Lidl-kauppaketju: halvat tuotteet vs. laatu ja työläisten oikeudet

404 posts, 21 pages, 109,541 views

Jone

#2 • • Jone Archibald Haddock
Laitatko vielä vaihtoehdon ”Olen asioinut Lidl:ssä. Tuotteet oli paskaa, enkä mennyt tai mene uudestaan”, joka oli ainakin mun kohdallani se primäärinen syy jo ennenkuin tiesin mistään muusta mitään. *poks*
Karski

#5 • • Karski Pomon kätyri
Tässä siis alkuperäinen teksti kokonaisuudessaan
kun tuo linkki ei toimi:

Ketju kaihtimien takana
Suomessa Lidl on yksi työnantaja muiden joukossa. Se kuuluu työnantajaliittoon, sen kanssa on neuvotteluyhteys ja sinne on valittu myös luottamusmiehet. Suomeen Lidl rantautui 2002 suuren salaperäisyyden verhossa kuten yhtiön tapaan kuuluu.

Myymälöitä täällä on nyt noin 59. Se tarkoittaa sitä, että Lidl on laajentunut myymälällä viikossa sen puolentoista vuoden aikana, jotka se on Suomessa toiminut. Janakkalassa toimii yksi Lidlin jakelukeskus, Keski-Suomeen on rakenteilla toinen. Varastotyöntekijöitä Lidlissä on noin 100, myymälähenkilökuntaa noin 900. Kaikki luvut ovat noin-lukuja niin meillä kuin muuallakin Euroopassa, jossa Lidl laajenee hurjaa vauhtia. Yhtiön politiikkaan kuuluu salailu.

Mikä sitten mättää?

– Aluksi oli ongelmia työvuorolistoissa kategorisesti. Se oli osittain esimiestason osaamattomuutta, sanoo PAMin sopimussihteeri Juha Ojala.

– Lidlin työntekijät ottivat yhteyttä liittoon ja iso osa puheluista oli nimettömiä, mikä meillä jo sinänsä on uutta ja outoa.

PAMin edustajat ja Lidlin johto keskustelivat ongelmista viimeksi tämän vuoden helmikuussa ja asioihin luvattiin korjaus. Myös henkilöstöpäällikön ja pääluottamusmiehen säännöllisistä tapaamisista sovittiin. Suomessa Lidl ei ole myöskään ollut avoimesti ay-vastainen, se on luvannut noudattaa täkäläistä sopimuskäytäntöä.

– Ongelmat ovat myymälätasolla. Suuri viisaus ei aina valu sinne. Myös meidän työkulttuurissamme Lidlin ankarat ja poikkeukselliset ohjeet ovat outoja. Esimerkiksi palkat on pidettävä salassa ja työntekijöiden tarkastuksissa on ylilyöntejä, mm. henkilökunnan autoja on tarkastettu, Juha Ojala selvittää.

Erityisen kummalliselta Suomessa tuntuu käytäntö, jota vaaditaan työntekijöiden tehdessä ostoksia. Jokaisesta tuotteesta on oltava erillinen kuitti, joka on teipattava asianomaiseen tuotteeseen. Siihen on saatava sitten vielä myymäläesimiehen hyväksymismerkintä. Muuten sinua syytetään varkaudesta.

Juha Ojala sanoo, että Lidlin kanssa on opittu elämään. Ja että aika näyttää jatkon. Nyt kokemusta on suhteellisen vähän.

Pohjoismaissa vahva ay-liike

Ruotsissa Lidl avasi ensimmäiset myymälänsä viime vuoden elokuussa, nyt niitä on noin 35 ja lisäksi maassa on yksi Lidlin jakelukeskus. Työntekijöitä Ruotsin Lidlissä on noin 750 ja luottamusmiehiäkin on saatu valituksi kymmenkunta. Vuoropuhelu Ruotsin Handelsin, alan ammattiliiton, kanssa toimii kuten Suomessakin ja Lidl kuuluu Ruotsissakin työnantajayhdistykseen.

– Useimpien työntekijöiden työaika on noin 25 tuntia viikossa, heillä on samat edut kuin muillakin kaupan alan työntekijöillä. Lidlin markkinaosuus on meillä alle prosentin. Se on neljännellä sijalla halpaketjujen kovassa kilpailussa, sanoo John Haataja Ruotsin Handelsista.

