Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,399,178 views

Freja

Posts: 8,774

#15341 • • Freja Sihteeri
Sanotaanko jossain Jyväskylän/Keski-Suomen paikkeilla, että jos käy joku moka ni "kävi myssy"? :D Joku vois valaista.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

J Raninen

Posts: 950

#15343 • • J Raninen

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:


---
Sanotaanko jossain Jyväskylän/Keski-Suomen paikkeilla, että jos käy joku moka ni "kävi myssy"? :D Joku vois valaista.
---

Olen siellä asunut kauemmin kuin mitä ihmiselle on terveellistä, eikä kuulosta yhtään tutulta *ankka*



Ei sanota. Koskaan moisesta kuullukaan.
Ergilion

Posts: 751

#15344 • • Ergilion
Pitäis tehä fisuu, kertokaas joku hyvä tapa murskata noita pastilleita vai suoraan sellasena pullon pohjalle? :p

--
We´re going to hell so bring your sunblock!

thomas

Posts: 5,618

#15345 • • thomas
Mikä on Rakkisyyhy ?
Funktion

Posts: 1,720

#15347 • • Funktion over 9000

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Pitäis tehä fisuu, kertokaas joku hyvä tapa murskata noita pastilleita vai suoraan sellasena pullon pohjalle? :p



Pistät ne kattilaan pienen määrän vettä kanssa, keität litkuks, haihduttelet reilusti vettä pois ja sotket siihen viinaan.

80% baareista jotka ei käytä sitä "aitoa" fisua, tekee sen noin. N+1 kertaa ittekin fisuja silloselle duunipaikalle keitelly.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Ergilion

Posts: 751

#15348 • • Ergilion

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:


---
Pitäis tehä fisuu, kertokaas joku hyvä tapa murskata noita pastilleita vai suoraan sellasena pullon pohjalle? :p
---


Pistät ne kattilaan pienen määrän vettä kanssa, keität litkuks, haihduttelet reilusti vettä pois ja sotket siihen viinaan.

80% baareista jotka ei käytä sitä "aitoa" fisua, tekee sen noin. N+1 kertaa ittekin fisuja silloselle duunipaikalle keitelly.



Jepulis, kiitoksia vinkistä!

Tuli tossa tosiaan kokkailtua se aamuyöstä valmiiksi ja tossa vähän koemaistelin sitä niin oikein buenolta vaikuttaa *känni*

--
We´re going to hell so bring your sunblock!

Worin

Posts: 526

#15349 • • Worin

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:


---
Pitäis tehä fisuu, kertokaas joku hyvä tapa murskata noita pastilleita vai suoraan sellasena pullon pohjalle? :p
---


Pistät ne kattilaan pienen määrän vettä kanssa, keität litkuks, haihduttelet reilusti vettä pois ja sotket siihen viinaan.

80% baareista jotka ei käytä sitä "aitoa" fisua, tekee sen noin. N+1 kertaa ittekin fisuja silloselle duunipaikalle keitelly.



thx tästä
Jago

Posts: 4,039

#15350 • • Jago un-trained monkee
Oli joskus ainakin olemassa joku verkkokauppa, josta sai ostettua edellisvuoden merkkivaatteita halvemmalla. Muistaako kukaan mestan nimee?

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

mariq

Posts: 2,154

#15351 • • mariq
Anteeks mut mistä lähtien tammikuussa on saanu sataa vettä? *hmph*

--
Whoever invented boredom must´ve been mad at life for being so Amazing.

Takyon

Posts: 2,945

#15353 • • Takyon Möwkö
Olis edessä työsopimuksen irtisanominen ja täyspäiväiseksi opiskelijaksi siirtyminen. Mä oon ollu pitkään liiton jäsenenä ja aina maksanut jäsenmaksuni ja tiedän siis että mun työssäoloehto täyttyy ansiosidonnaista päivärahaa ajatellen, mutta onko mulla oikeutta siihen jos mä itse otan lopputilin ja siirryn opiskelemaan aivan toista alaa?

