203 posts, 11 pages, 41,982 views
kilobitti:
esitit yhden keinon jolla _ehkä_ saattaisi olla vaikutusta, entä jos se ei riitä? Kaikki huumeet laillisiksi? Ja mitä seuraavaksi?
Tres:
Ei voi tietää
ennenkuin on kokeiltu. Lisäks nykyään
on sekin ongelma, että esim. tollasen
laillistamisen tuloksia odotettais
parin kuukauden sisällä, kun todellisuudessa
vaikutukset näkyis vasta vuosien kuluttua.
kilobitti:
Kaunis ajatus. Mikä on siis ehdottamasi toimintamalli, jos esim. itä-mafia onnistuu kasvattamaan valtaansa radikaalisti?
mikkihiiri:
Mutta poliisien oikeuksien laajentamista kannattavat, käyttävät muuten aivan samanlaista kärjistettyä pelottelutaktiikkaa, ovat realisteja.
kilobitti:
Kaunis ajatus. Mikä on siis ehdottamasi toimintamalli, jos esim. itä-mafia onnistuu kasvattamaan valtaansa radikaalisti?
a:
Joo se onki niin helvetin todennäköstä et 3v koulutuksen, 5v soluttautumisen ja muutaman miljoonan euron tuhlaamisen jälkeen koetaan välttämättömäks paljastaa peitekyttä kaikille sadan kilsan käteellä, koska oli ihan pakko pokaa joku bilettäjätampio kahdesta napista :D
POSER:
Ei voi kuin ihmetellä tätä vainoharhaisuuden ja poliisien pelon määrää. Sitä vartenhan nuo poliisit sen luvan juuri sen haluavatkin että pääsevät bileisiin käräyttämään muutaman pienen diilerin. Onko teitä oikeasti peloteltu pienenä poliisien tulolla jos ette käyttäytyneet kunnolla??
Roger Roger:
Kärjistys:
Olen töissä jossain missä näitä tietoja käsitellään. Tulee herra isoherra sanomaan että annas ne tiedot. Minkäs teet? Annan tiedot. Muuten joudun ongelmiin.
yana:
---
Roger Roger:
Kärjistys:
Olen töissä jossain missä näitä tietoja käsitellään. Tulee herra isoherra sanomaan että annas ne tiedot. Minkäs teet? Annan tiedot. Muuten joudun ongelmiin.
---
mä en kyllä hahmota logiikkaa tossa.
jos herra isoherra on saman firman listoilla ja silla on oikeus tuohon dataan niin tottakai sen antaa. jos taas tiedetaan ettei silla ole lupaa totean hyvin selkeasti et sori nyt ei tipu. hanki lupa.
a:
Ja mistä porukasta tämä otanta kosstuu? Aivan, ääliöistä jotka bongaa jo kilsan päästä. Edelleenkään mikään ei kumoa sitä, että erilaiset kyselyt ja tutkimukset (vrt. toisessa ketjussa mainitsemani Turkulaiselle ylä-asteelle tehty kysely, Mikko Salasuon akateeminen tutkimus tai päihdejuopumustilastot) viittaavat harrastuksen olevan huomattavasti poliisin konemusiikkitapahtumiin tekemien megaratsioiden saldoa laajempaa.
Jos seurataan kehitystä vaikka viiden viime vuoden ajalla, niin klubikulttuurin syynääminen onkin ollut selkeästi vähenemään päin. En minä ollenkaan epäilisi, jos Suomenkin poliisi Tukholman esimerkistä viisastuneena keksisi ratsata joku (esim. Wappu-) viikonloppu kaikki keskustan ravintolat ja saisi kerrankin jotain älykkäitä tuloksia, joilla sitten brassailla.
Konemusiikkitapahtumathan _on_ jätetty kiltisti rauhaan muutamaa suuremman luokan tapahtumaa (Kaapeli, Koneisto, Makasiinit, Serena ja tämä oli siis _kahden_ vuoden otanta _kaikista_ bileistä) lukuunottamatta, eikä noidenkaan kiinniottosaldoilla vielä kulutettua budjettia perustella. Pikemminkin tulokset todistavat sitä, että räikeimmät idiootit ovat saaneet koulutusta (mikä on vaan hyvä) ja julkilausuma toimii pelotteena, että tulevien idioottien määrää saadaan rajoitettua (mikä on vielä parempi).