Norjassa odotetaan ensimmäisten Lidl-myymälöiden avautuvan elokuussa. Yhtiön jakelukeskuksen on määrä olla valmis heinäkuussa. Myös norjalainen ay-liike on varautunut Lidlin tuloon.

Tilanne on odottava myös Tanskassa.

– Lidliin on jo palkattu henkilöstöjohtaja ja vuoropuhelu on alkanut, sanoo Per Lykke Tanskan kaupan alan liitosta, HK:sta.

– Tanskaan avataan 25–40 myymälää. Emme tiedä, koska. Arvioimme sen tapahtuvan ensi kesänä.

Sota työntekijöitä vastaan

Kun Lidliä katsotaan muun Euroopan perspektiivistä, kuva muuttuu täysin. Lidl on laajentunut ja laajenee aggressiivisesti. Kilpailu kaupan markkinoista on hurjaa ja rakennemuutos valtava.

– Halpamyymälät vievät markkinaosuuksia hypermarketeilta ja perinteiset myymälät häviävät koko ajan kilpailussa. Emme me halua tuhota Lidliä, siellä on paljon työpaikkoja ja ihmisten toimeentulo riippuu yhtiöstä. Me haluamme, että yhtiössä noudatetaan ihmisoikeuksia ja että se työnantajana kantaa sosiaalisen vastuunsa, sanoo suomalainen Jan Furstenborg, joka vastaa Sveitsissä päämajaansa pitävän maailmanjärjestön UNIn Euroopan sektorin kaupan asioista. UNI oli myös koollekutsujana erityisessä Lidl-seminaarissa, joka pidettiin huhtikuussa Tampereella.

Lidl toimii tällä hetkellä Saksassa, Itävallassa, Belgiassa, Hollannissa, Tsekissä, Ranskassa, Irlannissa, Italiassa, Espanjassa ja Englannissa. Se on tulossa Unkariin, Romaniaan, Kroatiaan, Bulgariaan ja Slovakiaan. Lidlin Kanadan valloitus on hieman viivästynyt. Aasia on myös yksi sen tulevista kohteista.

Kaikkialla taktiikka on sama. Suunnitelmista ei kerrota, savuverho peittää yhtiön. Kasvuvauhti on valtava, mutta takana toimii yhtiö, josta kukaan ei tunnu tietävän tarkasti mitään.

Saksassa kommandoryhmä

Saksalainen ammattiliitto ver.di on yrittänyt selvittää Lidlin kiemuroita. Liitto on palkannut talousjuristin asialle, mutta vielä ei kuvio ole selvä.

– Schwarz-ryhmä, joka on Lidlin taustalla, on pirstottu yli neljään sataan yritykseen. Olemme saaneet nimettömiä kirjeitä tilintarkastajilta ja aineistoa on kertynyt. Yritämme selvittää, missä yhtiössä työntekijät tekevät töitä, sanoo

Ulrich Dalibor saksalaisesta ver.distä.

– Lidl on kuin lumipallo. Sen koko toiminta perustuu jatkuvaan laajenemiseen ja kasvuun. Yritimme perustaa Lidlin jakeluvarastoihin yritysneuvostoja ja saada luottamusmiehiä valituksi, mutta Lidl uudelleenorganisoi itsensä yhdessä yössä. Tavoitteemme on selvittää, missä yhtiön pääkallopaikka on.

Saksassa Lidlillä on noin 2500 myymälää ja samaan ryppääseen kuuluu lisäksi Kauflandin 450 myymälää. Työntekijämääräksi arvioidaan noin 80 000.

– Työntekijöitä painostetaan kovaa. Kassa saa varoituksen, jos syöttöjä on alle 70 minuutissa. Lisätyöstä ei makseta. Työntekijät kutsutaan työhön koska tahansa. Potkut ovat herkässä. Lidl käy sotaa työntekijöitä vastaan, Ulrich Dalibor kertoo ja jatkaa, että ammattiliitto ver.di on perustanut omat yksikön hoitamaan konsernin asioita.

Belgiassa ay-liike mukana

Muista eurooppalaisista tarinoista poikkeaa myös Belgiassa ammattiliitto on saanut vahvan jalansijan Lidlissä.

– Alussa oli vaikeaa, mutta nyt meillä toimivat yritysneuvostot ja on luottamusmiesjärjestelmä. Työehtosopimuksista neuvotellaan, sanoo Frank De Vos belgialaisesta LBC-NVK -nimisestä ammattiliitosta.

