Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,441,343 views

Karski

Posts: 6,049

#1821 • • Karski Pomon kätyri

W:
Lisäys: Ongelman miksi esim tofusta jossa on per 100g noin 14g proteiinia ei saisi sitä tarpeeksi, johtuu siitä että aivan minimi saantisuositus on 0.75/kg proteiinia päivässä, jos syöt pelkällä kasvisruualla tuon määrän, joudut syömään sitä niin paljon että saat hiilareita ym energiaa niin paljon että lihoat. Esim kalkunassa ei ole hiilareita eikä rasvaa juuri yhtään, mutta päivittäisen proteiini tarpeen tyydyttää jo vajaa 400g kalkunaa (tai vaikka 2½ tonnikala purkkia) Silti kalorit viellä ihan nollissa.



*pilknus*

Taitaa olla kuitenkin lähempänä 0.075 kg aka. 75 grammaa
toi päivittäinen saantisuositus.

Tai sit vaan suoraan niin, et yks gramma proteiinia
per oman elopainon kilo.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

MissKoo

Posts: 1,289

#1822 • • MissKoo

Picachu:
Olen jo pidempään miettinyt, että miten jotkut naisihimset voivat pysyä suihkunraikkaina ja juuri meikatun näköisinä bileissä... Vaikka siellä olisi hirrrveästi ihmisiä ja kamalan kuuma.... ???

Minulta se ei ainakaan onnistu.



Ensin kato tehdään meikki huolella ja rakkaudella *nauru*, pohjaksi on hyvä valita sellainen meikkipohja joka ei hien mukana valu pois, esim. Joe Blascoa. Ei kaikki meikit ole sellasia jotka heti hien mukana valahtavat poskille. Voidemaiset pysyy paremmin kuin puuterimaiset värit. Pitää aina muistaa myös kiinnittää meikki hyvin irtopuuterilla, voidemaiset värit eivät kestä jos niitä ei kiinnitä. Hmm.. tosin, enpä ole itsekään mikään hehkeyden huippu loppuillasta, mutta näin ´kuulemma´ ainakin meikki kestää *joo*
Exlex

Posts: 497

#1823 • • Exlex
Viime päivinä on ruvennut askarruttamaan mihin kahvinkeittimien suodatinpussien kokomerkinnät 102 ja 1x4 perustuva. Millit, tuumat? Yritin mittailla suodatinpusseja viivottimella mutta mitään selkeää yhteyttä en mitoille ja kokomerkinnöille löytänyt.

*igor*
Epailija

Posts: 5,636

#1824 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Puutun nyt vain tähän, koska tästä ollaan väännetty kättä jo aiemmin ja aika on kortilla.

Lene:


Yrjönsuuren opuksen mukaan:

Välinearvo = Asia, jota tavoitellaan jotakin muuta tarkoitusta varten.
Itseisarvo: Asia, jota tavoitellaan sen itsensä vuoksi.

Ja samalla linjalla olen sen kanssa, ettei ole olemassa arvoa itsessään. Mutta mielestäni se, mikä on välinearvoa ja mikä itseisarvoa on subjektiivista.



Mitään asiaa ei tavoitella puhtaasti sen itsensä vuoksi. Siksi itseisarvoa ei ole.

Otetaan esimerkiksi rakkaus, jota harva mieltää välineeksi johonkin muuhun tarkoitukseen ainakaan ensi kuulemalta. Mutta eikö jokainen, joka tavoittelee rakkautta, tavoittele sitä (esimerkiksi) sen tuottaman mielihyvän vuoksi? Rakkaus on siis väline hyvään oloon -> sillä on välinearvoa.

Me emme tavoittele asioita niiden itsensä vuoksi, vaan sen takia, että niillä on meille jotain välinearvoa. Ne ovat joko väline johonkin toiseen tarkoitukseen tai sitten ne ovat väline asioiden kokemiselle.