Roger Roger:
Tarkoitin nyt vaikka jotain krp:n johtajaa. En uskaltais sanoa sille mitään vastaan (tai no ehkä jotain), varsinkaan jos sen vieressä seisoskelis pari virkapukuista poliisia.
Tahdon kuitenkin vaan välttää ongelmia.
a:
Siis mulle on ihan sama onks kaulassa skraga vai pacifieri, jos tuot narkkista bileisiin silleen et päädyt maijaan niin ei mun sääliks käy, heihei vaan ja lähetä kortti periltä .)
[Nuclear]:
Onks sulla jotain faktaa et itä-mafia kasvaa Suomessa?
Eiks sun mielestä mene jo yli jos poliisi saa alkaa kuunnella sun puhelinta pelkän nimettömän vihjeen takia?
kilobitti:
Siitä on ollut lehtijuttuja enemmänkin, muistaakseni esim. itä-prostitutoidut ovat lähes poikkeuksetta järjestäytyneiden rikollisten junailemia, eikä ns. yksityisyrittäjiä. En löytänyt tähän mitään kovin sopivaa juttua, mutta alkuun pääse tuosta->
Itseasiassa toi on, mielestäni, aika epäolennainen yksityiskohta, koska käsiteltävä asia on paljon laajempi kuin puhelujen seuranta. Enemmän halusin puuttua ehdottomasti EI kaikille poliisien oikeuksille-asenteeseen, josta ei meinaa saada edes keskustella ilman että ollaan haukkumassa neuvostomyönteiseksi*nauru*.
Mutta vastauksena kysymykseesi: en tietenkään halua että mun puhelinta seurattaisiin. Mutta toisaalta en tosissaan usko että poliisilla on niin paljon kiinnostusta mun yksityiselämää kohtaan että ne jaksais kytätä mun puheluita syyttä.
[Nuclear]:
joten mun mielestä ois fiksumpaa laittaa enemmän varoja sinne kasvatuksen puolelle. Näitten rahojen hedelmä vaan kun kestää kypsyä pikkasen pidemmän aikaa,
Mun mielestä yksityiskohtiin nimenomaan pitää puuttua, muutenhan homma menee ihan läskiks.
Poliisille valta pidättää ihmisiä (sen suuremmin tarkentelematta), ei kuulosta kovin kivalta.
Mua toi häiritsee enemmänkin sillä tasolla, että käytännössä poliisille annetaan mielivalta kuunnella kenen puhelinta tahansa.
[karrikointi]
Sama ku annettais poliisin heittää putkaan nimettömän vihjeen perusteella, Hei must tuntuu et mun naapuris asuu pahemman luokan diileri! - Jaahas, käydääs kerää se kaveri talteen sitten...
[/karrikointi]
Poliisin valtuudet kasvaneet varkain
Poliisin toimivaltuuksia on kasvatettu niin monilla lainmuutoksilla, että kokonaisuuden hahmottaminen alkaa olla hankalaa.
Helsingin Sanomien selvityksen mukaan vuoden 1989 pakkokeinolain säätämisen jälkeen on jatkuvasti ollut vireillä vähintään yksi lainmuutos, jolla poliisin valtuuksia on kasvatettu.
Poliisi on vaatinut ja myös saanut yhä laajemmat oikeudet puuttua ihmisten yksityisyyteen. Esimerkiksi eduskunnan lakivaliokunta, eduskunnan apulaisoikeusasiamies ja Asianajajaliitto toivovat, että poliisin valtuudet otettaisiin nyt kokonaistarkasteluun.
kilobitti:Tottakai kasvatus on (toimiessaan) paras vaihtoehto. Mutta jos ajattelemme että ns. kasvatuksen hedélmät on korjattavissa joskus 10v kuluttua, mitä meidän pitäisi tehdä odotellessa - antaa tilanteen kehittyä omalla painollaan?