Musiikkia kahdeksannelle korvalle?

53 posts, 3 pages, 9,701 views

Jone

Posts: 8,258

#41 • • Jone Archibald Haddock

louis:
Taas uutta matskua : www.mikseri.net/djsatu Laren biisi siinä ylimpana. Ehkä vähän Psygedeelistä.



Ajattelin aikaisemmin hyvin jyrkästi tuotantosi silkaksi paskaksi tuomittuani käydä kuuntelemassa uusimman pläjäyksen siinä toivossa, että voisin loiventaa aikaisempaa mielipidettäni ja samalla ilmoittaa kehitystä tapahtuneen.

Valitettavasti toi oli turha toivo, enkä nyt sano tota ollakseni ilkeä.

Perustavanlaatuinen ongelma on näiden ”biisien” täydellinen rakenteen puute. Niissä ei ole sen paremmin alkua kuin loppuakaan, vaan ”biisi” alkaa täydellä pauhulla ja loppuu sellaiseen. 4 min 25 sekunttiin on saatu mahtumaan ihmeellinen sekametelisoppa, jossa on tahattoman kuulloisia taukoja, helvetisti päällekkäisiä keskenään täysin ristiriidassa olevia soundeja ja muuta mukavaa.

Biiseihisi liittyen on pakko mainita seuraavaa:
Mä olen eläessäni sytyttänyt 2 kertaa himassani sisällä tupakan. Ensimmäisen kerran näin kävi kun kuulin ekaa kertaa tuotantoasi ja toinen romahdus tapahtui n. 5 min sitten pyrkiessäni kuuntelemaan uusimman produktion läpi asti muodostaakseni siitä kokonaisuudessaan mahdollisimman reilun mielipiteen.

Nyt tarviin kaljankin ja valitettavasti tuotantosi taso on edelleen mielestäni täyttä scheisseä. Sanoisin mielelläni toisin, mutta kun ei niin ei.

[muokattu 15.7.2004 17:45]
W

Posts: 1,049

#42 • • W
*nauru*

Toi biisi sopisi mielestäni loistavasti mielisairaalaan hissimusiikiksi! *pahis* *hahjust*
Aisti

Posts: 402

#43 • • Aisti Turtiloparabellum
Huoh, Louiksen kannattaa olla tyytyväinen, kappaleidensa alla sentään käydään keskustelua :)

Yritystä yritystä vain, kyllä siitä varmasti tulee jotain, itse väsännyt vaihtelevalla aktiivisuudella noin 7 vuotta, eikä vieläkään tule tolkkua tekeleistä. :)
louis

Posts: 119

#44 • • louis (Mirth LaQurre Feel's Around me)
Ihmettelen vain että ihmiset tuomitsee, eikä esim kerro millä tavoin niitä voisi parantaa. Materiaalia on liikaa. Kun kukaan ei äänestä. Jos 10 ihmistä lätkäisee nelosen jollekin biisille. Silloin kyllä harkitsen sen kappaleen poistamista, koska minä hitaasti opin. Mun ongelmani on ajan puute, en pysty muiden aktiviteettien takia tekemään musaa. Yöaikana ei onnistu koska mulla ei ole omaa konetta asuinpaikassa. Ohjelmien opettelu ja samplääminen ei ole mikään pikkujuttu. Moni dissaajista on niitä jotka on kräkänneet jonkun huippuohjelman. Ja lainaavat sämplet hittibiiseistä. Ihmiset on aikas vaikeita. näin on.
Juhgu

Posts: 7,921

#45 • • Juhgu Virnistelijä
En ole vielä ehtinyt kuunnella näitä tuotoksia, mutta tosiaan negatiivinen palaute saisi olla rakentavaa. Jos ei oikeasti ole muuta sanottavaa kuin että ”onpa paskaa musaa”, niin voi pitäytyä siinä eikä tarvitse alkaa sen lisäksi vielä vittuilemaan.

Ellei tarkoituksena sitten ole karkoittaa kaikki aloittelevat artistit ja autioittaa tämä ”biisit ja remixit” -alue. *taputapu*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Avatar
#46 • • astaroth Guest

louis:
Ihmettelen vain että ihmiset tuomitsee, eikä esim kerro millä tavoin niitä voisi parantaa. Materiaalia on liikaa. Kun kukaan ei äänestä. Jos 10 ihmistä lätkäisee nelosen jollekin biisille. Silloin kyllä harkitsen sen kappaleen poistamista, koska minä hitaasti opin. Mun ongelmani on ajan puute, en pysty muiden aktiviteettien takia tekemään musaa. Yöaikana ei onnistu koska mulla ei ole omaa konetta asuinpaikassa. Ohjelmien opettelu ja samplääminen ei ole mikään pikkujuttu. Moni dissaajista on niitä jotka on kräkänneet jonkun huippuohjelman. Ja lainaavat sämplet hittibiiseistä. Ihmiset on aikas vaikeita. näin on.