Kovasti olen yrittänyt googletella mut selkeetä vastausta ei löydy enkä viitsisi vielä mennä työkkäriinkään jonottamaan.

Jos mulla ei ole oikeutta ansiosidonnaiseen niin mistä helvetistä mä olen maksanu noita maksuja vuosikaudet?

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

mark_hamilton__

Posts: 162

#15354 • • Edited mark_hamilton__ DJ/Artist/Producer

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Olis edessä työsopimuksen irtisanominen ja täyspäiväiseksi opiskelijaksi siirtyminen. Mä oon ollu pitkään liiton jäsenenä ja aina maksanut jäsenmaksuni ja tiedän siis että mun työssäoloehto täyttyy ansiosidonnaista päivärahaa ajatellen, mutta onko mulla oikeutta siihen jos mä itse otan lopputilin ja siirryn opiskelemaan aivan toista alaa?

Kovasti olen yrittänyt googletella mut selkeetä vastausta ei löydy enkä viitsisi vielä mennä työkkäriinkään jonottamaan.

Jos mulla ei ole oikeutta ansiosidonnaiseen niin mistä helvetistä mä olen maksanu noita maksuja vuosikaudet?




Eikös sinulla ole oikeus opintotukeen tai jopa aikuiskoulutustukeen (jos sinulla on vuosien työkokemus). Se vaan, että nämä molemmat on perkuleen pieniä. Esim. itselläni, koska asun vuokralla on 350 € opintotuki ja 200 € asumistuki per kk, joten ei paljon juhlita ja sitten pitää rahoittaa elämistä kaiken maailman IT-alan osa-aikaisella sekatyömieshommalla.

Miksi tarvitset muuten uuden tutkinnon? Esim. ilman koulutusta, voi päästä vaikka Nokian projektipäälliköksi. Kukaan kun ei koulutodistusta kysy jos homman osaa.

Mä olen maksanut itteni kipeeksi opiskelujen takia, koska mm. Avoimessa Yliopistossa kurssit on hemmetin kalliita. Olen miettinyt miksi pitää olla Automaatioasentaja, Paperiteollisuudenhoitaja, CAD-pirtäjä, Datanomi, Tradenomi, Journalisti, Hepermedian asiantuntija ja opiskella Aikuislukiossa 2 kertaa.. heh.. mulle alkaa opiskelut kohta riittää..
Jussi Soro

Posts: 6,385

#15355 • • Jussi Soro choon!

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Olis edessä työsopimuksen irtisanominen ja täyspäiväiseksi opiskelijaksi siirtyminen. Mä oon ollu pitkään liiton jäsenenä ja aina maksanut jäsenmaksuni ja tiedän siis että mun työssäoloehto täyttyy ansiosidonnaista päivärahaa ajatellen, mutta onko mulla oikeutta siihen jos mä itse otan lopputilin ja siirryn opiskelemaan aivan toista alaa?


Ymmärtääkseni karenssin jälkeen (3kk) saat ansiosidonnaisen päivärahan, mikäli siis olet vielä kolmen kuukauden jälkeen työttömänä, etkä opiskelija. Kannattaa varmistaa liitosta kuitenkin, noissa saattaa olla ja varmasti onkin ihan liittokohtaisia eroja.
m1kk3

Posts: 5,560

#15356 • • m1kk3 no-life

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:


karenssin jälkeen (3kk)



Mun käsittääkseni toi karenssin pituus voi nykyään olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä , riippunee kai ihan perusteista millä ittensä irtisanoo. Joka tapauksessa ei kande luottaa siihen että se on just kolme kuukautta, voi olla vähemmän tai reilusti enemmänkin.

