JLoud:
Paras tapa on aloittaa musiikin tekeminen, että ostaa kaikkein kalleimman softan ja varmistaa, ettei varmasti tajuu siitä yhtään mitään. Ai niin! Sit viel pitää varmistaa, et on tarpeeksi pro ohjelma, että klubituksesta voi kysyy neuvoa.
ja hintahaitari ohjelmien välillä on melko suuri että en tiedä kannattaako sitä kalleinta ostaa sieltä...
ja miksi pitäisi varmistaa ettei tajua? sen takia kannattaa ostaa ohjelma jotta saa mukana se tutoriaalit jotka opettaa miten pääset alkuun!
nämä tutoriaalit onkin yleensä tehty sen verran tasokkaaksi että kuka tahansa pääsee alkuun, se on vain enään käyttäjästä kiinni mitä tulee ulos...
eihän sitä mikää pro-ohjelma tarvii olla, mutta hei mieti vaihtoehtoja. netti on pullollaan ilmaisia helppoja ohjelmia
niissä on vain semmoinen "huono"puoli että kaikki pitää tehdä ite
JussiS:
mikä ei silti tarkota että sekvenssereitten ja vst-intrumenttien maailma aukeis yhtään sen helpommin. eiks se nyt oo ihan sama millä tekee alkuun musaa, jostain se kipinä on lähdettävä
yleensä mukana tulee pätevät ohjeet jotta ei ole ihan pallo hukassa näitten kanssa, niinkuin myöskin eri ohjelmien mukana.
en vähättele ejaytä ja joillekin ejay varmasti sopii aloittelu-ohjelmaksi
mutta syy miksi en itse sitä suosittelisi on se (huom. oma mielipide:) että ejayssä logiikka on se että sä valikoit loopin ja laitat sen johonkin kohtaan
ja tätä jatkuu jonkin aikaa mutta missä on se "oma juttu"? et voi tehdä omia fillejä, kickejä, melodioita, variaatioita joihinkin kohtiin, automatioita jne... eli nää perus jutut mitkä yleensä löytyy monista ohjelmista, vaan käytät valmiita asioita.
mutta plussa jonka ejay tuo on se että oppii ehkä tekemään runkoja biiseihin.
ok flstudio toimii myös periaatteella että sulla on patterni/raita/mikälie jossa on joku melodia ja änkeet sen johonkin kohtaan sekvenseriin mutta mukavinta on se että tietää että "hei, mä oon tehnyt tän melodian/kompin ihka ite!"
se ei todellakaan aina kuulosta hyvältä mutta se on oman näköinen, kyllä sitä arvostaa seinääkin enemmän jos on sen ite laittanut pystyyn remontissa kuin että muuttaa kämppää ja pitää itsestään selvyytenä et "täs kohtaa on seinä"
pidätkö enemmän asiasta jonka olet itse tehnyt ja näin ollen on yksilöllinen vai pidätkö enemmän siitä että sulla on jokin asia mikä on miljoonalla muullakin täysin samanlaisena?
vertaus: kumpi on kivempi? metsän puu vaiko muovipuu jota myydään myymälöissä x?
eli mielipiteitä on monia ja tulee aina olemaan, monilta saiteilta saa ohjelmista demoversioita ladattavaksi jotta voi tutkia ohjelmaa ja katsoa mikä soveltuu itselleen parhaiten myöskin ohjelmien kotisivuilta löytyy yleensä joitakin tutoriaaleja tai sitten demon mukana ihan ja niitä tutkimalla saa jo aikaa jotain kivaa pientä. on se hienoa kun on 4h koittanut säätää jotain ohjelmaa ja sit saa ekaa kertaa "piip" äänen ulos ja heti hoksaa miten homma toimii :)
mutta ihan sama millä sitä musaa tekee, kunhan tykkää musiikista ja voi itse nauttia tai olla tyytyväinen suoritukseensa joskus