Belgiassa Lidl aloitti 1995 avaamalla kahdeksan liikettä, nyt niitä on noin 221. Työntekijöitä Lidlissä on yli kaksi tuhatta. Ay-liikkeseen Lidlin työntekijöistä kuuluu noin 65 prosenttia. Ammattiliitot saivat jalansijaa Lidlissä kuutisen vuotta sitten, ja asiat muuttuivat parempaan suuntaan.

– Töitä tehdään silti liikaa. Myymäläpäällikön viikosta tulee pakostakin usein 50-tuntinen, kertoo Bruggessa työskentelevä myymäläesimies Giancarlo Pastorello.

– Sairauspoissaoloja on myymälöissä paljon, jatkaa Veerle Seghers, joka on ollut Lidlin palveluksessa koko sen Belgiassa oloajan. Seghers tekee 28-tuntista työviikkoa ja pitää työpaikkaansa melko hyvänä. Belgiassa on myös ammattiliiton avulla päästy henkilökunnan autojen ja kassien tarkastuksista.

– Vain poliisi saa tarkastaa laukun. Sen sai ammattiliitto aikaan.

Muualla vaikeaa

Viestit muualta Euroopasta muistuttavat Saksan kokemuksia. Ranskassa Lidl on kasvanut hurjemmin kuin muualla Euroopassa eikä Lidl halua ammattiliittojen sotkeutuvan asioihinsa. Espanjassa Lidl pysyttelee työnantajajärjestöjen ulkopuolella. Hollannissa ay-liikkeellä on puhevälit paikallisen Lidlin johdon kanssa, mutta työpaikoilla ei mene hyvin.

– Lidlillä ei ole hyvää johtamisenperinnettä. Väliportaan johdolla ei ole koulutusta. Jakelukeskuksissa on terveysongelmia ja paljon sairauspoissaoloja. Lidl haluaa ahkeria ja huonosti koulutettuja työntekijöitä, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa, sanoo hollantilainen Lex Makkinje.

Irlannissa ay-liike ei ole saanut minkäänlaista jalansijaa Lidliin, jonne palkataan töihin etupäässä vain kiinalaisia opiskelijoita. Tsekissä Lidl tuli ensimmäiseksi tunnetuksi ympäristötuhoista. Se hakkautti vanhan ikimetsän pois myymälänsä tieltä. Itävallassa Lidl ei ole ollut kaupallinen menestys, mutta sen taktiikka vaikuttaa muihin työnantajiin ja yrityksiin.

Lidl jatkaa valloitustaan, maksoi mitä maksoi. Kun hinnat ja työvoimakustannukset on painettu alas, jatkuva kasvu on sen ainut mahdollisuus.

Irmeli Palmu

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Karski

#6 • • Karski Pomon kätyri
Kiinnostais tietää ykkösvaihtoehdon
valinneiden näkemykset ostamiensa
tuotteiden laadusta, sekä siitä
miten tärkeenä ne kokee miellyttävän
työympäristön OMALLA työpaikallaan.

Jos nyt edes ovat lukeneet tuota
tekstiä *justjoo*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

W

#7 • • W
Ihmetyttää kyllä toi lidlin muka halvemmuus, kun kaupan kaikki kama on ihan shittiä.
Ei löydy juurikaan mitään niistä ”terveellisistä” aineksista joista meikäpoika vääntää mättönsä, lähinnä mikro/pikaruoka paskaa.
Lidlin ainoa ehkä parempi puoli on tuo karkkivalikoima, joka on ihan kivaa vaihtelua perinteiseen, mutta esim lidlin halvat alkoholijuomat ovat ainakin meikäläisestä ihan kusenmakuisia.
En kyllä varmaan käy enää koskaan....ja niin, miksi nuoret menee tälläsiin kusetusmestoihin töihin kuten makuuni....lidli...? Ite en kyllä alle 12e/t tekis mitään.
itis

#8 • • itis Morning Star
Ei ole mun juttu kritisoida tai olla mieltä jonkun ketjun toiminnasta. Ei huvita. Toisaalta en käytä lidliä -en yksinkertaisesti edes tiedä missä on lähin. Halpuus kiinnostaa, huonot tuotteet eivät.

Epäilyttävä paikka silti.

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

Riku

#9 • • Riku The Little Prince

Tres:
Ei kyl toimi toi sunkaan linkki *ding*

Outoa. Tossa on nyt joku hyvin hämärä systeemi, koska suoraan identtisen urlin selaimeen tunkemalla meni oikeaan artikkeliin, mutta tuosta klikkaamalla ei mennyt.

edit: Jaahas, mulla ainakin lisää yhden %20 tohon =-merkin jälkeen urliin jos suoraan klikkaa, varmaan siitä johtuu.

