phanatic:
Paitsi jos olen ostanut kaikki hyät biisit, mitä haluan soittaa. Niinkuin olen.
Ai ensin sä esität köyhää ja sitten kehuskelet että sulla on varaa ostaa kaikki biisit mitä haluat. Sen takia sä et siis voi ymmärtää miksi kopioisi jotain, koska sulla on jo kaikki mitä haluat. Sä et tarvi tota oikeutta, joten sua ei huvita suoda sitä kenellekään muullekaan, vaikka nämä tarvitsisivat. Mut kiva jos sulla on kaikki täydellistä.
Eikö tuo tekisi panimotyöntekijät, varastotyöntekijät, kaljarekkakuskit, olutkauppiaat, baarimikot ja monet muut työttömäksi?
Ihanaa kapitalistista logiikkaa. Jos taivaalta sataisi kehitysmaihin ruokaa, niin ihan perseestä kun joku farmari joutuis työttömäksi ja avustustyöntekijätkin joutuis kehittää uusia ammatteja. Aina raha ennen kaikkea!
Entä voinko ampua naapurini, jos tiedän, että hän todennäköisesti ampuisi huomenna vaimonsa ja lapsensa?
Jos se jätkä osottelee niitä aseella, niin siitä vaan mun puolesta. Toki maksat seuraamukset lain edessä, mutta moraalisesti mä ainakin tekisin niin. Samasta syystä muuten poliisit ampuvat ihmisiä, jotka pitävät panttivankeina ja uhkaavat tappaa muita. Onko sekin sinusta väärin?
Koska jo tuo ylinopeus/rattijuopumuskantasi todistaa, että olet valmis riskeeraamaan sivullisten hengen yleisen hyvän nimissä.
Jep. Sen sijaan että pesisin käteni vastuusta ja tapattaisin satoja ihmisiä jotta saan kehuskella korkealla moraalillani, niin olisin kyllä valmis ottamaan yhden hengen kontolleni jos se pelataisi sata muuta. Olisiko sinusta siis oikeasti parempi että yksi sivullinen säilyy ja sata muuta kuolee vain jotta sinä et joudu luopumaan periaatteistasi?
Mutta mikset hyväksy minun periaatteitani? Eikö se ole tekopyhää. Jos itse rikot lakeja niin kai sinulle saa siitä huomauttaa?
Sinun huomauttamisesi perustuu siihen, että olet itse olevinasi parempi. Tämän kuvan minä ainakin olen saanut. Jota sinä et ole. Minä vain osoitan että sinun periaatteissasi on heikkouksia aivan samalla tavalla kuin omissani, sinä vain olet valinnut kahdesta pahasta eri vaihtoehdon kuin minä, jonka perusteella sinun on taas turha tulla minua arvostelemaan.
Kritiikistä kannattaa ottaa opiksi eikä suuttua.
Kritiikistä, jolla on jotain perusteita joita ei ole vielä itse ottanut huomioon, tulee ottaa opiksi. Mutta sinä et ole osoittanut minulle mitään, mitä en jo itse olisi ajatellut.
Ja käsittääkseni ei ole dj:n vastuulla tilittää teostomaksuja seteistään.
Eli jos tiedät bileiden järjestäjän jättävän nämä maksamatta, niin sinä peset kätesi, otat palkkasi ja sanot että ei oo mun asiani?
Joka tapauksessa alkuperäiseltä levyltä soittava dj on antanut artistille edes jotain rahaa jo ostamalla levyn, toisin kuin piraatti. Kumpi noista on siis suurempi paha?
Nyt puhutaan siis jo pahan suuruudesta eikä periaatteista? Eli sinä varaat itsellesi oikeuden päättää kuinka paljon pahaa saa tehdä, ja sitten arvostella muita jos näiden näkemys on erilainen? Itseäsi et tuomitse, koska teet vain vähän pahaa tahallasi, mutta tuomitset ne jotka ylittävät juuri sinun rajasi? Alkuperäisen levyn laiton soittaminen on aivan yhtä suuri paha kuin piraattikopion soittaminen siinä vaiheessa jos laittoman kopion soittaja kuitenkin myöhemmin hankkii alkuperäisen.
Artistien tukeminen on minulle itsestäänselvyys jos he tekevät hyvää musiikkia. Jos he eivät saa rahaa, he eivät välttämättä voi tehdä lisää hyvää musiikkia.
Nyt päästiinkin vihdoinkin siihen mistä te todella puhutte: rahasta, ei oikeuksista. Millä tavalla minun toimintani vaikuttaa artistien saamaan rahamäärään?
Toki silti ostan kehitysmaissa valmistettuja tuotteita, täytyyhän heilläkin olla töitä, vai?
