemmin uskallettu uhata. Eli toisin sanoen kauppa tekee aika lailla voittoa, mutta voitto ei vaikuta YHTÄÄN työntekijöiden palkkaan eikä sillä tehdä esim. remontteja työntekijöiden tiloihin tms. Miten luulette esim. Citymarketista löytyvien tonnikalapurkkien tulon Suomeen tapahtuneen. Monesti ne tulevat Thaimaasta tai muusta ”ei-niin-hyväosaisesta-maasta” jossa mahdollisesti lapset tehneet työtä saadakseen sinulle tonnikalapurkin - tai sitten alipalkattu ihminen joka ei voi pitää päivääkään sairaslomaa jotta saa kaiken rahan vaan mitä heruu elättääkseen perheensä. *släp*

Yksi kaverini on töissä Lidl:ssä ja hän kyllä viihtyy siellä. Loppujen lopuksi Lidl tuo työpaikkoja, joten parempi saada rahaa ja olla pikkaisen varuillaan työpaikallaan kun olla TYÖTÖN. Jos työntekijä ei ole tyytyväinen työpaikkaansa, niin silloinhan hän voi lähteä sieltä pois tai etsiä samaan aikaan duunia, mutta tätä jos ei tee, niin se kertoo et rahaa tulee ja on siedettävät olot työpaikoilla. Eiköhän ole ajan kysymys kun Lidl pääsee ammattiliiton syyniin jotta KAIKKI alkais pelaa ihan niinkuin pitäisikin. Eli kolikolla on kaksi puolta. Mä en ole valinnut puoltani - olen keskellä. *hymy*

--
® - Havi - ™

Riku

#37 • • Riku The Little Prince
Siitäkin huolimatta että saatan kuulostaa perskärpäseltä, niin tuohon Kuilun tekstiin on lisättävä omasta puolesta iso AAMEN perään.

--

onomatopoeia

#38 • • onomatopoeia

kuilu:
Pomon so. johtajan tehtäviin kuuluu puolustaa duunareittensa so. alaistensa oikeuksia!!! Muuten pomolla ei ole mitään virkaa.

Pomon tärkein tehtävä taitaa kuitenkin olla yritykseen sijoitettu pääoman saaminen tuottamaan mahdollisimman hyvin.

kuilu:
Nykypomojen tehtävänä on vaientaa, pelotella, riistää ja uhkailla, ja tämä ihan kotimaisia firmoja myöten, ei aqinoastaan Lidlin tapasis mestois.

Yhtälailla niitä pomoja uhkaillaan omistajien taholta. Jos firma ei tuota, niin pomo on aika nopeasti työtön.

kuilu:
Jokaisen ihmisen EI tarvitse olla kova ja kyynin paska, se on vain nykyjärjestelmän vaatimus, johon vahvemmat helposti lähtevät, eikä olekaan enää pitkä matka heikomman dissaukseen, ”pitäisit kiinni oikeuksistas”, ja sit samaa hengenvetoo se vahvempi kohauttelee olkapäitää!?!? Vaikka sen vahvemman tulis AUTTAA sitä heikompaa, eikä viisastella jostai oikeuksista ja laeista, ku toista sattuu.

Mikähä siinä on, että useimmat ovat varmasti samaa mieltä, mutta niin harva on tuota valmis käytännössä noudattamaan.
jUSSi

#39 • • jUSSi äkäinen vanhus

onomatopoeia:

Pomon tärkein tehtävä taitaa kuitenkin olla yritykseen sijoitettu pääoman saaminen tuottamaan mahdollisimman hyvin.

Yhtälailla niitä pomoja uhkaillaan omistajien taholta. Jos firma ei tuota, niin pomo on aika nopeasti työtön.

Mikä näistä yo. kohdista oikeuttaa lakien ja säädösten kiertämisen tai oikeuksien valvomatta jättämisen?

Ja pomoa suojaavat myös tietyt perusoikeudet, jos he ovat työläisiä.

[muokattu 27.4.2004 15:16]
Riku

#40 • • Riku The Little Prince

onomatopoeia:

Tämä nyt on täysin katsontakannasta kiinni. Jos tuon oikeuttamisesta lähdetään, niin kaikkihan on oikein kunhan se tuottaa omistajille voittoa, orjuudesta tai lapsityövoimasta lähtien? Jotkut olisivat valmiita myymään sielunsakin jos tuotto on tarpeeksi hyvä, mutta se ei välttämättä tee asiasta oikeaa (anteeksi ylidramaattisuuteni). Minä kuitenkin lähden siitä, että loppujen lopuksi yritysten tehtävä on, ainakin moraaliselta kannalta, hyödyttää yhteiskuntaa globaalilla tasolla, eikä riistää harvojen taskuun niiltä joilla jo ennestään on vähän, vaikka se kuinka pörssissä ja kannattavuusluvuissa näyttäisi hyvältä. Joskus harvojen kärsimys on useampien voitto, ja tätä voin ymmärtää, mutta useimpien kärsimyksellä harvojen voitoksi en näe mitään oikeutusta.

[muokattu 27.4.2004 15:36]

--