Haastan sinut nimeämään edes yhden sellaisen asian, joka Yrjönsuuren määritelmän mukaan olisi itseisarvo.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Zyklonius

Posts: 1,629

#1825 • • Edited Zyklonius Velvet Kevorkian

Lene:
---
Epailija:

---
En tiedä mitä Yrjönsuurta lainaamalla yrität saavuttaa, sillä kyseinen heppu tuntuu olevan samoilla linjoilla kuin minä. Ei ole olemassa arvoa itsessään, vaan arvot tarvitsevat aina subjektin ja objektin (eli jollain on arvoa jollekin - välinearvo). Ja kun sille linjalle lähdetään, niin olemme tasa-arvoisia vain synnynnäisessä arvottomuudessamme (koska meillä ei ole itseiarvoa), mutta jokainen meistä on eriarvoinen, mitä muihiin ihmisiin tulee.
---


Yrjönsuuren opuksen mukaan:

Välinearvo = Asia, jota tavoitellaan jotakin muuta tarkoitusta varten.
Itseisarvo: Asia, jota tavoitellaan sen itsensä vuoksi.

Ja samalla linjalla olen sen kanssa, ettei ole olemassa arvoa itsessään. Mutta mielestäni se, mikä on välinearvoa ja mikä itseisarvoa on subjektiivista.



Mitenkään haluamatta osallistua keskusteluunne (joka ilahduttaa minua suuresti ja suunnattomasti syvällisyydellään) sen kummemmin tai enempää, niin kehottaisin kumpaistakin tutustumaan erään Immanuel Kantin moraalifilosofisiin opinkappaleisiin. Saattaisi antaa rutkasti jatkoajattelemisen aihetta tuosta väline- ja itseisarvon teemasta ja etenkin ihmisen ja erinäisten asioiden (itseis)arvosta.

--
A short fuse to scatter steady hands if I forget to remember that better lives have been lived in the margins, locked in the prisons and lost on the gallows than have ever been enshrined in palaces.

Epailija

Posts: 5,636

#1826 • • Epailija Physicist, 2nd class.

kuilu:
---
Epailija:Otetaan esimerkiksi rakkaus, jota harva mieltää välineeksi johonkin muuhun tarkoitukseen ainakaan ensi kuulemalta.
---
Otitpa sitten esimerkin joka imo purasee takas. :)



Tietoinen riski. *vink*


---
Mutta eikö jokainen, joka tavoittelee rakkautta, tavoittele sitä (esimerkiksi) sen tuottaman mielihyvän vuoksi?
---
Ei. Korkeintaan sellainen, joka tavoittelee sitä ensimmäistä kertaa... ;)



Huomaa sana esimerkiksi.


---
Rakkaus on siis väline hyvään oloon -> sillä on välinearvoa.
---
Joskus rakkaus on väline pahaankin oloon, ja sillä voi olla välinearvoa yhdelle subjektille, mutta se ei ole sen koko arvo saatika ainoa arvo, todellakaan.



Kyse oli vain yhdestä esimerkistä. Rakkautta voi kaivata tai olla kaipaamatta hyvinkin erilaisista syistä, mutta niin kauan kuin on syy tehdä jotain, on kyseessä mielestäni välinearvo.

Avernian:
No esim. se mielihyvä/hyvä olo. Sitä tavoitellaan itsensä vuoksi.



Hieno isku suojauksen läpi jos saan sanoa. *hymy* Olisi tautologista minun puoleltani väittää, että mielihyvää tavoitellaan koska se tuntuu hyvältä, joten ok; Yrjönsuuren määritelmän mukaan mielihyvä voisi olla itseisarvo. Mutta olen jättänyt itselleni tähän ovelan takaoven, joka pelastaa julkiselta häpäisyltä: en ole Yrjönsuuren kanssa itseisarvon määritelmästä samaa mieltä. *vink*

Lene:
Laitetaanpa kirjasta sitten vaikka tekstiä:



Haaste oli sinulle, ei Yrjönsuurelle. *vink*


”Ihmisen tavoittelemista asioista toisia hän tavoittelee jonkin päämäärän vuoksi, toisia niiden itsensä vuoksi. Keskiajan filosofien käyttämän esimerkin mukaan mutalmmikossa on tuhannen markan raha. Haluat siis tulla mutaiseksi, mutta et suinkaan mutaisuuden itsensä vuoksi. Likaantuminen toimii välineenä rahan saamiseksi.



