sakk303:
Osio ei ole minulle suoranaisesti tarkoitettu?
Otit tämän ulos kontekstistaan. Konteksti oli, että kuvat-osion tarkoitus saattaa olla sellainen, että mikäli sinä tai kukaan tuttusi ei laita sinne kuvia niin silloin sinä et kuulu tämän osion kohderyhmään. Onko se jotenkin vaikea ymmärtää, että kaikkea maapallolla ei ole rakennettu juuri sinua varten, eli niitä ei ole suoranaisesti sinulle tarkoitettu?
Tämä on taas tätä yhteisöllisyyttä. Ei ihme, että Suomen klubiskene on ja näyttää pysyvänkin pienenä. Ainakin tällä menolla. Kyllä toi yllä oleva lauseesi puhuu pahasti sen oman/omien napojen puolesta, josta vastikään hehkutit päinvastaista linjaa.
Sinulla näyttää olevan ihan mielenkiintoinen käsitys yhteisöllisyydestä. Onko sinun jotenkin vaikea hyväksyä sitä, että mikäli joku ei tunne ketään, joka Klubbarin kuvissa esiintyy, ei tämä yksilö yksinkertaisesti vain ole siinä yhteisössä, jota varten nämä kuvat on otettu. Yhteisöllisyys käsitteenä vaatii yhteisön ja yhteisö käsitteenä on tässä tapauksessa eri asia kuin "kaikki, jotka sattuu jollekin foorumille eksymään". Tietysti käsitettä yhteisö voi käyttää myös paljon laajemmassa kontekstissa, mutta silloin yhteisö on jo usein niin löyhä, että ei ole mitään järkeä alkaa puhumaan yhteisöllisyydestä merkittävänä voimana.
Ja tietenkin puhun omien napojen tuijottelemisesta. Siitähän minä olen koko ajan täällä puhunut, että koska niitä kuvia ottaa ihmiset ja niillä ihmisillä on omat intressinsä, syntyy seurauksena sellaisia kuvia, jotka miellyttävät näitä kyseisiä ihmisiä. Ja minun mielestäni se on täysin oikein, että osion sisältö miellyttää heitä ja heidän kavereitaan, sillä nimenomaan he ovat nähneet sen vaivan, että ottavat ja jälkikäsittelevät nämä kuvat. Se mikä minun mielestäni ei ole oikein on se, että ihmiset, jotka eivät ole panneet tikkuakaan ristiin tulevat tänne itkemään kun asiat ei ole just niinku itse haluaisi.
Jos on niin, että ketään ei satu kiinnostamaan ottaa
vapaaehtoisesti harteilleen yleisen dokumentoivan bilekuvaajan taakkaa, joka on raskas ja teknisesti haastava, niin sitten niitä dokumentoivia bilekuvia ei ilmesty. Jos sinä et tätä taakkaa ole valmis ottamaan, etkä kontribuoi Klubbarin yhteisöön millään muullakaan merkittävällä tavalla (foorumeissa valittamista ei oikein voi laskea) niin silloin on minun mielestäni ylimielistä ja typerää käytöstä alkaa kritisoimaan toisten vapaaehtoisen työn hedelmiä. He eivät ole tehneet sitä työtä
sinua varten, eikä heillä todennäköisesti olisi ollut mitään syytä tätä tehdäkään. Tällä ei ole mitään erityistä tekemistä sen kanssa, että "Bileskene on sulkeutunut", vaan sen kanssa, että ihmisiä ei yleisestiottaen kiinnosta tehdä hirveitä määriä vaativaa ja raskasta työtä, elleivät he itse kostu siitä jotenkin. Tämä asenne kattaa aika laajasti koko ihmiskunnan kirjon, eikä ole mitenkään rajoittunut tänne Klubbariin - itseasiassa täällä on yllättävän paljon ihmisiä, jotka ovat valmiita jakamaan oman työnsä hedelmiä.