[muokattu 26.4.2004 12:26]

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Karski

#10 • • Karski Pomon kätyri

Itis:
Ei ole mun juttu kritisoida tai olla mieltä jonkun ketjun toiminnasta. Ei huvita. Toisaalta en käytä lidliä -en yksinkertaisesti edes tiedä missä on lähin. Halpuus kiinnostaa, huonot tuotteet eivät.

Eli sua ei kiinnosta onko sun ostama
palvelu eettisesti arveluttavalla pohjalla,
ja tuet ilman tunnontuskia sellaista
toimintaa joka perustuu työntekijöiden oikeuksien
polkemiseen?

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

innae

#11 • • innae PaskaJätkä
Olen pari kertaa asioinut Lidlissä, mutten ole pitänyt sen myymistä tuotteista. Tuon PAM:n tiedotteen jälkeen ei tarvitse asioida siellä.

--
PaskaJätkä

Claquesous

#12 • • Claquesous viidettä kolonnaa

William-78:

ja niin, miksi nuoret menee tälläsiin kusetusmestoihin töihin kuten makuuni....lidli...? Ite en kyllä alle 12e/t tekis mitään.

Kaikki eivät olekaan sellaisessa etuoikeutetussa osassa, jossa isipappa hoitaa suhteillaan mukavan duunin, josta just saa tuon 12€/h. Itse olen enimmilläänkin tienannut 7 500 mummoo...

Nimim. 7€/h

PS. Niin ja en ole koskaan asioinut Lidlissä enkä aiokaan. Jo aikaisemmin olen kuullut, että suurin osa kyseisen lafkan työntekijöistä ovat nuoria osa-aikaisia. Ihan hyvä, että Suomessa vähittäiskaupassakin on kilpailua, mutta Lidlin harrastama hintojen polkeminen on myrkkyä pienille lähikaupoille.

--
32. of December

#13 • • kelasin Guest

Itis:
Halpuus kiinnostaa, huonot tuotteet eivät.

Epäilyttävä paikka silti.

veit sanat suustani
Karski

#14 • • Karski Pomon kätyri

a:
---
Tres:
Eli sua ei kiinnosta onko sun ostama palvelu eettisesti arveluttavalla pohjalla,
ja tuet ilman tunnontuskia sellaista toimintaa joka perustuu työntekijöiden oikeuksien
polkemiseen?
---
Kyllä mä muuten olen ihan diggaillut Shellin pihvei maakuntamatkailujen aikana ja joskus käyttäny Nikenki kenkii. Nestléeki on tainnu joskus löytyä kaapista et se siitä eettisyydestä jos palvelutaso tyydyttää asiakkaan .)

Mut Lidlissä ei oo tullu käytyy koskaan ees Saksassa, koska mä en diggaa ko. ympäristöstä shoppailutarkoituksessa.

Juu, sun näkemys aiheesta oli ennakoitavaissa,
enkä mä ketään tuomitse niiden ostokäyttäytymisestä.
Halusin lähinnä täsmennyksen Itiksen näkemykseen,
siltä varalta et se asiaa laajemmassa mittakaavassa
tarkastellessaan tulis toisiin ajatuksiin. Ts. jos toi sen
kommentti olis mahdollisesti ristiriidassa
yleisen maailmankatsomuksensa kanssa.

Esim. mulle kun myös se tapa jolla hyödyke tuotetaan
vaikuttaa ostopäätökseen: mä en mielelläni
myötävaikuta sellasten toimintamallien yleistymistä
joita mä en koe oikeiks.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Jone

#15 • • Jone Archibald Haddock

mayah:
Olen käynyt kyseisen kauppaketjun liikkeessä kerran, ostanut paketin mars-jäätelöpatukoita (ovat muuten hyviä mistä tahansa ostettuina*slurps*) ja poistunut.