Hmm. Yrjönsuuri puhuu hassuja. Ei kukaan tuossa tilanteessa varmaan halua tulla mutaiseksi. Se on vain välttämätön paha, jos haluaa saada rahan - eikä välttämättä sitäkään. Meille suotua ylivertaista älyämme käyttäen tosi nero tajuaisi ottaa avukseen tikun tai vastaavan ja sillä vähitellen hivuttaa raha luekseen.


Jatkamme esimerkkiä huomaamme, että välinearvot muodostavat tyypillisesti ketjuja. Tuhatlappunen ei itsessään ole sinulle elämäntavoite. Hyökkäät sen kimppuun saadaksesi antikvariaatista kokoelman Miles Davisin jazzlevyjä. Nekin ovat vielä väline: itseisarvo sinulle tässä tilanteessa on esteettinen elämys, jonka saavutat kuuntelemalla laaduskasta jazzia. Kaiken kaikkiaan haluat tulla mutaiseksi esteettisen elämyksen vuoksi.



Totta. Välinearvot muodostavat ketjuja. En kuitenkaan usko, että keskiajan filosofien kättämä esimerkki on sisältänyt Miles Davisin jazzlevyjä - tai sitten tämä esimerkki antaakin huomattavan enemmän paljon ajattelemisen aihetta kuin odotin... *ding* Har har. Kuitenkin. Esteettinen elämys olisi tässä tosiaan Yrjönsuuren määritelmän mukaan itseisarvo ja raha välinearvo - mutaisuutta ei luultavasti oikeasti tavoiteltaisi, joten Yrjönsuuri luokittelee sen siinä mielessä väärin.


Ystävästi ihmettelee käytöstäsi. Hän on siisteysintoilija. Hän ei usko saavansa tuhannella markalla mitään mikä korvaisi sotkuisuuden. Voimme kuvata hänen valintaansa sanomalla siisteyden olevan hänelle erittäin tärkeä itseisarvo.”



Pihkat. Siisteys on hänellekin vain välinearvo, sillä siisteys todennäköisesti synnyttää hänessä mielihyvän tunteen.


Rakkaus... onko rakkaus väline mielihyvään vai itse sitä mielihyvää?



Mielestäni rakkaus synnyttää muun muassa mielihyvää, mutta ei ainoastaan sitä.


Jos vaaditaan puhdasta itseisarvoa, niin voimmeko ylipäänsä puhua arvoista, kun arvot perustunevat haluille eivätkä tällöin ole puhtaasti arvoja? Jaan saman mielipiteen Avernianin kanssa, että mielihyvä on itseisarvo.



Miten niin eivät ole puhtaasti arvoja? Arvo kuvastaa asian tärkeyttä ja tämä tärkeys syntyy siitä, minkälaisia reaktioita asia subjektissa herättää. Asia, joka ei minussa herätä niin mitään tunteita ei ole minulle arvokas, se ei liity minulla mihinkään välinearvoon.

Sitten itse Yrjönsuuren määritelmän kritisointiin, sillä en ole Yrjönsuuren määritelmän kanssa yhtä mieltä. Paljon "mielekkäämpi" määritelmä itseisarvolle on IMO seuraavanlainen:

Itseisarvo: Arvo, joka on riippumaton ulkoisesta havainnoitsijasta. Arvo, joka asialla on synnynnäisesti. Esim. Ihmisarvo ihmisellä.

Välinearvo taas merkitsisi arvoa, joka vaatii subjektin ja objektin. Se on arvo, joka edustaa jotain jollekin.

Zyklonius:
Mitenkään haluamatta osallistua keskusteluunne (joka ilahduttaa minua suuresti ja suunnattomasti syvällisyydellään) sen kummemmin tai enempää, niin kehottaisin kumpaistakin tutustumaan erään Immanuel Kantin moraalifilosofisiin opinkappaleisiin. Saattaisi antaa rutkasti jatkoajattelemisen aihetta tuosta väline- ja itseisarvon teemasta ja etenkin ihmisen ja erinäisten asioiden (itseis)arvosta.