Joo, mutta on sitten varmaan suositeltavampaa panostaa kaikki vähäinen aika sen yhden helmen hiomiseen, eikä tehdä joka kerta yhtä biisiä ”valmiiksi”, kun päätteen ääreen pääsee. Sitten kun ollaan se yksi parempi biisi saatu valmiiksi, niin sitten pukataan ulos muuta tuotantoa.
nomic

Posts: 4,120

#47 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
suosittelisin että alat vasta sitten tekemään musiikkia kun on oma kone.
vähän sama että menet soittamaan levareilla bileisiin mutta et ole koskaan koskenutkaan mihinkään soittimiin koskaan ennen.

ja tres nytten kertoi sinun ongelmakohtasi. eli tuomitseminen on asiallista jos sen kertoo asiallisesti, tottakai on paljon niitä jotka sanoo suoraan että ”tää on hyvä / tää on paska” eikä kerro ongelmakohtia. ongelma on siinä että ”perus”kuuntelija ei osaa neuvoa, kaikki konemusan kuuntelijat kun ei tee musaa, niin paha mennä antamaan rakentavaa palautetta.

mutta jos yli puolet dissaa tuotantoa joka on levityksessä niin silloin on oikeasti vikaa biiseissä kuuntelijan korvaan

jos on ajanpuute niin kannattaa jättää musa väliin omasta mielestäni, pieni vinkki esim kuinka ite väännän tekeleeni:

laitteisto: ruoska-syntikka ja kone
tärkeintä on että sinulla on oma kone jossa on tarvittavat softat
ja softan ei ole pakko olla maailman paras ja kallein, kaikki on kiinni siitä mitä sulla on mielessä sinä hetkenä kuin teet biisiä.

mutta, jatketaan: varaa aikaa paljonkin, helposti voi päivässä tehdä vaikkapa 14h musaa, yhtä biisiä, biisin yhtä kohtaa, jos on vain innostusta

eli se puolisen tuntia ei riitä mihinkään, siinä ajassa ehkä löydät hyvän leadi-syntikan ja kickin jos tunnet omat sample-varastosi hyvin eikä se ole kovin laaja

sitten pikku hiljaa, ite rakennan aluksi biisin päämelodian ja kokoaika vaan lisäilen sampleja joukkoon jolloin alkaa muodostua rytmi, korjailen edellisiä kohtia ja tommosta pikku nysväämistä kokoaika, niin kauan säädetään kunnes joku kohta alkaa jo kuulostaa ok:lta, sen jälkeen soitetaan koko biisi läpi ja tarkastellaan ongelmakohtia, merkataan muistiin vaikkapa ja korjataan ne, tällä tavoin vaan uudestaan ja uudestaan ja siinä samalla alkaa hiouta biisin runko ja ongelmia vähenee, ja jotta biisi ei kävisi tylsäksi niin kokoaika lisäillään jotain loppua kohden viimeiseen hehkutukseen asti, välissä voi olla suvanto kohtia, hehkutusta, jumitusta jne...
kun kaikki alkaa olla ok, rakennetaan biisille alku ja loppu (jos niitä ei aikaisemmin ole vielä tehnyt) itse pyrin siihen että biisit olisi melko helppo soveltaa johonkin settiin
jos biisi on näin minun mielestäni, aukaisen koneella jonkun kauhean dj-softan *eiei*
laitan alkuun jonkun biisin sen jälkeen oman biisin ja sit taas joku biisi ja jos toimii, kokeillaan muitten biisien kanssa samaa jne... :)

ja tärkeä osa koko biisin tekoprosessia on itsekritiikki.
jos biisisi on sun mielestä hyvä, niin tiedät että joku pitää siitä sitten, ainaskin yksi ihminen. jos joku muu tykkää se on vain bonusta. jos kansa tykkää niin sitten voit olla iloinen, olet luonu hyvän biisin. tai biisin joka sillä hetkellä uppoaa ihmisiin hyvin

ja siinä vaiheessa kun laitat biisisi nettiin mieti muutaman kerran että onko se biisi sen arvoinen että se kannattaa antaa muille kuunneltavaksi

siinä on se riski kyllä, että jos teet yhden tosi paskan biisin laitat sen vaikkapa tänne klubitukseen ja monet vain dissaa jne... niin siinä on se seuraus että seuraavalla kerralla vaikka olis maailman paras biisi porukka ei ehkä kuuntele koska ne muistaa sun vanhemman tuotannon

ja jos mulle 10 ihmistä antaisi nelosen eikä muuta olisi tullut, niin en harkitse vaan poistaisin biisin samantien *vink* netti on muuteskin täynnä roskaa...

