4pop nelosella sunnuntaina 16.11. klo. 16.50

38 posts, 2 pages, 5,539 views

pupuankka

#1 • • pupuankka poly-wtf?!
heippa!
muistakaas katsoa sunnuntaina 4popissa ”tiskijukasta artistiksi”

”Miten dj:stä tuli artisti? Nouseva klubikulttuuri on nostanut dj:t artistin asemaan. Kotimaiset dj:t julkaisevat omia albumeita ja ulkomaiset headhunterit kehuvat kilvan skandinaavista soundia. Mutta mikä tekee tiskijukasta artistin? Miten musiikki syntyy ilman instrumentteja? Mitkä ovat undergroundina pysyttelevän dj-skenen pelisäännöt?

Haastateltavina mm. esikoislevyn julkaisevat Dj Orkidea ja Dj Slow sekä Darude, Dj Protheus ja Musexin johtaja Pauliina Ahokas”

*joo*
typ0

#2 • • typ0 syntax error
protheus xD

joo mut pitää silti kyl kattoo =)

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

pupuankka

#3 • • pupuankka poly-wtf?!

protheus xD

joo mut mun mielestä olis outoo tehdä tuollainen ohjelma ja _ei_ haastatella proteusta...
Lost-Soul

#4 • • Lost-Soul los pallos

pupuankka:
joo mut mun mielestä olis outoo tehdä tuollainen ohjelma ja _ei_ haastatella proteusta...

Mitenkä niin olisi outoo olla haastattelematta sitä??? Onhan nyt tässäkin maassa muitakin henkilöitä kuin tuo Protuska. Ja muistaakseni 4pop on aika lyhyt ohjelma ja jos siinä jo Orkideaa (uuden levyn takia) ja Darudea (onhan se varmaan se tunnetuin täällä) haastatellaan, niin kyllä siihen koko ohjelma-ajan saa kulumaan.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

pupuankka

#5 • • pupuankka poly-wtf?!
mut mun mielestä proteuksen asema suomalaisessa ”dj-skenessä” on sellainen, että ilman muuta häntä ”kuuluu” haastatella tuollaiseen ohjelmaan. proteus vain on ”suurelle yleisöllekin” tuttu dj, toisin kuin monet muut.

eri asia on sitten, mitä mieltä on proteuksen dj-taidoista tms.
typ0

#6 • • typ0 syntax error

pupuankka:
---
protheus xD
---

jooo mut siis protheus nimi kirjotettu väärin sitä nauroin siis jos se on siel ohjelma tiedois noin =) tottakai proteuksen siel pitää olla mun mielest neoninki pitäs olla =)

--

Lost-Soul

#7 • • Lost-Soul los pallos
Olen edelleen jotenkin erimieltä.. Aihe taisi olla jotain ”tiskijukasta artistiksi” ja jos en väärin muista, niin proteuksella ei ole yhtään omaa kappaletta (korjatkaa jos olen väärässä ja kertokaa ihmeessä mikä kappale on sen oma). Kuitenkin edelleen orkidea julkaisi oman levyn, jossa ainakin takakannen mukaan siellä on orkidean omiakin kappaleita. Ja samahan pätee darudeen ja joihinkin muihin suomalaisiin. En todellakaan kiistä sitä, etteikö proteus osaisi hyvin soittaa ja etteikö se olisi tunnettu nuorison parissa, mutta kyllä tuota ohjelmaa jotkin mammatkin katsovat, jotaka tuntee varmasti paremmin daruden.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Summerblink

#8 • • Summerblink 2 vasenta jalkaa

Lost-Soul:
Olen edelleen jotenkin erimieltä.. Aihe taisi olla jotain ”tiskijukasta artistiksi” ja jos en väärin muista, niin proteuksella ei ole yhtään omaa kappaletta (korjatkaa jos olen väärässä ja kertokaa ihmeessä mikä kappale on sen oma). Kuitenkin edelleen orkidea julkaisi oman levyn, jossa ainakin takakannen mukaan siellä on orkidean omiakin kappaleita. Ja samahan pätee darudeen ja joihinkin muihin suomalaisiin. En todellakaan kiistä sitä, etteikö proteus osaisi hyvin soittaa ja etteikö se olisi tunnettu nuorison parissa, mutta kyllä tuota ohjelmaa jotkin mammatkin katsovat, jotaka tuntee varmasti paremmin daruden.

'Oma kappale' ei ole jotain sellaista mikä tekee artistin. Ihan vain esimerkiksi monella kapellimestarilla ei ole ainokaistakaan omaa kappaletta mutta ovat hillittömiä staroja=artisteja,
puhumattakaan nyt muista musiikkialalla työskentelevistä ihmisistä.

artisti: taiteilija ¶ Tyylisävyltään hienostuneemmaksi tarkoitettu sana.