Pitäisi tosiaan lukaista. Kantilta ei ole jäänyt mieleen juuri muuta kuin kategorinen imperatiivi (ja se, etteivät uskon asiat ole järjen asioita ja siksi metafysiikasta keskustelu ei ole hedelmällistä) - tosin jos saan tuon Saarisen kirjan luettua jossain vaiheessa loppuun, niin saanen pintakosketuksen myös muihin Kantin ajatuksiin.

Liikaa luettavaa, liian vähän kaikkea muuta.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

andi--

Posts: 1,381

#1827 • • andi-- lunttu
Miksi eräillä "kysy tyhmiä"-keskustelu karkaa lapasesta ja siitä kirjoitetaan kymmenien rivien sepustuksia?

--
- RAAH -

hrdkvr

Posts: 3,929

#1828 • • hrdkvr KURGO

andi--:
Miksi eräillä ”kysy tyhmiä”-keskustelu karkaa lapasesta ja siitä kirjoitetaan kymmenien rivien sepustuksia?



älä kysele tyhmiä




....[repee]...

--
-keep it hard-

Epailija

Posts: 5,636

#1829 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Lene:
---
Epailija:
Motiivi, syy ja tarve eivät ole synonyymeja.
---
En niitä synonyymeiksi tarkoittanutkaan.



Miksi sitten linkittää ne yhteen noi?


Vähän haittaa sellainen ajatustapa, että heti loikataan niistä heimo-olosuhteista nykyaikaan. Siinä välillä on ollut paljon merkittäviä ja olennaisia asioita.



En minä ainakaan ole tuollaista hyppyä tekemässä. Ajattele vaikka harmaaväriskaalaa. Sijoitat heimokulttuurin toiseen päähän ja nykykulttuurin toiseen päähän. Vähän samalla tavalla se siirtyminen on tapahtunut ja välillä olleet merkittävät ja olennaiset asiat ovat olleet vain osa kehitystä.


---
Ja muutenkin kysyt vähän hassuja kysymyksiä. Kysy mieluummin, että miksi vaikka viisi, neljä tai kolme vuosisataa sitten kukaan mies olisi halunnut antaa naisten päättää asioista?
---
Heh, mun kysymykset on lähinnä retorisia kysymyksiä. *hymy*



Hyvä retorinen kysymys tuokin on. *vink*


Vallankahva ja vallankahva. Eihän naisilla ollut edes itsemääräämisoikeutta!



No onko parempaa keinoa pitää toinen pois vallankahvasta kuin itsemääräämisoikeuden evääminen? No okei onhan niitä, varmaan, mutta hyvä keino tuokin.


---
Voi kuule kyllä se on. Nerous pitää jalostaa ja sille pitää antaa suunta, että siitä koskaan tulisi mitään. Jos koululaitos ei ota erikoislahjakkuuksia huomioon, eivät nämä todennäköisesti koskaan saavuta mitään.
---
Entäpä esim. Einstein. Tuskin häntä koululaitos tuki. *justjoo* Se todistaa, ettei koululaitos ole välttämätön. Nykyään tosin kyllä, koska kaikki tuntuvat ajattelevan, että jokinlainen oppilaitos on oppimisen ehto.



Se todistaa, ettei sen aikakauden mukainen koululaitos ollut välttämätön (ainakaan Einsteinille). Eikä nykyinenkään ole välttämmätön. Sinä väitit, että koululla ei ole osaa eikä arpaa neroudessa (ei sanatarkka lainaus), enkä ole sen kanssa yhtään samaa mieltä. Monet kirkkaat mielet ovat hyötyneet koulutuksesta, vaikka todennäköisesti ovat kuluttaneetkin huomattavasti enemmän aikaa itseopiskeluiden ja muiden mietintöjen parissa.


