Miksi suomalaiset DJ:t ottavat niin harvoin kontaktia yleisöön?

73 posts, 4 pages, 14,717 views

Karski

#21 • • Karski Pomon kätyri

Garo:
Vastapainona eilinen Hallmark ja Joken setti. Musiikki oli aivan loistavaa, mutta monta kertaa sai tanssia tyhjälle dj pöydälle. Muutenkin Joken, ja aivan liian monen muun suomalaisen DJ:n, soittotyyli on lähinnä levyn vaihto, napin vääntö ja dekkeihin tuijjottaminen. Ikäänkuin yleisöä ei olisi ollenkaan :(

Toki poikkeuksia löytyy, esim Tab ja Proteus =)

Miksi näin? Ainakin itselläni on paljon parempi fiilis kun näen että DJ todellakin nauttii soittamisesta (vastapainona niille soittajille jotka näyttää siltä että ne olis pakotettu sinne dekkien taakse) =)

No ainakin mulle on tärkeempää saada
levyt biittiin ku ruveta heitteleen jotai
kuperkeikkoja yleisön mieliks *ding*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

KD

#23 • • KD sick mind
Kyllä mun mielestä ainakin sillä on suurtakin merkitystä tunnelman kannalta, että mitä siellä dekkien takana tapahtuu. Andy Pickles on muistaakseni joskus sanonut että levyjen soittamisesta on 80% showta ja vain 20% varsinaista soittamista. Enkä usko, että Proteuskaan olisi nykyistä suosiotaan saavuttanut, jos tyyli olisi samanlainen kun monilla muilla kotimaisilla dj:llä.

--
Do it without the attitude or don't do it at all!

display23

#24 • • display23
Ite kyl hypin ja riehun aika asenteelle soittaessani.
En sitä kovinkaan tahallani tee..se vaan tulee multa itsestään kun dikkaa musiikista!
sinänsä jännä homma on se, että jos fiilistelee samalla kun soittaa niin jengi tulee sanomaan, että lopeta toi vitun proteuksen matkiminen! Tää meinaan on tapahtunut jo kahteen kertaan kun on ollut bileissä soittamassa *nauru*
Ihan ku kaikki jotka tanssii samalla kun soittaa ja sattuu vielä soittaan rankempaa tyyliä on proteuksen matkijoita*ding*
#25 • • ALIEN Guest
jösses... eiks ole vaan parempi, et jotkut dj:t ”ottaa kontaktia” ja jotkut ei.. *justjoo*

Mut kyl se aina fiilistä nostaa, jos levyjenpyörittäjä itsekin hehkuttaa menoa. Paras tässä hommassa on uskoakseni Judge Jules *plur* Ainakin, mitä olen kuullut ja nähnyt =)
Jone

#26 • • Jone Archibald Haddock

Galrav:
sinänsä jännä homma on se, että jos fiilistelee samalla kun soittaa niin jengi tulee sanomaan, että lopeta toi vitun proteuksen matkiminen! Tää meinaan on tapahtunut jo kahteen kertaan kun on ollut bileissä soittamassa *nauru*
Ihan ku kaikki jotka tanssii samalla kun soittaa ja sattuu vielä soittaan rankempaa tyyliä on proteuksen matkijoita*ding*

Mistäköhän johtuis? Johtuisko esim. siitä että tässä maassa on noita Protskun matkijoita ihan kotitarpeiksi ja vieraillekin jaettavaksi asti?

Kyllä sitä voi dekkien takana hard-puolen dj:kin fiilistellä näyttämättä kehnolta Proteus-imitaatiolta. SIihen ei yksinkertaisesti vaadita kuin oma tyyli. Tyylin puraiseminen toiselta on kyllä loppupeleissä omille käsilleen kusemista, koska ihmiset eivät ole ihan sokeita ja tyhmiä, joten toi ei kyllä pitkälle kanna ja imitaattorin leima pysyy otsassa pitkään vaikka imitoinnin lopettaisikin.