Kyllä dj:n voisi rinnastaa vaikkapa performanssitaiteilijaksi/muusikoksi. Kyllä Proteuksen setti on paljon muutakin kuin vain hiljaista levyjen pyöritystä, se nähtiin taas viime lauantaina Gloriassa *nauru*

...ja tämä oli siis i.m.h.o *justjoo*
florx

#9 • • florx

Lost-Soul:
niin proteuksella ei ole yhtään omaa kappaletta (korjatkaa jos olen väärässä ja kertokaa ihmeessä mikä kappale on sen oma).

Onhan niitä pari, mut nimiä en muista.Eix se yx biisi oo jossain proteuksen mix-cd:lläkin.
florx

#10 • • florx

Summerblink:
\'Oma kappale\' ei ole jotain sellaista mikä tekee artistin. Ihan vain esimerkiksi monella kapellimestarilla ei ole ainokaistakaan omaa kappaletta mutta ovat hillittömiä staroja=artisteja,

Asiaa pohdittuani tulin erilaiseen johtopäätökseen ajatellen konemusiikkia ja muutenkin kapellimestari on huono esimerkki, onko ne oikeesti artisteja, eihän ne edes soita tai sävellä, tiedä häntä.
Anyway, esim useat kuuluisat sooloviulistit tai -kitaristit soittavat vain ja ainoastaan muiden sävellyksiä ja silti heitä pidetään artisteina.
Mutta jos toisten sävellyksiä soitetaan levyiltä ei olla artisti vaan dj.
Eli jos dj haluaa olla artisti, täytyy hänen tehdä ITSE omia kappalaleita tai remixejä joita esittää/soittaa livenä.
Tää siis mun mielipide. Itse määrittelisin artistin muusikkona joka pystyy itse tuottamaan musiikkia livenä oli se sitten huilun soittoa tai nupikoiden vääntämistä, mutta ei levyjä soittamalla.
Josta pästäänkin mukavasti siihen, että onko esim taitava turntableisti artisti, siis vaikka joku hiphop-dj joka pystyy tekemään uskomattomia scratcheja?
Ainakin silloin voi, jos käyttää skrätsäystä biitin tai taustan luomiseen, eli luo omaa saundia käyttämättä juurikaan valmiita melodioita tai biittejä, joita levyllä jo on.
Mutta konemusiikki dj:tä en pidä niin artistinomaisena, koska esim skrätsäys ym. biisin radikaali muokkaus ei ole konemusiikille ominaista.
Vittu mitä sekoiluu, toivottavasti ymmärsitte pointtini*hymy*

[muokattu 14.11.2003 11:30]

[muokattu 14.11.2003 11:45]

[muokattu 14.11.2003 11:50]
pupuankka

#11 • • pupuankka poly-wtf?!
mun mielestä dj voi olla artisti vaikkei tekiskään omia biisejä. pidetäänhän näyttelijöitäkin taiteilijoina, vaikkeivät kirjoittaisi itse näytelmiä.... tai juuri em. viulistit, kapellimestarit jne.

dj:t esittävät oman tulkintansa levyn biiseistä ja ovat viihdyttäjän roolissa bileissä *hymy*

itse toki arvostan eniten omia biisejään soittavia liveartisteja. (varsinkin jos ne biisit on hyviä) *hih*
florx

#12 • • florx

pupuankka:
dj:t esittävät oman tulkintansa levyn biiseistä ja ovat viihdyttäjän roolissa bileissä *hymy*

Konemusiikissa omien tulkintojen esittäminen on pirun vaikeeta tai yleensä ainakin liian vähäistä, jotta sitä voitaisiin pitää tarpeeksi omaperäisenä. Esiintyminen on sitten asia erikseen.
Summerblink

#13 • • Summerblink 2 vasenta jalkaa

paanos:
---
Summerblink:
'Oma kappale' ei ole jotain sellaista mikä tekee artistin. Ihan vain esimerkiksi monella kapellimestarilla ei ole ainokaistakaan omaa kappaletta mutta ovat hillittömiä staroja=artisteja,

---

Asiaa pohdittuani tulin erilaiseen johtopäätökseen ajatellen konemusiikkia ja muutenkin kapellimestari on huono esimerkki, onko ne oikeesti artisteja, eihän ne edes soita tai sävellä, tiedä häntä.
Anyway, esim useat kuuluisat sooloviulistit tai -kitaristit soittavat vain ja ainoastaan muiden sävellyksiä ja silti heitä pidetään artisteina.
Mutta jos toisten sävellyksiä soitetaan levyiltä ei olla artisti vaan dj.
Eli jos dj haluaa olla artisti, täytyy hänen tehdä ITSE omia kappalaleita tai remixejä joita esittää/soittaa livenä.
Tää siis mun mielipide. Itse määrittelisin artistin muusikkona joka pystyy itse tuottamaan musiikkia livenä oli se sitten huilun soittoa tai nupikoiden vääntämistä, mutta ei levyjä soittamalla.
Josta pästäänkin mukavasti siihen, että onko esim taitava turntableisti artisti, siis vaikka joku hiphop-dj joka pystyy tekemään uskomattomia scratcheja?
Ainakin silloin voi, jos käyttää skrätsäystä biitin tai taustan luomiseen, eli luo omaa saundia käyttämättä juurikaan valmiita melodioita tai biittejä, joita levyllä jo on.
Mutta konemusiikki dj:tä en pidä niin artistinomaisena, koska esim skrätsäys ym. biisin radikaali muokkaus ei ole konemusiikille ominaista.
Vittu mitä sekoiluu, toivottavasti ymmärsitte pointtini*hymy*