No epäonnistuineita kouluja varmasti riittää. Esim. itse olen oppinut oppimaan, kehittämään itseäni ja ilmaisemaan itseäni vasta kaiken sen koulun jälkeen!! *grr* Mähän opin lukemaankin ennen koulua. *nauru* Koulu vain vei mun mielenkiintoni totaalisesti kaikesta mahdollisesta. Voisi olla useammankin ongelma?



Minulla taas ei ole hirveästi valitettavaa omasta koulustani, vaikka oppimismetodini ovat vieläkin huonot. Itseilmaisua, ajattelua ja muuta siellä sen sijaan oppi varsin nautittavalla tavalla (tästä suuri kiitos filosofianopettajalleni) ja ennen kaikkea siellä myös suurelta osin viihtyi. Enkä varmaan ole ainoa, joka ajattelee näin koulustaan? *vink*


---
On totta, että ennen muinoin naisilla ei ole ollut välttämättä hirveästi edes mahdollisuuksia hyödyntää lahjojaan (osaksi koska koululaitos ja muu yhteiskunta silloin suosi poikia?).
---
Aivan ja kaikki ”mullistava keksittävä” oli jo keksitty ennen kuin naiset saivat paremmat mahdollisuudet?



Ei nyt ihan niinkään. Onhan sitä vieläkin mahdollisuuksia osoittaa neroutensa vaikka millä alalla, mutta jotenkin lähinnä jotkut astrologinaiset saavat julkisuutta - ja vieläpä naistenlehdissä. Eikö teillä ole minkäänlaista pr-tajua? *vink*


En itse pitäisi neroina pelkästään niitä, jotka saavat jonkinlaisen ulkoisen tunnustuksen. Ja aika kumma, että rajoitat nerokkuuden ainoastaan muutamiin tieteenhaaroihin. Vainko noilla voi olla nero? Tai älykäs? Tai vasta sitten, kun keksii jotain todella mullistavaa?



Ei pelkästään, mutta monet nerot kuitenkin saavat edes jonkinlaisen tunnustuksen joko oman alansa yhteisöltä tai sitten muulta taholta. Nerot muistetaan, keskiverrot mielet painuvat unohduksiin. Ja se, miltä aloilta omassa muistissani olevat nerot ovat, johtuu ihan luonnollisesti siitä, että oman alan neroista kuulee eniten. Lisäksi filosofiaa on tullut luettua jonkin verran, joten sieltäkin on osa "suurimmista" jäänyt muistiin. Filosofia ja luonnontieteet... Jäähän sitä sitten tilaa vaikka musiikille (Bach, Beethoven, Raptor *g*), kuvataiteelle (Rembrandt(?), Picasso), ihmistieteille (Freud) ja niin pois päin.

Joillakin aloilla nerokkuus ei välttämättä liity älykkyyteen millään tavalla, toisilla (luonnotieteet ja filosofia) älykkyys korreloi ainakin jonkin verran nerouden kanssa. Tärkeintä on mielestäni kuitenkin omata sillä yhdellä (tai useammalla) alalla aivan omaa luokkaansa olevaa kyvykkyyttä.


Siis pointtinahan ei ole, että varta vasten pitäisi hakea naisia niihin hommiin, vaan että jos samaa työpaikkaa hakee nainen niin häntä ei pitäisi sorsia sillä perusteella, että naiset ovat keskimääräistä miestä heikompia, kyseisen naisen ollessa ainakin yhtä vahva muiden hakijoiden kanssa.



Jos kyseinen nainen tosiaan on yhtä vahva kuin miehet ja kykenee tekemään yhtä paljon töitä kaiken sen puntiksellakäynnin lomassa, niin ei silloin toki olekaan mitään syytä syrjiä. Yksilöitähän sinne palkataan.


---
Naiset harvemmin omaavat sellaista ääntä ja olemusta, joilla saisi herätettyä tarvittavia tunteita kuulijoissa. Auktoriteetti kun nojaa vahvasti vain tunteisiin ja vaistoihin.
---
Sun pitäisi tavata mun ammoinen ratsastuksenopettajani. *nauru* What a woman. *hikoil*



*nauru* No, poikkeuksia varmasti löytyy montakin.