ja et ole ainut joka oppii hitaasti, varsinkin musiikki on asia jota ei nopeasti voi oppia, tai tietysti voit oppia päivässä joitakin teorian alkeita jos kaikki pysyy päässä, mutta musiikki on niin laaja käsite että sitä ei hetkessä opikkaan, muutama kaveri tehnyt musaa vaahtosammuttimesta asti ja nyt vasta heiltä alkaa tulla tasokasta tavaraa, ja vaikka en itekkään ole pro niin oon kummiskin soitellut syntikkaa joku 5vuotta ja koneella räveltänyt joku 2 vuotta ja kokoaika oppii vaan lisää

ja kuinka voit todistaa että monet ”dissaajistasti” on kräkännyt ohjelmansa? ja taas päästään tähän että itä sillä huippu-ohjelmalla tekee jos ei osaa käyttää sitä? ja kun vielä maitsit tämän ajan puutteen niin en suosittelisi edes huippu-ohjelmaa sinulle koska ne on yleensäkin sen verran laajoja että niihin menee oma aikansa että saa ääntä ulos (nimimerkillä: reasonia 10h hakannut että sai laitettua oman piano-wavin soitettavaksi. sitten vaihtui softa) ja voitko todistaa tuota että nämä ”dissaajat” lainaavat samplensa hitti-biiseistä? katselin tässä ketä kaikkii tähän on kirjoittanut eikä heti tullut mieleen että kukakohan kirjoittajista on lainannut sampleja hitti-biiseistä...

ja miksi lainata sampleja jos voi niitä itekkin tehdä? ok jotkut prodigyn kompit onkin asia johon monella ei taidot riitäkkään, mutta sitten tehdään kompromissi :)

ja olet oikeassa ihmiset on vaikeita *vink*

ja mitä biiseihin tulee, yhdyn muihin.

kerrataan vielä vinkit: itsekritiikkiä saa olla paljonkin mukana ja itsekriittisyys-taso korkealla jos aikoo jotian julkaista, vaikka vaan netissä niin kummiskin.
varaudu hankkimaan paljon aikaa
käytä sitä aikaa biiseihin
kuuntele muitten tekemiä biisejä ja kuuntele niissä miten ne on rakennettu
ideoi
luo
nomic

Posts: 4,120

#48 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix

Astaroth:
Joo, mutta on sitten varmaan suositeltavampaa panostaa kaikki vähäinen aika sen yhden helmen hiomiseen, eikä tehdä joka kerta yhtä biisiä ”valmiiksi”, kun päätteen ääreen pääsee. Sitten kun ollaan se yksi parempi biisi saatu valmiiksi, niin sitten pukataan ulos muuta tuotantoa.



hoho, jätkä supisti mun pointit muutamaan riviin *iloinen*

Juhgu:
Jos ei oikeasti ole muuta sanottavaa kuin että ”onpa paskaa musaa”, niin voi pitäytyä siinä eikä tarvitse alkaa sen lisäksi vielä vittuilemaan.

Ellei tarkoituksena sitten ole karkoittaa kaikki aloittelevat artistit ja autioittaa tämä ”biisit ja remixit” -alue. *taputapu*


itse pyrin tähän (siis turhalle vittuilulle deleteä), vaikka monet on käsittäneet väärin tekstini (koska kirjoitus-asuni on epäselvä)
eli, rakentavaa palautetta pyrin antamaan vaikka se meneekin _välillä_ yli
ja oma tarkoitukseni ei ole karkoittaa muita aloittelevia artisteja

kauhee puolustus mullaki heti et ”en mä vaa” *justjoo*
onhan se ilkeää lukea että jotkut käy kunnolla aukoo *hmph*

Edit: toinen quote lisätty ja päälle tekstiä

[muokattu 29.7.2004 18:33]
louis

Posts: 119

#49 • • louis (Mirth LaQurre Feel's Around me)
Uus kappale.. En nyt tiedä mitä roskaa tuli tehtyä.. kuunelkaa ja ihmetelkää..
whispering

Posts: 871

#50 • • Edited whispering Super Juusto

louis:
Uus kappale.. En nyt tiedä mitä roskaa tuli tehtyä.. kuunelkaa ja ihmetelkää..