Sun tyylistäs on osaa sanoa mitään, kun en ole koskaan nähnyt. Keskimäärin kuitenkin tuntuu että aloittelevien hard-jäbien keskuudessa on trendikästä koittaa olla ”kovempi kuin Harri”, vähätellä kyseisen miehen merkitystä Suomen scenen tässä osassa ja sitten kuitenkin opetella samat kikat, samat biisit, sama tyyli ja tämä kaikki aitoa ja alkuperäistä 20 kertaa huonommin.

KD:
Kyllä mun mielestä ainakin sillä on suurtakin merkitystä tunnelman kannalta, että mitä siellä dekkien takana tapahtuu. Andy Pickles on muistaakseni joskus sanonut että levyjen soittamisesta on 80% showta ja vain 20% varsinaista soittamista. Enkä usko, että Proteuskaan olisi nykyistä suosiotaan saavuttanut, jos tyyli olisi samanlainen kun monilla muilla kotimaisilla dj:llä.

Toi soittamisen 20% olis sit ainakin syytä hanskata ensin kunnolla ja sitten vasta keskittyä 80% showmenoon. Oon huvittavaa katsoa jotain jäbää, joka soittaa aivan päin vittuja ja koittaa kompensoida päin vittuja soittamisen leikkimällä cheerleaderia.

[muokattu 28.4.2004 20:41]
display23

#27 • • display23

Jone:

Sun tyylistäs on osaa sanoa mitään, kun en ole koskaan nähnyt. Keskimäärin kuitenkin tuntuu että aloittelevien hard-jäbien keskuudessa on trendikästä koittaa olla ”kovempi kuin Harri”, vähätellä kyseisen miehen merkitystä Suomen scenen tässä osassa ja sitten kuitenkin opetella samat kikat, samat biisit, sama tyyli ja tämä kaikki aitoa ja alkuperäistä 20 kertaa huonommin.

Sillon ku aloin soittamaan en miettiny proteusta millän tasolla.
Enkä mieti sitä nyttenkään..tossa mun tekstissä taiskin jo lukea (mikäli huomasit?), että fiilistelen siellä ihan vaan musiikin antaumuksen takia. Samalla tavalla kun soitan kotona pompin pää katossa koko ajan.
Mutta kuten sanoit et voi arvostella mua, koska et ole koskaan nähnyt mua livenä.

Enkä myöskään usko tohon, että uudet hard-jäbät tahtoo matkia Harria. Mulla on se käsitys, että he kunnioittavat sitä. Taitaa olla myös niin, että kuuntelijat vertaavat enempi proteukseen ja soittailla se ei käy edes mielessä.
Orfeus

#28 • • Orfeus

Jone:
---
Galrav:

---

Mistäköhän johtuis? Johtuisko esim. siitä että tässä maassa on noita Protskun matkijoita ihan kotitarpeiksi ja vieraillekin jaettavaksi asti?

Kyllä sitä voi dekkien takana hard-puolen dj:kin fiilistellä näyttämättä kehnolta Proteus-imitaatiolta. SIihen ei yksinkertaisesti vaadita kuin oma tyyli. Tyylin puraiseminen toiselta on kyllä loppupeleissä omille käsilleen kusemista, koska ihmiset eivät ole ihan sokeita ja tyhmiä, joten toi ei kyllä pitkälle kanna ja imitaattorin leima pysyy otsassa pitkään vaikka imitoinnin lopettaisikin.

---
KD:

---

Toi soittamisen 20% olis sit ainakin syytä hanskata ensin kunnolla ja sitten vasta keskittyä 80% showmenoon. Oon huvittavaa katsoa jotain jäbää, joka soittaa aivan päin vittuja ja koittaa kompensoida päin vittuja soittamisen leikkimällä cheerleaderia.

