Koska olet selkeästi tosissasi, ja kokeellista
musiikkia tosissaan tuottavia ei voi olla maailmassa
liikaa, saat vähän pidemmän palautteen.
Isoimmat ongelmat:
Liikaa matskua yhdellä kerralla julki. Parempi tapa on
poimia aluksi muutama omasta mielestä paras kappale.
Nyt kun kuuntelee satunnaisotannalla noista parikin
niin ei kiinnosta käydä loppuja läpi vain siltä varalta
että jospa siellä olisi yksi kokonainenkin teos joukossa.
Soundit. Jo käytössäsi olevat softat sekä 56 kbps
resoluutio mp3:ssa kertoo että mistään hifikokemuksesta
ei ole kyse, mutta kokeellinen musiikki ylipäätään rakentuu
pitkälti oivaltavien ääniratkaisujen varaan. Millään
general midi -tason perussoundeilla ei kannata lähteä
liikkeelle - ainakaan ilman läjää efektilaitteita. Samplaa itsellesi
kunnon samplevalikoima. Kirjastosta saa CD:itä ja videoita
lainaan ja luvassa on kivaa pikkupuuhaa pariksi viikonlopuksi
kun nauhoittelet erilaisia ääniä biiseissä käytettäväksi.
Rakenne. Toinen kokeellisen musiikin peruspilari on erilaisten
yllättävien rakenteellisten ratkaisuiden kokeileminen. Tätä
kuuntelemissani kappaleissasi tosiaan onkin, mutta
lähinnä sellaisia jotka eivät mitenkään tue melodisia tai
rytmisiä ratkaisuja. Suora progressio on aloittelijalle
yleensä helpoin (eli varioit samaa teemaa ja tuot koko ajan
uusia pääteemaa tukevia rytmillisiä ja melodisia elementtejä
kappaleeseen), keskity vaikka sen mahdollisuuksien tutkailuun
ensin.
Yksittäisiä hyviä melodisia ratkaisuja oli joissakin kappaleissa,
mutta ne hukkuivat nyt yleiseen mitäänsanomattomuuteen.
Ehkä, jos yhdistelisit näissä pyrähdyksissä olleita ideoita
jonkinlaiseksi jäsennetymmäksi teokseksi ja hioisit äänimaailmaa
vähän monipuolisemmaksi niin saattaisi olla kiinnostavaa
kuunneltavaa.
Nimim. 10 vuotta kokeellista musiikkia tehnyt, nyt alan olla
vasta jotenkin jyvällä siitä mikä toimii muillekin kuin itselleni.
Musiikki on ainakin itselleni kuitenki eräs kommunikaation
muodoista, ja jos kukaan muu ei saa tekemästäni musiikista
mitään irti, se on arvotonta. Siksi ilmaisua on hiottava:
saman asian voi sanoa monella tavalla tinkimättä alkuperäisestä
tunteen palosta.