Se vain yleisesti ottaa päähän, että nykyisistä kuvista, ei jää käteen kakan vertaa tunnelmasta - eikös se nyt herran jumala ole ainakin 50% homman pointti, jos kuvakansion otsikoksikin pistetään bileiden nimi, tapahtumapaikka- ja aika!
No herran jumala onko se nyt niin vaikea tajuta, että hyvin suuren osan bileiden tunnelmasta luovat ne ihmiset? Ja nimenomaan tutut ihmiset. En osaa sano muusta kuin omasta puolestani, mutta jos mun pitäisi valita näenkö mä 10 kuvaa harmaasta massasta tai dekoista vai yhden kuvan mun tutustani niin mä valitsisin sen yhden tutun kuvan. Uskon, että hyvin moni muu ihminen tekisi ihan saman valinnan, ja nimenomaan tätä heijastaa se, että ne kuvat, joita ihmiset ovat vapaaehtoisesti tuonne laittaneet, ovat kuvia ihmisistä. Edelleenkin - ne ihmiset eivät todellakaan kuvaa niitä kuvia sinua varten ja yritä tallentaa sellaisia elementtejä niistä bileistä, joista sinä, heille täysin tuntematon ihminen, jotenkin "näkisit" tämän tunnelman. He ottavat niitä kuvia itseään ja ystäviään varten. Ja ne kuvat nimenomaan kuvaavat heille sitä tapahtumaa, eli ne kuuluvat juuri sen tapahtuman kansioon.
Mutta nythän minä olen taas esittämässä varmaan aivan kohtuuttomia vaateita, klubipohjaisella sivustolla kun kuitenkin satutaan olemaan.
Minun mielestäni sinulla ei ole minkäänlaista oikeutta esittää minkäänlaisia vaateita, ellet jollakin tavalla ansaitse tätä oikeutta tai omaa sitä luontaisesti esimerkiksi ihmisoikeuksien tai lain puitteissa. Joten kyllä - vaikka me olemme "klubipohjaisella sivustolla" niin on täysin kohtuutonta, että sinä tulet tänne inisemään parempia kuvia kun jonkun olisi nähtävä näiden kuvien eteen vaivaa. Eihän kukaan sinultakaan vaadi, että lähdisit bileisiin dokumentoimaan filmille dekoja ja julkaisisit niitä täällä, vaikka sinä tätä sivustoa selaatkin. Ne kuvien julkaisijat ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin sinäkin. Olisiko sinusta oikeutettua, että joku tällaista sinulta vaatisi? Ja millä perustein?
... , mutta välissä tuntuu, että ennemminkin niin päin, että 50% kaikista hali/herutuskuvista voisi ihan yhtä hyvin olla omalla kotikansiollakin, ...
Missä vaiheessa joku on sanonut sulle, että Klubbarin kuva-arkiston idea ei nimenomaan ole se, että ihmisten ei tarvitse näille omille kuville taikoa sitä kotikansiota ja sitten saattaa linkki tänne kaikkien tietoon, vaan ne omat kuvat olisivat keskitetysti klubituksessa kaikkien kohderyhmään kuuluvien helposti löydettävissä ja selattavissa?
Kuka on sanonut sinulle, että Klubbarin kuvat-osion idea on, että sitä käytetään vain ja ainoastaan bileiden dokumentoimiseen? Missä näin lukee tai kuka Klubituksen vastaavista tahoista on näin sanonut? Mikä antaa juuri sinulle oikeuden määritellä mitä sinne saa laittaa ja mitä sieltä "voisi jättää pois" jos sinulla ei ole harmaintakaan aavistusta edes siitä miksi osio on alunperin rakennettu?
Anteeksi nyt jos joku tästä otti pussillisen pakasteherneitä nenäänsä.
Ei tässä kukaan mitään palkokasveja ole alkanut imppaamaan - tai niin ainakin toivon. Näkemyseroistahan tässä lähinnä yritetään keskustella rakentavassa hengessä - niin kuin yleensäkin forum keskusteluissa on tapana.