[muokattu 28.4.2004 20:41]

Itelle ei oo koskaa ihme kyllä tultu sanoon että matkit proteusta, kerran yks tuli sanoon että vedät melkein yhtä hyvin ku proteus tosin olin vähä sillee et iha sama ku en mä täs yritä niinku matkia protskuu! Ite en ainakaan tietoisesti koita matkia protskun piisejä, kikkoja tai mitään muutakaan mutta minkäs teet jos Harri on soittanut jotain hyvää piisii ja kikkaillut siinä silleen että itekkin tykkää tehä just sillee ne kikat koska se vaa yksinkertasesti sopii parhaiten? Vai oisko se niinku pro sit et alkaa laittaa jotain vitun paskaa kikkaa siihen piisiin ettei vaa matkis protskuu tai et ei kikkailis ollenkaa? Niinku Harri on ite mulle ilmaissut, ”kaikki kikat kuuluu kaikille” eli uskon ettei kenenkää muunkaa siitä kannata hernettä nokkaan ottaa tietty sit on eri asia jos se dj tietoisesti yrittää olla proteus*ding*
Jone

#29 • • Jone Archibald Haddock

Galrav:
Mutta kuten sanoit et voi arvostella mua, koska et ole koskaan nähnyt mua livenä.

Enkä arvostellutkaan, vai arvostelinko?

Orfeus:
Niinku Harri on ite mulle ilmaissut, ”kaikki kikat kuuluu kaikille” eli uskon ettei kenenkää muunkaa siitä kannata hernettä nokkaan ottaa tietty sit on eri asia jos se dj tietoisesti yrittää olla proteus*ding*

No sehän nyt on niin kohtelias mies, että en näe sitä sanomassa face to face kenellekkään mistään tollasesta mitään muutakaan. *vink*

[muokattu 28.4.2004 20:54]
jazmo

#30 • • jazmo techmu
Tästäkin threadista huomaa selkeästi, kuinka joidenkin äänenpaineet ovat siihen malliin että ”ne dj:t siellä heiluu jotka ei osaa soittaa” ja niin edelleen.

Siis eihän sen dj:n käytännössä tarvitse tehdä juuri mitään tuossa esiintymispuolella. Kiksussa käsien ilmaan nostaminen tai tiukemmassa tavarassa biitin tahtiin heiluminen on musta jees.

Mielestäni tämä on myös suuri asia DJ:lle, koska tällä tavoin hän todella erottuu joukosta. Ei se show-meininki tietenkään korvaa musiikkia, mutta silloin kun musiikki skulaa ja tyypit tanssii, niin kyllähän kun DJ _selvästi_ näyttää, et vittu hei, tää on siistiä, niin tuo lisää pontta koko hommaan.

Hauskaa on ollut kyllä vaikkei DJ ole esiintynytkään. Oikeastaan koko viestini tarkoitus on se, että jos joku DJ arastelee bilettää dekkien takana, niin saisi tästä rohkaisua.

Tärkeintähän kuitenkin on, että yleisöllä ja DJ:llä on kivaa, eikö vain :)
Orfeus

#31 • • Orfeus

Jone:
No sehän nyt on niin kohtelias mies, että en näe sitä sanomassa face to face kenellekkään mistään tollasesta mitään muutakaan. *vink*

Kyl kyl, mut esim en mä vedä hernuu nenuun vaikka joku käyttäs samoja piisejä mixillää ku mitä mun seteis on ollut! Tosin sit jos yli 50% on samaa ni varmaa jo mietityttäs et onks mun valkkaamat viisut muka nii hyvii vai haluuks joku jopa koppaa*ding*
Orfeus

#32 • • Orfeus

jz:
Tärkeintähän kuitenkin on, että yleisöllä ja DJ:llä on kivaa, eikö vain :)

Näkisin et tää on koko pileiden tärkein pointti*joo*
display23

#33 • • display23

Orfeus:

Kyl kyl, mut esim en mä vedä hernuu nenuun vaikka joku käyttäs samoja piisejä mixillää ku mitä mun seteis on ollut! Tosin sit jos yli 50% on samaa ni varmaa jo mietityttäs et onks mun valkkaamat viisut muka nii hyvii vai haluuks joku jopa koppaa*ding*

sä oot vaan niin vitun julkkis ja sul on vitusti massii et jengi haluu matkii sua *iloinen*
display23

#34 • • display23

Jone:

Enkä arvostellutkaan, vai arvostelinko?

