Summerblink:
\'Oma kappale\' ei ole jotain sellaista mikä tekee artistin. Ihan vain esimerkiksi monella kapellimestarilla ei ole ainokaistakaan omaa kappaletta mutta ovat hillittömiä staroja=artisteja,
puhumattakaan nyt muista musiikkialalla työskentelevistä ihmisistä.
Asiaa pohdittuani tulin erilaiseen johtopäätökseen ajatellen konemusiikkia ja muutenkin kapellimestari on huono esimerkki, onko ne oikeesti artisteja, eihän ne edes soita tai sävellä, tiedä häntä.
Anyway, esim useat kuuluisat sooloviulistit tai -kitaristit soittavat vain ja ainoastaan muiden sävellyksiä ja silti heitä pidetään artisteina.
Mutta jos toisten sävellyksiä soitetaan levyiltä ei olla artisti vaan dj.
Eli jos dj haluaa olla artisti, täytyy hänen tehdä ITSE omia kappalaleita tai remixejä joita esittää/soittaa livenä.
Tää siis mun mielipide. Itse määrittelisin artistin muusikkona joka pystyy itse tuottamaan musiikkia livenä oli se sitten huilun soittoa tai nupikoiden vääntämistä, mutta ei levyjä soittamalla.
Josta pästäänkin mukavasti siihen, että onko esim taitava turntableisti artisti, siis vaikka joku hiphop-dj joka pystyy tekemään uskomattomia scratcheja?
Ainakin silloin voi, jos käyttää skrätsäystä biitin tai taustan luomiseen, eli luo omaa saundia käyttämättä juurikaan valmiita melodioita tai biittejä, joita levyllä jo on.
Mutta konemusiikki dj:tä en pidä niin artistinomaisena, koska esim skrätsäys ym. biisin radikaali muokkaus ei ole konemusiikille ominaista.
Vittu mitä sekoiluu, toivottavasti ymmärsitte pointtini*hymy*
[muokattu 14.11.2003 11:30]
[muokattu 14.11.2003 11:45]
[muokattu 14.11.2003 11:50]