Jos se TT oli se uus biisi, niin... onks se kesken? Äänissä yms ei mitään vikaa (tosin sen "tilulilu" äänen vois poistaa suoraan :p), mut sitku olettaa sen basson tulevan, niin biisi loppuu ku seinään *ding* Sit siihen "tinnitys" ääneen (about 1:30 kohdalla) vois laittaa enemmän volumee, ja siitä vaikka alottaa sen basson tuonnin. Pistät vaikka yhen iskun aina ku se ääni alkaa tjsp. Eipä tosta oikeen muuta sanottavaa oo.
ee102

Posts: 775

#51 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi
Onko nuo biisejä? *ding* Sori, en kyllä löydä niistä mitään hyvää, muuta ku sen että oot sentään innostunu etkä pelkää julkasta omaa materiaalia. Innoitit kuitenki mua jatkamaan yrittämistä tehä biisejä. Siitä kiitos. Enkä tarkota tosiaan vittuiluna. *hymy* Ite en silti todellakaan laittais noin keskeneräisen kuuloisia biisejä jakoon. Sikspä ajattelin ite jatkaa harjoittelua vähän enemmän tosissaan, ja ehkä (toivon mukaan ja jos kärsivällisyyttä riittää) muutaman vuoden päästä löytyyki jo jotain, mitä ite kehtaan tuntemattomilla ihmisillä kuunteluttaa. Jotain riittävän monipuolista ja sisällöllistä. Pitänee vaan harjoitella riittävästi tai eikä hätiköidä liikaa. Jatkahan sinäki harjoittelua tosissaan äläkä lannistu negatiivisesta palautteesta. Harjoittelemalla niitä biisejä syntyy. Ite oon soittanu pianoa pienestä pitäen, ja kyllä siinäki meni lähemmäs kymmenen vuotta melko kovaa harjoitusta ennen ku aloin tosissaan osata, monipuolisemminki soittaa. Sama pätee kai biisien väsäämiseenki. Ei kai niitäkään hätiköimällä synny vaan kovalla työllä ja kärsivällisyydellä.
leka

Posts: 373

#52 • • leka anteeksi olen eläin
Onnex kukaa ei oo kuullu meikäläisen biisejä.... on hieman "erikoisia" (tavaramerkillä: aivovaurio)*hih*

--
-nupit kaakkoon-
-ruuvit löysällä-
- Ai eikÖ?? team-

Avatar
#53 • • kelasin Guest

louis:
---
greenie:
Ei pahalla, mutta;

Olet kai harkinnut muita vaihtoehtoja tulevaisuutta varten?

Kuuntelin noita biisejä ja niissä ei ole mitään, mikä tekisi niistä mielenkiintoisia. Muistuttaa kansallismuseon talonpoikaisosaston koristeita ja puhelinpöydällä lojuvan muistion taideteoksia. Yksinkertaisesti, musiikkisi on sekä teknisiltä (ihan pakkauksen laadusta lähtien) ominaisuuksiltaan sekä biisien rakenteeltaan jotain aivan levotonta sotkua, mitä voisi olettaa kuulevan, kun lapsi käy kokeilemassa Anttilan syntikoita.

Kuitenkin, noistakin lapsista jotka niitä syntikoita käy siellä Anttilassa kokeilemassa, saattaa joskus tulla jotain, jos ne vaan jaksaa panostaa asiaan. Kyllä sullakin varmaan on mahdollisuuksia, joskin en pysty niitä juuri suoraan näkemäänkään.

P.S. Onhan sulla träkkereitä. Kyllä C64/Amiga/PC aikoinakin on niillä saatu parempaa jälkeä aikaiseksi, eli älä syytä niitä työkaluja.

---


Syksyllä Tapahtunee raju kehitys teen itselleni palveluksen ja keskitän kaiken vapaaaikani musiikin tekoon :) Kokeellinen On tuollainen yritys yrittää tehdä jotakin josta voisi saada jotakin irti ja katsoa miten käy..



remotion:
Sun ei kannattaisi kokoajan keksiä jotain syitä ja perusteluja miksi ei musa toimi, jos ei toimi niin sitten ei toimi, ehkä se ei oo sun juttu tai sitten sun täytyy viel treenata sitä ja tiedostaa teko vaiheessa mitä sä haluat sen biisin olevan ja sanovan, eikä vaan todeta et tälläsii näist nyt tuli.





juma :#