Ei se maailmantalous ihan noinkaan yksinkertainen ole. Muuten, ostaisitko lapsityövoimalla ostettuja tuotteita jotta lapsilla riittäisi töitä?
Mutta nyt kyllä leikkelen vähän tätä yhteiskuntaosuutta, koska tää alkaa karkaamaan taas täysin käsistä. Kysele vaikka privana jos hirveesti kiinnostaa.
Ja äsken sanoit, ettei rahan määrä maailmassa kasva. Päätä jo.
Missä kohtaa noin sanoin sinun mielestäsi? Sanoin että rahan ja tavaroiden määrä on rajallinen, oletko tästä eri mieltä?
Ja haluaisin perusteluja sille, että rikkaiden omaisuus olisi aina köyhiltä pois. Otetaanpa vaikka Jorma Ollila, hänen johtamansa firma työllistää kymmeniätuhansia ihmisiä suoraan ja vielä enemmän välillisesti. Lisäksi hän maksaa veroja Suomeen tolkuttomasti, kuten myös hänen firmansa sekä useat firman työntekijät. Näillä verorahoilla maksetaan mm. opintotukia, lapsilisiä, sossurahoja, koulutusta jne.. Keneltä tässä on viety rahaa?
Ymmärrätkö sinä mitä raha on? Se on vaihtoväline jonkun toisen ihmisen työstä. Ei edes alunperin niinkään tavarasta, vaan työstä, vaikka siitä työstä millä ne rautamalmit on sieltä kaivoksista siihen mersuun kaivettu. Mitä enemmän yksi ihminen omistaa rahaa, sitä enemmän tämä ostaa muilta ihmisiltä työtä tekemään tavaroita
juuri hänen hyväkseen. Jolloin näiden ihmisten työpanos on muilta pois, koska kysynnän ja tarjonnan laki sanelee myös työn hinnan, ja tätä kautta vaikuttaa muiden ihmisten mahdollisuuksiin maksaa tuosta työpanoksesta. Jorma Ollila maksaa veroja samoin kuin kuka tahansa muukin, mutta luuletko sinä tosiaan että Jorma Ollilan palkka ilmaantuu jostain maagisesta rahakaivosta, eikä ole mistään muualta pois? En minäkään halua viedä ihmisiltä oikeutta ansaitsemiseen, mutta samasta kakusta me kaikki syömme; mitä enemmän jotkut ottavat, sitä vähemmän muille jää.
Mutta silti tällä levyn omistajalla on oikeus tehdä levyllään ihan mitä haluaa. Miksi tämä oikeus muuttuu, jos levy on harvinainen?
Minä en väittänyt että oikeus muuttuu, vaan että hyötysuhde muuttuu. Ja nyt ollaankin sitten taas takaisin periaatteissa. Minusta on aina tärkeä tarkastella asioiden syitä ja seuraamuksia itse asioiden sijaan. Sillä jätkällä on varmasti yksilönoikeutensa tehdä sille levylle mitä vaan, mutta tuossakin tilanteessa yhteiskunta kärsii yksilön takia. Ja minusta se ei ole hyväksyttävää. Sinusta yksilönoikeudet ovat pyhiä missä tilanteessa tahansa, minusta eivät. Minusta yhteiskunta on tärkeämpi kuin yksilö, sinusta ilmeisesti ei.
Oletetaan, että sinulla mummosi kutoma villapaita, joka on siis ainutlaatuinen ja ainoa tässä maailmassa. Saanko minä ottaa siitä langanpätkän, ja naapurisi myös, vai saammeko peräti leikata pallisi irti jos et luovu paidasta? Haloo..
Heh, heitinkin tuon heiton ihan tahallani että voit takertua siihen joka käänteessä ja hyppiä kattoon, näyttää onnistuneen. Jos se mun mummon kutoma villapaita estäis teitä kahta vaikkapa paleltamusta kadulla talvella, niin kyllä mä jokusen iskun päin naamaa ansaitsisin jos mä sitä villapaitaa pitäisin seinällä ihan vaan sen takia että se on niin kivan värinen. Tietty jos tulisit varastamaan sen ihan vittumaisuuttasi niin voisi olla toisinpäin.
Mutta kyllä, minun mielestäni tarkoitus pyhittää toisinaan keinot, niin kauan kuin hommalla tosiaan pyritään yhteiseen hyvään, eikä esim mennä Irakiin varastamaan toisten öljyjä että omalla kansalla ois hyvä olla ja oma presidentin palli ois taattu.
[muokattu 14.4.2004 14:57]
[muokattu 14.4.2004 15:11]