[muokattu 14.11.2003 11:30]

[muokattu 14.11.2003 11:45]

[muokattu 14.11.2003 11:50]

Ok, eli sinun mielipiteesi mukaan esim. näyttelijä joka näyttelee näytelmän, ei ole artisti, mikäli ei ole kirjoittanut omaa näytelmää? *justjoo*
Sivistyssanakirjan mukaan artisti=taiteilija.
Kiasmassa joku jannu viskoo 6 ämpärillistä paskaa seinille ja jodlaa sukka sukuelimessä=suuri artisti & apurahat virtaa. Ja joku Proteus on sitten vain tylsä rividuunari ja hänen ammattinimikkeensä löytyy heti kivenhakkaajan ja kanankakanlajittelijan välistä?
Meillä on pieni näkemysero, mutta sehän näitä keskusteluja vain rikastaa *hymy*
typ0

#14 • • typ0 syntax error

Lost-Soul:

protskulla on omia biisejä
yks on evil queen ja pari muuta ja ne on sen miksauksilla tosin vaikeeks täs tekee sen et mä en muista mitkä miksaukset tai tosin en oo tässä asiassa ihan sata varma mut näin mulle on kerrottu korjatkaa jos jollain on varmaa tietoo asiasta ja siis noitahan ei oo julkastu missään se on varmaa kai =D

--

tiipi

#15 • • tiipi
no eipä ollut kovin kummoinen juttu. oon vähän pettynyt. jotenki vähän mitäänsanomaton, ei ollut mitään kovin hetkauttavaa. olisin odottanu paljon syvempää tarkastelua. pöh =(

--
Tu dit de mauvais choses sur les autres, pour te faire te sentir plus bonne.

efo

#16 • • efo Laserpoint

typ0:protskulla on omia biisejä
yks on evil queen ja pari muuta ja ne on sen miksauksilla tosin vaikeeks täs tekee sen et mä en muista mitkä miksaukset tai tosin en oo tässä asiassa ihan sata varma mut näin mulle on kerrottu korjatkaa jos jollain on varmaa tietoo asiasta ja siis noitahan ei oo julkastu missään se on varmaa kai =D

Evil Queen sijaitsee Hard NRG V:ssä. Kai sillä jotain muitakin omia biisejä on. Mutta tekeekö se siitä jo artistin?

--
http://www.djefo.com/

The only thing neccessary for the triumph
of evil is for the good men to do nothing
-Edmund Burke

Jone

#17 • • Jone Archibald Haddock

efo:
---
typ0:protskulla on omia biisejä

---
Evil Queen sijaitsee Hard NRG V:ssä. Kai sillä jotain muitakin omia biisejä on. Mutta tekeekö se siitä jo artistin?

IMO ko. mies olisi ”artisti” jo ilman niitä muutamaa omaa biisiäkin. Tosin lasken myös esim. itseni artistiksi.
Claquesous

#18 • • Claquesous viidettä kolonnaa

tiipi:

no eipä ollut kovin kummoinen juttu. oon vähän pettynyt. jotenki vähän mitäänsanomaton, ei ollut mitään kovin hetkauttavaa. olisin odottanu paljon syvempää tarkastelua. pöh =(

4POP on aina mitäänsanomaton ohjelma... Siinä ohjelmassa ei paljoa tarkastella mitään syvällisesti vaan keskitytään olemaan jonkinmoinen muodin viikkomakasiini.

--
32. of December

PuuhaOsku

#19 • • PuuhaOsku Too strange to live, too rare to die...
4POP on aina mitäänsanomaton ohjelma... Siinä ohjelmassa ei paljoa tarkastella mitään syvällisesti vaan keskitytään olemaan jonkinmoinen muodin viikkomakasiini.
[/quote]

Aivan samaa mieltä. Tosi turha ohjelma*pahis*
PuuhaOsku

#20 • • PuuhaOsku Too strange to live, too rare to die...

typ0:
---

---

protskulla on omia biisejä

proteuksella on muistaakseni hard nrg 4:sella cyperpunk levyllä myös oma biisi.
8raita muistaakseni. Nimee tosin en muista*pahis*