---
Maanpuolustuskoulutusta, johon sivaritkin joutuisivat? No, ehkä jotain kriisinhallintaa tai vastaavaa voisi ajatella moisena koulutuksena. Ei ole mitenkään epäreilua, että naisille ei anneta valmiuksia maanpuolustukseen, koska mahdollisuus tähän on annettu jo ennen asepalvelukseen päästämistä. Naiset itse ovat valinneet, etteivät moista halua, jos ilman moista koulutusta ovat.
---
Siis mikä mahdollisuus annettu jo ennen asepalvelukseen päästämistä? Konkreettinenko?



No mikäs muukaan? Käsittääkseni kaikenlaisia maanpuolustusleirejä on järjestetty jo pidemmän aikaa ja näille saavat osallistua niin naiset kuin miehetkin. Vuosiluvuista en ole varma, mutta muistaakseni näitä järjestettiin jo ennen kuin naiset saivat halutessaan pukeutua armeijan harmaisiin. Suurimpana esteenä maanpuolustuskoulutukselle on AFAIK ollut naisten oma mielenkiinto.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Epailija

Posts: 5,636

#1830 • • Epailija Physicist, 2nd class.

andi--:
Miksi eräillä ”kysy tyhmiä”-keskustelu karkaa lapasesta ja siitä kirjoitetaan kymmenien rivien sepustuksia?



Kyllä se on kuule ihan lapasessa vielä, vaikka kirjoitetaankin vähän pidempiä vastauksia. *vink*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Exlex

Posts: 497

#1831 • • Exlex
Kenenköhän takan reunukselle kuuluisi palkinto koko
klubbarihistorian pisimmästä postauksesta? *hmph*



.
W

Posts: 1,049

#1832 • • W
Miksi kylmät maitotuotteet sattuvat päähän!? esim pirtelön nopea vetäminen ottaa ottaan.....mutta kun ei voi lopettaa kun on niin hyvvee...*slurps*
UnityF

Posts: 15,721

#1833 • • UnityF joo just se
miksi mulla on niiiiiiin harvoin flunssa vaikka hillun vähissä vaateissa ulkona vaikka tuulee ym?
mä harvoin poden mitään syys flunssaa taikka kevät flunssaa ym.. flunssia ja mitkään virukset jotka on liikenteessä niin ei ikinä tartu muhun... *ding*


nimerk. kerran vuodessa sänkypotilaana... *ding*
Oliwer

Posts: 799

#1834 • • Oliwer

UnityF:
miksi mulla on niiiiiiin harvoin flunssa vaikka hillun vähissä vaateissa ulkona vaikka tuulee ym?
mä harvoin poden mitään syys flunssaa taikka kevät flunssaa ym.. flunssia ja mitkään virukset jotka on liikenteessä niin ei ikinä tartu muhun... *ding*


nimerk. kerran vuodessa sänkypotilaana... *ding*
[/q

Onnaeks olkoon! Olet varmaan saanut ”luotua” ittelles hyvän vastustuskyvyn. Ja ehkä olet ”karaistunu” kulkemaan vähän vähemmässä viileellä..
P.S Mäki tunnen ihmisiä, jotka ei ”ikinä” ole kipeitä.. *hymy*

Amma

Posts: 2,383

#1835 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.
Mä taidan kans kuulua noihin kiitettävän hyvän vastustuskyvyn omaaviin. Aineenvaihdunnassa lienee jotain häikkää, koska vähänkin kun liikun, niin kroppa tuottaa hirveet määrät lämpöä. Tän seurauksena saatan keskellä talvea viilettää menemään hihattomassa paidassa tms. Nytkin vallitsevilla syyskeleillä en pysty pitämään takkia päällä jos liikun vähänkään reippaammin tai enemmän (eli esim. kävelen pitkin kaupunkia), koska tulis liian kuuma. Yleensä kerran talvessa oon kunnon kuumeessa jokusen päivän, mutten sen enempää. Voiskohan senkin kerran välttää rokotuksella? Tiedä häntä. Jonkinlaista räkätautia poden tosin n. 2/3 vuodesta.
Muhun harvemmin myöskään iskee mitkään vatsataudit. Siihen vois olla ”syynä” esim. ei-niin-hygieeniset ruokailuolosuhteet tallilla (ja siellä muutenkin nielty kakan määrä), joskus syöty vähän pilaantunut ruoka ja pienenä ahmitut lumimäärät sekä nuollut kengänpohjat. *hihu*
Ylihygieenisyydellä ei saada mitään muuta aikaan kuin liian herkkiä ja helposti sairastuvia ihmisiä. *igor*