Mulle hyvänkin makuinen tuote saa kuttumaisen kitkerän sivumaun jos tuotteen tuottamisen ja käteenpäätymisen hinta lasketaan työläisten selkänahoissa.
nibes

#16 • • nibes tiikerikivi aina taskussa.
OOn pari kertaa käyny sieltä ruOkani Ostamasta, mutta On kyllä jääny tOi kauppa pOis!! *eiei*
jOtenkin niiden tuOtteet ei Ole mun makua..*ding*
Ja kyllä tOi menO vähän Omituiselta kuulOstaa..musti haki sinne töihin, täytyykin sanOa että unOhtaa kOkO jutun!!*igor*

--
On uskallettava tehdä mOkia. Ihmisistä On hauska havaita, että tuOhan On vielä tyhmempi kuin minä itse.
(Erkki Pälli, radiotoimittaja)
*piis*

Orfeus

#17 • • Orfeus
Joo, kerran on tullu käytyy ja noita mars jätski patukoit tuli ostettuu lootallinen*hymy* Lähinnä kans tyssännyt siihen että tuotevalikoima ei kata meitin tarpeita (eli ne tietyn merkkiset mehut ja aamupala juustot sekä paahtoleipä) Tosin nyttemmin lukemieni infojen perusteellakaan en sinne enää menis!
antiguru

#18 • • antiguru
Oon käyny pari kertaa Lidlin myymälässä... Ja tulevan muuton jälkeen käyn varmaan vielä monet kerrat. En näe ongelmaa asiassa, sillä Lidlin työntekijöiden kohtelu tulee kuitenkin ennenpitkää muuttumaan olosuhteiden pakosta (lainsäädäntö), jos kyseinen ketju aikoo Suomessa jatkaa liiketoimintaansa. Belgiasta löytyy hyvä esimerkki: vain poliisi saa tarkistaa työntekijän kantamuksen. Eli tarvitaan lähinnä lisää aktiivisuutta työntekijöiltä, jotta he puolustaisivat enemmän perusoikeuksiaan ja koskemattomuuttaan. Tarvittaessa jopa kutsuen poliisin tms. Suomessa on sentään kattava lainsäädäntö asiaan liittyen.

Mitä tuotteisiin tulee, niin en tunne juurikaan Lidlin valikoimaa (vielä), mitä nyt jokusen tuotteen. En odotakaan niiltä mitään erityistä laadukkuutta, sillä sitä saa mistä maksaa noin yleensä. Niistä tuotteista joita olen ostanut ei oo mitään olennaista vikaa löytynyt. Ei valittamista (toistaiseksi).

Lidlin yhteiskunnallisista vaikutuksista: ainahan meillä ihmisillä on ollut enemmän tai vähemmän vaikeuksia hyväksyä mitään uutta. En näe mitään pahaa siinä, että Lidl luo kilpailua lähikaupoille. Kunhan se tapahtuisi Suomen lakien mukaan.

Summa summarum: Lidlin työntekijöiden tulisi pitää tiukemmin kiinni oikeuksistaan. Tämä näin omana järkeilynä. *ding*

--
--and we take the breaks of--

Karski

#19 • • Karski Pomon kätyri

a:
No en mä ihan niin kylmä ole ku joskus satat kuvitella .)

En mä kuvittele, oon lähinnä tyytyväinen
siihen et edes joillain ihmisillä toiminta
noudattaa jotain selkeitä periaatteita eikä
ne lähde tuuliviirinä mihin tahansa suuntaan
heti kun aletaan painostaan poliittisen
korrektiuden tai vastaavan tekosyyn varjolla.

Ja luonnollisesti esim. perheissä, joissa tulot
on alle 1200 euroo kuukaudessa ja
kahden aikuisen lisäks kasvavia lapsia
ruokittavana niin Lidl on täysin perusteltu
vaihtoehto. Yksilön valinnoilla voidaan
tukee suurempia rakenteita mutta Lidlin
tyyppisissä tapauksissa yhteisön pitäis
pystyä huolehtiin siitä että kaikki noudattaa
annettuja sääntöjä, mihin näköjään antigurukin
viittas.

[muokattu 26.4.2004 14:04]

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Vexe

#20 • • Vexe
Kerran olen Lidl:ssä käynyt. Silloin Lahteen avattiin ensimmäinen liike. Mitään en ole ostanut, enkä missään nimessä tule ostamaan. Tämä aivan periaatteesta. Mielummin vien rahani Suomalaiseen kauppaan.

Pari kuukautta sitten kuulin aika hurjan tarinan eräästä entisestä Lidl:n työntekijästä. Ei voi kuin kauhistella miten joku haluaa kyseisessä puljussa työskennellä.

Ostakaa Suomalaista, niin tuette samalla Suomen työllisyyttä!

[muokattu 26.4.2004 14:16]