Et,piis and out *hymy*

[muokattu 28.4.2004 21:14]
Orfeus

#35 • • Orfeus

Galrav:
---
Orfeus:

---

sä oot vaan niin vitun julkkis ja sul on vitusti massii et jengi haluu matkii sua *iloinen*

Vittu se on manii eikä massii*ding* iha vääri meni, tsot tsot poika!
Jone

#36 • • Jone Archibald Haddock

Orfeus:

Jätkä on vaan niin Tampereelta ettet tajuu.

”Massi on massii, juunou? Massii tulee, massii menee!”

Vastailen noihin aikaisempiin tarkemmin myöhemmin. Nyt on turhan iso hässäkkä kotikatsomossa kun Suomi on tappiolla 2-1.
Orfeus

#37 • • Orfeus

Jone:
---
Orfeus:

---

Jätkä on vaan niin Tampereelta ettet tajuu.

”Massi on massii, juunou? Massii tulee, massii menee!”

Vastailen noihin aikaisempiin tarkemmin myöhemmin. Nyt on turhan iso hässäkkä kotikatsomossa kun Suomi on tappiolla 2-1.

No mut vittu ku se pitää olla just manii*släp* ja sitä ei tuu eikä mee vaan sitä vaan on!
Orfeus

#38 • • Orfeus

climate:
edit: ylipäätään suomessa dissataan kuoliaaksi heti kaikki jotka jotain yrittää, eiköhän olis aika jo unohtaa se perisuomalainen kateus ja yrittää tukea toinen toisiamme?

*joo*
liikkuva muna

#39 • • liikkuva muna an egg on the move

pHaze:
Itsellä ainakin menee nimenomaan niin paljon yritystä siihen, että pyrkii keskittymään soittamiseen ja mahdollisimman hyvin setin aikaansaamiseen. Keskittyy kuulemaan kaikki pienetkin heitot, säätämään äänitasot tarkasti, painamaan päähänsä vielä tarkasti biisin rakenteen jne. Jos siinä rupeaisi hirveästi riehumaan, niin musiikin soittaminen jäisi sitten kakkossijalle ja jälki olisi varmasti huonompaa koska kaikkeen ei voi keskittyä kerralla. Ja itse ainakin pidän sitä musiikkia tärkeämpänä hommana kuin lavaesiintymistä. Musiikin ja sen tuomien fiilisten jakamisen takiahan tähän hommaan on aikanaan ryhdytty.

Nojoo, ihan hyvä on keskittyä. Tosin harva meistä lähtee bileisiin kuuntelemaan vaihtojen tasoa. Yleensä kämmejä ei perusbilettäjä edes huomaa, koska itse keskittyy vain tanssimiseen. Lavaesiintyminen taas vaikuttaa aika paljon siihen miten salin puolella reagoidaan settiin, tietysti musiikki vaikuttaa myös, paska biisi itkettää, miksattin ja esinnyttiin kuinka hyvin tahansa. Ja onhan se niinkin, että jotain 13bpm kikulijatsia soitettaessa hirveän näyttävää rehkimistä lavalla ei tarvita.

Plääh, oma esiintymiseni on vähän sitä sun tätä, mutta erityisesti pisteitä esiintymisestä annan Proteukselle, RX:lle ja Re-formin pojille. *ankka*
workunit

#40 • • workunit Hymyilevä kukkakeppi
Onhan se hienoa, kun näkee tiskijukan jamittelevan ja hymyilevän levyjä soittaessaan, lisäähän se huomattavasti tunnelmaa lattiankin puolelle. Ite jaksan ihmetellä sitä, kun kaikki tanssii tiskijukkaan päin ja sitten bileet on semmossii rivitansseja. Miks suotta?

Tanssitaan vaan pitkin poikin lattiaan miten sattuu kuitenkin varoen tallomasta muita. Paremman fiiliksenhän niistä ympärillä olevista hymyilevistä bilettäjistä saa kuin tuijottamalla dj:tä koko ajan. *nauru*

[muokattu 29.4.2004 09:08]