--
*etsiskel*

Avatar
#1836 • • Edited astaroth Guest

Amma:
en pysty pitämään takkia päällä jos liikun vähänkään reippaammin tai enemmän (eli esim. kävelen pitkin kaupunkia), koska tulis liian kuuma.


Itsekin lukeudun noihin ihmisiin. Mutta jostain syystä flunssa tuppaa aika usein, mutta ovat kestoltaan tyyliin 2-3 päivää. En ole koskaan sairastanut edes kokonaista viikkoa.
Sama pätee myös haavoihin, tulehduksiin yms. Parantuvat yllättävällä vauhdilla.
Amma

Posts: 2,383

#1837 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.

Astaroth:
Sama pätee myös haavoihin, tulehduksiin yms. Parantuvat yllättävällä vauhdilla.


Itse asiassa nyt kun asiasta mainitsit, niin sama taitaa päteä muhun. Haavat harvemmin myöskään mitenkään märkii. Tossa kun onnistuin jokunen viikko sitten vetämään juustohöylällä kunnon biitin pois peukalosta (ja -kynnestä) niin että veri lensi, ei mennyt kovin pitkään, kun sormi oli jo varsin hyvässä kunnossa. Uskon tosin, että haavan hoidollakin on osuutta asiaan - jotkut kun rakastavat haavojen hautomista, erilaisten voiteiden käyttämistä ja sitä kautta kaiken lian ruokkimista, kun taas itse haluan yleensä pitää haavat mahdollisimman avonaisina ja ”kuivina”. Näitä juttuja olen oppinut ehkä eniten hevospuolelta.

--
*etsiskel*

UnityF

Posts: 15,721

#1838 • • UnityF joo just se
tohon vastustuskykyyn viel palataakseni... niin jos kerrankin mulla on hyvä sellainen kun en oo ikinä oikee kipeenä niin voiko se johtuu siitä et mä en syö oikeen ikinä antibiotteeja jos lääkäri määrää niin hikiseen syön viiden päivän lääkkeet ja sitten lopetan koska tunnen itteni niin terveeksi ja niitäkin syön 1-2kertaa vuodessa jos niinkään usein..
Tai sitten kun en syö ollenkaan mitään särkylääkkeitä ym muita lääkkeitä... edes kuumeeseen taikka päänsärkyyn ota mitään.. O_o
Kun tää asia kävi ihmetyttämässä kun yksi kaverini syö vaikka mitä lääkkeitä ym ja apteekkiin uppoo pieniä omaisuuksia jne jne ja se on silti kokoajan kipeenä ja hän tavallaan "huolehtii" ittestään että hän saa kaikki vitamiinit ym jutut ja silti hän on kokoajan kipee.. ja taas minä joka meen minne sattuu ja mitään vitamiini tabuja naamaani en tunge koska oksennan niin oon terve kuin pukki..

joten liika lääkitys / hoito voi osottautuu sittenkin omaksi turmioksi? *täh*(tää väite tuntuu vain niin tyhmälle mun päässä mut onko se totta?)
_2

Posts: 325

#1839 • • _2

UnityF:
tohon vastustuskykyyn viel palataakseni... niin jos kerrankin mulla on hyvä sellainen kun en oo ikinä oikee kipeenä niin voiko se johtuu siitä et mä en syö oikeen ikinä antibiotteeja



Ei, ihmiset vaan ovat erilaisia..

jos lääkäri määrää niin hikiseen syön viiden päivän lääkkeet ja sitten lopetan koska tunnen itteni niin terveeksi ja niitäkin syön 1-2kertaa vuodessa jos niinkään usein..



