jUSSi:
Miksi tästä pitää edes keskustella? En ymmärrä mitä hyötyä pummit.org:in kansalaistottelemattomuudella on tässä tapauksesa? Palvelusta, jota ei makseta verorahoista on maksettava kohtuullinen korvaus palvelun mahdollistamseksi. Joukkoliikenne ei ole hyväntekeväisyyttä.
pummit.org on varsinkin viimeaikoina ollut aika laajasti esillä julkisuudessa. Osittain heidän takiansa monissa medioissa on keskusteltu ilmaisen joukkoliikenteen mahdollisuuksista. SIten heidän olemassaolonsa on ollut keskustelun kannalta todella hyvä asia.
mielestäni on arveluuttavaa väittää että pummit.orgiin kuuluvan henkilön mooraali on kokonaisuudessaan mätä. Tuossa organisaatiossa kun oikeesti on henkilöitä, joiden pummilla matkustaminen perustuu tietoisiin vastakkaisasetteluihin ja keskustelun herättämiseen. He protestoivat ja mielestäni pelkkä protestointi ei ole sama asia kuin mätä moraali. Lisäksi he hyväksyvät saamansa sakot ja ne aina maksetaan, eli lopulta kansalaistottelevuus toteutuu kuten on säädetty.
Sitten ilmaisesta joukkoliikenteestä yleensä:
Ilmainen joukkoliikenne ei oikeasti ole sellaista utopiaa kun täällä jotkut antavat ymmärtää. Pääkaupunkiseudulle saataisiin ilmainen liikenne korottamalla äyrin helsingissä ja vajaa äyri vantaalla ja espoossa. Siten kyseiseen toimenpiteeseen suunnattava rahasumma ei välttämättä vaadi priorisointia vaan uutta talouspolitiikka. Liikenneinfrastruktuuriin tarvittaisiin myös panostuksia (=kaupungit ja valtio), jotta saataisiin lisää esim. liitäntäparkkipaikkoja. Toisaalta jos taas keskustaan laitettaisiin tietullit, niin niillä saisi katettua näistä maksuista kenties kaiken.
Nykyinen liikennepolitiikka pääkaupunkiseudulla voi johtaa vain umpikujaan. Jatkuva lippujen nousu, vähenevät joukkoliinteen käyttäjät, jatkuvasti rakennettavat lisätiet ja kapea helsingin niemi ovat yhtälö joka vaan ei toimi. Vaihtoehtoja käytännössä on tietullit tai/ja ilmainen joukkoliikenne. Ensimmäinen näistä tarjoaa vain osittain ratkaisun kun taas jälkimmäinen hyödyttäisi kaikkia ja toisin kuin yleensä luullaan se ei ole kovin kallista.
Jokainen voi miettiä ilmaisen joukkoliikenteen kustannuksia vaikka henkilökohtaisina menoina. Jos nyt tulot ovat nyt 15 000e vuodessa niin ilmainen joukkoliikenne tulisi maksamaan 150 e vuodessa. Tämä tekee alle 12.5 euroa kuukaudessa, joka on selvästi vähemmän kuin monen tuhlaama summa tällähetkellä. Kun tämän lisäksi vielä miettii ilmaisen joukköliikenteen tuomia etuja kuten puhtaampi ja viihtyisämpi keskusta niin on vaikea kuvitella miksi ilmaisen joukkoliikenteen mahdollisuuksista ei puhuta julkisuudessa (ja täällä) asiallisesti.
[muokattu 11.8.2004 09:35]