Siis jos karenssi ylipäänsä tulee.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

mark_hamilton__

Posts: 162

#15357 • • Edited mark_hamilton__ DJ/Artist/Producer

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:


---

karenssin jälkeen (3kk)
---


Mun käsittääkseni toi karenssin pituus voi nykyään olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä , riippunee kai ihan perusteista millä ittensä irtisanoo. Joka tapauksessa ei kande luottaa siihen että se on just kolme kuukautta, voi olla vähemmän tai reilusti enemmänkin.

Siis jos karenssi ylipäänsä tulee.




Ei ekalla kerralla anneta kuin 3 kk -karenssia ja rangaistusta kovennetaan kerta kerralta.. Esim. jos toistamiseen kieltäydyt työvoimapoliittisista toimen piteistä, lyödään karenssi toistaiseksi, kunnes suostut olemaan 6 kk mm. palkattomassa työharjoittelussa..
Ks. syystä, johtuen olen "self employed" ankä kuulu ammattiliittoon koska ne tai työvoimatoimisto eivät aja "self employed" eli yksityisyrittäjän etuja. Jos suomessa epäonnistut yrittäjänä niin suomessa ei pahemmin muisteta nk. "Työn Luojaa" joka yritti "Synnyttää Työtä".. esim. sosiaalituilla.. mutta toisaalta tämä estää kaiken maailman tunareiden säätämisen omilla puuhapajoillaan..
Jussi Soro

Posts: 6,385

#15358 • • Jussi Soro choon!

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:

Mun käsittääkseni toi karenssin pituus voi nykyään olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä , riippunee kai ihan perusteista millä ittensä irtisanoo. Joka tapauksessa ei kande luottaa siihen että se on just kolme kuukautta, voi olla vähemmän tai reilusti enemmänkin.


No siis, karenssi ei ole ihan kaikissa tapauksissa täysin selviö, esimerkiksi burn out tai muu diagnosoitu sairaus (myös työuupumus, tai työssäkiusaaminen) ei välttämättä johda karenssiin. Samoin esimerkiksi irtisanoutuminen työpaikan muuttaessa muualle ei välttämättä tarkoita karenssia. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että omaehtoinen irtisanoutuminen ilman mitään erityisen pätevää syytä (esimerkiksi siis opiskelijaksi lähteminen) johtaa aina karenssiin.

Toisaalta, jos Takyon viihtyy työssään, niin suosittelen häntä olemaan töissä tasan siihen asti kun hän siirtyy opiskelijaksi (ellei sitten pysty jäämään osa-aikaiseksi vielä opiskelujenkin ajaksi). Opiskelijahan ei saa missään nimessä työttömyyskorvausta liitolta tai kelalta (80% palkasta), vaan tippuu opintotuen+asumislisän piiriin (n. 600€ / kk). Eli rahallisesti kannattavinta on tehdä töitä ihan siihen hetkeen asti kunnes koulun penkille siirtyy.

Tieto opiskelupaikan vastaanottamisesta ei ymmärtääkseni siirry suoraan Kelalle, joten periaatteessa tuossa olisi kusettamisen mahdollisuus, mutta myöhemmässä vaiheessa kun joutuu siirtymään opintotuen piiriin, joutuu jokatapauksessa esittelemään Kelalle dokumentit opiskelun aloittamisesta, jolloin saattaa sitten joutua maksamaan väärin perityt etuisuudet takaisin sekä Kelalle, että liitolle. Samoin työtön on aina päätoiminen työnhakija, joten työvoimatoimisto voi määrätä sinut koulutuksiin jne jolloin koulutyö häiriintyy.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#15360 • • Jussi Soro choon!

Replying to Virallinen "kysy tyhmiä"-thread:


Eihän toi ansiosidonnainen kyl oo 80% palkasta. Ehkä turhaa pilkunviilaamista ku menee aiheen ohi, mut pistetään nyt tähän oheen kuitenki, ku kerran aiheen parissa ollaan :)


Joo totta, maksimissaan siis tuo on about 80%. Paljon enemmän kuitenkin kuin pelkkä Kelan päiväraha.