Antibiootti kuurit pitäs aina syödä loppuun.. Koska idea on kuitenki poistaa taudin aiheuttaja kokonaan jotta se ei jäisi ”kytemään” elimistöön..

Tai sitten kun en syö ollenkaan mitään särkylääkkeitä ym muita lääkkeitä...
edes kuumeeseen taikka päänsärkyyn ota mitään.. O_o



Särkylääkkeet onkin tarkoitettu kivun poistoon, eli kun kipu tai olo on sietämätöntä lääkitys on auttamasssa.. Kehon toiminta parantaa ihmisen.. (kivuton ihminen paranee, huomattavasti nopeammin)

Kun tää asia kävi ihmetyttämässä kun yksi kaverini syö vaikka mitä lääkkeitä ym ja apteekkiin uppoo pieniä omaisuuksia jne jne ja se on silti kokoajan kipeenä ja hän tavallaan ”huolehtii” ittestään että hän saa kaikki vitamiinit ym jutut ja silti hän on kokoajan kipee.. ja taas minä joka meen minne sattuu ja mitään vitamiini tabuja naamaani en tunge koska oksennan niin oon terve kuin pukki..



Johtuu vaan siitä että ihmiset on erilaisia, jotkut on vaan alttiimpia sairauksille..

joten liika lääkitys / hoito voi osottautuu sittenkin omaksi turmioksi? *täh*(tää väite tuntuu vain niin tyhmälle mun päässä mut onko se totta?)



Jos syö vuodesta kolmensadan päivän ajan antibiootteja niin tietenkin tehot laskee ja resistentit kasvaa.. mutta esim kipulääkkeet kun ei vaikuta paranemiseen juurikaan... vitamiinit on tarkoitettu täyttämään vajeita ruokavaliossa.. eli jos syö oikein ja keho prosessoi vitamiinit oikein pitäisi pystyä elämään ilman vitamiini pillereitä..

*ding* Siinä nyt jotain, tälleen nopeesti aamulla...
JustinSan

Posts: 822

#1840 • • JustinSan Nullius in verba

Amma:
Mä taidan kans kuulua noihin kiitettävän hyvän vastustuskyvyn omaaviin. Aineenvaihdunnassa lienee jotain häikkää, koska vähänkin kun liikun, niin kroppa tuottaa hirveet määrät lämpöä. Tän seurauksena saatan keskellä talvea viilettää menemään hihattomassa paidassa tms. Nytkin vallitsevilla syyskeleillä en pysty pitämään takkia päällä jos liikun vähänkään reippaammin tai enemmän (eli esim. kävelen pitkin kaupunkia), koska tulis liian kuuma. Yleensä kerran talvessa oon kunnon kuumeessa jokusen päivän, mutten sen enempää. Voiskohan senkin kerran välttää rokotuksella? Tiedä häntä. Jonkinlaista räkätautia poden tosin n. 2/3 vuodesta.
Muhun harvemmin myöskään iskee mitkään vatsataudit. Siihen vois olla ”syynä” esim. ei-niin-hygieeniset ruokailuolosuhteet tallilla (ja siellä muutenkin nielty kakan määrä), joskus syöty vähän pilaantunut ruoka ja pienenä ahmitut lumimäärät sekä nuollut kengänpohjat. *hihu*
Ylihygieenisyydellä ei saada mitään muuta aikaan kuin liian herkkiä ja helposti sairastuvia ihmisiä. *igor*



Mul on kans ihan sama juttu *ding*
Nykyään tahti on se, että suunnilleen kerran vuodessa tai kahdessa oon pari päivää kuumeessa (sillon tosin lämpöä on järjestään lähemmäs 40) mutta muuten ei oo oikein "mitään". Paitsi tosiaan tota "räkätautia" on mullakin. Vähänkö ollaan samixii *hali*

Nii ja toi on mulla sama ku UnityF:llä, että en syö oikein edes särkylääkkeitä, antibioottikuureja en oo myöskään vetänyt varmaan viimeiseen viiteentoista vuoteen *ding*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."